Volvo XC60: waas door warmtewerende voorruit

gast 5105925

Startmotor
Beste mensen,
Wij hebben een volvo xc60 met warmtewerende voorruit.
Bij het rijden zie je afhankelijk van het buitenlicht een hele dunne waas in de voorruit.
Kent iemand dit en is dat normaal?
ik hoor graag
 
Het kan zijn, dat na verloop van tijd "aanslag" van het klimaatsysteem zich afzet op de voorruit. Dit gebeurt bij iedere auto vroeg of laat. Probeer de binnenkant van de voorruit eens met een droge doek schoon te vegen.
 
heel goed schoonmaken, je hebt ook wel spul om glas iets te polijsten maar zou daar niet te gek mee doen, zeker de buitenkant niet.

maar het heeft verder niets te maken met wel/niet warmtewerend

het hoort sowieso niet
 
warmtewerend of verwarmde voorruit? In dat laatste geval zie je ook een soort van "waas". Kan me dat herinneren uit mijn Nissan Qashqai. Daar ben ik nooit helemaal aan gewend, vooral 's avonds vond ik het vervelend.
 
Het is een warmte werende voorruit met blijkbaar een folie erin. Het kan geen verwarmde voorruit zijn omdat dit niet kan met de grafische headup display in de voorruit. Het is eigenlijk niet wazig maar een heel licht, golvend helder vertekend beeld. Is moeilijk uit te leggen.
 
Het is een warmte werende voorruit met blijkbaar een folie erin. Het kan geen verwarmde voorruit zijn omdat dit niet kan met de grafische headup display in de voorruit.

mijn opel heeft gewoon een elektrisch verwarmbare voorruit en HUD in de voorruit, dus kan prima. (y) heb het bij diverse andere merken ook gezien. Maar misschien niet bij volvo

warmte werende voorruit zit een extra folie in inderdaad.
verwarmbare voorruit ziten er daadwerkelijk miniscule draadjes in de voorruit verwerkt. als je heel goed kijkt zie je het ook

maar bij beide hoef je geen waas te verwachten.
 
Wij hebben sinds kort een Volvo XC60 uit 2021.
De voorruit is voorzien van zonwerend glas en head up display.
Ik heb inmiddels wat kilometers gereden en merk dat er een voortdurend trillende film op de voorruit zit. Hierdoor heb je geen scherp beeld op de omgeving met name op voorrijdende en tegemoetkomende autos. Zeker als deze ook nog licht aan hebben. De garage zegt dit is bekend bij deze ruiten. Dit verbaasde mij. Dit lijkt mij bij een Volvo met alle veiligheids voorzieningen vreemd.
Ik heb dit inmiddels bij de ruitfabrikant gemeld. Ik wacht op antwoord.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
 
Hier ook elektrische voorruitverwarming en HUD in de voorruit. (Opel, boujaar 2017) Geen van deze klachten bij mij bekend. (merk ruit Fuyao)
Super heldere HUD en ook geen last van een trillende 'film' in de voorruit. Het is dus zeker niet iets typisch voor deze ruit combinatie met verwarming + HUD en kan mij ook niet voorstellen dat volvo dit zo heeft bedoeld anno 2021.

Wel is het zo dat met elektrische voorruitverwarming de draadjes heel iets ziet, zeker als je er op let. Sommigen zijn daar gevoellig voor, ik zie het amper/niet. Maar dat lijkt mij wat anders dan deze klacht.

In jou andere topic vermeld je dit;

EDIT:
Het is een warmte werende voorruit met blijkbaar een folie erin. Het kan geen verwarmde voorruit zijn omdat dit niet kan met de grafische headup display in de voorruit. Het is eigenlijk niet wazig maar een heel licht, golvend helder vertekend beeld. Is moeilijk uit te leggen.

zie nu dit topic weer, had je beter hier in verder kunnen gaan. Het is dus een standaard warmtewerende voorruit, niet goed gelezen. De meeste auto's zijn hier mee uitgerust tegenwoordig, zelfs de oude renault scenic van mijn zusje uit 2006, dus niks bijzonders. m.a.w. als dit normaal zou zijn dan had je ook een enorme berg aan klachten moeten lezen op internet van de afgelopen 20 jaar. Zelfs vroeger onze oude buren met een opel omega uit de jaren 90 hadden zo'n ruit. Dus is zeker niet normaal bij zo'n ruit.

Maar ook het HUD heeft een filmlaag in de voorruit nodig om te projecteren, dat is wat minder gangbaar. Mogelijk dat hier iets niet goed is vanaf productie. Probeer eens een andere volvo te lenen bij de dealer. Die heeft er toch wel eentje staan om een blokje om mee te maken voor vergelijk?

De ruitfabrikant gaat zich niet aan consumentenklachten wagen, die gaat jou gewoon naar de dealer doorverwijzen
 
Laatst bewerkt:
Hier ook elektrische voorruitverwarming en HUD in de voorruit. (Opel, boujaar 2017) Geen van deze klachten bij mij bekend. (merk ruit Fuyao)
Super heldere HUD en ook geen last van een trillende 'film' in de voorruit. Het is dus zeker niet iets typisch voor deze ruit combinatie met verwarming + HUD en kan mij ook niet voorstellen dat volvo dit zo heeft bedoeld anno 2021.

Wel is het zo dat met elektrische voorruitverwarming de draadjes heel iets ziet, zeker als je er op let. Sommigen zijn daar gevoellig voor, ik zie het amper/niet. Maar dat lijkt mij wat anders dan deze klacht.

In jou andere topic vermeld je dit;

EDIT:


zie nu dit topic weer, had je beter hier in verder kunnen gaan. Het is dus een standaard warmtewerende voorruit, niet goed gelezen. De meeste auto's zijn hier mee uitgerust tegenwoordig, zelfs de oude renault scenic van mijn zusje uit 2006, dus niks bijzonders. m.a.w. als dit normaal zou zijn dan had je ook een enorme berg aan klachten moeten lezen op internet van de afgelopen 20 jaar. Zelfs vroeger onze oude buren met een opel omega uit de jaren 90 hadden zo'n ruit. Dus is zeker niet normaal bij zo'n ruit.

Maar ook het HUD heeft een filmlaag in de voorruit nodig om te projecteren, dat is wat minder gangbaar. Mogelijk dat hier iets niet goed is vanaf productie. Probeer eens een andere volvo te lenen bij de dealer. Die heeft er toch wel eentje staan om een blokje om mee te maken voor vergelijk?

De ruitfabrikant gaat zich niet aan consumentenklachten wagen, die gaat jou gewoon naar de dealer doorverwijzen
 
Dank voor de reactie. De auto is gekocht bij een autohandelaar. Geen Volvo dealer.
Zal gaan kijken bij een Volvo dealer.
 
Ja maar voor vergelijk zou ik gewoon eens een andere volvo van het zelfde type pakken.

zoals gezegd een warmtewerende voorruit is niets bijzonders en vrijwel alle auto's hebben dit tegenwoordig. Een waas hoort niet anders had het internet wel vol gestaan met klachten in de afgelopen 20 jaar.

Maar kan ook zomdaar door de film van het Head Up Display komen.

De handelaar maakt zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat dit normaal is met zo'n ruit, maar dat is het zeker niet. Rijden in een andere auto en het verschil te ervaren maakt de discussie met de handelaar makkelijker en zou dan gewoon een andere voorruit eisen op hun kosten.
 
Ik heb een auto met een voorruit met warmtewerend (en verwarmbaar) glas, en heb dit probleem niet. Ook bij andere auto's met voorruitverwarming ervaar ik dit niet.
Ik herken het echter wel: de Punto die ik had, had ook een soort vertekening in de ruit waardoor je de koplampen van tegenliggers dubbel zag. Heel irritant!
Een trillend beeld vind ik wel bijzonder voor een vast object als een ruit.
 
Ik heb een auto met een voorruit met warmtewerend (en verwarmbaar) glas, en heb dit probleem niet. Ook bij andere auto's met voorruitverwarming ervaar ik dit niet.
Ik herken het echter wel: de Punto die ik had, had ook een soort vertekening in de ruit waardoor je de koplampen van tegenliggers dubbel zag. Heel irritant!
Een trillend beeld vind ik wel bijzonder voor een vast object als een ruit.
Dat trillende beeld krijg je tijdens het rijden. Heel vervelend
 
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord. Ik heb ook HUD en warmtewerend glas.
Rij eens langs bij een carrglass voor een praatje. Die lui zien meer ruiten op een dag dan wij in een jaar en kennen misschien de grillen van bepaalde slechte series of types.

Is het niet een raar soort vibratie die je niet hoort maar wel ziet? Zonder gas in z'n vrij ook? Wordt het minder in bepaalde lange bochten of veel hogere of lagere snelheid?
 
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord. Ik heb ook HUD en warmtewerend glas.
Rij eens langs bij een carrglass voor een praatje. Die lui zien meer ruiten op een dag dan wij in een jaar en kennen misschien de grillen van bepaalde slechte series of types.

Is het niet een raar soort vibratie die je niet hoort maar wel ziet? Zonder gas in z'n vrij ook? Wordt het minder in bepaalde lange bochten of veel hogere of lagere snelheid?
Had ook al gedacht langs Carglass te gaan. Het heeft niet met de vibratie van de auto te doen. Die is er nauwelijks. Het beeld, zeker van de koplampen van tegenliggers, is zoals al iemand schrijft dubbel en niet scherp.
 
gewoon nee naar een glashandelaar zoals carglass of autotaalglas, die zien zo wat ermee aan de hand is.
Dealers gaan daar ook gewoon heen als er iets met een ruit aan de hand is.

Ik ga eigenlijk uit van een fabricagefout alsof er een soort delaminatie in het spel is. Een voorruit bestaat uit 2 lagen met een folie ertussen als deze lagen niet goed op elkaar zitten krijg je dubbel beeld en vertekening.

Een vertekend beeld in je voorruit is wettelijk ook apk afkeur. Dus ik zou er wel wat aan laten doen...
 
De Volvo dealer heeft veelal zelf opgeleid personeel of huurt een glaszetter in. Die rijden niet naar Carglass. Dan komen ze wel naar hun. Overigens is de kwaliteit niet vergelijkbaar.
 
De Volvo dealer heeft veelal zelf opgeleid personeel of huurt een glaszetter in. Die rijden niet naar Carglass. Dan komen ze wel naar hun. Overigens is de kwaliteit niet vergelijkbaar.
Tussen wat? een bedrijf wat 3 ruiten per week doet of 20 per dag?
 
De Volvo dealer heeft veelal zelf opgeleid personeel of huurt een glaszetter in. Die rijden niet naar Carglass. Dan komen ze wel naar hun. Overigens is de kwaliteit niet vergelijkbaar.

Je weet dat vrijwel al het automotive glas van slechts enkele fabrikanten in de wereld komt?
Kwaliteit van "Aftermarket" glas doet niet onder voor origineel.

Het montagewerk kun je beter laten doen door mensen die meerdere ruiten per dag monteren, dan die enkele klant per week die bij de dealer langs gaat. Daar kiezen de meeste dealers dan ook gewoon voor.

Dat ze langskomen ipv er zelf heen rijden zie ik nog wel gebeuren, maar dat doen ze ook niet als ze om de hoek zitten, teveel risico op beschadiging van het glas tijdens transport in een busje.
 
gewoon nee naar een glashandelaar zoals carglass of autotaalglas, die zien zo wat ermee aan de hand is.
Dealers gaan daar ook gewoon heen als er iets met een ruit aan de hand is.

Ik ga eigenlijk uit van een fabricagefout alsof er een soort delaminatie in het spel is. Een voorruit bestaat uit 2 lagen met een folie ertussen als deze lagen niet goed op elkaar zitten krijg je dubbel beeld en vertekening.

Een vertekend beeld in je voorruit is wettelijk ook apk afkeur. Dus ik zou er wel wat aan laten doen...
Ben bij Carglass geweest. Zagen het probleem direct. Waarschijnlijk fout in de productie. Ben terug gegaan naar de dealer en die onderneemt nu actie richting zijn autoruiten specialist. Even afwachten.
 
Terug
Bovenaan