Poging om een nieuwe Kia Niro te kopen

coen 5408203

Net ingestapt
Ik wil hier graag mijn ervaring delen met mijn poging op een nieuwe Kia Niro HEV te kopen.
Bij de introdictie van het nieuwe model in 2022 was ik verkocht.
Op 31 oktober 2022 heb ik mijn order geplaatst. De verwachte levertijd zou maart of april 2023 worden.

Sinds maart 2023 heb ik maandelijks nagevraagd:
- Is er al uitzicht?
- Is er al een VIN-nummer?

Nu, in februari 2024 is alweer het antwoord van mijn dealer: "Wij weten nog niets. Maar eventueel hebben wij een alternatief in een kleur die wij niet besteld hebben, en die wij niet willen hebben.
De importeur hult zich in voornaam stilzwijgen.
De Europese importeur, noch Kia Korea publiceren contactgegevens.

Kennissen van mij, die later besteld hebben, rijden inmiddels wel vrolijk rond.

Jammer....

Mogelijk is de order voor deze Kia ergens tussen dealer en fabriek verloren gegaan, anders zou de auto allang geleverd zijn. Je hebt de mogelijkheid om de order te annuleren, door een aangetekende brief naar de dealer te sturen, met het verzoek om de auto binnen 3 weken te leveren. Gebeurt dat niet, dan kun je de koopovereenkomst kosteloos annuleren, ervan uitgaande dat in het koopcontract geen specifieke leverdatum is vermeld.

Dat de dealer een alternatief aanbiedt is voor mij ook een teken aan de wand, dat er iets niet pluis is met die order. Normaal bied je geen andere auto's aan, als het koopcontract door beide partijen ondertekend is.

Ik heb vergelijkbare situaties vaker gezien, zeker bij een kers vers model. 9 van de 10 x is het een bepaalde optie die het hele proces tegen houd. Dat kan te maken hebben met toelevering problemen, dat het niet door de kwaliteitscontrole komt of productietechnische problemen. ja en zelfs een kleur kan de reden zijn. Vaak worden die orders dan op een bepaalde status gezet (en telkens vooruit geschoven zolang het niet opgelost is). Waarbij het dan aan de dealer is om de klant te informeren of eventueel een alternatief aan te bieden.

Contact moet gewoon via de importeur. Er is wel iets van een europeze KIA , maar dat is geen importeur en zeker niet de plek waar jij jou vraag neer kan leggen. KIA korea idem, dan krijg je een Koreaan aan de lijn die geen idee heeft waar je het over hebt.

Even snelle blik leert dat er veel mensen wachten op hun Niro, dat hem in bepaalde opties (sommigen worden dan zonder die optie uitgeleverd , er zijn complete uitvoeringen zelfs geschrapt) maar ook in bepaalde kleuren zoals een bepaalde blauw soort wat extra vertraging oplevert.

zolang er geen VIN nummer is, is hij nog niet in productie en kan de dealer ook verder niets doen of zien. zodra het VIN bekend is kunnen ze de productieplanning zien en logistiek.

Gebeurt bij alle merken, collega wachtte heel lang op een Skoda omdat de warmtepomp niet leverbaar was. Na 14 maand word hij alsnog uitgeleverd maar dan zonder die warmtepomp. en zelfs bij de zogenaamde premiummerken zie je dit heel veel door hun uitgebreide optieaanbod.

Dus dat duurt al anderhalf jaar? Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben, en bij een andere dealer iets bestellen. Bij een auto die van ver komt (Azië) zie je dat er vaker een voorraadauto wordt besteld/aangeboden omdat het bestellen wat langer duurt. Maar anderhalf jaar is echt te gek.

Boottransport kost een keer 6 weken. soms wat langer als ze wat tussenstops maken, daar zit het hem de tijd niet in. Maar op google zag ik dat heel veel mensen 1 jaar tot 1,5 jaar wachten op hun nieuwe Niro. Blijkbaar sterk uitvoering en kleur afhankelijk. Als je niet die kleur of opties hebt waar leveringsproblemen mee zijn ben je de pineut. Elk merk heeft zulke problemen, zeker bij recent geïntroduceerde modellen. Bij Audi hoor ik het ook, Skoda ook en Opel Astra ook. Allemaal afhankelijk van uitvoeringen en opties die gekozen worden.

Naar een andere dealer gaan gaat je niet helpen, of ze moeten toevallig precies zo'n uitvoering voorradig hebben. Ik zou gewoon wachten of toch maar het voorraadmodel kiezen zoals de dealer heeft aangeboden. Die staat ook met de rug tegen de muur

Ooit meegemaakt dat een auto wel gebouwd was, maar zonder automaat en aandrijfas maanden stond te wachten ergens op een parkeerterrein. Toen de auto uiteindelijk afgeleverd werd was er alweer een nieuw modeljaar (met handbak) leverbaar. Ook ooit voor een nieuw te leveren auto een accessoire besteld (= geen bijtelling!) om later op te bouwen. Na 2 jaar werd de auto ingeruild en stond de elektrische achterruit-jalouzie nog steeds in Back order.... bij een premium merk.

Laatst bewerkt:
Naar een andere dealer gaan gaat je niet helpen, of ze moeten toevallig precies zo'n uitvoering voorradig hebben. Ik zou gewoon wachten of toch maar het voorraadmodel kiezen zoals de dealer heeft aangeboden. Die staat ook met de rug tegen de muur
Ik mag toch aannemen dat een dealer in de gehele Nederlandse voorraad kijkt wanneer hij zoekt naar een passend voorraadmodel? Want als de gewenste uitvoering ergens in het land te vinden is (en dat specifieke exemplaar verder niet door iemand is besteld), dan kan die toch makkelijk worden overgenomen en uitgeleverd.

Het is een herkenbaar verhaal. Wij hebben sinds februari 2023 een Niro EV in bestelling staan. We hebben afgelopen week net gehoord dat deze op de boot staat en eind maart aankomt in Nederland. Het is een kwestie van geduld.

Als je de auto particulier koopt kun je de volgende keer beter direct een voorraad of demo auto gaan zoeken.

Ik heb inmiddels ook gelezen dat de HEV variant die nu wordt uitgeleverd wat minder vermogen en ook een stuk minder trekgewicht heeft. Zoek dat ook even goed uit. Dat kan eventueel een rede zijn om de bestelling te annuleren, maar wellicht maakt dat voor jullie geen groot verschil. Je kunt de actuele gegevens inzien in de prijslijst op KIA.nl.

Ik mag toch aannemen dat een dealer in de gehele Nederlandse voorraad kijkt wanneer hij zoekt naar een passend voorraadmodel? Want als de gewenste uitvoering ergens in het land te vinden is (en dat specifieke exemplaar verder niet door iemand is besteld), dan kan die toch makkelijk worden overgenomen en uitgeleverd.

ik weet niet hoe het nu bij alle merken en dealers is geregeld. Maar in de tijd dat ik nog bij merkdealer(s) werkte konden wij niet bij andere dealers van andere organisaties in de voorraad kijken, alleen wat bij de importeur staat en uiteraard binnen je eigen vestigingen.
Soms kon je via de importeur wel zien wat opvragen wat er uitgeleverd was naar andere dealers met de vraag of het al was verkocht, dat ze daar in bemiddelen, maar dealers wilden dan echt niet graag hun voorraadmodel aan een andere dealer verkopen, zeker als het een populair model is. Want de dealer heeft ook lang gewacht op hun voorraad auto of showroom model. Ze hebben die al die tijd voorgefinancierd. Die hebben ze ook na een jaar wachten eindelijk gekregen en dan verdienen er dan helemaal niks aan plus dat ze dan zelf geen voorraad meer hebben. Ze verkopen die auto liever zelf aan een klant zodat ze er iets op verdienen. Dan kon je eerder aan een ruil constructie of iets. De meeste merkgarages zijn gewoon zelfstandige ondernemers en willen gewoon op auto's verdienen.

Ik heb zo'n transactie nooit helemaal begrepen. Je tekent voor een auto van zeg een netto jaarsalaris of nog veel meer. En dan lekker een jaar wachten. Suez kanaal, chip tekorten, stakingen, brand, schipbreuk, administratieve fout. Misschien zelfs wel zo'n soort geval op lokaal niveau: http://www.treinreiziger.nl/vertraagde-deense-ic4-aangetroffen-in-libie/

Als je binnen enkele weken in je nieuwe wagen rijdt dan is de deal beklonken. Krijg je anderhalf jaar later een andere baan, vijfling, scheiding, ziekte, gokschulden, emigratie, meer belasting, nieuwe keuzes op markt enzovoorts dan is inruilen alweer binnen handbereik.
Bij een jaar wachten moet je je geld vasthouden voor de koop die je misschien helemaal niet meer wil.

Als het geld nou tegen de plinten klotst en je wilt met alle geweld een zeldzame groene Ferrari met paarse wielen dan snap ik de zaak nog wel. Echter, voor een gebruiksvoorwerp/doorsnee massaproduct om van A naar B te rijden (wat waarschijnlijk in de 5 jaar oude huidige auto nog prima kan). Tja...

Als ik zolang moest wachten op een auto, dan zou ik hem allang niet meer willen hebben: levert veel te veel stress op, want telkens moet je weer vragen naar de status. En als die auto uiteindelijk wel geleverd word, zit je met verouderde techniek.

Vooral bij electrische auto's: een HEV is toch een electrische auto of is het een Plugin? De ontwikkelingen van electrische autos gaan razendsnel, dus dat is extra zuur. Dat je al 1.5 jaar op die auto wacht.

@Vorq je vergeet de Houthi's die drones afvuren op schepen met wellicht de Kia van TS erop. Er is telkens wel weer wat nieuws...

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
anderhalf jaar wachten op een KIA??! Vast een fraaie fijne auto hoor, maar persoonlijk zou ik nooit van m'n leven zo lang willen en kunnen wachten op, al was het een Porsche of Maserati!

Ik wilde heel graag de nieuwe Civic e-hev in 2022, was een stuk duurder dan m'n psychologische budgetgrens, maar ik dacht vooruit, yolo, foxwild, 1x keer in m'n leven een gloednieuwe auto, enzovoorts. Ik spreekwoordelijk de pen al in m'n hand om het koopcontract te tekenen, totdat de levertijd ter sprake kwam. Lang verhaal kort, ik rij geen Civic...

Genoeg andere leuke en vooral direct leverbare demo's, toch?

En ..is er een update? Wij hebben een maandje geleden een zwarte Niro HEV besteld. De leverweek is door de leasemaatschappij nu gesteld op wk31 ..dat valt dus reuze mee.
Volgens de dealer schijnt het idd zo te zijn dat de 2024 Niro HEV nu van 141pk naar 129pk is afgeroomd. Volgens de dealer heeft dit met nieuwe strengere Europese CO2 eisen te maken. Ik vroeg dit omdat we gaan leasen via ANWB (LeasePlan) en die vermelden op de site 129pk. Toen ik hier naar vroeg zei de dealer dat het kan kloppen maar dat het nog steeds een 141pk versie kan zijn. De ANWB heeft deze aanbieding-serie in oktober 2023 besteld bij de fabriek. Deze gaan in Q2 2024 in productie en dus zou het dan alsnog de 129pk (1000kg trekgewicht) kunnen zijn. Voor ons was het geen dealbreaker al leek het me in het begin jammer. Volgens de dealer ga je er niet heel veel van merken behalve dat ie mogelijk nog zuiniger zal zijn. Echter de redelijk snelle levertijd (5 maanden) maakt het toch wat goed. Al moet die 11pk minder zich in de praktijk nog gaan bewijzen.

Terug
Bovenaan