Bekende, maar oude E90 kopen of doorsparen?

Rico 7833258

Startmotor
Momenteel private lease ik een Kia Picanto. Dat leasecontract loopt echter binnenkort af. Ik heb een jaarkilometrage van zo'n 25.000km, die extra kilometers tikken best aan in de leaseprijs, dus heb ik al een tijd geleden besloten mijn volgende auto weer te gaan kopen. Daar ben ik voor aan het sparen geweest en ik had een bedrag om iets fatsoenlijks te kopen.

Maar toen! Mijn vriendin werd zwanger en we woonden nog niet samen. Dat is niet heel praktisch met een kind, dus we zijn in allerijl op zoek gegaan naar een woning. Die hebben we gevonden, maar het klussen, verhuizen, nieuwe dingen voor de woning aanschaffen, de babyuitzet en al dat soort zaken hebben mijn spaarrekening flink gereduceerd, ook ten koste van het bedrag dat ik gereserveerd had voor de auto.

Nu had ik voor mezelf 2 opties:

1: een gigantische knakenbak kopen voor tijdelijk gebruik totdat mijn spaarrekening weer wat gespekter is
2: tijdelijk OV gebruiken totdat mijn spaarrekening weer wat gespekter is (wat eigenlijk niet bepaald mijn voorkeur heeft).

Maar wat wil nu het geval? Een goede vriend van mij heeft een nieuwe auto aangeschaft en zijn huidige BMW E90 te koop staan. Die zou ik kunnen kopen van hem, maar dan komt mijn spaarrekening wel definitief ten einde zeg maar...
Hij heeft die auto 8 jaar in bezit gehad en in die tijd uitzonderlijk goed onderhouden. Maar het blijft wel een auto uit 2006 met 220k op de klok, dus ik vrees dat ondanks de uitstekende onderhoudhistorie ik dankzij de kilometerstand en leeftijd sneller een nieuwe auto nodig ga hebben dan mijn spaarrekening leuk vindt. Met een knakenbak blijft er in ieder geval nog wat over op die spaarrekening.

Lang verhaal kort, wat is verstandig? Die E90 van m'n maat aanschaffen voor de langere termijn en vrijwel 0 spaargeld overhouden of toch de tijdelijke knakenbak?
Als exact dezelfde E90 niet van m'n maat was geweest zou geen haar op m'n hoofd er aan denken om iets aan te schaffen van die leeftijd en kilometerstand, vandaar m'n twijfels. Ik zou die E90 ook niet meer als tijdelijke auto willen beschouwen, waar ik dat bij een brik wel zou doen.
Mijn maandelijkse inkomen is prima, dus geld opzij zetten voor onderhoud is geen probleem. Hij zal alleen de eerste paar maanden door moeten komen...

Bonusvraag (die wellicht niet helemaal in dit topic thuis hoort): iemand die ervaring heeft met een kinderwagen in een sedan zetten? :p
Een hatchback klinkt toch veel handiger moet ik zeggen...
 
Zelf zou ik dan tijdelijk een Aziatische A- of B-segmenter kopen. Dan blijven de kosten ook te overzien. BMW-onderdelen zijn nou eenmaal ook niet de goedkoopste.
 
Tja, 25.000 km per jaar in een knakenbak. Hoe stel je je dat voor? Ik denk dan al snel aan 2 knakenbakken per jaar en dat kost ook geld.

Ik zou er toc voor kiezen op iets fatsoenlijks te kopen. Of dat nou die E90 moet zijn is een keuze maar ik zou toch voor iets dergelijks gaan.
 
in Liter uitgedrukt is de kofferbak van een sedan vaak groter MAAR de vorm / drempel / doorlaadhoogte etc is een ander verhaal.

Een ander aspect is veiligheid. Ja, we (of toch de 45+ hier) zijn 'allemaal' groot geworden in een tijdperk zonder ABS / Airbags / Isofix ankerpunten etc. Maar we zijn 2024, dat zou voor mij ook een belangrijke afweging zijn. Mijn 159SW model gelanceerd in 2006 (mijne was van 2009) had die Isofix punten al, mijn roadster uit 2008 had ze ook, geen idee bij BMW. Ff checken.

Een knaken bak zou ik niet zo snel iemand aanraden. Dan denk ik aan die ellendige hokken van de Barrelbrigade.

En veel plezier met de newborn, geniet ervan, ze zijn groot voor je het weet :)
 
Maar wat voor motor ligt er in de te koop staande E90? Want met 25dkm per jaar in een 330i wordt je ook niet vrolijk van het verbruik.
 
Kinderwagen stoppen in mijn W212 sedan ging prima. Kofferbak E90 is ruim zat daarvoor (als je een beetje een modern/goed inklapbaar ding koopt). Een vakantie oid zou ik niet redden ermee.

Als die E90 al z'n onderhoud heeft gehad en de bekende zaken al opgelost zijn (klepseals, ketting) dan zou ik het gewoon doen. Reken op 1000,- per jaar aan onderhoud en dan kan je er prima mee door. Maat van mij heeft al 10+ jaar een E91, 3 ton inmiddels erop en zit gemiddeld aan dat bedrag qua onderhoud.

Wat koop je anders voor 5/6k? Een E90 is nog leuk. Een 320i haalt ook makkelijk 1:13.
 
Wat moet die E90 van die vriend van je gaan kosten? Want voor dat geld zijn er misschien ook wel verstandigere keuzes te maken. Ook als je gaat kijken naar maandelijkse lasten straks (verzekering, wegenbelasting, brandstof).
 
Tja, 25.000 km per jaar in een knakenbak. Hoe stel je je dat voor? Ik denk dan al snel aan 2 knakenbakken per jaar en dat kost ook geld.

Ik zou er toc voor kiezen op iets fatsoenlijks te kopen. Of dat nou die E90 moet zijn is een keuze maar ik zou toch voor iets dergelijks gaan.
Nou ja, iets degelijks is nu dus lastig door de lage spaarrekening, dan is die E90 nog degelijk omdat ik weet wat daarmee gebeurd is zeg maar.
in Liter uitgedrukt is de kofferbak van een sedan vaak groter MAAR de vorm / drempel / doorlaadhoogte etc is een ander verhaal.

Een ander aspect is veiligheid. Ja, we (of toch de 45+ hier) zijn 'allemaal' groot geworden in een tijdperk zonder ABS / Airbags / Isofix ankerpunten etc. Maar we zijn 2024, dat zou voor mij ook een belangrijke afweging zijn. Mijn 159SW model gelanceerd in 2006 (mijne was van 2009) had die Isofix punten al, mijn roadster uit 2008 had ze ook, geen idee bij BMW. Ff checken.

Een knaken bak zou ik niet zo snel iemand aanraden. Dan denk ik aan die ellendige hokken van de Barrelbrigade.

En veel plezier met de newborn, geniet ervan, ze zijn groot voor je het weet :)
Isofix moet ik even checken bij hem, maar zou erin moeten zitten.
Barrelbrigadebakken zijn inderdaad wel een klasse apart ja. Of van die hokken bij Klokje Rond waar de eigenaar trots staat te vertellen dat Joep niks zal vinden..

En bedankt, ga er zeker van genieten!!
Maar wat voor motor ligt er in de te koop staande E90? Want met 25dkm per jaar in een 330i wordt je ook niet vrolijk van het verbruik.
Het gaat om de 320i met 150pk
Kinderwagen stoppen in mijn W212 sedan ging prima. Kofferbak E90 is ruim zat daarvoor (als je een beetje een modern/goed inklapbaar ding koopt). Een vakantie oid zou ik niet redden ermee.

Als die E90 al z'n onderhoud heeft gehad en de bekende zaken al opgelost zijn (klepseals, ketting) dan zou ik het gewoon doen. Reken op 1000,- per jaar aan onderhoud en dan kan je er prima mee door. Maat van mij heeft al 10+ jaar een E91, 3 ton inmiddels erop en zit gemiddeld aan dat bedrag qua onderhoud.

Wat koop je anders voor 5/6k? Een E90 is nog leuk. Een 320i haalt ook makkelijk 1:13.
Yep, we hebben een wandelwagen die helemaal plat kan.
Wat betreft kofferbak, we zijn een keer met de vriendengroep (4 man) in die E90 naar Schotland geweest en dat was een fluitje van een cent met de bagage, dus dat dat verder groot genoeg is geloof ik wel. Het is vooral mijn vriendin die heel graag een hatchback wil in plaats van een sedan.

Hij heeft inderdaad z'n onderhoud altijd op tijd gehad en als er iets kapot ging is het direct gefixt. Klepseals geloof ik niet, ketting wel.
Wat moet die E90 van die vriend van je gaan kosten? Want voor dat geld zijn er misschien ook wel verstandigere keuzes te maken. Ook als je gaat kijken naar maandelijkse lasten straks (verzekering, wegenbelasting, brandstof).
Hij staat voor 5k op Marktplaats, hoogste bod is nu 3.5k (en het inruilaanbod van de dealer waar hij zijn nieuwe auto gekocht heeft is 2.75k). Als ik bij wijze van spreken zeg "ik match het hoogste bod en doe er een krat bier bij" is ie van mij.

Er zijn waarschijnlijk vast verstandigere keuzes, maar ik wil wel een C-segmenter gaan rijden denk ik. En wat ik zei, mijn inkomen is prima dus over de maandelijke lasten maak ik me niet zo druk. Ik betaal nu 400 euro voor de lease van die Picanto, ik denk dat je voor hetzelfde bedrag een prima auto kan verzekeren, onderhouden en afschrijven.
 
^^ Moet je vriendin ook met de auto op pad en de kleine?

Qua ruimte ga je er sowieso op vooruit ten op zichtte van de Picanto..én dat is ook een hatchback. ;)

..of.. met 25 k per jaar de rekensom maken en wellicht is LPG een optie om de maandelijkse kosten te drukken? Toch handig met een kleine die ook niet gratis is.

 
Die E90 kopen voor zo’n 3.500 euro lijkt de beste optie. Mooie gezinsauto die je dan jarenlang kunt houden (met weinig afschrijving).

Nog even vragen of de ketting is vervangen. Zo nee dan zou ik het denk ik nog steeds aandurven als de motor mooi draait. Verder na aankoop blikje injectiereiniger (van Forté) in de tank, altijd 98 octaan tanken en dan het beste ervan hopen.
 
^^ Moet je vriendin ook met de auto op pad en de kleine?

Qua ruimte ga je er sowieso op vooruit ten op zichtte van de Picanto..én dat is ook een hatchback. ;)

..of.. met 25 k per jaar de rekensom maken en wellicht is LPG een optie om de maandelijkse kosten te drukken? Toch handig met een kleine die ook niet gratis is.

Mijn vriendin heeft haar eigen auto, een Corsa uit 2012. Helaas wel een 3-deurs uitvoering, dus dat is minder praktisch.
Een Picanto is inderdaad ook een hatchback ja, dat is waar :p

Rekensom zou ik kunnen maken inderdaad. Wel woon ik op een paar honderd meter van België dus ik tank nooit in Nederland wat al heel veel geld scheelt.
 
Mijn advies als jonge vader : Nooit al je spaargeld erdoorheen als je een kleine op komst hebt..

en zeker niet aan een auto.. En al helemaal niet aan een BMW..

Gewoon een auto van €1-2k en sparen met die hap.

Zeker als de auto écht niet is wat je wilt: méér motivatie en daarmee blijheid als je uiteindelijk wel de auto hebt die je wilt

En wat ik zei, mijn inkomen is prima dus over de maandelijke lasten maak ik me niet zo druk. Ik betaal nu 400 euro voor de lease van die Picanto, ik denk dat je voor hetzelfde bedrag een prima auto kan verzekeren, onderhouden en afschrijven.
Dan koop je toch tzt zo wel je droom auto..

Je hebt je buffer nodig voor andere dingen. Leven met een kind is echt stuk kostbaarder. Zowel positief als negatief ;)

Bonusvraag (die wellicht niet helemaal in dit topic thuis hoort): iemand die ervaring heeft met een kinderwagen in een sedan zetten? :p
Zekers, ik in een Tesla Model 3. Gaat uitstekend maar in sommige gevallen wel voorwielen er even af
 
Bonusvraag (die wellicht niet helemaal in dit topic thuis hoort): iemand die ervaring heeft met een kinderwagen in een sedan zetten? :p
Een hatchback klinkt toch veel handiger moet ik zeggen...
Een RangeRover/X7/Kangoo/Berlino/Multivan is het fijnst, daar kan alles gewoon rechtop in. Ook als er nog een stel met baby mee wil, dagje stappen.

Vervolgens wordt het al snel wat behelpen, maar als je een beetje oefent heb je echt in enkele minuten een Bugaboo helemaal plat gevouwen (4 wieltjes eraf) en kan dat hele ding tussen de passagiersstoel en MaxiCosi. In een C/D segmenter heb je dan nog alles vrij voor passagiers en andere bagage.
Meestal doe je echter dat hele onderstel met wielen en al in de kofferbak (dat past altijd in een sedan, zeker vanaf B segment) en die bak zet je op de achterbank.

Een sedan is eigenlijk helemaal prima voor dagelijks babyvervoer, vakantie kan ook nog wel. Als je echter geen neerklapbare achterbank heb dan wordt het al vrij snel lastig bij Ikea/Bouwmarkt/fietsje van marktplaats achtige ritjes.

Verder nog even mijn eeuwige riedel: Je hoeft niet stad en land af met een baby in een auto met bedjes, stoeltjes, wagens, matrasjes, verschoonkussens enzovoorts. Je kan ook aan familie en vrienden vragen de eerste paar maanden bij jullie langs te komen in plaats dat je stug alle visites op 2 uur rijden doorzet met je 2 maanden oude baby. Als er dan een oppasoma is dan koop je wat extra spullen die daar blijven. Vakantie in zuideuropa met tent en kinderwagen vind ik ook bijzondere ondernemingen. Blijf lekker lokaal, desnoods rij je twee keer. Zo'n baby ziet echt het verschil niet tussen Saint-Tropez of vakantiepark Treurwilg en jullie zelf zijn allang blij dat je 1 minuut ergens kan zitten.

Oja nog even afstempelen.
 
Ben vandaag bij die maat langs geweest en eens een stukje gereden in die wagen. Had ik nog nooit gedaan, hij liet nooit iemand anders rijden :p

Maar jeetje, wat een fijne wagen zeg. Ligt als een blok op de weg, spoort als een trein.. Dacht dat je door z'n leeftijd en kilometers wel zou merken dat het de sleet erop zat, maar het rijdt zoveel strakker dan mijn 12 jaar jongere Picanto. Snap dat een Picanto een ander segment is, maar die 12 jaar verschil had ik toch wel verwacht te merken.

Ook heeft ie nog veel meer onderhoud gekregen dan ik had verwacht, letterlijk alle slijtageonderdelen zijn vervangen in de afgelopen 2 jaar, de airco is opnieuw gevuld, alle filters vervangen....
Ik durf deze auto wel aan, ik ga hem voor die 3.5k en krat bier aanschaffen. Hoe strak die aanvoelde tijdens de proefrit en met de wetenschap dat zoveel onderdelen nieuw zijn verwacht ik nog wel wat jaren plezier aan deze auto te hebben.

Ga alleen m'n Bluetooth/Android Auto/full map navigatie missen denk ik :p
 
Have fun.

1 waarschuwing het is een BMW, dus bereid je ook voor op een ander kaliber budget voor onderhoud dan je gewend bent.
Niet gezegd dat het slecht is, gewoon anders....
 
Have fun.

1 waarschuwing het is een BMW, dus bereid je ook voor op een ander kaliber budget voor onderhoud dan je gewend bent.
Niet gezegd dat het slecht is, gewoon anders....


Een viercilinder BMW 3 serie is goed te doen. Zo exotisch is die wagen niet als je hem bij een universele garage laat onderhouden.
 
Hij had een Picanto.
In de private lease waar ik 400 euro per maand voor betaalde he. De wegenbelasting van de BMW is 65 per maand in mijn provincie en ik kan hem met mijn schadevrije jaren voor 50 euro allrisk verzekeren. De afschrijving is niet zoveel meer dus dan hou je laten we zeggen 200 euro per maand over voor onderhoud voordat het meer gaat kosten dan de Picanto en dat lijkt me toch ruim zat.
 
In de private lease waar ik 400 euro per maand voor betaalde he. De wegenbelasting van de BMW is 65 per maand in mijn provincie en ik kan hem met mijn schadevrije jaren voor 50 euro allrisk verzekeren. De afschrijving is niet zoveel meer dus dan hou je laten we zeggen 200 euro per maand over voor onderhoud voordat het meer gaat kosten dan de Picanto en dat lijkt me toch ruim zat.
Waarom zou je 'm nog all risk verzekeren? een WA+ of WA Top is toch voldoende? Je hebt al afscheid van je geld genomen.
 
Als all-risk maar 50 kost zou ik dat lekker doen.
Heb ook weleens gekeken naar iets mindere dekking, maar dat scheelde per maand niet zoveel. 1 keer een kleine eigen schade en je hebt spijt dat je voor die korting bent gegaan.

Ik werd laatst aangereden. Niet mijn schuld dus tegenpartij moet betalen, maar omdat ik zo goed verzekerd was kon de schade wel sneller afgehandeld worden omdat mijn verzekering het sowieso zou voorschieten en als verhalen niet zou lukken toch moest uitbetalen.

Veel plezier met de BMW. Ziet er keurig uit
 
Met een kleine zou ik kijken of de Maxi Cosi makkelijk door de achterdeur op de achterbank is te plaatsen, dat is een veel voorkomende handeling. Mijn ervaring is dat dat bij een 3 sedan een k..klusje is. De vorm van de deuren speelt je parten, daarnaast moet die stoel aan de passagierskant. Die passagier zit dan vervolgens met de knieën in het dashboard.
 
Als all-risk maar 50 kost zou ik dat lekker doen.
Heb ook weleens gekeken naar iets mindere dekking, maar dat scheelde per maand niet zoveel. 1 keer een kleine eigen schade en je hebt spijt dat je voor die korting bent gegaan.

Ik werd laatst aangereden. Niet mijn schuld dus tegenpartij moet betalen, maar omdat ik zo goed verzekerd was kon de schade wel sneller afgehandeld worden omdat mijn verzekering het sowieso zou voorschieten en als verhalen niet zou lukken toch moest uitbetalen.

Veel plezier met de BMW. Ziet er keurig uit
Ja, ik heb gekeken, WA kost me 40 euro, WA+ 45 en allrisk 50. Dan sowieso minimaal WA+ voor dat kleine verschilletje.

Er zijn volgens mij wel (BMW-)specialisten die dat eventueel kunnen inbouwen.
Heb al eens zitten Googlen, maar ik vind eigenlijk vooral radio's die alleen op uitvoeringen met een iDrive lijken te passen. Dat heb ik helaas niet.
Maar goed, dat is een discussie voor een ander topic!
Zeker! Je kan alleen muziek streamen laten inbouwen en tot volledige draadloze carplay units..

Muziek streamen + goede telefoonhouder met google maps vind ik het prettigst werken met een oudere auto.

Een E90 is leuk, veel plezier ermee!
Het blijkt dat er nu een bluetoothdongeltje aan de aux-poort zit, dus daar kan sowieso muziek mee gestreamed gaan worden. 9 van de 10 keer rij ik toch naar m'n werk, dus die route ken ik wel. Ga de mogelijkheid tot bellen wel missen denk ik.
Met een kleine zou ik kijken of de Maxi Cosi makkelijk door de achterdeur op de achterbank is te plaatsen, dat is een veel voorkomende handeling. Mijn ervaring is dat dat bij een 3 sedan een k..klusje is. De vorm van de deuren speelt je parten, daarnaast moet die stoel aan de passagierskant. Die passagier zit dan vervolgens met de knieën in het dashboard.
Hebben we gedaan tijdens de proefrit, dat gaat wel lukken. Het staat nu ook allemaal in de Picanto en dat ging best makkelijk, behalve dan dat je niet meer op de bijrijdersstoel kunt zitten.
 
in Liter uitgedrukt is de kofferbak van een sedan vaak groter MAAR de vorm / drempel / doorlaadhoogte etc is een ander verhaal.

Een ander aspect is veiligheid. Ja, we (of toch de 45+ hier) zijn 'allemaal' groot geworden in een tijdperk zonder ABS / Airbags / Isofix ankerpunten etc. Maar we zijn 2024, dat zou voor mij ook een belangrijke afweging zijn.
Voor de veiligheid van je kind, zou ik juist blijven private leasen? Er word weleens gezegd, dat die rijhulpsystemen irritant zijn? Maar ik ben er van overtuigd, dat dit menig ongeluk heeft weten te voorkomen!

Raak hout aan: maar ik zou geen auto meer willen, zonder rijhulpsystemen. Inclusief parkeerhulp.... een krijsend kind en een stressende vrouw/vriendin? Dan zit je zo tegen een andere auto aan!

Maar als je parkeersensoren, of zelfs een 360 graden camera hebt: dan heb je feitelijk altijd iemand, die mee kijkt. Mijn vrouw die is namelijk altijd druk, met de zorg voor de kleine op de achterbank. Dus die kan niet eventjes uit de auto stappen, kijken of er wel genoeg ruimte is.

Ik vind 25.000km per jaar met private lease wel veel, alleen in dit stadium lijkt mij een knakken auto geen verstandige keuze. Financieel misschien wel? Met geluk rij je een jaar voor € 1000 ofzo? Mijn buurman zei altijd, bij goedkope auto's koop je feitelijk 1 jaar APK. Als je dan 1 jaar zonder problemen rijdt, heb je echt geluk.

Echter hij heeft ook weleens een Suzuki Wagon R+ gekocht en achteraf, bleek hij dus problemen met de versnellingsbak te hebben. Hoelang loopt die Private Lease nog? Je zou natuurlijk ook inzichtelijk kunnen maken, waarom je 25.000km per jaar rijdt?

Zelf rij ik ongeveer 15.000km per jaar, alleen dat had ook wel 10.000km kunnen zijn. Wij gebruiken de auto gewoon veel prive en dat is een luxe die je hebt, wanneer de auto in eigen bezit is. Alleen bij een private lease, loopt dat natuurlijk erg in de kosten. Tegenwoordig adverteren ze met 5000km per jaar....
 
Gewoon je gevoel achterna gaan. Ik persoonlijk zou het risico nemen. Afschrijving is praktisch nihil en je kent de historie. Reserveer het bedrag dat je bespaart op de private lease voor onderhoud en reparaties. Kan natuurlijk altijd wat mis gaan, maar dat kan ook met redelijk nieuwe auto. Daarbij ga je ‘meer’ auto rijden met een dreier. Verbruik zal wel stukje hoger liggen. Veel succes.
 
Terug
Bovenaan