Openbare laadpaal phev niet meer interessant

Xela

Startmotor
ik kom er net achter dat het laden van mijn plug in hybride achterhaald is door de alsmaar stijgende kosten van de openbare laadpaal.

Aangezien ik geen eigen laadpaal heb, ben ik genoodzaakt om mijn phev te laden bij de openbare laadpaal.

De accu heeft een capaciteit van 18kw. Ik betaal €0,455 per kw en een start tarief van € 0,28.

Een volle accu kost mij dus € 8,47 en daar kan ik met deze temperaturen 30 kilometer mee rijden.
Voor € 8,47 koop ik ook 4,5 liter benzine, mijn verbruik is ca. 1 liter op 13 kilometer, dus daar kan 58,5 kilometer op rijden.

Keek net terug 4 jaar geleden betaalde ik voor een volle accu nog € 3,45

Dus als je geen eigen laadpaal hebt, is een phev of electrische auto niet interessant.

Je brengt het wel érg pessimistich. Volgens mij kun je met volle 18 KWh batterij ook in de winter verder komen dan 30 km, bij een normale tot rustige rijstijl. Daarbij kun je je PHEV gewoon thuis aan een stopcontact opladen, indien je je auto naast je huis kunt parkeren, of in je garage.

Zelf overweeg ik ook de aanschaf van een Octavia PHEV. Niet zozeer vanuit financieel oogpunt, maar ook om technische redenen. Het is mijn intentie om elektrisch te rijden bij ritten waar de benzinemotor niet voldoende op temperatuur komt. Scneelt benzine, uitstoot én vooral slijtage. En misschien zijn de elektrische kilometers ook wat goedkoper, als ik thuis laadt.

Ik woon in een rijtjes huis, dus kan ook de auto niet aan het normale stopcontact aansluiten. En geloof me maar in de winter is van de 55 km die de fabrikant aangeeft te kunnen rijden, nog maar 30 echte kilometers over.

Het is gewoon niet meer interessant.

Ik ben benieuwd om welke PHEV dit gaat en wat het normale rijbereik zou moeten zijn en werkelijk is in de praktijk.
En hoeveel is dit rijbereik per kw in vergelijking met een volledige EV

Gaat om een Mazda cx60. Electrisch verbruik 22kw/100km.

En nee, ik doe hem niet weg, laad de auto gewoon niet meer op aan de openbare laadpaal. Alleen als ik private parking wil, gooi ik hem aan de laadpaal. En 3 x in de week laad ik de accu vol, gratis op kantoor.

Maar de volgende auto wordt gewoon weer benzine.

Als je 30 km bereik uit een 18 kWh accu haalt dan heb je een verbruik van 60kwh/100km. Dat is gigantisch hoog, geen idee wat een PHEV normaal doet, maar ik heb 17 kWh/100 km gemiddeld met m’n Model Y.

Openbaar laden is met een PHEV inderdaad niet echt interessant.
Maar als je ook een starttarief betaalt kan je misschien eens zoeken naar een laadpas van een andere aanbieder. Ook dat kan namelijk iets goedkoper.

Als je 30 km bereik uit een 18 kWh accu haalt dan heb je een verbruik van 60kwh/100km. Dat is gigantisch hoog, geen idee wat een PHEV normaal doet, maar ik heb 17 kWh/100 km gemiddeld met m’n Model Y.
Een Model Y is dan ook geen PHEV. Een PHEV zit zo rond de 20/25 kWh per 100km dacht ik.

@Barri ik begrijp dat PHEV wat meer verbruikt in de regel maar 60 kWh/100km lijkt mij in ieder geval extreem. Wellicht staat er wat fout ingesteld ofd.

60 is heel bizar ja. Maar 30 zal me niet verbazen.
Aan de ene kant is een PHEV ideaal, aan de andere kant is het het slechtste van twee werelden.

Zoek eens een andere laadpas? Ik krijg de mailing van een of andere laadpas vergelijker, die vertelde dat je in de samenwerkende gemeenten van Zuid Holland nu goedkoper uit was met een of andere Britse laadpas. Dus die heb ik nu ook besteld....

Dan betaal ik € 0,41 per kWh inplaats € 0,58 welke nu geld met de Zuid-Holland laadpas: best extreem die prijsverhoging, van € 0,38 naar € 0,58 per kWh. Want snelladen is dan goedkoper, gezien het laadverlies wat bij AC optreedt.

Dit soort laadtarieven helpen ook niet bepaald de transitie naar elektrisch rijden: het is heel frustrerend, dat je thuis in Limburg gewoon € 0,35 per kWh betaald. Maar in Zuid-Holland dus bijna het dubbele, als je niet een laadpas verzameling hebt. En als je al die laadpassen hebt, dien je ook eerst in de apps te kijken wat de tarieven zijn.

Zoek eens een andere laadpas? Ik krijg de mailing van een of andere laadpas vergelijker, die vertelde dat je in de samenwerkende gemeenten van Zuid Holland nu goedkoper uit was met een of andere Britse laadpas. Dus die heb ik nu ook besteld....

Dan betaal ik € 0,41 per kWh inplaats € 0,58 welke nu geld met de Zuid-Holland laadpas: best extreem die prijsverhoging, van € 0,38 naar € 0,58 per kWh. Want snelladen is dan goedkoper, gezien het laadverlies wat bij AC optreedt.

Dit soort laadtarieven helpen ook niet bepaald de transitie naar elektrisch rijden: het is heel frustrerend, dat je thuis in Limburg gewoon € 0,35 per kWh betaald. Maar in Zuid-Holland dus bijna het dubbele, als je niet een laadpas verzameling hebt. En als je al die laadpassen hebt, dien je ook eerst in de apps te kijken wat de tarieven zijn.
Ken je de app Go-Charge (zowel iOS als Android)? Daarmee kun je per laadpaal zien wat de tarieven voor verschillende passen zijn, met apart vermeld starttarieven. De Elbizz kaart kan in dat opzicht voordelig zijn met een starttarief van €0,06 maar het eenmalig aanvragen van die kaart is weer duurder.

Ken je de app Go-Charge (zowel iOS als Android)? Daarmee kun je per laadpaal zien wat de tarieven voor verschillende passen zijn, met apart vermeld starttarieven. De Elbizz kaart kan in dat opzicht voordelig zijn met een starttarief van €0,06 maar het eenmalig aanvragen van die kaart is weer duurder.
Ik geloof dat in die wel kan en na 5 minuten al verwijderd heb, omdat maar van een beperkt aantal laadpassen de tarieven worden getoond. Of dat onder tussen beter is? Dat weet ik niet, maar ik zou het ten alle tijden ook echt controleren of de tarieven wel kloppen!

Zelf heb bewust enkel gratis laadpassen, dus zonder abbonement. Omdat geen enkele laadpas, in elke situatie het goedkoopste tarief bied. In Oostenrijk gebruik ik de Ella laadpas, in Duitsland vaak de Lidl Plus app om bij Lidl te laden.

Thuis de Vattenfall laadpas etc: in Den Haag de Ecotap laadpas, welke het CPO tarief rekent. Maar dan 2% opslag en daarmee kan het een interessante laadpas zijn, wanneer het tarief op de laadpaal staat zoals in Den Haag.

60 is heel bizar ja. Maar 30 zal me niet verbazen.
Aan de ene kant is een PHEV ideaal, aan de andere kant is het het slechtste van twee werelden.
Ik rijd in de winter vrij makkelijk 45km met 12kW accu. Dus net wat onder de 30 inderdaad. In de zomer zal et vast beter gaan, maar dat heb ik nog niet ondervonden. Ik kan thuis laden met zonnepanelen en op et werk ook. Et bevalt me, als verstokt dieselrijder, beter dan ik had verwacht. Alle korte ritjes (boodschappen, sport, kinderen etc.) op stroom scheelt in de praktijk toch een hoop benzine / diesel omdat dan de verbrandingsmotor ook niet op z'n best is.

Kan niet ontkennen dat ik ook wel echt mijn best doe om et te laten werken ten opzichte van een diesel, maar los van de kosten is er natuurlijk voor heel veel bedrijven, bij ons dus ook, een andere overweging die steeds belangrijker wordt; De co2 uitstoot m.b.t de duurzaamheidsrapportages. Hoef je het zelf niet bij te houden als bedrijf, dan moet je het vroeg of later wel omdat klanten van je bedrijf et wél moeten en jou daar naar gaan vragen. En dan helpt de (op papier) lage uitstoot van het wagenpark wel flink mee en dan gaat vaak om meer geld dan een paar cent meer of minder voor de stroom of peut.

Terug
Bovenaan