Wettelijke garantie

Kapitano

Net ingestapt
Ik heb een auto op het oog en de verkopende partij gevraagd om eventuele garantie. Ze bieden mij 12 maanden wettelijke garantie aan.

Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er nadrukkelijk "wettelijke" garantie wordt gezegd. Gevraagd wat dit precies inhoudt en ze schrijven het volgende:

De wettelijk garantie is van toepassing op delen wat de auto van A naar B brengt, Motor, transmissie etc.

Klopt dit? Iemand advies?

Lijkt me een heel gezeik om daar dan aanspraak op te maken. Autotrust heb ik ook geen goede ervaring mee. 12 maanden Bovag garantie is altijd het fijnst.

Wettelijke garantie is naar mijn idee niet iets wat 'aangeboden' wordt, daar heb je gewoon standaard recht op tenzij je er nadrukkelijk vanaf ziet. In de wet wordt overigens niet gesproken over wettelijke garantie, maar op grond van artikel 7:17 BW heb je recht op een product dat aan de verwachtingen voldoet. Van een auto mag je inderdaad tenminste verwachten dat deze je van A naar B brengt en dus dat de motor en transmissie het blijft doen. Hoe bedrijven hier mee omgaan verschilt per bedrijf (en klant). Bovag garantie biedt dan inderdaad wat meer zekerheid en minder discussie.

Lijkt me een heel gezeik om daar dan aanspraak op te maken. Autotrust heb ik ook geen goede ervaring mee. 12 maanden Bovag garantie is altijd het fijnst.
Ja nou daar ben ik dus ook bang voor. Maar bovag garantie bieden ze helaas niet.

@Dakloos idd. Ik wil gewoon een stukje garantie. Gaat om een auto van 20K en voor mij is dat veel geld. Ik denk dat ik het best kan vragen om aanvullende garantie.

Die garantie is bijna waardeloos. Dure lampen, navi, schuifdak, airco of afstandsbediening die niet werkt zijn ook erg vervelend en vallen niet onder van A naar B brengen.

'Wettelijk' betekent volgens mij 'een degelijk product'. Dus geen krasje, lekke band, versleten remblokken: ja dat kan bij een auto van 2 - 3 jaar oud. Echter een lekkend schuifdak of defect multimedia lijkt me toch echt garantiewerk.

Ach garantie, ik zou vooral een auto kopen bij een bedrijf / verkopende partij waar ik me goed bij voel / of goede reviews heeft.
Al 4 auto's gekocht bij onze garage en er was wat gedoe met de gordels achter van de laatste; ze hebben hun uiterste best gedaan om dit op te lossen voor me, want bleek een Mazda kwaaltje ook al was de auto al lang uit garantie. Idem met de inklapbare spiegels - nog een zwak Mazda puntje -> 9/10 user inflicted maar ik had die dingen nog nooit gebruikt tot ik uit een nauwe parkeergarage moest en een verkeerd knopje raakte ipv ruit LV. Geen gedoe, gewoon vervangen.
Ik gun ze dan ook een aantal zaken qua onderhoud die ik best zelf kan doen... leven en laten leven.

Wettelijke garantie is garantie die via de wet geregeld is. Dus binnen 6 maanden moet de fabrikant non conformiteit bewijzen, na 6 maanden moet je zelf aantonen dat de auto of een onderdeel ervan non conform is. Een waargebeurd praktijkvoorbeeld:

Het raammechaniek van mijn Nederlandse auto is 5 jaar na aanschaf defect geraakt. Ik heb bij iedere onderhoudsbeurt aangegeven dat er een rammel in het portier zit sinds de dag dat ik de auto nieuw de dealer uit reed. Dit is telkens niet gerepareerd maar dit staat nog wel op alle werkplaatsbonnen van iedere onderhoudsbeurt die ik heb bewaard. Ik heb beroep gedaan op non conformiteit: De rammel was een schroef die aantoonbaar in de fabriek er niet goed was op gezet waardoor het mechaniek is stukgegaan. De dealer heeft het kostenloos gerepareerd. Wettelijke garantie houdt niet op na 12 maanden, maar de vraag is of je het krijgt, zelfs als je de voertuigdocumentatie zeer goed bijhoudt.

Kun je niet beter een externe garantie kopen? Ik weet niet hoe die kwalitatief zijn in Nederland, maar dan hoef je vaak niet meer dan een eigen risico te betalen per defect en ze zijn vaak vrij duidelijk over wat wel/niet gedekt is.

@Lucas 3686562 ik kan helemaal geen partijen vinden die dat aanbieden aan particulieren. Autotrust en soortgelijke verzekeraars die richten zich op autobedrijven die het vervolgens aan hun klanten aanbieden.

Heel simpel: als 'n aanbieder v/e auto van €20.000 alleen maar "wettelijke garantie" aanbiedt moet je snel doorlopen !!!
1) aanbieder heeft blijkbaar geen vertrouwen in z'n product...
2) recht hebben is iets anders dan het ook daadwerkelijk krijgen; "wettelijke garantie" = bij 'n verschil van mening zal jij naar de rechter moeten om dat recht te krijgen...en zie dan zaken maar eens te bewijzen !! Stel motor loopt in de soep, hij zal zeggen dat je bv te weinig of verkeerde olie hebt gebruikt; of dat je door bent gereden na een oplichtend rood lampje; mag jij lab gaan zoeken om tegendeel te bewijzen (olie) of sta je machteloos (rood lampje)...
Zo'n aanbieder wil gewoon auto's schuiven zonder enig risico voor hem; dan kan ie ze goedkoper aanbieden (inkoop, even snel door de wasstraat, winst er op en klaar; geen beurt geen garantie niets). Vragen om aanvullende garantie daar is nutteloos, of er komt iets op papier te staan waar je als het er op aankomt niets aan hebt...
Bovendien: als de auto bv al een ton gelopen heeft zal jij bij onkosten ook de helft zelf moeten betalen, na rato van leeftijd en gebruik.
Dus opnieuw: doorlopen !!
Kwaliteit kost geld...(en bij BOVAG-garantie hoef je zelf niets te bewijzen....)

Stel motor loopt in de soep, hij zal zeggen dat je bv te weinig of verkeerde olie hebt gebruikt; of dat je door bent gereden na een oplichtend rood lampje; mag jij lab gaan zoeken om tegendeel te bewijzen (olie) of sta je machteloos (rood lampje)...
Nu draai je het dus precies om. Het is binnen die 12 maanden nu juist aan de verkoper om aan te tonen dat het aan de koper ligt.

Nu draai je het dus precies om. Het is binnen die 12 maanden nu juist aan de verkoper om aan te tonen dat het aan de koper ligt.
6 maanden.
Dat de verkoper zegt dat er 12 maanden wettelijke garantie geldt, is niet waar. Op bijvoorbeeld een brakebooster zit zeker 12 jaar garantie, waarbij de bewijslast bij non conformiteit in de eerste 6 maanden bij de verkopende partij ligt.
@Lucas 3686562 ik kan helemaal geen partijen vinden die dat aanbieden aan particulieren. Autotrust en soortgelijke verzekeraars die richten zich op autobedrijven die het vervolgens aan hun klanten aanbieden.
Gat in de markt dus :)
Opzich zijn die extended warranty plannen niet eens zo slecht. Die van mij heeft als enige eis dat je iedere 5000 mijl de olie vervangt. Gemiddeld gezien maken ze winst en is het dus iets duurder, maar als je bijv. tegen een motorvervanging van $10k aan hikt en je moet ook nog eens bijv. je eigen risico van je zorgverzekering aftikken (kan hier zo oplopen tot $15k) dan is een extended warranty wel fijn om te hebben.

Dat is toch echt al enige tijd verruimd naar 12 maanden:
7:18a lid 2 BW:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Bovag garantie is ook niet zaligmakend: genoeg autobedrijven, die dan alsnog heel moeilijk gaan doen en je maanden aan het discussiëren bent.

En Bovag hulp bij klachten, daar hoef je ook geen hoge verwachtingen van het hebben: maar wat wel zo is, dat wanneer je bij een Bovag aangesloten garage gekocht hebt. Dan kun je naar de geschillencommissie auto stappen.

Dat kan niet, als je bij een garage gekocht heb welke niet bij de Bovag aangesloten is. Het is mij alleen niet duidelijk, of je dan ook daadwerkelijk de Bovag garantie dient te kopen.

Met 1 belangrijk punt:
"Een tweedehandsproduct moet doen wat de klant ervan kan verwachten."
Koop jij een auto van bv 3 jaar oud met 150.000 km en binnen die 12 maanden gaat iets kapot dan kan de verkoper zeggen dat je dat als klant kan verwachten met die km-stand.
Mag je nog steeds naar de rechter...

De wet zegt daarover: 'De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen.'

Het voorbeeld wat jij noemde van een motor die in de soep loopt is een typisch voorbeeld van iets wat je niet hoeft te verwachten. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat jij als koper iets verkeerd heb gedaan. In dat geval heb je overigens ook weinig aan BOVAG garantie. En de gemiddelde autoverkoper heeft natuurlijk net zo min zin in een gerechtelijke procedure...

Bij een BOVAG-garantie hoef je als klant niets te bweijzen, dat is het sterkste argument er voor.
Bij wettelijke garantie ben je al bijna verplicht om ook een rechtsbijstandsverzekering te nemen, want zoals gezegd: recht hebben is iets anders dan het ook krijgen....

Bij wettelijke garantie hoef je binnen die 12 maanden ook niet te bewijzen dat die motor niet door jou in de soep is gelopen. Afhankelijk van het bedrag kun je bij de kantonrechter terecht. Daar heb je geen rechtsbijstand voor nodig. Een beetje betrouwbare garage zal het niet zover laten komen.

Van de ACM: "U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat." Dat zegt dus helemaal niet zo veel. Wat mag je bijvoorbeeld verwachten van een auto die bijvoorbeeld 250.000 km gereden heeft?

Bij wettelijke garantie hoef je binnen die 12 maanden ook niet te bewijzen dat die motor niet door jou in de soep is gelopen. Afhankelijk van het bedrag kun je bij de kantonrechter terecht. Daar heb je geen rechtsbijstand voor nodig. Een beetje betrouwbare garage zal het niet zover laten komen.
Dat is de verkopersgarantie. Definitie wettelijke garantie: U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat.

Het is mede aan de verkoper om verwachtingen te temperen. Als je als verkopers twijfels hebt of een auto nog een jaar meegaat, zou ik aanraden in de koopovereenkomst nadrukkelijk vast te leggen dat je dit niet kan garanderen.

Dat is toch echt al enige tijd verruimd naar 12 maanden:
Ik woon al te lang niet meer in Nederland :rolleyes:
Maar dit is wel goed nieuws. Een garage heeft prima mogelijkheden om zich te verweren tegen een non conformiteitseis van de consument. Als tijdens de aankoopkeuring blijkt dat de auto in orde is, maar de consument komt na 11 maanden terug omdat er metaaldeeltjes de ATF olie zit , dan zal de rechter vrij snel de conclusie kunnen trekken dat het defect is ontstaan door het rijgedrag van de consument en dat het defect mogelijk nog niet was ontstaan tijdens de verkoop van de auto. Aan de andere kant geeft dit voor de koper 12 maanden zekerheid, dat ze geen bewijslast hebben voor defecten die er al waren.

Terug
Bovenaan