Ruime maar toch compacte (Japanse) auto (budget 10k)

Daymian

Net ingestapt
Hallo allen,

Na jarenlang in een uiterst betrouwbare Honda Logo te hebben gereden, is het tijd voor iets ruimers. Wegens mijn enorm positieve ervaring met de Logo en de goede verhalen over Japanse auto's, ben ik voornemens het weer in die richting te zoeken. Het budget is maximaal 10.000 euro. Ik ben erg aangesproken door de modellen die van buiten niet zo groot lijken, maar toch verassend veel ruimte bieden. Ook gezien mijn lengte van 1,93m, wat vaak niet zo lekker samengaat met Japanse auto's, op zoek naar een auto waar ik comfortabel in pas. Hoeft er allemaal ook zeker niet sportief en hip eruit te zien, functie boven vorm.

Zelf ben ik tot de volgende opties gekomen:

- Honda Jazz
- Daihatsu Sirion 2
- Toyota Verso-S

Wat kleiner vind ik de volgende opties interessant:

- Mitsubishi Space Star
- Suzuki Celero

Hebben jullie tips of adviezen over bovenstaande auto's of modellen die ik nog over het hoofd zie? Hoor het graag!

Ik ben 1.90 en heb een Space Star eens een paar dagen in Italië gereden.
Was best positief verrast door de rijeigenschappen.
Kon er ook best goed in zitten.

Verder simpel autootje met wat beperkte geluidsisolatie

De Nissan Note is ook een goede optie, de auto heeft een verschuifbare achterbank, en biedt veel auto voor het geld.

Of Koreaans.
De Hyundai IX20 en Kia Venga zijn ook goede opties.

Ik ben natuurlijk absoluut bevooroordeeld (zie mijn MyReview van onze Jazz) maar een Jazz is echt ultiem praktisch (Magic Seats, ik maak er vaak gebruik van) en ruim van binnen in verhouding tot de exterieurmaten.

Er is ook geen motorisering of uitvoering die ik afraad; ik heb ooit een 1.2 met 90pk 5-bak uit 2010 gehad, de 1.4 met 100pk biedt nauwelijks meer ‘oempa’ door een andere overbrengingsverhouding van de bak. Inmiddels rij ik al jaren en jaren een 1.3 hybrid uit 2011. Allebei ontzettend fijne aandrijflijnen, maar wel totaal verschillend - de 1.2 is actief en kun/ moet je soms lekker de sporen geven, de Hybrid is heel relaxed en krachtig (trekkracht).

1 opmerking aangaande je lengte: de zitting van de voorstoelen wordt vaak kort genoemd en dat zal best zo zijn, maar is denk ik in vrijwel elke (Japanse) B-segmenter het geval. Ik ben zelf 1.75m en heb er (dus) geen last van.

2e opmerking: een gebruikte Jazz, welke dan ook, is relatief erg prijzig maar het is een auto die je prima van een particulier kunt kopen! Is het onderhoudshistorie volledig, correct en actueel? Dan zou ik het zo aandurven (heb ik dus ook gedaan in 2016), maar je kunt altijd een keuring voorstellen.

3e opmerking: als je er eentje koopt die aan de 120.000km-beurt toe is: dure beurt want de bougies (8x iridium) moeten vervangen worden. Niet iets om een mooi exemplaar op te laten staan, maar toch.

Ik ben natuurlijk absoluut bevooroordeeld (zie mijn MyReview van onze Jazz) maar een Jazz is echt ultiem praktisch (Magic Seats, ik maak er vaak gebruik van) en ruim van binnen in verhouding tot de exterieurmaten.

Er is ook geen motorisering of uitvoering die ik afraad; ik heb ooit een 1.2 met 90pk 5-bak uit 2010 gehad, de 1.4 met 100pk biedt nauwelijks meer ‘oempa’ door een andere overbrengingsverhouding van de bak. Inmiddels rij ik al jaren en jaren een 1.3 hybrid uit 2011. Allebei ontzettend fijne aandrijflijnen, maar wel totaal verschillend - de 1.2 is actief en kun/ moet je soms lekker de sporen geven, de Hybrid is heel relaxed en krachtig (trekkracht).

1 opmerking aangaande je lengte: de zitting van de voorstoelen wordt vaak kort genoemd en dat zal best zo zijn, maar is denk ik in vrijwel elke (Japanse) B-segmenter het geval. Ik ben zelf 1.75m en heb er (dus) geen last van.

2e opmerking: een gebruikte Jazz, welke dan ook, is relatief erg prijzig maar het is een auto die je prima van een particulier kunt kopen! Is het onderhoudshistorie volledig, correct en actueel? Dan zou ik het zo aandurven (heb ik dus ook gedaan in 2016), maar je kunt altijd een keuring voorstellen.

3e opmerking: als je er eentje koopt die aan de 120.000km-beurt toe is: dure beurt want de bougies (8x iridium) moeten vervangen worden. Niet iets om een mooi exemplaar op te laten staan, maar toch.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben in principe overtuigd van de Jazz, alleen lees ik nogal wat dingetjes over roest. Heb jij hier ervaring mee?

Als je de verso s wat vind, zoek dan ook op subaru trezia, helaas niet met automaat. Een sirion 2 is denk ik niet fijn met jouw lengte en alleen interessant als je minder dan €5.000 wil uitgeven en een automaat wil. Als je veel voor weinig wil dan is een mitsubishi colt ook leuk vanaf de facelift is de achterbank niet meer verschuifbaar. Overigens heb je meer aan een verschuifbare achterbank dan aan de magische zittingen van honda.

Ik heb zelf zowel een Civic uit 2014 als een Jazz uit 2015. Ben zelf niet zo groot en pas dus in beide auto's prima. Mijn zoons van 1.90m zitten echt lekkerder in de Civic. Dus wellicht kun je een Civic ook nog op je shortlist zetten, is net zo praktisch als een Jazz en stuurt toch wat lekkerder (vind ik).

Terug
Bovenaan