Koelvloeistof lekkage

S7871970

Startmotor
Hallo.

Mijn opel corsa lekt koelvloeistof, ook als ik er niet mee rij ligt er na een aantal dagen een plasje rechts voor de auto op de parkeerplek. Nu ben ik bij de garage om de hoek geweest en die zegt zonder te kijken ''de koppakking'' prijs zo'n 1400 euro. Verder geen klachten die hierop duiden en aangezien hij dit zegt zonder te kijken ben ik bang dat hij graag zijn zakken snel wil vullen.

Mijn vermoeden is de radiateur omdat het plasje onder de voorkant van mijn auto ligt.

Vraag: Zou het toch de koppakking kunnen zijn of is een lek in de radiateur meer voor de hand liggend?

Met vriendelijke groet,

Het is zeer onwaarschijnlijk dat het de koppakking betreft. Als die lekt of defect is, merkt je dat tijdens her rijden, in de vorm van witte rook uit de uitlaat, en een abnormaal hoge temperatuur van de koelvloeistof.

Ik weet niet hoe oud de auto is, maar het kan zijn dat er een lek in de radiator zit, of ergens een scheurtje in een slang. Dit kan eenvoudig getest worden, door even wat druk op het koelsysteem te zetten, en kijken of er ergens koelwater naar buiten komt.

Nu ben ik bij de garage om de hoek geweest en die zegt zonder te kijken ''de koppakking'' prijs zo'n 1400 euro.
Heeft ie toevallig een paar autotjes van ongeveer dat budget op de werf staan, of is jou corsa ongeveer die 1400 euro waard?
Het is inderdaad een zakkenvuller-opmerking. Gouw naar een andere garage. Een fatsoenlijke garage kijkt samen met jou naar het probleem.

Uitwendige lekkage is zelden de koppakking en dat is uberhaupt niet te zien als je de motorkap niet eens open hebt gehad.. Dat kun je pas concluderen als er uitwendig koelvloeistof over het blok heen loopt vanaf de koppakking en dat komt zelden voor.
Een koppakking die koelvloeistof verliest, doet dat meestal inwendig. Olielekkage komt nog wel eens aan de buitenzijde voor.

Welk bouwjaar heeft je corsa en wat voor motor zit er in? Dan kunnen we beter kijken wat het probleem kan zijn.

Simpel de radiateur of het expansievat is het meest voor de hand liggend. Maar er kan natuurljk ook een slang zijn gesprongen, een lekkage aan de waterpomp of het thermostaathuis... Uitwendige lekkage kan zoveel verschillende oorzaken hebben.

Leg sowieso even een stuk karton onder je auto, kijk na een uurtje waar de lekkage precies vandaan komt. Dat is dan veel beter te lokaliseren.

Ik weet niet hoe oud de auto is, maar het kan zijn dat er een lek in de radiator zit, of ergens een scheurtje in een slang. Dit kan eenvoudig getest worden, door even wat druk op het koelsysteem te zetten, en kijken of er ergens koelwater naar buiten komt.
De oorzaak van het scheuren kan o.a. ouderdom zijn, maar helaas ook een lekke koppakking die verbrandingsgassen het koelsysteem in blaast waardoor "de zwakste schakel" gaat lekken door de te hoge druk...

Meten is weten! (Gericht zoeken kost natuurlijk wel tijd, dus geld) In ieder geval een andere garage zoeken.......

Heeft ie toevallig een paar autotjes van ongeveer dat budget op de werf staan, of is jou corsa ongeveer die 1400 euro waard?
Het is inderdaad een zakkenvuller-opmerking. Gouw naar een andere garage. Een fatsoenlijke garage kijkt samen met jou naar het probleem.

Uitwendige lekkage is zelden de koppakking en dat is uberhaupt niet te zien als je de motorkap niet eens open hebt gehad.. Dat kun je pas concluderen als er uitwendig koelvloeistof over het blok heen loopt vanaf de koppakking en dat komt zelden voor.
Een koppakking die koelvloeistof verliest, doet dat meestal inwendig. Olielekkage komt nog wel eens aan de buitenzijde voor.

Welk bouwjaar heeft je corsa en wat voor motor zit er in? Dan kunnen we beter kijken wat het probleem kan zijn.

Simpel de radiateur of het expansievat is het meest voor de hand liggend. Maar er kan natuurljk ook een slang zijn gesprongen, een lekkage aan de waterpomp of het thermostaathuis... Uitwendige lekkage kan zoveel verschillende oorzaken hebben.

Leg sowieso even een stuk karton onder je auto, kijk na een uurtje waar de lekkage precies vandaan komt. Dat is dan veel beter te lokaliseren.
Sorry voor de late reactie, druk druk. Bouwjaar is 2010, motor is ecotech 4 cilinders. 63kw/86 pk. Kwam op internet een soort gelijk verhaal tegen waarbij de vloeistof lekte, hier werd ook de dikke slang hard en warm maar de onderste slang bleef koud. Dit is bij mij ook het geval, zojuist even gecheckt na een lange rit. Bij die post ging het om een lekke/verstopte radiateur, klinkt dit bekent? Volgende week een afspraak bij een andere garage, voor nu een fles stop leak van Wynn's erin gegooid als tijdelijke oplossing. Dat lijkt vooralsnog prima te werken vandaar dat ik ook niet verwacht dat het om de koppakking gaat aangezien zo'n fles daar volgens mij niet op werkt.

stop leak is hetzelfde als cholestorol... Het verstopt je hele systeem. Dus als je radiateur al verstopt zat, zit die dat nu zeker.

Nooit lapmiddeltjes gebruiken...

Terug
Bovenaan