Bmw e90 of e87 voor 5.000 euro?

Johannes 8234160

Net ingestapt
Ik zou graag als eerste auto een e90 of e87 aanschaffen vanwege de premium looks en de sportieve rijeigenschappen. Mijn oog is gevallen op een 120i of een 320i. Nu valt het mij op dat er voor de 320 in de prijscategorie tot 5.000 euro veel meer keuze is dan voor een 120. De 120 vind ik zelf mooier maar heb het idee dat deze vaak in een minder goede staat verkeren dan een 320 voor dezelfde prijs. Hoe denken jullie hierover? Mijn jaarkilometrage zal rond de 10-15k kilometers liggen.

We kunnen natuurlijk niet op jouw rekening kijken, maar hou rekening met stevige kosten. De 3-serie is echt een pittig wagentje geworden (Het is niet meer de E36) met dure onderdelen. Deze is veel meer verkocht dan de 120i en zit ook wat hoger in verzekering en mrb en daardoor vaak in bezit bij mensen (gezinnen) die wel iets kunnen uitgeven aan de hobby. De 1 serie is veel eerder een iets te dure wagen voor de twintiger die hem oprijdt zonder er veel liefde of normaal onderhoud in te steken.

Heb je de auto's al gecontroleerd op premie? Ik schat dat de 120i ook erg pittig uitvalt.

Ben je gewoon erg behoudend aan het shoppen met nog 5k reservebudget die je lachend (voor een deel hopelijk) het komende jaar bij de garage neertelt dan zou ik zeker voor een 3 serie gaan.

Als je na die 5k niet teveel verrassingen wil hou het dan lekker bij een Fordje, Mazda, Peugeot, Renault, Kia, leuke velgies erop, sportstreep / gekke wrap, subwoofertje erbij, lekker schadevrijejaren sparen. Die BMW komt vanzelf nog wel een keer en dan kan je misschien meteen voor een hele mooie 4-serie gaan.

Bij een oude BMW voor maximaal € 5000 is de kans op een miskoop en/of een auto met veel duur achterstallig onderhoud erg groot. Ik zou dat niet aanraden.

Voor € 5000 kun je veel beter een leuke Fiat, Renault, Kia, Peugeot of iets dergelijks kopen. Dan heb je veel meer kans op een goede auto. En deze auto's zijn vaak veel goedkoper in onderhoud en overige kosten.

Ik begrijp de aantrekkingskracht wel om zo'n BMW te rijden. Het kan ook prima als je je goed de verzekeringspremie en andere kosten in kaart hebt. Maar hou ook zo'n 5000 apart voor achterstallig onderhoud. De vraag is dan alleen of je dat geld voor achterstallig onderhoud niet beter in een wat jongere BMW kunst steken. dus zeg 8000 euro BMW kopen die wat frisser is en netjes en 2000 apart voor onderhoud.

rationeel gezien kun je uiteraard beter een ander merk kopen inderdaad waar je waarschijnlijk net zo veel lol mee kunt hebben

Dank voor jullie inzichten. Ik begrijp dat het risico op achterstallig onderhoud bij een wat ouder 120 of 320 hoog is. Hoe schatten jullie de risico's hier op in als de bekende kapotgaande onderdelen er nieuw op zitten? Nieuwe Distributieketting set, Klepseals en nieuwe Bougies. Ik ben een dealer tegengekomen die voornamelijk e90 en e87 series tussen de 4 en 6k aanbied waar dit nieuw op zit en er ook garantie wordt geboden. Is het risico op achterstallig dan ook nog aanzienlijk?

Verzekeringspremie voor een 120 en 320 zitten voor mij beide op ongeveer 40euro p.m. dit vind ik alles meevallen.

Die zaken die jij noemt zijn maar een fractie van wat je kan tegenkomen. Remmerij, banden, xenonlampje, elektronische stuurslot is berucht, ophanging, accu, injectoren, automaat en ga zo nog maar even verder.
En ja je kan dit ook op een Kia tegenkomen, maar vaak zijn die auto's net even wat eenvoudiger inelkaar gezet en zeer waarschijnlijk minder op hun staart getrapt, zeker voor de prijzen die jij noemt.
Ik heb zelf een E90 gehad, met niet teveel problemen dat ik me kan herinneren, maar die was toen een paar jaar oud. Je kan ook geluk hebben natuurlijk en misschien spaar je lekker snel en heb je als je na een jaar pech hebt genoeg geld voor reparaties. Als je het doet laat het dan in ieder geval goed keuren zodat je niet binnen korte tijd nog een keer 1000-3000 euro kwijt bent.

De 20i van deze generatie is best wat gedoe mee, voornamelijk de distributie ketting die oprekt en olie verbruik bij onjuist rustig inrijden, wat helaas vaak niet het geval is van dit type auto met deze leeftijd en prijs.

Ik denk dat je nog eens €5k kan reserveren aan achterstallig onderhoud en nabije ellende dus ik zou doorsparen of voor iets anders gaan..

Zoals hierboven gezegd, of je moet zelf handig zijn of hou echt minimaal 5000 euro apart als je een 'budget' BMW wil kopen. Het kan natuurlijk zijn dat je geluk hebt en de komende jaren voor weinig rijd, de kans is alleen wat groter dat het kwartje de andere kant op valt.

Iemand in mijn omgeving rijd ook een 1 serie als eerst auto , een 118i, en ik schat ook voor een zelfde bedrag gekocht. Maar naast een beetje olie en filter rijd hij van APK naar APK. al een paar jaar. En als ik met een technische blik naar de auto kijk deed de vorige eigenaar dat ook al. een tijdje Ja voor hem vallen de kosten nog wel mee zegt hij, keer een accu en wat APK zaken en verder niet, maar als ik er dan een stukje in rij; onderstel kats versleten, handbak heel veel speling, koppeling pakt veel te hoog op, airco werkt niet goed meer, heel veel geluid uit onderstel, Matige banden van een raar merk, er klink ook iets geks uit de motorruimte met toeren maken. Dikke wielen heeft hij dan wel, hij rijd dit puur voor de looks, want het rijden zelf is gewoon waardeloos en verre van wat BMW destijds had bedoeld. Dus ja, zo kan het dus ook, maar het is net wat je zelf wil.

Ben je zelf handig, heb je zelf goede technische kennis denk ik dat je voor dit geld wel een leuk projectje vind met wat zoeken waar de basis goed van is. En anders gewoon geld achter de hand houden.

onderstel kats versleten, handbak heel veel speling, koppeling pakt veel te hoog op, airco werkt niet goed meer, heel veel geluid uit onderstel, Matige banden van een raar merk, er klink ook iets geks uit de motorruimte met toeren maken. Dikke wielen heeft hij dan wel, hij rijd dit puur voor de looks, want het rijden zelf is gewoon waardeloos en verre van wat BMW destijds had bedoeld. Dus ja, zo kan het dus ook, maar het is net wat je zelf wil.
Ja dat is erg pijnlijk om te lezen :(, maar helaas de realiteit met dit soort auto's. Dan maar op een trailer naar Oost Europa, krijgt die ongetwijfeld nog meer liefde!

Toch denk ik dat je voor dit budget echt wel een redelijke 1 serie kunt vinden, zeker geen perfecte, zeker geen super de luxe, geen 6 cilinder of eentje met weinig kilomters, nee dat niet. ja het is een oudere auto en je moet wat geld achter de hand houden. Maar het is gewoon een gokje en je moet echt goed zoeken. Bij voorkeur geen import exemplaar of uit duitsland dan met aankoopnota / sluitende historie. 1 series zijn een gewild import object om destijds veel tellers mee terug te draaien.

zoiets bijvoorbeeld, geen gek ding. origineel NL auto, ketting schijnt vervangen te zijn (factuur aanwezig?), het is geen bijzondere uitvoering verder maar dit lijkt mij nog een redelijke veilige keuze als de auto verder goed rijd, op goede banden staat. geen gekke geluiden, etc. Maar uiteindelijk blijft het een bijna 17 jaar oude auto....

Natuurlijk is et veel verstandiger om een Kia of een Toyota te kopen, maar geen zak aan en je kan nog lang genoeg verstandige dingen doen. Goed zoeken, goed kijken en iemand meenemen die verstand heeft van die dingen.
Deze zou ik wel aandurven bijvoorbeeld. Kan je ook nog mooi mee op wintersport of mee te kamperen. Achterruitenwisser is wel stuk zo te zien, maar dat is niet zo'n dure reparatie. En gaat et na een tijdje mis, dan heb je pech, maar wel een mooie tijd achter de rug.

Deze ziet er inderdaad goed uit, maar ook bij deze goed kijken of hij ook het extra onderhoud heeft gehad en niet alleen het standaard. Deze auto's rijden zo goed door het onderstel en daar zitten veel slijtage onderdelen in die vervangen moeten worden zoals veel rubbers.

Beide leuke auto's. Gewoon zorgen dat je voldoende geld achter de hand hebt voor onderhoud en beter kopen bij een betrouwbaar overkomende particulier dan bij een of ander vaag bedrijfje. De belangrijkste les bij auto's kopen is dat kijken geen kopen hoeft te zijn. Bij twijfel niet doen.
De vraag is dan alleen of je dat geld voor achterstallig onderhoud niet beter in een wat jongere BMW kunst steken. dus zeg 8000 euro BMW kopen die wat frisser is en netjes en 2000 apart voor onderhoud.
Ja of beter nog voor 10.000 euro een exemplaar waar voorlopig geen onderhoud aanzit? Het probleem is, je weet het vooraf niet...

Natuurlijk is et veel verstandiger om een Kia of een Toyota te kopen, maar geen zak aan en je kan nog lang genoeg verstandige dingen doen. Goed zoeken, goed kijken en iemand meenemen die verstand heeft van die dingen.
Deze zou ik wel aandurven bijvoorbeeld. Kan je ook nog mooi mee op wintersport of mee te kamperen. Achterruitenwisser is wel stuk zo te zien, maar dat is niet zo'n dure reparatie. En gaat et na een tijdje mis, dan heb je pech, maar wel een mooie tijd achter de rug.
Lachen, al het onderhoud van het onderhoudsboekje dat je kan zien betreft alleen olie verversen, voor de rest nul komma nul...en een auto waar al 5½ jaar alleen maar olie is ververst zou ik laten staan, zeker een BMW van 18 jaar oud....

En een stempel met een krabbel in een boekje staat er misschien wel, maar hebben ze het ook uitgevoerd? De service interval indicator kan je bij veel auto's zelf resetten.... M.a.w. eigenlijk alleen als er 4 cm aan facturen fysiek bij de auto aanwezig is weet je wat er allemaal is gedaan en wat het gekost heeft.

Ik heb zelf een E90 gehad, met niet teveel problemen dat ik me kan herinneren
Ik heb ook een E90 gehad. Daarna een E93 met grotendeels dezelfde techniek en aandrijflijn (beiden 328i). Ook hier weinig grote problemen die ik me kan herinneren die relevant zijn voor de vraag hier.

Het zijn echter de kleine zaken die veel geld kosten en zo'n auto fris houden. Bij ons kwam bijvoorbeeld de bekerhouder niet meer uit het dashboard. Dat kost dan meteen 250 euro. Dat hoef je niet te laten repareren, maar doe je dat niet, dan wordt het lijstje met kleine gebreken langzaam groter en dat doet teniet aan het genot van dit soort auto's. Hetzelfde met de rubbers van het onderstel en de banden. Laat je dit verwaarlozen, dan rijdt het gewoon niet meer zoals het bedoeld is. De premium looks en rijeigenschappen veranderen dan snel in een aftandse BMW, waar je eigenlijk niet meer in gezien zou willen.

Het zijn echter de kleine zaken die veel geld kosten en zo'n auto fris houden. Bij ons kwam bijvoorbeeld de bekerhouder niet meer uit het dashboard. Dat kost dan meteen 250 euro. Dat hoef je niet te laten repareren, maar doe je dat niet, dan wordt het lijstje met kleine gebreken langzaam groter en dat doet teniet aan het genot van dit soort auto's. Hetzelfde met de rubbers van het onderstel en de banden. Laat je dit verwaarlozen, dan rijdt het gewoon niet meer zoals het bedoeld is.

precies dat inderdaad is wat ik dus ook zie. Wil je zo'n auto weer een beetje fris en fijn rijdend te krijgen gaat er echt wel zo een 5000 euro achteraan. Dat zou ik dus alleen doen als het om een heel specifieke kleur/uitvoering of iets gaat doen en anders dat geld beter bij een auto bij steken. Of heel goed zoeken naar een redelijk oke exemplaar en proberen bij te houden. maar mijn ervaringen, in ieder geval met 1 series uit die generatie is dat de frisse exemplaren met een beperkt budget erg goed zoeken word. Dan is de vraag; kun je leven met van apk naar apk rijden in een auto die ver staat van zoals BMW hem ooit heeft bedoeld... voor velen is dat blijkbaar; ja.

En een stempel met een krabbel in een boekje staat er misschien wel, maar hebben ze het ook uitgevoerd? De service interval indicator kan je bij veel auto's zelf resetten.... M.a.w. eigenlijk alleen als er 4 cm aan facturen fysiek bij de auto aanwezig is weet je wat er allemaal is gedaan en wat het gekost heeft.
Denk niet dat je voor 5k een lückenlos scheckheftgepflegte E90 kan kopen. Toch kan et best goed gaan, maar, nogmaals, dan moet je wel iemand meenemen die er verstand van heeft. Ik heb jaren geleden een e39 525d uit Duitsland gehaald zonder sluitende onderhoudshistorie. € 1500,- voor betaald met 225.000 op de teller. Ik heb em naar de 4 ton gestuurd, zonder grote problemen met goed onderhoud bij Jan Hermsen in Kortenhoef. Was een impuls aankoop van de buurman van een kameraad in Duitsland en helemaal niet de bedoeling om er zo lang mee te doen.

Maar voor dit geld is de kans groter dat er nog flink wat achterstallig werk aan zit inderdaad. Maar et hoeft niet. Ik heb nu een dealeronderhouden E46 uit Zwitserland waar heel veel aan vervangen is door de jaren heen, maar die is minder goed dan die E39 was.

Lachen, al het onderhoud van het onderhoudsboekje dat je kan zien betreft alleen olie verversen, voor de rest nul komma nul...en een auto waar al 5½ jaar alleen maar olie is ververst zou ik laten staan, zeker een BMW van 18 jaar oud....
Heel scherp. Ik zou bij die specifieke auto dus erg goed oppassen. Het kan een hobbyist zijn geweest die die dingen zelf aangepakt heeft, maar waarschijnlijk niet.

Er zijn natuurlijk gewoon eenvoudige dingen die je kan controleren, ook als leek. Kijk eens naar het luchtfilter, de remvloeistof, het interieurfilter (geen idee hoe eenvoudig je daar bij komt bij een bmw). Ook de staat en het merk van de banden. Dat zijn stuk voor stuk geen dure dingen, maar wanneer dat allemaal oud of slecht is dan weet je dat de auto verwaarloosd is en zou ik hem bijna per definitie laten staan.

Daarnaast; meerdere vergelijkbare auto's proefrijden. Dan ga je het verschil tussen een goede en een slechte (qua onderstel) ook merken.

Youtube staat vol met advies van mensen die ervaring hebben met 'goedkope' BMW's. Het is al een aantal malen gezegd, een variant op het thema is 'Er is niks zo duur als een goedkope tweedehands Mercedes', dat gold 20 jaar geleden al. Met BMW's die vol zitten met plastic onderdelen die echt allemaal stuk gaan, is dit alleen nog maar meer waarheid geworden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan