PHEV (of EV) als tweede auto

Eddy R

Net ingestapt
Beste iedereen, sinds een tijdje zijn we op zoek naar een tweede auto, vanwege een wisseling van baan. Ik vind het vrij lastig de opties in kaart te brengen, dus ik vroeg me af of jullie nog tips hebben?

Waar we naar op zoek zijn is een handige 5-deurs auto met trekhaak, die het liefst zoveel mogelijk elektrisch kan rijden, voor een budget van ongeveer 15000 euro (mag iets meer of minder zijn).

Ik schat dat we er elk jaar ongeveer 15000 km mee zullen rijden. Ikzelf heb een woon-werk rit van 30 km (1 kant op), en we zouden er minimaal en onder elke omstandigheid 200 km mee willen kunnen rijden, aan één stuk door.

Betreft overige kenmerken, ikzelf kan er wel van genieten als een auto leuk rijdt. Maar ik denk dat we met onze eisen niet veel te kiezen hebben. Als ie maar niet 12+ seconden nodig heeft om op de 100 te komen.

Het liefst zou ik een EV willen, maar binnen ons budget past dat eigenlijk niet zo goed. De Zoe met 50 kWh batterij zou misschien net kunnen, maar die heeft geen trekhaak. Met een kleiner accupakket zou je in de winter mogelijk de 200 km niet kunnen halen, als ik het goed heb begrepen. Ik denk dat, als we per se EV willen, je met onze eisen dan eerder op een Kia Niro uit komt van ~20000 euro?

Dus dan zou je al snel op een PHEV uitkomen. Maar de meest voorkomende (de toyota's en zo in die prijsklasse) hebben een vrij kleine elektrische range, dat zou ik wel jammer vinden. Die 30 km woon-werk zou ik sowieso wel elektrisch willen kunnen doen. Wat zouden jullie dan aanraden?

Overigens heb ik nog gekeken naar private lease, maar ik kom met 48 maanden en 20000 km al gauw op 600 euro per maand uit, zelfs voor occasions. Kan dat kloppen? Dat lijkt namelijk een stuk minder aantrekkelijk dan zelf iets kopen.

600 euro per maand zou goed kunnen, maar je noemt er voor de rest niet bij wat het voor auto is. Voor een Aygo is het veel voor een S-klasse te weinig.
Met jou budget zou ik gewoon lekker voor een benzine gaan, PHEV zijn zwaar en verbruiken veel als de accu leeg is, en als er niks verandert ga je per 2025 volle mrb betalen en moet je wel veel elektrische kilometers kunnen maken om dat terug te verdienen. EV is ook geen optie zoals je zelf al aangeeft.

Ik zou ook gewoon voor een benzinewagen gaan. 15000 is niet veel om lekker brandstof mee te besparen dus je bent veel geld kwijt aan aanschaf maar verdient dat eigenlijk nooit terug.

Private lease voor een tweede auto is voor veel gezinnen gekkenwerk, zeker als het een wat grotere is (met trekhaak).

Ik gok dat je het beste een wagen van een jaar of 10 kan kopen die niet veel meer afschrijft, onderhoud is te overzien met 15.000km dan zou je heel ruim genomen €250/maand aan afschrijving en onderhoud hebben, 350/maand met vaste lasten erbij. Dan kan je er in 6 jaar nog een ton bijzetten. Volvo, BMW, Mercedes als het wat mag kosten. Focus, Hyundai, Opel als het wat voordeliger moet.

Met dit budget zou ik ook voor een gewone auto op benzine gaan, of een Dacia Sandero of Renault Clio op lpg.

Hee allen, dank voor de snelle reacties!

Misschien moet ik nog even benoemen dat de reden voor PHEV of EV niet een financiele is. Ik zou me wat vrijer voelen in het rijden als ik niet telkens benzine zat te verstoken. Daarnaast hebben we zonnepanelen die wat meer opleveren dan we verbruiken, dus een elektrische auto zal goede toepassing voor die energie kunnen zijn.

Dus ik zou het liefst veel mogelijk kilometers elektrisch rijden, ook als het wat extra kost. Als dat totaal niet kan dan zij het natuurlijk zo, maar er lijken wel wat hybride opties te zijn?

600 euro per maand zou goed kunnen, maar je noemt er voor de rest niet bij wat het voor auto is. Voor een Aygo is het veel voor een S-klasse te weinig.

Sorry - die 600 euro per maand lease was voor de goedkoopste EV met een accupakket van 50 kWh of meer.

PHEV zijn zwaar en verbruiken veel als de accu leeg is, en als er niks verandert ga je per 2025 volle mrb betalen en moet je wel veel elektrische kilometers kunnen maken om dat terug te verdienen. EV is ook geen optie zoals je zelf al aangeeft.

Goed om te weten, van het gewicht... Misschien is dat de reden dat de elektrische range zo mager is bij de meeste PHEV's.

Private lease voor een tweede auto is voor veel gezinnen gekkenwerk, zeker als het een wat grotere is (met trekhaak).

Waarom zou dat het geval zijn? Moet ik er op rekenen dat we meer flexibiliteit nodig gaan hebben dan je met leasen hebt? Of is het gewoon relatief duur?

Waar we naar op zoek zijn is een handige 5-deurs auto met trekhaak, die het liefst zoveel mogelijk elektrisch kan rijden, voor een budget van ongeveer 15000 euro (mag iets meer of minder zijn).
Wat komt er aan of op de trekhaak? Is het voor een fietsendrager of wil je echt iets gaan trekken? En waarom doe je dat dan met deze auto en niet met de 'eerste auto' in het huishouden?
Veel EVs in deze prijsklasse mogen niets trekken of kunnen uberhaupt geen trekhaak hebben. Een fietsendrager op een trekhaak of op de achterklep kan vaak wel.

Misschien moet ik nog even benoemen dat de reden voor PHEV of EV niet een financiele is. Ik zou me wat vrijer voelen in het rijden als ik niet telkens benzine zat te verstoken. Daarnaast hebben we zonnepanelen die wat meer opleveren dan we verbruiken, dus een elektrische auto zal goede toepassing voor die energie kunnen zijn.

Dus ik zou het liefst veel mogelijk kilometers elektrisch rijden, ook als het wat extra kost. Als dat totaal niet kan dan zij het natuurlijk zo, maar er lijken wel wat hybride opties te zijn?
Ik kan me helemaal in je betoog vinden: hoe meer kilometers je elektrisch kunt afleggen, hoe beter.

Ik zou denken aan:

Opel Ampera-E
Door het grote publiek vergeten maar een hele goede EV voor die tijd want een fatsoenlijke actieradius (dankzij een 60kWh accu) en als occassion briljant want door een terugroepactie is bij elk exemplaar de accu vervangen. Helaas mag je niets trekken maar fietsendragers kunnen wel. Iets boven budget maar met 2k subsidie kom je op zo'n 16-17k.

Hyundai Kona
Met de 64kWh accu heb je hieraan een EV met een actieradius die aan je eisen voldoet en hij mag, als één van de weinige EVs iets trekken. Weliswaar maar 300kg, maar dat is toch iets. Niet heel ruim maar wel verfijnd, met 204pk lekker vlot: gewoon een heel prettige auto. Helaas wel iets boven budget, maar met 2k subsidie eraf kom je op 17k uit.

BMW i3 ReX
ReX staat voor Range Extender dus dit is een PHEV. Waar deze meeste PHEVs een hele kleine elektrische actieradius hebben, kom je met de accu van de i3 behoorlijk ver. Niet genoeg om er 200km mee te rijden maar je kunt er makkelijk 100km elektrisch mee rijden en dus je woon-werk verkeer mee doen en die enkele keer dat je toch verder moet gebruik je de range extender. Prima binnen budget te vinden maar ze zijn wel wat ouder dan de Kona of Ampera-e. Het is een vijfdeurs maar de achterdeurtjes kunnen alleen open als de voordeuren ook open zijn dus als je regelmatig met drie of meer personen rondrijdt is ie niet ideaal.

Bij de opel ampera/ chevrolet bolt is nog wel de vraag hoelang gm dit product nog ondersteund , dat opel nu onderdeel is van stalantis maakt het er niet makkelijker op. Bij de electrische spark is gm al heel snel gestopt met ondersteunen.

Nog een ander wat ouder alternatief is de eerste Opel Ampera, die zou puur op accu een 50-55 km ver moeten kunnen komen. Maar ook hier kan de trekhaak wens lastig worden.

Zoiets dus

Bij de opel ampera/ chevrolet bolt is nog wel de vraag hoelang gm dit product nog ondersteund , dat opel nu onderdeel is van stalantis maakt het er niet makkelijker op. Bij de electrische spark is gm al heel snel gestopt met ondersteunen.
Bedoel je met 'ondersteunen' de onderdelenvoorziening? Ik weet eigenlijk niet of er een wettelijke minimum verplichting is?

Nog een ander wat ouder alternatief is de eerste Opel Ampera, die zou puur op accu een 50-55 km ver moeten kunnen komen. Maar ook hier kan de trekhaak wens lastig worden.

Zoiets dus
Leuke suggestie - dat was eigenlijk best een geavanceerde auto destijds. Jammer dat ze al zo oud zijn (vergeleken met een i3 ReX) al zie je de leeftijd wel terug in de lagere prijs.

Ben zelf ook aan het kijken voor een PHEV of EV. Eerst was het toch een PHEV, maar neig nu toch meer naar een EV 2de hands. Kijken nu een beetje richting een Kia niro EV. We hebben overcapiciteit van de zonnepanelen en kunnen aan huis laden.

Het enige is dat de km bij een EV al wat hoger zijn ga je toch richting 100k als je rond de 25k buget hebt. Ga niet voor een EV omdat het beter voor het mileu is maar eigenlijk voor het geld, 2000 euro subsidie en rij dan bijna gratis. en 2 jaar lang bijna geen wegenbelasting

2000 euro subsidie en rij dan bijna gratis. en 2 jaar lang bijna geen wegenbelasting

vergis je niet, ik weet niet hoeveel over capaciteit je hebt op de panelen, maar dat gaat snel weg met een EV. Daarnaast krijg je ook geld op wat je terug levert en dan dus niet. Stel met 15000 per jaar heb je +/- 2250 Kwh nodig (15 kwh/100km)

Onderhoud is goedkoper, geen olie + oliefilter of bougies. Maar wel een interieurfilter, onderstel, remmen, banden, verlichting, ruitenwissers, 12V accu, etc. Daar waar zowel het ondestel en banden doorgaans wat meer slijten. Ja het is iets goedkoper dan een ICE, maar niet heel veel.

Onder aan de streep is het wel wat goedkoper, maar bijna gratis is het absoluut niet. Daarnaast is de restwaarde onzeker, net als de wegenbelasting straks.

Terug
Bovenaan