Koers en reacties op AW homepage

Adam2014

Wegverkenner
Beste forumleden,

Ik kom al jaren op de site van Autoweek (eerst onder een ander account). Zowel het forum als de homepage voor het nieuws.

Ik stoor me de laatste maanden enorm aan de koers van het nieuws dat geplaatst wordt op de Autoweek homepage en de reacties hieronder.

Ik zie steeds meer focus op politiek getint en populistisch nieuws. Ik waan me geregeld op de site van de fucking Telegraaf! :sick:

Ik kom hier voor relatief "objectief" autonieuws (nieuwe modellen en rijverslagen en dergelijke) en voor politieke discussies ga ik wel naar andere sites.

Zijn er meer mensen die zich herkennen in dit beeld en zich hier ook aan storen?

De tijden veranderen, de samenleving ook. Vroeger had je in de Autokampioen een test met daarbij: De geluidsproductie bij bepaalde snelheden, standaard motorkoppel en vermogen diagram, overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak.... Tegenwoordig maken we ons blijkbaar druk of de aantallen kleuren van de verlichting van de voetenruimte voldoende is en of de beeldschermen wel voldoende groot zijn. Diepgaande onderzoeken duren te lang, het moet allemaal binnen 5 minuten uitgelegd worden en doorrrrrrrr.... Of het nu de actualiteiten op TV zijn of de test van een auto. Dat heeft dus tot gevolg dat er heel veel onderwerpen of artikelen gemaakt moeten worden om toch een vullend blad of programma te krijgen. De diepte is weg, de vervlakking ontstaat. Het aantal "hits' bepaalt de inkomsten en daar bouwen we een verdienmodel omheen. 80-20 regel, laat die 20% het maar bekijken en het elders zelf zoeken. Of daar maken we een aparte betaal-muur omheen (2e verdienmodel). Ja, ik herken je beeld en ja, ik stoor me er ook vaak aan.

Ik kan mijzelf wel een beetje in vinden met deze mening.

Deze week bijvoorbeeld is voor mij wel een dieptepunt: De enige artikelen die echt interresant waren was de nieuwe Tiguan en de A6 e-Tron Avant plus hier en daar wat tests, de rest is allemaal klikbeet en benzineprijzen dit, anti-auto dat. En dan heb ik het nog niet gehad over de reacties bij dat soort artikelen met steeds diezelfde figuren...

Zoals Piet al aangeeft, levert hun wel veel kliks op maar als buitenstaander en autoliefhebber is het wel een beetje om moe van te worden.

Shoutout naar de moderators hier, zonder hun was deze forum waarschijnlijk net zo giftig als bij de commentaar sectie in de homepage. (y)

Autoweek homepage heeft de slechtste sfeer dat ik ooit ben tegengekomen op een autosite/forum. De hoeveelheid trollen (en dat bedoel ik ook echte trollen (bv Bofkont onder tig andere accounts en de vele Tesla en VW-mannetjes) die er zijn om de concurrentie (vooral Toyota en Stellantis) in slecht daglicht te zetten eigen merk/concern op te hemelen) is ongekend, net als de vele politieke discussies en eeuwig durende EV/ICE-discussies.

maar goed, AW faciliteert het zelf en komt inderdaad zelf met clickbait-berichten om diezelfde trollen te voeden. Clicks zijn blijkbaar belangrijker dan een normaal platform voor autodiscussies. Ik lees de reacties vaak niet eens meer. Gelukkig staat dit forum verder los van wat daar speelt.

Je vraagt je bijna af, wat heeft iemand (een trol) te winnen? Een paar duimpjes? Het is vaak preken voor eigen parochie, erg veel invloed zal er niet te behalen zijn.

Vergis je niet in de kracht van trollen. HansSolo heeft aantal jaren geleden ook flink zijn best gedaan en mensen gingen hem gewoon napraten met dat FUD e.d. Charles met zijn Taycan heeft nog nooit wat intelligents geplaatst en roeptoetert ook maar een hoop of gooit er een nietszeggende post uit waar dan tig 'likes' op komen. Ondertussen strooit ie steeds met "Koop Europees!" one-lines en/of de Europese vlag er achter. En andere doen hem gewoon na.

Vermoedelijk is het vooral zelfbevrediging, zoals we ook alom in de social media tegenkomen.
Op Feestboek lees ik alleen wat me interesseert,een paar fora, en en andere media uberhaupt niet.
Er zijn nu eenmaal heel veel ergerlijke lui online, maar je hoeft ze niet op te zoeken.

Zolang al die gekkies alleen daar zitten en niet op het forum vind ik het prima. Die houden we hier wel weg inderdaad.
Maar als ik AutoWeek was, zou ik geen reacties toestaan onder de site. Maar misschien alleen totdat ik weer wat een 'klik' op de website oplevert .. ;)

Ik hoop dat ik zelf niet als zo’n troll gezien wordt, ben zelf natuurlijk wel veel aanwezig op de voorpagina en soms in hete discussies belandt, maar ik zit uiteindelijk hier voor het auto nieuws (ongeacht) de aandrijflijn en kan echt genieten van klassieke auto’s en nieuwe ontwikkelingen. Ik ben dagelijks naar nieuwe en auto’s aan het zoeken en heb een wishlist van +/- 150 auto’s ofzo momenteel op m’n auto scout staan! Ik vind het daarom juist nu ook het forum veel interessanter omdat je hier gewoon wat kunt leren van elkaar en er ook normaal met elkaar om wordt gegaan en je ook geïnteresseerde antwoorden op vragen krijgt.
De voorpagina is een dierentuin geworden, hoe langer je er verblijft des te meer doe je er aan mee. Wellicht ook een wijze les voor mij zelf!

Absoluut. Het is echt zoeken naar autonieuws tegenwoordig. Sowieso heb ik het idee dat er steeds meer compleet knettergekke reaguurders op die pagina zitten, met alle respect. :) Fanatieke Trumpaanhangers; bizar.

Ook ik herken het. Vooral de reactie sectie is meestal een drama.
Vaak lees/scan ik de reacties wel globaal door, maar klap dan vooraf wel steeds vaker de subreacties in, dat scheelt al een hoop ergernis.

Je kunt het ook anders zien: Autoweek durft te minste nog een discussie te laten plaatsvinden op de website. Er zijn genoeg online platformen waar een vorm van discussie door moderators direct wordt doodgeslagen. Ik vind dat veel vervelender (wanneer je bijvoorbeeld de tijd neemt voor een uitgebreide post en deze zonder enige vorm van uitleg wordt geveegd) dan de huidige situatie op de homepage.
Wel is het duidelijk dat Autoweek de ruimte laat aan leden die betaald worden vanuit bepaalde achtergronden om specifieke visies te spuien.

Je kunt het ook anders zien: Autoweek durft te minste nog een discussie te laten plaatsvinden op de website. Er zijn genoeg online platformen waar een vorm van discussie door moderators direct wordt doodgeslagen. Ik vind dat veel vervelender (wanneer je bijvoorbeeld de tijd neemt voor een uitgebreide post en deze zonder enige vorm van uitleg wordt geveegd) dan de huidige situatie op de homepage.
Wel is het duidelijk dat Autoweek de ruimte laat aan leden die betaald worden vanuit bepaalde achtergronden om specifieke visies te spuien.
Dat laatste geloof ik dan weer niet. Vind ik eerlijk gezegd een beetje complottheorie-achtig.

Ik lees dergelijke theorieën wel vaker in de reacties op de homepage. Met name als de er weer eens een discussie anti of pro Volkswagen / Toyota / Stellantis gaande is.

Anders zou ik niet weten waarop je doelt.

Dat laatste geloof ik dan weer niet. Vind ik eerlijk gezegd een beetje complottheorie-achtig.

Vind ik niet. Het ligt er te dik bovenop. Normale autoliefhebbers reageren niet zo alsof hun baan, leven, belangen of aandelen op het spel staan door de concurrentie.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Ik hoop dat ik zelf niet als zo’n troll gezien wordt

Je gaat anders behoorlijk los op "budgetmerk" Volvo. Op een kinderachtige en basherige manier zoals de Tesla- en VW-trollen ook doen naar Toyota en Stellantis. Waarom doe je zoiets? Als je niet werkt bij Tesla of geen aandelen of belangen hebt, wat bezielt je dan op de concurrentie van 'jouw' merk te pas en te onpas tot op het bot af te kraken?

Je gaat anders behoorlijk los op "budgetmerk" Volvo. Op een kinderachtige en basherige manier zoals de Tesla- en VW-trollen ook doen naar Toyota en Stellantis. Waarom doe je zoiets? Als je niet werkt bij Tesla of geen aandelen of belangen hebt, wat bezielt je dan op de concurrentie van 'jouw' merk te pas en te onpas tot op het bot af te kraken?
idd

Maar ook daar doet Autoweek gezellig aan mee, met dat 'Hoe chinees is de Volvo EX30?'

Dan krijg je inderdaad van dit soort kinderachtige discussies... :rolleyes:

Oh ja. Die 'Volvo is Chinees/Zweeds' discussies zijn ook gewoon doodvermoeiend om te lezen

Laatst bewerkt:
Vind ik niet. Het ligt er te dik bovenop. Normale autoliefhebbers reageren niet zo alsof hun baan, leven, belangen of aandelen op het spel staan door de concurrentie.
Maar ik vind wel dat je door sommige mensen heel snel beticht wordt van een "dubbele agenda" hoor. Ik ben zelf bijvoorbeeld ook best vaak kritisch op PSA / Stellantis producten, omdat die immers problemen hebben gehad met de VTI motoren, de THP motoren en nu weer met de Puretech motoren (in ieder geval totdat ze zijn overgestapt op een ketting in de Puretech motor). Daarom zou ik persoonlijk een particulier niet zo snel een gebruikte Peugeot of Citroën aanbevelen. Dat is mijn persoonlijke mening, onderbouwd met feiten wat betreft de structurele zwakheden van genoemde motoren (overigens is Peugeot daar zeker niet alleen in).

Maar als je dat aankaart dan wordt je meteen in een kamp geschaard. Terwijl ik enorm fan ben van de oudere Peugeots en Citroëns bijvoorbeeld (ik heb een aantal malen een Citroën 2cv overwogen bijvoorbeeld), en één van mijn beste vrienden is helemaal fan van de good old 205 en 306, om maar wat te noemen. De 406 vind ik zelf ook schitterend.

Waarmee ik wil zeggen dat het allemaal niet zo ongenuanceerd is en dat ik het nogal vergezocht vind om te veronderstellen dat er commerciële belangen zouden spelen bij bepaalde standpunten.

Ligt eraan hoe iemand het brengt. Als het over die motoren gaat kan je daar best over zeggen. Alleen bij elk willekeurig bericht erover beginnen is een ander verhaal.

• Leuk
Waarderingen: WVM
Er is een nieuwe vacature voor een AW Community Manager (zie op de FP) voor wie zich geroepen voelt

De homepage is inmiddels wat mij betreft echt kapot.

Je ziet inderdaad heel bewust, expliciet artikelen terug komen met onderwerpen waar continu discussie over is, liefst met een suggestieve titel.

Het ligt in lijn met de andere onderdelen van DPD (bijv het AD) en dat vind ik echt heel jammer. Ik vind die artikelen inhoudelijk ook gewoon niet interessant wat dat betreft.

Welke zijn dat nog wel? Die uit Autoweek klassieker komen.

Maar ik vind wel dat je door sommige mensen heel snel beticht wordt van een "dubbele agenda" hoor.
Eens, maar dat komt ook omdat er een aantal overduidelijk met een agenda daar zitten. En Autoweek ziet dat heus maar doet er niks aan.
Sinds de laatste tijd is vooral het merk Volvo de gebeten hond
Denk dat dat primair door één persoon komt die dit heeft afgeroepen na jaren en jaren een agenda op dit merk te hebben gehad.

Overigens ga ik zelf ook echt niet vrijuit qua sfeerspons. Ik kan vrij hard soms uit de hoek komen, Maar dat komt echt voort uit dat ik zo slecht tegen een dubbele agenda kan op zo’n site als Autoweek, vóóral als het niet op feiten of verdraaide feiten is.

Laatst bewerkt:
Jammer dat sommige items als super showroom, de tweeling en facelift friday zijn verdwenen. Een wekelijkse occasion video mis ik ook, maar die waren/ zijn niet altijd even best bij autoweek.

Overigens ga ik zelf ook echt niet vrijuit qua sfeerspons. Ik kan vrij hard soms uit de hoek komen, Maar dat komt echt voort uit dat ik zo slecht tegen een dubbele agenda kan op zo’n site als Autoweek, vóóral als het niet op feiten of verdraaide feiten is.
Tja, zo kan iedereen wel wat verzinnen dat hij toch echt wel moet bijdragen aan de verziekte sfeer op de homepage, maar die anderen moeten zich natuurlijk wel matigen.

Je kan ook gewoon niet reageren, of even tot 10 tellen en dan een beschaafde bijdrage leveren (waaronder ik versta een bijdrage die niet de sfeer verziekt, zonder drogredenen, en die niet op de man speelt). Zeker als het alleen gaat om al dan niet verdraaide feiten is dat niet zo moeilijk.

Tja, zo kan iedereen wel wat verzinnen dat hij toch echt wel moet bijdragen aan de verziekte sfeer op de homepage, maar die anderen moeten zich natuurlijk wel matigen.

Je kan ook gewoon niet reageren, of even tot 10 tellen en dan een beschaafde bijdrage leveren (waaronder ik versta een bijdrage die niet de sfeer verziekt, zonder drogredenen, en die niet op de man speelt). Zeker als het alleen gaat om al dan niet verdraaide feiten is dat niet zo moeilijk.
Dat klopt helemaal en vandaar mijn “ik ga niet vrijuit”. Ben me daar meer van bewust en ook eigenlijk niet meer actief op de bewuste topics.

Mijn berichtje was overigens ook niet bedoeld als excuus, enkel een uitleg waarom.

Maar hier zit natuurlijk wel de balans tussen waar grijp je in als Autoweek en waar niet. Wat past bij je waarden als website en durf daar voor te staan.

Want op moment dat dat niet gebeurt, gaan mensen het zelf doen en krijg je die ontspoorde discussies.

Harder roepen want dan win je.

Het is bijna net zoals de maatschappij in het algemeen is ;)

Feit is dat de voorpagina overgenomen is door trollen met one-liners en waarbij bashen van de 'concurrentie' vooraan staat. Heeft niets met echte autoliefhebberij te maken. Dat mensen uit hun slof schieten bij het zien van zulke posts snap ik volkomen. Alleen die winnen het niet van de trollen die vrij spel krijgen door AW vanwege de clicks en views.

Feit is dat de voorpagina overgenomen is door trollen met one-liners en waarbij bashen van de 'concurrentie' vooraan staat. Heeft niets met echte autoliefhebberij te maken. Dat mensen uit hun slof schieten bij het zien van zulke posts snap ik volkomen. Alleen die winnen het niet van de trollen die vrij spel krijgen door AW vanwege de clicks en views.
Had het niet beter kunnen verwoorden.

Het gevolg is alleen dat juist die liefhebbers verdwijnen en je daarmee je mooie positie uitholt…

Je zag iets soortgelijks bij autoblog ontstaan en die hebben nu een route gekozen van actief prikkelen maar wel met strenge controle op reacties.

Ik ben het niet eens met die strategie maar soit het is wel een actieve keuze op een richting.

Ze zijn alleen te laat vrees ik…. Vroeger haalde artikelen met gemak 100-200 reacties, nu zelden meer dan 20. En alle liefhebbers (Incl ikzelf) zijn weg.

Visits per click zijn ook veel lager (geworden?) dan Autoweek. Hier vanuit de tools die ik heb vanuit m’n werk eens analyses op gedaan.

Ik vrees dat Autoweek hetzelfde staat te gebeuren, hun redmiddel is qua community dit forum.

Tja, Autoweek zou strenger moeten modereren en in ieder geval geen olie op het vuur moeten gooien bij hun artikelkeuze, daar zullen we het wel over eens zijn.

Maar dat hebben wij niet in de hand, we hebben alleen in de hand wat we zelf doen. Dus als Autoweek niet strenger gaat modereren, moeten wij bepalen wat te doen: daar wegblijven, of meedoen, en als we besluiten tot meedoen of we ons dan verlagen tot het niveau van de trollen of niet.

Het forum is ook op sterven na dood. Op sommige dagen wordt op minder dan 10 topics gereageerd.
En dat komt dan weer door inlogproblemen en een hoop onderdelen die niet of niet goed meer werken/niet te vinden zijn ten opzichte van voor de vernieuwing... Dus ook gewoon weer door de verkeerde koers die is ingezet...

Nog even terugkomen op de hompage: zou het een idee zijn als we hier met een paar mensen afspreken dat we een tijdje elke post op de homepage die in strijd is met de regels uit de gebruiksvoorwaarden rapporteren? Ik weet niet hoe veel er nu gerapporteerd wordt, maar wellicht gebeurt dat gewoon te weinig. Als we dat een tijdje doen Autoweek dan nog niet ingrijpt, weten we in ieder geval zeker dat het ze niet (genoeg) kan schelen.

Niet alle irritante berichten zijn natuurlijk in strijd met de regels, maar bijvoorbeeld alles wat op de man is is in strijd met de regels, dus als die steeds 10 keer gerapporteerd worden, doet Autoweek daar wellicht iets aan.

De relevantste delen van de gebruiksvoorwaarden (die over het "forum" spreken, maar die ongetwijfeld ook gelden voor reacties op de homepage):
- Behandel anderen met respect! Schelden, beledigen of op de man spelen zijn niet toegestaan
- Ook onrust stoken of berichten die de sfeer bedreigen zijn niet toegestaan.
- Je mag een bericht maar één keer plaatsen.
- Dit is een forum over auto's. Daarom is er alleen ruimte voor inhoudelijke discussies over zaken die met auto's te maken hebben

met constant meldingen maken zit je zelf ook de regels te overtreden met een hoop spam voor de moderators.
Ik denk dat je dan dus vooral zelf een ban krijgt zodat de moderators rust krijgen...

Zitten er trouwens dezelfde moderators op het forum als op de homepage? Of zijn dat verschillende?0

Denk dat dat primair door één persoon komt die dit heeft afgeroepen na jaren en jaren een agenda op dit merk te hebben gehad.
Ik had al een idee om welke persoon je doelt.. Het heeft ook iets behoorlijk zieligs, om niks anders dan elke hele dag hier alleen maar expres dom te spelen en mensen non-stop te irriteren. Beetje als je oren dichtstoppen en dan 'lalalalalala ik kan je niet horen want ik heb gelijk'

Nog even terugkomen op de hompage: zou het een idee zijn als we hier met een paar mensen afspreken dat we een tijdje elke post op de homepage die in strijd is met de regels uit de gebruiksvoorwaarden rapporteren? Ik weet niet hoe veel er nu gerapporteerd wordt, maar wellicht gebeurt dat gewoon te weinig. Als we dat een tijdje doen Autoweek dan nog niet ingrijpt, weten we in ieder geval zeker dat het ze niet (genoeg) kan schelen.

Niet alle irritante berichten zijn natuurlijk in strijd met de regels, maar bijvoorbeeld alles wat op de man is is in strijd met de regels, dus als die steeds 10 keer gerapporteerd worden, doet Autoweek daar wellicht iets aan.

De relevantste delen van de gebruiksvoorwaarden (die over het "forum" spreken, maar die ongetwijfeld ook gelden voor reacties op de homepage):

Weet niet, het voelt ook een beetje als stoken op degenen die geen enkele aandacht waard zijn.
Er is nu eentje, die met het Citroën logo, die iets soortgelijks doet door iedereen die hem niet aanstaat te rapporteren. Het heeft de al verziekte sfeer niet veel beter op gedaan, iemand die 'Tesla wordt duurder' item al gezien? De meeste van die ruzies zijn al weggehaald, dus kennelijk wordt er wel gemodereerd daar. :cautious:

Jammer dat sommige items als super showroom, de tweeling en facelift friday zijn verdwenen. Een wekelijkse occasion video mis ik ook, maar die waren/ zijn niet altijd even best bij autoweek.
Die worden ook door mij en misschien door meerdere behoorlijk gemist.

In plaats daarvan zit er nu zo'n item waar ene Niels een aantal auto ontwerpen zit te beoordelen, met hier en daar wat vage worden. En ook daar is die sfeer behoorlijk giftig, zeker als de auto's van Geely groep ter sprake komen.

met constant meldingen maken zit je zelf ook de regels te overtreden met een hoop spam voor de moderators.
Ik denk dat je dan dus vooral zelf een ban krijgt zodat de moderators rust krijgen...
Welke regel doel je dan precies op?
En dit is niet anders dan moderators wijzen op zaken die zij kennelijk hadden gemist, en het zou hun werk dan ook makkelijker moeten maken. En als je dan geen onterechte meldingen doet, zie ik niet in waarom je daar een ban voor zou krijgen. Mensen die een ban geven om zelf rust te krijgen, daar word je geen moderator voor.
Weet niet, het voelt ook een beetje als stoken op degenen die geen enkele aandacht waard zijn.
Rapporteren doe je niet in de reacties maar via de daarvoor bestemde knop. Aangeven welke regel is overtreden en op "OK" (of iets dergelijks) klikken; die melding gaat dan (neem ik aan) naar een moderator; die wordt niet publiek of zo. Ik kan mij voorstellen dat berichten waar maar 1 melding over komt niet eens naar gekeken wordt, vandaar mijn gedachte dit een tijdje wat vaker te doen en met meerdere personen.

Nog even terugkomen op de hompage: zou het een idee zijn als we hier met een paar mensen afspreken dat we een tijdje elke post op de homepage die in strijd is met de regels uit de gebruiksvoorwaarden rapporteren?
Ik heb het geprobeerd toen er echt categorie racisme en antisemitische teksten werden geplaatst, maar daar werd ook niet echt wat met gedaan…

En heel eerlijk , vind het zonde van m’n energie. Eigenlijk inmiddels die hele home page.

Kom eigenlijk al jaren niet meer op de homepage, mede vanwege het rellen.
Vreemd genoeg kan ik ook niet eens plusjes uitdelen heb ik gemerkt, wel reageren maar plusjes uitdelen is blijkbaar verboden.

Verder moge duidelijk zijn dat het forum op sterven na dood is ook, soms uren lang geen reacties en slechts een handjevol onderwerpen op een avond waar dan wel gereageerd is. Ook dat is niet zo gek, blijf niet ingelogd staan of wordt niet herkend of andere foutmeldingen, niet op PC en niet op telefoon, gewoon veel teveel gehannes en gedoe, werkt voor geen meter.

Aflopende zaak AW.nl

Die "rapporteer" knop zit dan wellicht louter voor de vorm bij elke bericht. :( Immers, als de melding die je daarmee genereert niet naar de moderators gaat, naar wie dan wel? Naar de auteur van het artikel? Of gaat die gewoon de bittenbak in?

Ze zijn er echter tegenwoordig bijna dagelijks, en dat neemt eigenlijk de spotlight weg van daadwerkelijk autonieuws waar nog maar amper op gereageerd wordt. Want dit soort artikelen zijn natuurlijk alleen voor de clicks…

Ze zijn er echter tegenwoordig bijna dagelijks, en dat neemt eigenlijk de spotlight weg van daadwerkelijk autonieuws waar nog maar amper op gereageerd wordt. Want dit soort artikelen zijn natuurlijk alleen voor de clicks…
Het zou de sfeer m.i. ten goede kunnen komen als jij daar niet reageert op mensen waarvan jij niet wilt dat ze op jou reageren.

Ik zou zeggen: als zo iemand de regels overtreedt: rapporteer hem; en als hij geen regels overtreedt, negeer hem.

Of wellicht helemaal niet reageren op artikelen die waarvan je vindt dat die 'alleen voor de clicks zijn'?

Laatst bewerkt:
Het zou de sfeer m.i. ten goede kunnen komen als jij daar niet reageert op mensen waarvan jij niet wilt dat ze op jou reageren.

Ik zou zeggen: als zo iemand de regels overtreedt: rapporteer hem; en als hij geen regels overtreedt, negeer hem.

Daar heb je helemaal gelijk in! Het is af en toe lastig om niet te reageren maar uiteindelijk heb je er alleen jezelf mee. Ik heb mijzelf voorgenomen om in ieder geval minder te reageren en die onnozele discussies niet meer zo vaak aan te gaan.

Het is echt ziekelijk gedrag. Ik kan er niks anders van maken.
Heb het effe gekeken want ik had dat artikel en commentsectie nog niet gelezen. Het ergste is dat ik dit nog één van de mildere vind... Degene met Volvo of een willekeurige Chinese merk bijvoorbeeld gingen er net wat explosiever aan toe.

Terug
Bovenaan