Zuinige grote station gezocht, 10k

HKluivert

Startmotor
Wij rijden nu 3,5 jaar elektrisch; een Volkswagen e-Golf via private lease. Dat contract loopt eind januari ‘24 af dus dan moet er iets anders komen. De Golf overnemen zie ik niet zo zitten; het is een fijne auto maar de range is beperkt en daardoor denk ik dat de marktwaarde ook hard terug loopt in de komende jaren.

Het liefst zou ik zelf een elektrische auto willen kopen, maar ik vind de prijzen nog erg hoog en ik schat in dat er in de komende jaren steeds meer interessante elektrische auto’s op de tweedehands markt gaan komen, zodat wij straks meer keuze hebben tegen lagere prijzen.

Weer private lease wordt ‘t ook niet. De Golf kost ons €375 per maand en dat is een hele goede deal geweest. Weer private leasen zou nu minimaal €500/maand gaan kosten en dat vind ik erg veel geld voor 12.500 km/jaar autorijden.

Een tussen-auto dus. Benzine, zuinig, maar wel groot; onze kinderen gaan de komende jaren nog wel eens mee en die zijn volwassen, 170 en 182 lang. Bovendien wil ik graag een stationwagen, voor de weekenden, vakanties enz.

Ik kwam uit op een Skoda Octavia Combi 1.0 uit 2017-2018. Ruim, zuinig, luxe en betaalbaar; vanaf zo’n 9999,- te koop.

Ik heb ook eens gedacht aan een stuk ouder; een Renault Laguna Estate van ná 2007, de Laguna 3 dus. Betrouwbaar, heb ik begrepen, best een leuke auto, en te koop vanaf zo’n 3000-3500 euro. Waarschijnlijk een lagere afschrijving dan de Skoda, maar wel een stuk hoger verbruik en natuurlijk 16 jaar oud dus toch meer kans op gebreken.

Wat vinden jullie, en wie heeft er nog andere opties om te overwegen? Is bijv. LPG nog te overwegen of is dat echt hard aan het verdwijnen?

Je kan er een Opel Astra naast zetten, de "K" is er vanaf 2017 2016 en is er vanaf ongeveer 9k zie ik.
Probeer dan een Innovation te vinden ( topmodel/uitvoering ) en zoek er in ieder geval 1 met de AGR stoelen.

Voorbeeldje

Genoeg keuze in dit segment. Als tussenauto zou ik niet zo snel een stuk oudere auto kiezen als je toch het budget hebt met kans op reparaties die zelfs bij goede auto's zoals de Laguna 3 natuurlijk ook komen naarmate ze ouder worden.

Octavia is prima keuze, Astra K (vanaf 2016) zou ik ook zeker toevoegen aan de lijst, veel keuze, veel waar voor je geld, moderne auto, veel ruimte en met wat zoeken vind je ook nog eens een luxe exemplaar binnen je budget

Luxe astra K binnen budget en niet al te veel km

Astra K blijft een aanrader. Veel value for money. De 1.0 is prima om met het verkeer mee te komen (tip: zelf rijden voor aanschaf) en behoorlijk zuinig. En ook nog best waardevast ook op dit moment. Broerlief anderhalf jaar geleden geadviseerd met een soortgelijk budget en die is nog steeds dik tevreden met zijn Astra K Sports Tourer+
Octavia lijkt me daarbij een prima alternatief, met gelijke pluspunten. Het is ook maar net welke auto je meer aanspreekt.

Had ik inderdaad helemaal niet aan gedacht, de Opel Astra. Ik heb ooit gelest in een Kadett… Ik zal ze inderdaad eens allebei gaan rijden, ik moet er ook goed in kunnen zitten met mijn 1,93 (al gaat dat in Duitse auto’s meestal wel goed).

Geen alternatieven uit Frankrijk, Japan, …?

Een lastig dilemma.

De Renault Laguna 3 was een hele goede en hele betrouwbare auto, met zeer lage onderhoudskosten. Ik heb er 9 jaar lang een gehad, en was er heel tevreden over.
Eigenlijk bepaalt de staat van onderhoud, of de auto voordelig te rijden is. Het verbruik was bij mij tussen de 1 op 11 en 1 op 12.

Een goed alternatief is de Peugeot 508 faceliftmodel vanaf september 2014.
Erg onderschatte auto, die rijpte in de productie.
Vanaf de faceliftuitvoering heb je de sterk verbeterde 1.6 e-THP met 165 pk die wel betrouwbaar was.

(Bij de Renault Megane 4 zijn zijn de 1.3 TCe en 1.6 TCe de beste opties maar die vind je nog niet binnen het budget. )

Andere goede alternatieven zijn de Kia Ceed en Hyundai I30. Er zijn al veel opties genoemd.

Laatst bewerkt:
haha @Rroelll , jij leest ook op een ander forum mee!

@ak2 De Peugeot 508 vond ik altijd wel een erg bijzondere auto, maar ik had onthouden dat je die THP motor moest ontwijken (zit ook in de Citroen C5, en ook in de Mini, klopt dat?). Ik begrijp van jou dat de nieuwere versies van die motor wel betrouwbaar zijn. Eens kijken wat daarvan te koop staat!

De Auris gaat het niet worden; de hybride niet vanwege de trekhaak al, maar ik vind het ook een wat saaie auto. Dan heb ik echt liever de Skoda of de Peugeot, en zelfs ook liever de Astra.
En datzelfde geldt eigenlijk ook voor de Kia en de Hyundai; vast hele goede auto's maar ik zou ze niet terugvinden op een parkeerplaats, zo saai.

Citroën en DS noemen de vernieuwde en sterk verbeterde 1.6 THP motor met 165 pk gewoon THP 165, de DS5 is denk ik ook een hele leuke optie, als je iets bijzonders zoekt. Geen station maar wel 5 deurs.

In de Citroën C5 is deze motor niet geleverd, alleen de oude 156 pk.

BMW en Mini gebruikten de zelfde 1.6 THP motoren.

Laatst bewerkt:
Wij hebben vandaag gekozen voor een Kia Ceed sportswagon. 2 proefgereden en ook een i30 wagon. Ik vond beide kia's veel beter rijden maar dat zal aan die betreffende auto i30 liggen denk ik. Was in hele goede staat ook maar zowel ik als mijn vrouw vonden interieur en rijden fijner bij de kia.

Ik heb een Octavia met 1.0TSI.
Auto is echt ruim achterin.

Ik ben 1,90 en kan op de achterbank ook prima zitten met de bestuurdersstoel in mijn stand.
Daarnaast ook nog een zeer grote kofferbak.

De 1.0 die ik heb is gechipt, maar voldoet dan ook prima. Afgelopen weken nog in Zwitserland geweest met 3 volwassenen. Kan prima mee op de autobahn, maar gaat in de bergen ook nog goed omhoog.
Verbruik met woon-werk verkeer is ruim 1 op 20.

Sorry, sorry, sor...
Vergeten om jullie te vertellen wat het geworden is: een VW Golf Variant 1.2 TSI, automaat (DSG), in R-Line uitvoering, goudbruin, uit 2016.
Ik was al een tijd gefocust op de Octavia omdat ik dacht goed onthouden te hebben dat de Volkswagen altijd duurder waren dan de Skoda's, ook tweedehands. Toen ik op MP ging zoeken naar Volkswagen Golf Variant kwam al snel deze voorbij: bij een particulier, met onderhoudsboekjes, goede foto's. We hebben 'm gekocht want hij zag er live ook prima uit (echt maar één krasje) en hij reed prima ondanks z'n hoge km-stand (220.000). Voor 9k.
We zijn nu 9 maanden verder en ik heb er nooit spijt van gehad. Het is heerlijk om nu een stationwagen te hebben (na 4 jaar de e-Golf in hatchback uitvoering), hij rijdt nog steeds goed, verbruik ligt tussen 6,0-7,1 l/100 km; dat kan beter maar dan moet ik 'm niet meer aan onze zoon meegeven :) . We zijn ermee op vakantie geweest naar Frankrijk met een vouwwagen erachter (een Holtkamper uit 2002, dus lichtgewicht) en dat beviel uitstekend. Oh, en hij is gechipt, van 120 naar 140 pk. Daar merk je alleen wat van als je 'm op z'n staart trapt en dat doe ik eigenlijk bijna nooit, maar het is na 4 jaar in een elektrische auto fijn om nog een beetje trekkracht en vermogen extra te hebben.

Goudbruin, is dat die bronstint? Want het is niet kurkumagelb toch? Die heb ik (mk7,5 variant in die kleur), maar die was pas beschikbaar na de facelift en die was in 2017 en toen was de 1.2 TSI al vervallen.
Fijn dat de Golf je goed bevalt.

Goudbruin, is dat die bronstint? Want het is niet kurkumagelb toch? Die heb ik (mk7,5 variant in die kleur), maar die was pas beschikbaar na de facelift en die was in 2017 en toen was de 1.2 TSI al vervallen.
Fijn dat de Golf je goed bevalt.
nee, ik heb even gezocht maar die kurkumakleur is het niet. Wel mooi, ik ben groot fan van meer kleur op de weg. Volgens mij is die van ons Limestone Grey (snel zoekwerk op internet, geen tijd om in de auto de kleurcode te gaan zoeken :) )

Terug
Bovenaan