Nieuwe en dure auto's interesseren mij steeds minder

DeeTwee zei:
'Als statussymbool volledig uit beeld', valt volgens mij best wel mee. Maar na het zien van een prachtige oranje Bentley in een ander draadje realiseer ik me wel dat kleur inderdaad niet meer 'mag'. Niet alleen betaalbare modellen maar ook allerlei typische statusauto's als Porsches 911 en duurder rijden ook overwegend in rioolbuisachtige tinten rond. De eigenaren prijzen hun keuze aan als 'ingetogen', terwijl iedereen die er maar een beetje kijk op heeft, snapt dat het iets heel duurs is en dus per definitie niet ingetogen. Ik vind die grijstinten niet lelijk maar ik vind het wel totaal karakterloos.

Volgens mij valt het met het verdwijnen van status ook wel mee. Hier in de regio wordt de ene villawijk na de andere uit de grond gestampt en de dichtheid aan Range Rovers, Porsches e.d. begint op te vallen. Vrouwlief heeft vaak een Mini voor de deur. Maar inderdaad: vooral zwart, grijs en een enkele witte. Die buitenkleuren zijn dan nog het ergste niet, waar ik me bij de meeste nieuwe auto's, vooral in de lagere prijssegmenten aan erger, is dat er alleen maar donkergrijze of zwarte interieurs beschikbaar zijn. En dat terwijl ik al jarenlang in donkerblauwe auto's rijd, die steevast voorzien zijn van een beige of lichtgrijs interieur met houtinleg. Zodra dat niet leverbaar is, is de auto niet interessant voor mij. En oh ja, uiteraard meer dan 4 cilinders, want anders hoeft het van mij ook niet :)

Hier in de regio wordt de ene villawijk na de andere uit de grond gestampt en de dichtheid aan Range Rovers, Porsches e.d. begint op te vallen. Vrouwlief heeft vaak een Mini voor de deur. Maar inderdaad: vooral zwart, grijs en een enkele witte.

Valt me ook op. Vaak alle auto's die ze hebben in het zwart en idd een mini erbij. Vaak een RR, Cayenne, X5 of Q7 als daily. Waarom toch elke keer dat eeuwige zwart terwijl er ook chique kleuren zijn die ook niet teveel opvallen.

MCW 84 zei:
Waarom toch elke keer dat eeuwige zwart .

Omdat het bepaalde auto’s best goed staat? Met het risico dat ik de nu de kleur-politie hier over me heen krijg:T

Momenteel heb ik alleen maar zwarte auto’s. Het is heus niet dat ik geen kleuren verdraag; integendeel! Heb genoeg knalrode, lichtblauwe en zelfs een witte met knalrood leer gehad.

Vind zwart ook wel mooi.
Wel met een licht (beige) interieur dan!:cool:

Die Mini’s als “vrouwenautootje” begint wel een beetje uit de hand te lopen hier.
Wilde eventueel wel een Mini Clubman als tweede auto. Maar nu heeft bij school hier bijna elke moeder een Mini. Cabrio, Countryman, Clubman, alles komt voorbij. Maar echt allemaal Mini’s.
Mijn vrouw wil ‘m nu niet meer.:)

Terugkomend op de topic-titel: ik heb ze toch het liefst nieuw, maar niet te duur.;)
Maar een mooie oude SM bijvoorbeeld lijkt me ontzettend gaaf, maar is ook te duur.:p

ENTE zei:
MCW 84 zei:
Waarom toch elke keer dat eeuwige zwart .

Omdat het bepaalde auto’s best goed staat? Met het risico dat ik de nu de kleur-politie hier over me heen krijg:T

Momenteel heb ik alleen maar zwarte auto’s.

Jij hebt dat ook geen alledaagse auto's. Dat vind ik wat anders dan de zoveelste villa met zwarte Q7, mini en een auto die er tussenzit. Zwart of een grote SUV staat sowieso snel fout vind ik. Een S-klasse staat zwart wel perfect bij overigens.

Ik heb slechts 1 zwarte auto gehad, en dat was al in de eind jaren '80... ook toen waren de meningen al zo dat zwart heel snel een foute kleur was.
Ondanks dat het een hele statige en absoluut geen alledaagse auto was heb ik er heel veel commentaar op gehad, ik mocht hem bij sommige kennissen en m'n schoonouders zelfs niet eens voor de deur parkeren.
Uiteindelijk vanwege al het commentaar erop toch maar weer verkocht, maar die Chevrolet Caprice Estate was wel één van de fijnst rijdende auto's die ik ooit heb gehad.

We hebben nu twee zilvergrijze auto’s. Eigenlijk niet heel bewust, ik hou namelijk meer van sprekende kleuren als blauw en rood en tegenwoordig zelfs groen of goudgeel.
Een 3-serie met M-Sport pakket en Shadowline wordt in bepaalde kleuren al snel fout, in zilvergrijs is dat niet het geval. Oogt nog steeds krachtig genoeg.
Volgende auto moet wel weer een leuk kleurtje hebben al is het alleen maar omdat poetsen dan nog meer voldoening geeft.

Grappig dat zelfs het begrip kleur hier nu ter sprake komt. Alles waar ik jaren geleden om weggehoond ben. Dit is dus precies wat ik jaren geleden heb samengevat in de term 'wasmachine'. Dat ging niet alleen om de elektrische aandrijving. Dat ging om het totaalpakket, van kleur en uiterlijk, tot uitwisselbare techniek, wegwerp, imago, eenvoudig, maar weinig uitdagend gebruiksgemak wijze van bezit, alles. De perfecte auto is uitgekristalliseerd in de vorm van een 13 in een dozijn grijs crossover geval met uitwisselbare wegwerp techniek en het imago van 'handig in gebruik, wil er niet naar hoeven omkijken'. Dat beurzen in zo'n situatie zinloos zijn leek me duidelijk, dat autojournalisten, autobladen, autoprogramma's en autodealers daarmee op een doodlopende weg zijn aanbeland was jaren geleden ook wel al duidelijk. Of anders gezegd: iedereen lachte om de Multipla, autoliefhebbers gaan nog naar die tijd terug verlangen. Oude auto's zijn nog tijdelijk leuk voor de liefhebbers, zo lang ze beleidsmatig nog gedoogd worden en er nog mensen te vinden zijn voor het onderhoud. Dat is binnen een 5 a 10 jaar ook wel klaar. Een carburateur laten afstellen is nu al een issue, de juiste onderdelen zijn dat aan het worden. Mijn tip? Begin tijdig met het zoeken van een andere hobby...

s velthuis, je hebt deels wel gelijk maar stoor me vooral dat je posts steeds hetzelfde zeggen en vooral zo ontzettend negatief zijn.

Ik kan van alle soorten auto's genieten, nog steeds van onze kever ui 1970, maar net zo goed van een hagelnieuwe porsche. Door de wirwar van modellen ben ik ook niet meer op de hoogte van elk model/type maar dat maakt je toch niet minder een autoliefhebber? Dure auto's interesseren me nog steeds maar elke gelimiteerde versie van een supersport minder.

Ik rij dagelijks toch wel graag een auto die mij iets doet. Mooie materialen van binnen, stil interieur en een goede geluidsinstallatie zijn wel dingen waar ik van kan genieten. De meest recente opties zijn dingen waar ik minder mee heb maar ik vind ze wel interessant. Ik woon op het "platteland" dus auto's zijn hier sowieso een must, OV is er voldoende maar gewoon niet goed genoeg. Wel merk ik dat de oldtimer minder vaak buiten komt. Mijn vriendin rijdt er niet meer graag in (is oorspronkelijk haar auto) omdat vooral de remmen toch onder bemeten zijn ten opzichte van de hedendaagse auto's. Ik heb zelf al vaker nagedacht de kever eruit te doen en een eerste model porsche boxter of Audi TT cabrio aan te schaffen. Maar hoevaak ga je daarmee de deur uit. Zo heb ik ook wel eens de neiging alles de deur uit te doen en nog een keer een leuke maar nog wel praktische auto te kopen, dan denk ik als Audi liefhebber aan een RS4 of RS6. Ik blijf er wel altijd mee bezig, maar de boekjes en beurzen zoals 25 jaar geleden... dat toch niet meer. Ga dan tegenwoordig toch eerder voor een keek op de week of andere blog/vlog, al is dat echt iets van het laatste jaar.

Dat een auto geen status symbool is ben ik het niet mee eens. Ik heb over mijn huidige auto erg lang getwijfeld en ondertussen ook al voldoende commentaar gehad. Ik leg dat inmiddels naast me neer maar in NL wordt je toch nog snel afgerekend op je auto, vooral bij particulieren. Dit kan jaloezie zijn, of een grapje maar ik merk in elk geval dat veel mensen nog steeds snel een menig vormen over auto's. Een en ander ook afhankelijk van waar je komt dorp/stad/wijk. Ik woon tegen een nieuwbouwwijk aan waar je struikelt over de tesla's. Hiervoor woonde ik in een oudere wijk van het dorp waar toch een heel ander soort auto's staan. Verschil is wel dat de auto's in de oudere wijk vaak betaald zijn. Als de meeste hier in de wijk aan de bank moeten retourneren wat (nog) geen eigendom is dan wordt het een kale bedoeling ben ik bang.

Dat lijkt me toch grappig; een kenteken obv hoe de auto is betaald: afgetikt, gefinancierd of geleased :D :D
Er zijn hier in de buurt wijken met voornamelijk Tesla's en Mini's. En inderdaad veelal zwart, ik begrijp dat niet. Doe mij maar kleur. Dat is nog het enige beetje personalisatie wat je tegenwoordig ziet.

Mieluh zei:
Verschil is wel dat de auto's in de oudere wijk vaak betaald zijn. Als de meeste hier in de wijk aan de bank moeten retourneren wat (nog) geen eigendom is dan wordt het een kale bedoeling ben ik bang.
Alle auto's zijn betaald. En bedoelingen zijn over het algemeen goed.

Leuk topic met herkenbare meningen.
Mijn garage staat vol met (voor mij) leuke wagens uit diverse decennia van de vorige eeuw, maar in de praktijk rijd ik toch het meest lekker comfortabel met mijn bolide uit 2021 (in Sunset Orange, dat dan weer wel).
O ja, dat hele dure schreeuwerige spul (super- en hypersportwagens, RS6-en, Urus, Model X etc.) interesseert me geen ene bal maar een moderne Alpina B5 Touring zal ik toch zeker niet afslaan hoor. ;)

DeeTwee zei:
Mieluh zei:
Verschil is wel dat de auto's in de oudere wijk vaak betaald zijn. Als de meeste hier in de wijk aan de bank moeten retourneren wat (nog) geen eigendom is dan wordt het een kale bedoeling ben ik bang.
Alle auto's zijn betaald. En bedoelingen zijn over het algemeen goed.

De bedoelingen zullen prima zijn,. Moet iedereen ook helemaal zelf weten, ik heb graag alles betaald. Had op mijn vorige auto ook een financiering (via de werkgever) maar ben daar geen voorstander van, daarom ook voortijdig afgekocht en weer iets gekocht wat ik echt leuk vind.

Maar goed, zonder degene die ze nieuw kopen (al dan niet via lease oid) geen 2e hands markt. Ze zijn dus ook gewoon nodig!

Mieluh zei:
Had op mijn vorige auto ook een financiering (via de werkgever) maar ben daar geen voorstander van, daarom ook voortijdig afgekocht en weer iets gekocht wat ik echt leuk vind.

Dus je had via je werkgever een lening op een auto? Apart. Maar ook bijzonder dat jij kennelijk aan een auto kunt zien hoe ervoor betaald is.

Mij is het allemaal wat gezever, op welke manier de auto precies betaald is. Of het nu van spaargeld, een lening, private lease of een leasebudget via de werkgever (= arbeidsvoorwaarde, oftewel jouw geld net zoals salaris dat is) is, er wordt voor betaald door degene die er gebruik van maakt. Al is de ene constructie financieel wat slimmer/verstandiger dan de andere. Maar het gros van de koophuizen in Nederland is voor een groot deel de facto opeisbaar door een geldverstrekker niet zijnde de bewoner, doen we volgens mij ook niet zo moeilijk over.

Muddy Bandit zei:
Ik heb slechts 1 zwarte auto gehad, en dat was al in de eind jaren '80... ook toen waren de meningen al zo dat zwart heel snel een foute kleur was.
Ondanks dat het een hele statige en absoluut geen alledaagse auto was heb ik er heel veel commentaar op gehad, ik mocht hem bij sommige kennissen en m'n schoonouders zelfs niet eens voor de deur parkeren.
Uiteindelijk vanwege al het commentaar erop toch maar weer verkocht, maar die Chevrolet Caprice Estate was wel één van de fijnst rijdende auto's die ik ooit heb gehad.

:)

ENTE zei:
Muddy Bandit zei:

:)

Zou je nog niet dood in gevonden willen worden......:D

Ik vind grijstinten voor een auto erg mooi. Niet schreeuwerig, sommige tinten zijn sjiek en toch niet opvallend.

Verder eens met DeeTwee, hoe iemand een auto betaalt kan me niet boeien, maar dat er betaald wordt is vanzelfsprekend.

DeeTwee zei:
Mieluh zei:
Had op mijn vorige auto ook een financiering (via de werkgever) maar ben daar geen voorstander van, daarom ook voortijdig afgekocht en weer iets gekocht wat ik echt leuk vind.

Dus je had via je werkgever een lening op een auto? Apart. Maar ook bijzonder dat jij kennelijk aan een auto kunt zien hoe ervoor betaald is.

Mij is het allemaal wat gezever, op welke manier de auto precies betaald is. Of het nu van spaargeld, een lening, private lease of een leasebudget via de werkgever (= arbeidsvoorwaarde, oftewel jouw geld net zoals salaris dat is) is, er wordt voor betaald door degene die er gebruik van maakt. Al is de ene constructie financieel wat slimmer/verstandiger dan de andere. Maar het gros van de koophuizen in Nederland is voor een groot deel de facto opeisbaar door een geldverstrekker niet zijnde de bewoner, doen we volgens mij ook niet zo moeilijk over.

Gaat off topic maar Nissan had destijds voor particulieren een fijne regeling die zakelijk niet af te sluiten was, dus betaalde ik dat prive en kreeg ik het maandbedrag vanuit de werkgever terugbetaald. Voordeel was dat de auto van mij was. Dus niet 4 jaar bijtelling betalen en dan nog geen auto hebben.

Ik kan uiteraard niet aan de auto zien hoe deze betaald is maar ik ken/spreek de meeste mensen in de buurt waar ik woon wel. Maar goed, topic gaat niet over financiering. Ik zit in de wereld van financieringen dus ben daar meer mee bezig.

Ik herken wel wat je zegt. Ik ben 37 en kijk en lees veel reviews op internet. Denk aan de bekende autowebsites en YouTube pagina’s. Zowel internationaal als nationaal. Weet ook nog een hoop over de techniek en motoren te vertellen. Dus op dat punt noem ik mij echt een “autoliefhebber”.

Maar elektrische auto en SUV reviews slaan de klok en kijk ze niet eens. Ze interesseren me gewoon niet. Dus op dat punt verlies ik wel interesse in de auto. Maar voor een nieuwe D segmenter of wat voor Sedan dan ook of een nieuwe coupe introductie mag je me weer wakker maken…

Ik lees en kijk juist meer EV reviews. Er zijn de laatste tijd niet zoveel verschillende auto's en merken op de markt geweest, dat maakt het interessant.

Ik vind de EV ontwikkelingen op technisch vlak wel interessant, dat volg ik veel meer dan in het verleden. Dan met name op het gebied van de accu-ontwikkeling etc.

Ik heb de Ampera-e ook vanaf het begin interessant gevonden. Nooit gedacht dat ik er nog eens een zou kopen gezien de achterlijke nieuwprijs...!

Ik vind ontwikkelingen in de autobranche altijd interessant. De accu-ontwikkelingen hou ik niet echt bij al lees ik er (internationaal) wel eens wat over. maar elke keer als ze schrijven dan een auto bv 30 kWh per 100 kilometer verbruikt dan heb ik echt geen flauw benul hoeveel of weinig dat is.

Ik kijk sowieso meer reviews dan voorheen. Sowieso van Autogefühl, Carwow, AutoWeek en WheelsBoy (China). Sinds een jaar ga ik wel vaker naar automeetings wat ik daarvoor echt al járen niet meer deed. Ouder spul blijft toch een stuk interessanter.

Ik ben ook meer gecharmeerd van het oudere spul en heb ook echt geen benul van al die cijfers over kWh en heb werkelijk hélemaal niets met de zoveelste SUV uit China of wat voor land dan ook.

Dat wil niet zeggen dat ik een dinosaurus ben en weemoedige gevoelens krijg van de geur van benzine, verbrand rubber of het geluid van een dikke verbrandingsmotor. Wat de toekomst ook wordt (EV of waterstof) de traditionele verbrandingsmotor heeft zijn beste tijd gehad en als je ooit in een elektrische auto hebt gereden dan voelt de meest geraffineerde verbrandingsmotor als een dinosaurus.

Nou moet ik zeggen dat ik op technisch vlak nooit echt een fijnproever ben geweest. Op een veilige en fatsoenlijke manier meekomen met het verkeer is voor mij voldoende. Zaken als leuke opties, lage vaste lasten, betrouwbaarheid, uiterlijk, gebruiksgemak en ruimte wegen minstens net zo zwaar Al die elektrische pk-monsters vind ik echt waanzin!

Laatst bewerkt:
Zelfde verhaal hier, en dat heeft eigenlijk weinig met de EV's te maken.

Ergens tot begin jaren 2010 vond ik het nog leuk om te zien welke nieuwe snufjes er op een auto zaten, vooral in de periode 2000 - 2010 is er veel nieuw in de auto's gekomen.

Maar eigenlijk na een automatische handrem, airco, cruise control, een degelijke GPS, muziek kunnen streamen of op USB zetten heb ik zowat de limiet bereikt van wat nodig is.

Vandaag de dag lijkt het maar te gaan om het grootste en meest fancy beeldscherm in je auto te proppen en de rest is niet meer van belang. Dat maakt ook dat er vandaag een heel ruim gamma aan auto's is, maar toch zo weinig variatie, en vaak zijn het best saaie dingen.

Om even bij mijn favoriete automerk te blijven: Renault... Je had de Clio 16v, Clio Williams, Clio 2 RS, Clio 3 RS, auto's die steeds spannender werden en beter gingen presteren. En toen kwam de Clio 4 RS... Gaaaap! Clio 5 RS? Die is er niet.

Het probleem zit hem voor mij in het gewicht van moderne auto's. Een M2 weegt 1700 kilo, dat is toch niet sportief? Al gooi je er 700 pk in, gooien en smijten gaat gewoon minder.

Er zijn gelukkig nog wel een paar uitzonderingen. Mazda MX5, Suzuki Swift Sport, Alfa 4c, Alpine A110 etc.

Die grote schermen en wegbezuinigde knoppen irriteren ook aardig. En start-stop systemen en ESP's die niet volledig uit kunnen.

De jaren 80 mogen wat mij betreft terugkomen.

Ik denk dat je een jaar of 5 geleden de beste auto's had met auto's als bijvoorbeeld de Fiesta of Golf 7. Ze waren redelijk betaalbaar, vlot, zuinig, ruim, goede wegligging, voldoende zinvolle luxe en nog veelal voorzien van dashboards met normale knoppen die je zo onder het rijden kon bedienen. Wel had je al een fatsoenlijk scherm waarmee je ook al je telefoon kon koppelen.

Nu zijn er amper nog betaalbare, kleinere auto's, worden de opties steeds zinlozer met al die rijhulpsystemen waar velen niet op zitten te wachten, onhandige bediening in veel te grote schermen, ingewikkelde hybride techniek die het rijden in de praktijk amper zuiniger maken, maar de auto's wel zwaarder maken, automaat lijkt bijna verplicht en elektrische aandrijflijnen die je door de strot gedrukt worden terwijl techniek en infrastructuur er nog niet rijp voor zijn.

Dit alles maakt auto's onnodig duur en in combinatie met allerlei veiligheid- en milieuregels die te ver doorslaan, zorgen ervoor dat de "de auto" nu over zijn hoogtepunt heen is.

De automerken hebben het financieel zwaar met die EV-transitie. En die rijhulpen zijn via de EU (dacht ik) geregeld dat het verplicht moet zijn dus worden ook de kleine auto's duurder. Plus 'we' willen zelf ook meer luxe en dat drijft de prijs ook omhoog. 5/10 jaar geleden was idd beter.

Ik ben blij dat 'mijn' merk het als zelfstandig klein merk gewoon weer te rooien. Daar beknibbelen ze niet op materialen, maken ze winst en houden ze vast aan echte knoppen en geen overdreven groot scherm.

Volgens mij kun je nu nog een nieuwe 'old school' Mazda 2 kopen zonder al die rijhulp(tegenwerking)systemen.

Volgens mij kun je nu nog een nieuwe 'old school' Mazda 2 kopen zonder al die rijhulp(tegenwerking)systemen.
Zo nog wel een aantal auto's met een oudere typegoedkeuring. De Mini heeft ze standaard niet en auto's als de Alfa Romeo Giulia en Mercedes A-klasse hebben het wel maar kan nog permanent uitgeschakeld worden.
Plus 'we' willen zelf ook meer luxe en dat drijft de prijs ook omhoog.
Dat is ten dele waar. De kale instappers bestaan nog nauwelijks maar al die toegevoegde zaken zijn in mijn ogen niet persé luxe. De prijslijst van de Toyota Aygo is wel een leuke wat dat betreft.
De basisuitvoering heeft géén elektrisch verstelbare spiegels, géén radio en géén in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Maar dan wél weer zaken als adaptieve cruisecontrol en lane assist. Persoonlijk heb ik toch liever dat ik mijn zitpositie goed kan instellen in plaats van adaptieve cruise.
Valt verder ook op dat vanaf het tweede uitrustingsniveau je een achteruitrijcamera en een groot multimedia scherm krijgt maar dat parkeersensoren en navigatie alleen op de duurste twee versies zitten. Dat zou je toch andersom verwachten.

Ik denk dat je een jaar of 5 geleden de beste auto's had met auto's als bijvoorbeeld de Fiesta of Golf 7. Ze waren redelijk betaalbaar, vlot, zuinig, ruim, goede wegligging, voldoende zinvolle luxe en nog veelal voorzien van dashboards met normale knoppen die je zo onder het rijden kon bedienen. Wel had je al een fatsoenlijk scherm waarmee je ook al je telefoon kon koppelen.

Nu zijn er amper nog betaalbare, kleinere auto's, worden de opties steeds zinlozer met al die rijhulpsystemen waar velen niet op zitten te wachten, onhandige bediening in veel te grote schermen, ingewikkelde hybride techniek die het rijden in de praktijk amper zuiniger maken, maar de auto's wel zwaarder maken, automaat lijkt bijna verplicht en elektrische aandrijflijnen die je door de strot gedrukt worden terwijl techniek en infrastructuur er nog niet rijp voor zijn.

Dit alles maakt auto's onnodig duur en in combinatie met allerlei veiligheid- en milieuregels die te ver doorslaan, zorgen ervoor dat de "de auto" nu over zijn hoogtepunt heen is.
Heeft misschien ook wel weer met leeftijd te maken. Auto's begin jaren '90 waren meestal niet meer zo roestgevoelig en van het slag 'wat er niet op zit kan ook niet kapot'. Mooie periode.

Terug
Bovenaan