camper merken met weinig mankementen

gast 1665268

Net ingestapt
Hallo allen,

Bij auto's moet ik altijd denken aan merken als Toyota als ik denk aan auto's met weinig mankementen. Hoe zit dit echter met campers?

Welke camper merken staan bekend om kwaliteit en hebben weinig mankementen/kosten qua onderhoud etc?

Hoor graag van jullie!

Hallo allen,

Bij auto's moet ik altijd denken aan merken als Toyota als ik denk aan auto's met weinig mankementen. Hoe zit dit echter met campers?

Welke camper merken staan bekend om kwaliteit en hebben weinig mankementen/kosten qua onderhoud etc?

Hoor graag van jullie!
Wat is je budget?

Campers zijn nogal een mixed picture, de bouwers maken vaak gebruik van bestel-en vrachtwagenonderdelen en motoren en dan heb je nog de inbouw met allemaal mogelijkheden om narigheid te krijgen.
Mij staat iets bij van Ford diesels die vaak voortijdig stukliepen met hoge kosten...
Beste is wat Googelen en dan verhalen van dealers negeren.

Het grote probleem bij Campers is dat je er te weinig mee rijdt en je veel kans het op problemen door het vele stil staan.
Rubbers die uitgedroogd zijn, banden die uitdrogen of platte kanten krijgen door het stilstaan of gewoon te oud zijn om nog veilig met op weg te kunnen. Als de camper vooral buiten staat heb je ook kans op roest op de remmen.
De Fiat Ducato is een veel gebruikte basis en zijn betrouwbaar.

Zoals Frits al schrijft is de Fiat Ducato heel vaak de basis, ze zijn betrouwbaar en degelijk.
Ook de Renault Master vanaf 2010 en Trafic vanaf ongeveer 2007 zijn goede opties als basis.

Campers zijn nogal een mixed picture, de bouwers maken vaak gebruik van bestel-en vrachtwagenonderdelen en motoren en dan heb je nog de inbouw met allemaal mogelijkheden om narigheid te krijgen.
Mij staat iets bij van Ford diesels die vaak voortijdig stukliepen met hoge kosten...
Beste is wat Googelen en dan verhalen van dealers negeren.
De 2.4 tddi en 2.4 tdci zijn top, maar latere 2.0/2.2 tdci kennen wel problemen. Slecht nieuws is dat je zelden de 2.4 tegen komt. De 2.0/2.2 staat wel vaak genoeg van te koop.

Die Ford diesels kunnen niet goed tegen een paar maanden stil staan, dat is het grootste probleem.
Verder zijn veel campers inderdaad op basis van een Fiat Ducato.

Hier ga je ze niet vinden, maar er zijn diverse camperforums waar je dagenlang reviews kunt lezen. Bijvoorbeeld camperforum.nl

Hallo allen,

Hoor graag van jullie!

Kwaliteit is in mijn ogen meer dan alleen dat er iets niet zo vaak stuk gaat, ik reed laats in een auris, vast heel betrouwbaar maar de stoelen, geluid in de auto, automaat, vermogensafgifte, onderstel, het is allemaal echt niet goed hoor vergeleken met de concurrentie. En dat is ook kwaliteit. Overigens moet ik zeggen dat veel merken (de meeste) ook echt goede auto's maken, en ja soms heb je een bepaalde motorisering die je dan niet moet kiezen en ja dat geld ook voor campers.

ik zou dus met name kiezen wat je wil en dan kijken wat bij je past. Want straks heb je op papier een betrouwbaar ding, ook daar kunnen zaken aan stuk. En als het vervolgens niet fijn zit, voldoende vermogen heeft of geen goed ondestel heb je nog niks. Campes worden vaak 100% zwaar belast en dat heeft wel zijn weerslag op het rijden en kosten.

In principe staat de vraag nog los van budget. Het gaat erom wat de kwaliteit is.

En budget is wel belangrijk, want net als met auto's kun je niet zeggen dat merk a betrouwbaar is en merk b niet. Het is allemaal sterk afhankelijk van model, motorisering en soms zelfs bouwjaar afhankelijk. Sommige vw motoren zijn gewoon slecht terwijl anderen behoorlijk sterk zijn. Sommige modeljaren van crafters zijn heel goed terwijl andere bouwjaren wel weer goed zijn. Zelfde geld voor andere merken. (zie ford voorbeeld hierboven)

Als het budget niet uit maakt zou ik kiezen voor een camper met sprinter basis en dan het lieft een V6. Die zijn betrouwbaar en rijden heel erg goed en kunnen perfect onderweg met het gewicht van de camper. maar die zijn zeldzaam en duur. Dus het is wat je zelf belangrijk vind

Kwaliteit is in mijn ogen meer dan alleen dat er iets niet zo vaak stuk gaat, ik reed laats in een auris, vast heel betrouwbaar maar de stoelen, geluid in de auto, automaat, vermogensafgifte, onderstel, het is allemaal echt niet goed hoor vergeleken met de concurrentie. En dat is ook kwaliteit. Overigens moet ik zeggen dat veel merken (de meeste) ook echt goede auto's maken, en ja soms heb je een bepaalde motorisering die je dan niet moet kiezen en ja dat geld ook voor campers.

ik zou dus met name kiezen wat je wil en dan kijken wat bij je past. Want straks heb je op papier een betrouwbaar ding, ook daar kunnen zaken aan stuk. En als het vervolgens niet fijn zit, voldoende vermogen heeft of geen goed ondestel heb je nog niks. Campes worden vaak 100% zwaar belast en dat heeft wel zijn weerslag op het rijden en kosten.

En budget is wel belangrijk, want net als met auto's kun je niet zeggen dat merk a betrouwbaar is en merk b niet. Het is allemaal sterk afhankelijk van model, motorisering en soms zelfs bouwjaar afhankelijk. Sommige vw motoren zijn gewoon slecht terwijl anderen behoorlijk sterk zijn. Sommige modeljaren van crafters zijn heel goed terwijl andere bouwjaren wel weer goed zijn. Zelfde geld voor andere merken. (zie ford voorbeeld hierboven)

Als het budget niet uit maakt zou ik kiezen voor een camper met sprinter basis en dan het lieft een V6. Die zijn betrouwbaar en rijden heel erg goed en kunnen perfect onderweg met het gewicht van de camper. maar die zijn zeldzaam en duur. Dus het is wat je zelf belangrijk vind
Kijk daar kan ik wat mee.
Een Mercedes Sprinter lijkt me wel wat!

Ik zat ook te denken aan verhuur van de camper en dus niet alleen eigen gebruik. Hebben jullie daar nog tips voor?

Kijk ook even naar de praktische kanten. Dat de Fiat Ducato erg populair is als basis heeft een aantal redenen.

De laadvloer ligt lager, en is breder, goedkoper, lichter dan van de Mercedes. De voorwielaandrijving van de Fiat Ducato zorgt voor een mooie brede, vlakke en lage vloer, en een stabiele wegligging.
(En Fiat levert ook al aangepaste cabines en onderstellen vanaf de fabriek.)
De Renault Master heeft meestal ook voorwielaandrijving, en is ook een hele goede basis voor een camper.
De Mercedes Sprinter is een prima bestelauto maar heeft wel wat nadelen als camper door zijn achterwielaandrijving.

Eigenlijk is nog veel belangrijker de technische staat van de te kopen camper, je wil immers niet ergens stranden met je camper. Of een boze huurder hebben met pech. Informeer de verzekering altijd over de verhuur van de camper.

Met V6, je instapmotoren zijn echt te licht. De reden waarom ik de sprinter zou kiezen is omdat die een fijne V6 heeft en achterwielaandrijving. Dat gaat ten koste van de ruimte maar fijner voor de rij eigenschappen. Het is echt niet zo dat een sprinter kwalitatief beter is in de zin van mankementen dan een fiat ducato of renault master, wel misschien iets duurder in onderhoud, daar waar jou initiele vraag over ging. Sprinters zijn wel een stuk duurder in aanschaf ook. Dus op basis van de openingspost zou ik voor een ducato of iets gaan als je echt op basis van mankementen en kosten voor onderhoud een camper selecteerd. Maar wat ik dus wil zeggen is dat kwaliteit meer is dan mankementen, zeker bij een camper spelen heel veel andere zaken ook een rol.

Ik zat ook te denken aan verhuur van de camper en dus niet alleen eigen gebruik. Hebben jullie daar nog tips voor?
Mijn broer heeft een integraal camper op Mercedes basis. Is heel wat vlotter dan de mijne op Ducato basis. Maar de nadelen zijn de hogere instap en de hogere wind gevoeligheid.

Mijn broer heeft een integraal camper op Mercedes basis. Is heel wat vlotter dan de mijne op Ducato basis. Maar de nadelen zijn de hogere instap en de hogere wind gevoeligheid.

Een ducato kun je ook gewoon met 180PK diesel krijgen, Terwijl de basis sprinter met 115PK heeft of zo, (die wil je echt niet in je camper hebben). Het is dus allemaal net wat je zelf kiest en zelf belangrijk vind.

Het is niet per definitie dat een spinter beter is dan een ducato als het gaat om mankementen of onderhoud dan een docuato. Denk wel als je meer eisen stelt aan een camper dat een mercedes beter tot zijn recht komt in de juiste uitvoering/motorisering/automaat. Daar bovenop komt nog zaken als camper ombouw/opbouw, afwerking, indeling, etc. Ook daar zit veel verschil tussen.

De topicstarter moet eerst budget bepalen en kijken wat hij belangrijk vind. Een camper selecteren alleen op zo laag mogelijk onderhoud zou ik gewoon een dacia jogger camper nemen ;)

De Ducato/Jumper/Boxer zijn dezelfde bus en sinds kort ook de Movano. Erg populair als camper inderdaad, ook omdat ze heel erg breed zijn binnenin. Er kan dus gewoon een bed in de breedte terwijl er dan ook nog plek is voor isolatie in de wanden. Als buscamper dus ideaal, samen met die lage vloer. Ze zijn ook nog eens de meest roestbestendige van de bestelbussen.
Qua motoren heeft de Ducato altijd andere motoren dan Jumper/Boxer en nu Movano. Maar over de jaren zijn er daar heel veel verschillende geweest. Zo is er een serie van Fiat motoren die nu in een Dieselgate situatie zitten en is er een serie van Jumper/Boxer die erg slecht waren. Maar andere motoren waren juist weer uitstekend.

Maar goed.. dan heb ik het alleen maar over een buscamper. Met een opbouw tellen weer andere zaken. Ik heb zelf een heel jonge buscamper op Jumper basis met een 140pk. Slechts 5,4m lang dus goed compact. Weegt in vakantie bepakking ongeveer 3 ton en ik heb geen enkele behoefte voor een krachtigere motor. Hiermee lange afstanden op de snelweg met 130km/h is heel goed te doen. Zuipt ie alleen wat meer AdBlue.

Kijk vooral ook naar de stoelen, je kan wel een hele betrouwbare camper kopen, als je na 2 uur zitten al gesloopt bent schiet het ook niet op.

Das nieuw voor mij dat de ducato altijd andere motoren heeft dan de boxer/jumper, ik dacht dat de 2.8 hdi en 2.8 JTD dezelfde motoren waren van iveco. De 2.3 is wel een blok die wel in de ducato heeft gezeten, maar niet in de boxer/jumper.
Qua motorblok voor zo min mogelijk voor een exoot gaan, Japanners zijn wisselend qua dieseltechniek, en de kennis en onderdelen zijn zeldzaam bij het oude spul. Ik weet even niet of Oudere renault bussen soms ook een nissan blok aan boord hebben of alleen de Nissan interstar.

Boxer, Ducato jumper van 2002 tot 2006 is ook een aanrader. De 2.0,2.3 en 2.8

Laatst bewerkt:
Klopt, in het pre-2007 tijdperk zijn er soms wel motoren hetzelfde geweest. Volgens mij is de 2.8 de enige maar zo ver terug weet ik dat ook niet precies. Die generatie bedoelde ik trouwens niet want zijn van binnen echt een stuk kleiner en voor een camper dus ook lastiger.

Maar; met een dusdanig oudere camper gaat de oude Dieseltechniek ook tegen je werken. Denk aan fijnstoftoeslag en aan mileuzones. Maar ook de herrie in de cabine en het vaak vrij lage vermogen. Maar als je alleen maar af en toe de Veluwe op gaat ofzo speelt dat allemaal veel minder echte afstanden doe je dan niet.

Maar nog iets: de opbouw is veel belangrijker bij een camper. Heb je genoeg aan een bed met een simpel keukentje dan kan je in een kleine bus ook wel uit. Wil je een WC, douche, kachel en misschien wel wintervast of off-grid dan komt er veel meer bij kijken.

Klopt, in het pre-2007 tijdperk zijn er soms wel motoren hetzelfde geweest. Volgens mij is de 2.8 de enige maar zo ver terug weet ik dat ook niet precies. Die generatie bedoelde ik trouwens niet want zijn van binnen echt een stuk kleiner en voor een camper dus ook lastiger.

Maar; met een dusdanig oudere camper gaat de oude Dieseltechniek ook tegen je werken. Denk aan fijnstoftoeslag en aan mileuzones. Maar ook de herrie in de cabine en het vaak vrij lage vermogen. Maar als je alleen maar af en toe de Veluwe op gaat ofzo speelt dat allemaal veel minder echte afstanden doe je dan niet.

Maar nog iets: de opbouw is veel belangrijker bij een camper. Heb je genoeg aan een bed met een simpel keukentje dan kan je in een kleine bus ook wel uit. Wil je een WC, douche, kachel en misschien wel wintervast of off-grid dan komt er veel meer bij kijken.
Klopt de meeste blokken waren anders in de boxer/ jumper dan in de ducato, ik dacht dat het juist andersom was, dat de meeste blokken gedeeld werden en hier en daar een eigen blok.

Terug
Bovenaan