Kwaliteit is in mijn ogen meer dan alleen dat er iets niet zo vaak stuk gaat, ik reed laats in een auris, vast heel betrouwbaar maar de stoelen, geluid in de auto, automaat, vermogensafgifte, onderstel, het is allemaal echt niet goed hoor vergeleken met de concurrentie. En dat is ook kwaliteit. Overigens moet ik zeggen dat veel merken (de meeste) ook echt goede auto's maken, en ja soms heb je een bepaalde motorisering die je dan niet moet kiezen en ja dat geld ook voor campers.
ik zou dus met name kiezen wat je wil en dan kijken wat bij je past. Want straks heb je op papier een betrouwbaar ding, ook daar kunnen zaken aan stuk. En als het vervolgens niet fijn zit, voldoende vermogen heeft of geen goed ondestel heb je nog niks. Campes worden vaak 100% zwaar belast en dat heeft wel zijn weerslag op het rijden en kosten.
En budget is wel belangrijk, want net als met auto's kun je niet zeggen dat merk a betrouwbaar is en merk b niet. Het is allemaal sterk afhankelijk van model, motorisering en soms zelfs bouwjaar afhankelijk. Sommige vw motoren zijn gewoon slecht terwijl anderen behoorlijk sterk zijn. Sommige modeljaren van crafters zijn heel goed terwijl andere bouwjaren wel weer goed zijn. Zelfde geld voor andere merken. (zie ford voorbeeld hierboven)
Als het budget niet uit maakt zou ik kiezen voor een camper met sprinter basis
en dan het lieft een V6. Die zijn betrouwbaar en rijden heel erg goed en kunnen perfect onderweg met het gewicht van de camper. maar die zijn zeldzaam en duur. Dus het is wat je zelf belangrijk vind