107 en Corsa gezien met grijs kenteken. Hoe kan dat?

Devon Miles

Net ingestapt
Tot mijn grote verbazing heb ik onlangs voor de 2e keer een (nieuwere!) kleine auto met een grijs kenteken gezien.
Zoals bij velen bekend was dat in de jaren 80 mogelijk maar werden de regels begin 90er jaren veel strenger, en is het sindsdien onmogelijk een compacte nieuwere auto met dat belastingvoordeel te voorzien wegens o.a. grotere verplichte binnenmaten.
Ik zag een Peugeot 107 op de snelweg en gisteren een recente Opel Corsa in een parkeergarage. Keurig zonder achterbank en met een schot van 30 cm hoog.
Maar dat kan toch helemaal niet?

Van beide voertuigen heb ik de kentekens op de RDW app gecheckt en ze geven het allebei netjes aan als gesloten bedrijfswagen.

Ik snap er geen hout van. Wie kan mij dit verklaren?

Dat zullen geïmporteerde auto's zijn. De RDW ziet ze als grijs kenteken maar de belastingdienst niet. Bij de Cargo Up zie je hetzelfde. Wel een V kenteken maar niet alle fiscale voordelen.

Als je 'm niet voor personenvervoer gebruikt, maar bijvoorbeeld alleen voor je honden naar het bos en v.v. te vervoeren. En de prijs goed is.

Dat zullen geïmporteerde auto's zijn. De RDW ziet ze als grijs kenteken maar de belastingdienst niet. Bij de Cargo Up zie je hetzelfde. Wel een V kenteken maar niet alle fiscale voordelen.
Bedankt voor je reactie. Dit is een plausibele verklaring. Je kunt er dus niet domweg vanuitgaan dat een grijs kenteken altijd (zakelijk gereden) fiscale voordelen oplevert! Bijv bij sommige pickups was ook lastig weet ik nog ivm laadbaklengte en afstand tot de as of zoiets.
Ik vind een Chevrolet SSR bijv heel vet, maar het is dus wel een check waard of die voor de belastingdienst fiscale voordelen heeft.
Weet iemand of en hoe je dat in twijfelgevallen bij de belastingdienst kan checken?

Je kan de belastingdienst gewoon eens bellen. En die zullen afgaan op een meting van de RDW. Maar alleen bedrijven (BTW nummer) kunnen nog eventueel (als aan de eisen van een grijs kenteken voldaan worden) nog gebruik maken van die wegenbelastingsregeling voor grijze kentekens. Anders is het "geel" tarief.

En inderdaad, een grijs kenteken zegt niet altijd wat over de fiscale behandeling. Zo zijn er van de Renault Kangoo Electric ook 5-persoons versies met grijs kenteken, ook weer een andere categorie dus.

Ben me toevallig aan het verdiepen in de Kangoo Z.E. Al is die doordat het een EV is wel belastingvrij volgens mij.

Toevallig vanmiddag op de A1 bij Muiden een Fiesta 3 deurs grijs kenteken gezien. Van de 2008 > generatie; VGT-..-N kenteken.

Apart om te zien, redelijk uniek. Kenteken komt uit 2020.. dus import als bestelauto uit het buitenland is dan aannemelijk.

Ik vraag me dan wel af waarom oude campers allemaal hun oude (soms zelfs historische) grijze kenteken moeten inwisselen voor een geel kenteken terwijl het, afgaande op wat hierboven wordt gezegd, belastingtechnisch niet zou moeten uitmaken of er een grijs of geel kenteken op zit.

Even op google gezocht. Maar je mag maar 1 raam inbouwen in een grijs kenteken bus en ook mogen er geen banken achter in de bus en dat is toch best lastig.

Maar waarom zou zo'n oud grijs kenteken bij de RDW niet de status van een geel kenteken kunnen krijgen, in plaats van vervangen moeten worden door een geheel nieuw kenteken? Als het belastingtechnisch kan, waarom dan bij de RDW niet?

Terug
Bovenaan