Advies aanschaf occassion max 20000 elektrisch en max 15000 benzine

Maarten 9374669

Startmotor
Goedendag,

Ik wil graag een 2e hands elektrische auto kopen voor max. 20,000 Euro. Ik zal 1 a 2 keer in de week een rit van 200 km willen maken (naar familie in Limburg). Verder rij ik korte afstanden. Het wordt mijn eerste auto. Mijn voorkeur gaat uit naar elektrisch omdat ik hoop benzinekosten en wegenbelasting te besparen en zo uiteindelijk goedkoper uit te zijn. Ook lijkt het me prettiger rijden dan benzine. Ik ben net verhuisd ben en heb laadpalen in mijn straat.

Is dit een realistische streven en welke zou zou bij me passen?

Ik vraag me echt of het echt goedkoper gaat zijn, maar volledig elektrisch rijdt wel lekker. Onder de 20k vind je de eGolf (vanaf 2017 met 36kWh accu, de Skoda Citigo of bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq. Die laatste is best efficiënt waardoor zelfs de 28 kWh accu niet te klein is.

Let wel op het feit dat je straks wegenbelasting gaat betalen voor elektrische auto's, een e-Golf weegt 1500 kilo, een 1.5tsi 1200. Ik las in een ander topic dat je 55ct per kw betaald aan een publieke laadpaal.

Als het om de kosten gaat ben je (denk ik) beter af met een goede zuinige A segmenter of een Yaris hybride oid. Houden hun waarde goed en zijn erg zuinig.

Bij een elektrische auto onder de € 20.000 kom je snel uit bij de Renault Zoe, Nissan Leaf of Hyundai Ioniq, de Renault Zoe is geleverd met koop of huur accu.

Bij benzine (en lpg.) auto's is het aanbod groot. Voorbeelden uit het B segment zijn de Hyundai I20, Dacia Sandero, Renault Clio, Kia Rio, Mazda 2, Opel Corsa en Suzuki Swift.

Mijn voorkeur gaat uit naar elektrisch omdat ik hoop benzinekosten en wegenbelasting te besparen en zo uiteindelijk goedkoper uit te zijn. Ook lijkt het me prettiger rijden dan benzine. Ik ben net verhuisd ben en heb laadpalen in mijn straat.

Is dit een realistische streven en welke zou zou bij me passen?
Laden bij laadpalen is een stuk prijziger dan thuis laden dus dat maakt de besparing van elektrisch rijden een stukje kleiner.

Ik was in wat andere topics ook al sommetjes aan het maken, dus hier ook maar even :)
Een Hyundai Ioniq Electric zoals Barri voorstelt is een prima EV. Die verbruikt volgens de specificaties zo'n 15kwh/100km.
Als je rekent op 55 cent per kwh als prijs voor laden aan een publieke laadpaal, dan ben je 15*0,55 = 8,25 euro kwijt voor 100km rijden.
Als het verbruik 20kwh is, dan kom je op 20*0,55= 11 euro uit.

Een benzine auto zal zo'n 6L/100km verbruiken. Bij een benzineprijs van 2 euro per liter kost 100km rijden je dan 6*2=12 euro.

Dat is dus niet een heel groot verschil. Beter voor het milieu is het wel en dat is heel wat waard. Maar 'een hoop kosten besparen' doe je niet.

Je kunt mijn simpele sommetjes natuurlijk een beetje aanpassen als je denkt dat ik wat verkeerde aannames heb gedaan.

Let wel op het feit dat je straks wegenbelasting gaat betalen voor elektrische auto's, een e-Golf weegt 1500 kilo, een 1.5tsi 1200.
Is het betalen van wegenbelasting voor een EV na 2024 al definitief? Ik kan er nog niets over vinden.

Voor € 20.000,- kun je een nieuwe elektrische Twingo krijgen met dubbele subsidie. Ga je alleen geen 200 km enkele reis mee halen (of is het 200 km retour) zonder tussentijds te laden.

Als je alles op alles zet moet EV wel kunnen, met veel mitsen en maren, zoals ('s winters) moeten bijladen en beperkte keus zoals de eGolf, Zoë of Ioniq. Ik denk echter dat je te weinig gaat rijden.

Een benzine Fiesta, Kia, 308, Clio geeft natuurlijk véél meer keuze, betere deal en is waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper. Autovakanties kunnen dan wel.

Hou er namelijk rekening mee dat je oude techniek koopt, de garantie op accu vervalt, bijtelling komt er weer bij....

Ik zou zoiets qua EV alleen aanraden aan iemand die bijvoorbeeld 50-100km woon-werkverkeer heeft en dan wel echt flink op brandstof bespaart.

Je kunt een hybride kopen en tanken in belgie.Maasmechelen of Kinrooi.
Scheelt aanzienlijk als Je toch naar Limburg moet.

Dank voor jullie reacties! ik weet inmiddels beter waarnaar ik op zoek ben. Nog even een update aangezien dit mijn eerste auto wordt en ik goed beslagen ten ijs wil komen..

Ik ga van de 10000 km per jaar ongeveer 70% op de snelweg rijden. Loont een hybride auto dan wel? Ik wil tussen de 12 en 18 k uitgeven. Verder rijd ik vooral korte afstanden onder de 20 km. Ik ben 1m 90 mocht dat nog relevant zijn. Ik wil een goed uitziende en betrouwbare 2e hands B - segment die voordelig is in belasting, brandstof en onderhoudskosten. Ik zit te denken aan een hybride Toyota Yaris, maar dan wel een van de nieuwere modellen omdat ik alleen die mooi vindt, of een Benzine Hyundai I20, Mazda 2, Renault Clio, Opel Astra of Citroen C3. Wat zijn hiervan de beste opties en zie ik nog dingen over het hoofd? En is er veel verschil tussen een Mazda 2 hybrid en een Yaris hybride?

Laatst bewerkt:
De Toyota Yaris hybride is een prima keuze. De Mazda 2 hybride is technisch hetzelfde alleen de uitrusting is net iets anders.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties! ik weet inmiddels beter waarnaar ik op zoek ben. Nog even een update aangezien dit mijn eerste auto wordt en ik goed beslagen ten ijs wil komen..

Ik ga van de 10000 km per jaar ongeveer 70% op de snelweg rijden. Loont een hybride auto dan wel? Ik wil tussen de 12 en 18 k uitgeven. Verder rijd ik vooral korte afstanden onder de 20 km. Ik ben 1m 90 mocht dat nog relevant zijn. Ik wil een goed uitziende en betrouwbare 2e hands B - segment die voordelig is in belasting, brandstof en onderhoudskosten. Ik zit te denken aan een hybride Toyota Yaris, maar dan wel een van de nieuwere modellen omdat ik alleen die mooi vindt, of een Benzine Hyundai I20, Mazda 2, Renault Clio, Opel Astra of Citroen C3. Wat zijn hiervan de beste opties en zie ik nog dingen over het hoofd? En is er veel verschil tussen een Mazda 2 hybrid en een Yaris hybride?
De Mazda 2 Hybrid en Toyota Yaris Hybrid worden in de zelfde Franse Toyota fabriek gebouwd, en zijn identiek.

Eigenlijk heeft elke auto voor en nadelen, en de keus hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren.
Ga ze dus ook zelf bekijken, en als het wat lijkt proefrijden.

De Hyundai I20, Renault Clio, en Citroën C3 zijn wat groter en ruimer. Dan de Toyota Yaris, Mazda 2 en Opel Corsa ( vanaf eind 2019).

De Mazda 2 Hybrid en Yaris Hybrid hebben standaard een automaat, en zijn erg zuinig, de Toyota heeft een hele lange garantie. De rijeigenschappen zijn goed.

De Citroën C3 is wat ouder, maar heeft hierdoor wel een lage prijs, en is een comfortabele auto.

Zelf heb sinds juni 2020 een Renault Clio V 130 TCe RS line, wat erg prettig is is de solide wegligging, het comfort, de hoogwaardige kwaliteit materialen en erg goede afwerking, lage onderhoudskosten, en grote betrouwbaarheid.
De 130 TCe en 1.6 Hybride hebben een 4 cilinder
Motor met automaat.

De Hyundai I20 is de ruimste auto volgens mij, heeft een lange garantie, en is comfortabel.

De Opel Corsa (vanaf eind 2019) is een moderne auto, met goede rijeigenschappen.

Bij de Opel Corsa en Citroën C3 loopt de distributieriem in olie, belangrijk is een sluitende onderhoudshistorie, en dat de juiste olie is gebruikt.

Kijk ook gewoon wat je zelf leuk vindt.

Laatst bewerkt:
Ik ga van de 10000 km per jaar ongeveer 70% op de snelweg rijden. Loont een hybride auto dan wel?
Het meeste voordeel van een hybrid heb je in stadsverkeer. Op de snelweg is de besparing een stuk kleiner maar nadelig is het sowieso niet.

Ik wil een goed uitziende en betrouwbare 2e hands B - segment die voordelig is in belasting, brandstof en onderhoudskosten.
Belasting: hoe lichter hoe goedkoper, maar veel verschil zal het niet maken.
Brandstof: ook hier weinig verschil. Een hybride zal iets zuiniger zijn maar met slechts 10.000km per jaar maakt het weinig verschil.
Onderhoudskosten: met je budget heb je redelijk jonge auto's waar je zeker in de eerste jaren weinig problemen mee hoeft te verwachten. Op langere termijn zijn vaak de Japanners en Koreanen erg goed.

Ik zit te denken aan een hybride Toyota Yaris, maar dan wel een van de nieuwere modellen omdat ik alleen die mooi vindt, of een Benzine Hyundai I20, Mazda 2, Renault Clio, Opel Astra of Citroen C3. Wat zijn hiervan de beste opties en zie ik nog dingen over het hoofd? En is er veel verschil tussen een Mazda 2 hybrid en een Yaris hybride?
Van het nieuwste model Yaris hybrid kon ik slechts twee exemplaren vinden in je budget. Dit is er eentje:
Hele goede auto's, zuinig, 10 jaar garantie en waardevast.

Mazda 2
Stuurt wat leuker dan de Yaris en is wat lichter dus ietsje goedkoper in de wegenbelasting (ongeveer 10 euro per maand). Omdat je voor een wat ouder exemplaar kunt kiezen zijn ze ook wat goedkoper dan een Yaris.

Renault Clio
Goedkoper dan de Mazda 2 en een hele solide leuke auto. Ook onwijs veel keus.

De Opel Astra en zeker de Citroen C3 zijn wat ouder en wat minder verfijnd dan de eerder genoemde modellen. Qua betrouwbaarheid niet slecht maar lang niet zo goed als de Yaris, Mazda 2 of Clio.

De Toyota Yaris hybride is een prima keuze. De Mazda 2 hybride is technisch hetzelfde alleen de uitrusting is net iets anders.
De Mazda 2 hybrid van 2022 is identiek aan de Yaris, maar de Mazda 2 vanaf 2022 is nog ruimschoots buiten budget.

Dank voor de info!
Waar moet je op letten bij het filteren in het grote aanbod? In welke range qua het gereden aantal km's kan de auto het beste zitten qua prijs/kwaliteit verhouding? Of moet je op andere dingen letten? En hoe bepaal je of de verkoper betrouwbaar is, is een NAP met gecontroleerde km belangrijk? En is het beter om bij een merkdealer te kopen?

Verschilt helemaal per auto. Met jou budget kom je allemaal op jonge auto's waar je makkelijk vele jaren zonder problemen mee moet kunnen rijden. Eentje met weinig kilometers zal wat duurder zijn dan eentje die iets goedkoper is. En een kaal exemplaar goedkoper dan een mooi luxe exemplaar. Dus het is meer wat je zelf wil.

Over de garage; merkdealer is altijd goed natuurlijk. Soms liggen de prijzen daar wel wat hoger. Bij een universe garage kun je ook gewoon een prima auto kopen natuurlijk. Een of ander vage handelaar zou ik niet snel kopen met dit budget maar een (bovag) garage met eigen werkplaats moet prima kunnen. Ik zou wel even vragen naar de garantievoorwaarden en afleverkosten, deze verschilt aanzienlijk per garage / dealer.

NAP is wel fijn, mocht je een mooi exemplaar tegen komen wat bijvoorbeeld import is (en dus geen NAP) hoeft dat niet gelijk slecht te zijn natuurlijk. Veel garages en zelfs merkdealers halen hun occasions uit het buitenland tegenwoordig door beperkt aanbod in nederland, wel is het even navragen of er aantoonbaar onderhoud bij zit. (historie) Is er niets aan historie bekend dan gewoon lekker laten staan.

Ik zou in eerste instantie vooral filteren op wat jij mooi vind (merk/model/opties/kleur/afstand/km stand) en dan kijken wat het aanbod doet.

Persoonlijk zou ik voor een clio gaan met 1.3 motor maar waarschijnlijk net boven budget. ze maken erg fijne auto's en betrouwbaar. het ziet er prima uit, zijn meermaals als winnaar uit testen gekomen en met wat zoeken vind je ook prima aangekleed exemplaar.

Laatst bewerkt:
Dank voor de info!
Waar moet je op letten bij het filteren in het grote aanbod? In welke range qua het gereden aantal km's kan de auto het beste zitten qua prijs/kwaliteit verhouding? Of moet je op andere dingen letten? En hoe bepaal je of de verkoper betrouwbaar is, is een NAP met gecontroleerde km belangrijk? En is het beter om bij een merkdealer te kopen?
Je kunt het beste in Drenthe je occasion kopen.

Dank voor de adviezen! Ik heb nu een beter beeld van wat bij mij past..
Is er veel verschil tussen het gebruik en verbruik van de verschillende Clio motoren?
Is er verschil in kwaliteit tussen een Clio uit bv. 2016 en uit 2021, gaan de technische ontwikkelingen zo snel dat dit effect heeft? Ze zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit..
En is het nodig om te filteren op het 100% onderhouden label in de zoekresultaten?

Laatst bewerkt:
Alle motoren zijn zuinig, het meeste invloed op het verbruik hebben de chauffeur en rijomstandigheden. De Clio 130 TCe van mij staat nu op 5,6 liter per 100 km, in de corona tijd lag het verbruik lager.

De Renault Clio 4 en 5 lijken sterk op elkaar, maar zijn anders. De Clio 5 voelt en is meer volwassen, is stiller, het interieur is moderner en hoogwaardiger uitgevoerd, het comfort is beter.
Je ziet en voelt de ontwikkelingen.

De lpg variant is het voordeligste in brandstof, en de hybride heeft het laagste verbruik.
De hybride is echter wat zwaarder waardoor deze duurder is in de motorrijtuigenbelasting en verzekering, de lpg variant is ook duurder in de motorrijtuigenbelasting.

Eigenlijk raad ik je aan om te gaan rijden, de 1.0 3 cilinder is gewoon prima.
Ik heb de 130 TCe ( 1.3) gekozen omdat deze nog fijner is om te rijden, en een automaat ( 7 traps met dubbele (natte) koppeling) heeft.
De zelfde automaat wordt ook in veel modellen van Mercedes, BMW, Mini en Nissan geleverd.

De hybride aandrijving heb ik gereden in de Captur. Je merkt dat de hybride bij lage snelheden ( 30 km zones) veel volledig elektrisch rijdt. Rijdt ook gewoon fijn.

Bij de 1.0 kom je een 5 en een 6 bak tegen, wat ik begrepen heb dat de 6 bak soepeler schakelt.
De 5 bak schakelt zeker niet slecht, ik heb zelf geen ervaring met de 6 bak.
De 1.0 is in het buitenland ook geleverd met CVT automaat.

Veel succes.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen! Mijn beste opties zijn naar mijn mening de Renault Clio en de Hyuandai I20. De Opel Astra valt af omdat deze te klein is voor mijn 1m 90. Ik zie 2 advertenties van de i20 , maar het energieverbruik verschilt terwijl de motoren dezelfde inhoud hebben. Hoe kan dit?

Modeltype 2016-2018 en 2018-2020, ik vermoed WLTP en NEDC verbruik (andere meetmethode). Praktijkverbruik zal hetzelfde zijn, identiek qua motor en gewicht..

Als je het hebt over ev's:
Ik zou eens informeren naar de Opel Ampera-e. Ik ben er zéér gelukkig mee, plus dat ze bijna allemaal ondertussen uit de terugroepactie voorzien zijn van een nieuw accupakket. (wel checken: aan de bestuurderszijde, ter hoogte van de achteras zit een sticker, daarop moet staan 64kWh (en niet 57).

De mijne heeft nu 176000 kilometer gelopen maar daar is niets van te merken.

Ik ga toch voor een bezine auto, omdat ik niet genoeg km's ga maken. Is een Peugot 208 uit 2020 met een
1.2 PureTech 75 KW motor comfortabel om afstanden van 200 km op de snelweg te rijden?

Dank dank... Goed om hier kennis op te doen als (voormalige) autoleek!
welke motor is geschikt voor 200 km snelweg afstanden voor de Hyuandai i20? Ik lees op de anwb site:
Aanvankelijk was de 1,2 liter viercilinder benzinemotor (55 kW/75 pk) de belangrijkste krachtbron. Per januari 2017 is deze komen te vervallen. Begin 2016 verscheen namelijk een 1,0 liter driecilinder met turbo en 74 kW/100 pk met een lagere CO2-uitstoot, die daardoor ook iets gunstiger is geprijsd. De derde motor is een 1,1 liter driecilinder dieselmotor (55 kW/75 pk), die in de tweedeurs coupé niet is geleverd.

En als ik een budget van 13 tot 15k heb voor een benzine hatchback, op wat voor km stand of vanaf welk bouwjaar is acceptabel voor een goede 2e hands Clio/Hyuandai? Ik lees dat als je 10-15 k km per jaar rijdt dat je gerust boven de 100 k km kan zoeken. Of kun je beter lager nemen en eventueel voordeel behalen als je hem over 6 jaar weer kan verkopen voor een acceptabel bedrag?

Ik ga toch voor een bezine auto, omdat ik niet genoeg km's ga maken. Is een Peugot 208 uit 2020 met een
1.2 PureTech 75 KW motor comfortabel om afstanden van 200 km op de snelweg te rijden?

Ik kom op jaarbasis ook maar op 17500 km, dus dat valt ook wel mee.

De 1.2 puretech heeft wat problemen gehad met de oliebad distributieriem. Het is dan dus belangrijk na te kijken of de auto terug is geweest voor de terugroepactie.
Misschien is een Citroën C4 Cactus van de tweede generatie ook nog wel interessant. Weegt weinig, maar rijdt erg comfortabel.

En als ik een budget van 13 tot 15k heb voor een benzine hatchback, op wat voor km stand of vanaf welk bouwjaar is acceptabel voor een goede 2e hands Clio/Hyuandai? Ik lees dat als je 10-15 k km per jaar rijdt dat je gerust boven de 100 k km kan zoeken. Of kun je beter lager nemen en eventueel voordeel behalen als je hem over 6 jaar weer kan verkopen voor een acceptabel bedrag?
Je kijkt naar jonge auto's, ik zou dus niet teveel naar de kilometerstand kijken, maar vooral of er goed voor gezorgd is.

Veel mensen zoeken op lage kilometerstanden, om die reden zijn ze bij aankoop nu vaak duidelijk duurder.

Het nieuwe model Clio heb je vanaf 2019, het nieuwe model Hyundai I20 kwam in 2020 op de markt.

Terug
Bovenaan