Tesla Model Y LR of Hyundai Ioniq 5 Connect+ LR | Werkelijke laadsnelheid

NFS

Startmotor
Goedemiddag,

Ik sta voor de keuze van de eerste EV.
Ik heb mijn omvangrijke shortlist inmiddels terug gebracht naar 2 auto's:
Tesla Model Y AWD LR
Hyundai Ioniq 5 Connect+ LR

Wat kosten betreft komt de Tesla voor mij jaarlijks uit op ongeveer 5.500 netto en de Hyundai op 6.100 netto.
Dit gaat voor mij het verschil niet maken.

Wat dan wel?
Ik heb in beide gereden en vind de Hyundai wat comfortabeler, mooier en mijn vrouw is duidelijk fan. De Tesla heeft daarentegen weer betere specificaties en meer ruimte (incl niet onbelangrijk voor mij een rugleuning die in 3 delen kan neerklappen).

Voor het gebruik binnen NL neig ik naar de Hyundai, maar de Tesla is ook zeker niet verkeerd. Echter ga ik 3x per jaar op wintersport en ik ben een beetje onbekend met EV en lange afstanden. Zeker omdat ik bij de Hyundai een dakkoffer moet monteren ben ik bang dat de range van de Hyundai bij 130 a 140 km/h in de winter fors minder gaat zijn dan die van de Tesla. Nu zag ik op EV database dat de Hyundai volgens hen 1.020 km/h kan bij laden tegen 670 km/h voor de Tesla. Ik kan alleen nergens vinden waar ze dit op baseren. Ik heb nu ook heel het internet afgespeurd (waarschijnlijk op verkeerde plekken), maar kan buiten verder nergens iets vinden over de werkelijke laadsnelheid. Weet iemand of dit ergens te vinden is?

Adviezen over beide auto's zijn uiteraard ook altijd welkom. Andere auto's hoeven niet aangedragen te worden. Binnen mijn eisen (ruimte voor racefietsen in de auto, laadsnelheid, range en trekgewicht van tenminste 1.600, budget onder de 60k€) zijn dit voor mij de enige overgebleven opties.

Ik heb mijn Model Y LR nu sinds September 2022 en ben er zeer tevreden over, wij hebben de auto privé gekocht dus geen “bijtellingsridder”, maar heb nog weinig supercharger ervaring. Volgens mij laadt hij tm 200 Kw en ik heb zelf al snelheden boven de 1.000 km/h gehaald, dus dat is zeker met de Tesla mogelijk! Daarnaast is het supercharger netwerk gewoon heel fijn en werkt de software als de beste in de auto wereld.

Het is uiteindelijk een keuze die je alleen voor jezelf kan en moet maken.

@ Wouter; nee laatste 2 staan nu in de shortlist. die Ioniq 6 vind ik enorm lelijk en daar krijg ik zeker geen 2 racefiets in (sterk nog, je krijgt daar heel weinig in.

@ JL86: bedankt. 1.000 km/h is iig een stuk sneller dan EV database aangeeft. In NL zal ik dit niet nodig hebben, maar ovor vakanties wel erg prettig. Vandaar dat de EQB ook is afgevallen.

Hier een Model 3 LR, ook privé dus geen lease. Superchargen doe ik alleen op vakantie, maar de snelheid waarmee je kunt laden is voornamelijk afhankelijk van het type supercharger V2 of V3/V4) én hoeveel stroom er nog in je accu zit. Onder de 20% gaat het als een raket en kom je vrij dichtbij de opgegeven 250 kW (V3/4), tussen de 20% en 50% kun je zo'n 120 kW verwachten en boven de 60% vlakt het al snel af naar 100 kW en langzamer. Daarom is het verstandiger om vaker te stoppen met korte laadsessies van 10% tot 50% ipv de accu helemaal vol te stouwen, het klinkt raar maar op die manier bespaar je best veel tijd ook al stop je vaker.

Bedankt. Snelheid boven de 20% valt me dan toch serieus wel wat tegen. Al heb ik natuurlijk geen enkel idee of hyundai dit in de praktijk beter voor elkaar heeft

Bedankt. Snelheid boven de 20% valt me dan toch serieus wel wat tegen. Al heb ik natuurlijk geen enkel idee of hyundai dit in de praktijk beter voor elkaar heeft
Nou misschien was ik wat pessimistisch, het is een curve dus bij 25% zit je nog wel op de 180 kW, dan bij 35% op 150 kW en bij 50% op 120 kW ofzo. Eerlijk gezegd is het een poosje geleden dat ik gesupercharged heb dus beter Google je op "Tesla Y LR charging curve" dan vind je vast wel een mooie tabel die het beter in beeld brengt dan ik kan.

Ja precies, ik heb het even nagekeken, alleen een foto uploaden lukt niet. Ik had bij 35-40% nog 160 kW met 1013 km/u bij een supercharger. Belangrijk is het voorverwarmen van de accu met BMS en dat doet Tesla wel goed. Ik kan dat voor de Ioniq 5 niet beoordelen. Maar laat het in het ergste geval een paar minuten schelen, en dat een paar keer per jaar. Laat je daar een auto voor staan?

@JL86 , wederom dank.
Ik laat er geen auto voor staan, maar aangezien het mijn eerste EV is en ik 3x per jaar in de nacht richting de wintersport rijdt vind ik laadsnelheid en range wel erg belangrijk. Het is inderdaad incl andere vakanties slechts 5x per jaar, maar ik zou het jammer vinden als ik een keuze maak en daar om deze reden achteraf spijt van heb. Vandaar dat ik graag goed voorbereid ben wat realistisch is.

In hoeverre wordt de maximale laadstroom bepaald door de beschikbare capaciteit van het laadstation?

Bij snelladen valt dat meestal mee en is vaak de laad capaciteit van de auto bepalend. Er zijn nog veel auto’s met maar 100-150 Kw laadcapaciteit dus dan zal je de Max niet snel halen. Volgens mij kunnen de nieuwe V4 Tesla superchargers tm 350 kw pieken en dit geldt voor Ionity ook.

Er zijn er echter maar een handjevol auto’s die dat halen “op papier”.

Ik heb prive een model Y LR, (en gereden in de Ionic 5 en een hele vloot aan andere EV's)
Deze had de voorkeur boven iedere ander EV vanwege:
zuiniger,
meer range,
meer laadruimte,
meer vermogen (voor mij alleen belangrijk vanwege zware aanhanger).
Betere en makkelijker te bedienen software (en voor mij vanwege leeftijd erg belangrijk: beter autonoom rijden + in de toekomst fsd)
Beter laadgemak bij Tesla superchargers waarbij de betere software zelf bepaalt waar en wanneer je gaat laden.
stoelverstelling met geheugen wil ik ook nooit meer zonder,(wederom: leeftijd en groot verschil in lengte met wederhelft), waarbij ook nog eens het stuur en de buiten spiegels automatisch in de juiste stand gaan.
Het verwarmde stuur vond ik onzin, maar wil ik ook nooit meer zonder.
Het voorverwarmen/koelen vanuit de telefoon app wil ik niet meer missen.
Dog mode is beter (+ camera om de nieuwe hond te controleren is inmiddels onmisbaar.)
Beide locaties om draadloos je telefoon op te laden zijn ook voortdurend in gebruik, kan me niet herinneren of de Ioniq dit ook heeft.
Voor laadsnelheden zou ik de 1000 km challenge youtube films van Bjorn Nyland gaan bekijken,
dan heb je een idee welke auto dat het beste doet.
Vergeet bij laadruimte de frunk niet, die is bij Hyundai te verwaarlozen,
bij de Tesla passen de inkopen voor een hele week er in.

In hoeverre wordt de maximale laadstroom bepaald door de beschikbare capaciteit van het laadstation?
Voor de helft. Je kunt nooit meer krijgen dan dat het laadstation op dat moment kan leveren. Ook kan je nooit meer krijgen dan dat de auto op dat moment kan verwerken.

Goedemiddag,

Ik sta voor de keuze van de eerste EV.
Ik heb mijn omvangrijke shortlist inmiddels terug gebracht naar 2 auto's:
Tesla Model Y AWD LR
Hyundai Ioniq 5 Connect+ LR

Wat kosten betreft komt de Tesla voor mij jaarlijks uit op ongeveer 5.500 netto en de Hyundai op 6.100 netto.
Dit gaat voor mij het verschil niet maken.

Wat dan wel?
Ik heb in beide gereden en vind de Hyundai wat comfortabeler, mooier en mijn vrouw is duidelijk fan. De Tesla heeft daarentegen weer betere specificaties en meer ruimte (incl niet onbelangrijk voor mij een rugleuning die in 3 delen kan neerklappen).

Voor het gebruik binnen NL neig ik naar de Hyundai, maar de Tesla is ook zeker niet verkeerd. Echter ga ik 3x per jaar op wintersport en ik ben een beetje onbekend met EV en lange afstanden. Zeker omdat ik bij de Hyundai een dakkoffer moet monteren ben ik bang dat de range van de Hyundai bij 130 a 140 km/h in de winter fors minder gaat zijn dan die van de Tesla. Nu zag ik op EV database dat de Hyundai volgens hen 1.020 km/h kan bij laden tegen 670 km/h voor de Tesla. Ik kan alleen nergens vinden waar ze dit op baseren. Ik heb nu ook heel het internet afgespeurd (waarschijnlijk op verkeerde plekken), maar kan buiten verder nergens iets vinden over de werkelijke laadsnelheid. Weet iemand of dit ergens te vinden is?

Adviezen over beide auto's zijn uiteraard ook altijd welkom. Andere auto's hoeven niet aangedragen te worden. Binnen mijn eisen (ruimte voor racefietsen in de auto, laadsnelheid, range en trekgewicht van tenminste 1.600, budget onder de 60k€) zijn dit voor mij de enige overgebleven opties.

Ik ben een paar keer op wintersport geweest met een Model S die max 120 kW kon laden en heb nu een Model Y Performance die 250kW kan en zal daar van de zomer de eerste lange rit mee maken.

Ik verwacht niet hele grote verschillen tussen de Y en de ioniq 5 in tijd naar de wintersport. Het laadnetwerk van Tesla was tot kort een grote plus, maar die is tegenwoordig ook opengesteld voor derden. Dus ik zou lekker de auto kiezen die je het mooist vindt.

In de winter heb je door de kou met elke electrische auto een stuk minder range.
Ook is het effect van de dakkoffer hetzelfde voor iedere auto.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat je maar tot iets van ~60% wil laden om het snelst op je eindbestemming te zijn. Dat is hierboven ook al genoemd, en komt doordat het laden steeds langzamer gaat als de accu voller is. Dit hebben alle auto's. Hoewel het exacte optimum kan verschillen per auto.

Vooral in de winter wordt laadsnelheid soms beperkt doordat de accu te koud is, hier kunnen sommige auto's beter mee om gaan dan anderen. Ik dacht dat Tesla hier vrij goed in was, maar je zou naar tests kunnen kijken op Youtube waarin ze dit uitproberen.

De geadverteerde range is volgens de WLTP norm, hierbij wordt zowel in de stad als op de snelweg gereden en bij een temperatuur van 23 C. Electrische auto's verbruiken het minst per km bij lage snelheden van rond de 50 km/h, dus als je 1000 km op de snelweg rijdt zal je altijd een stuk minder ver komen dan de range in de brochures.

Als ik een ruwe gok mag doen krijg je dus het volgende effect op je range tussen laadbeurten als je naar wintersport gaat:

WLTP vs snelweg = -20%
Winter vs 23C = -25%
Dakkoffer = -20%
Accu van 65% -> 5% rijden = -40%

Hierdoor blijft er nog maar 30% over van je range. Dus 500 km gaat naar 150 km. Dit kan je dan verlengen door bijvoorbeeld langzamer te rijden of langer te laden. De opwarming van de aarde helpt soms ook een beetje mee omdat het pas in de tweede helft van de rit kouder begint te worden.

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag mijn batterij bijna helemaal opgereden! Eigen foutje maar toch, even zweet moment! 22 km bereik over, en de Supercharger was 20km verwijderd van mijn positie... en mijn eind bestemming (kantoor met laadpalen 40 km...) Oeps! Met zwetende oksels toch maar gaan rijden, grotendeels op de snelweg. Bij 13-14 km verwijderd van bestemming was mijn bereik nog maar 14 km... toen besloten de radio en airco uit te zetten en 80-90 km/u te rijden. Ik ben aangekomen met 11km bereik! Bisar. Mijn verbruiksteller gaf aan, over de laatste 25 km een verbruik van 7.5kWh/100km! de 10km teller stond zelfs op bijna energie neutraal! Aan de supercharger gehangen voor 10 min, het was helaas een oude met 150 Kw laadsnelheid, maar dan tik je toch nog wel +/- 900 km/u aan... en daarna weer door. Ik ben benieuwd of dat met een andere EV ook gelukt was?!

Ik heb vandaag mijn batterij bijna helemaal opgereden! Eigen foutje maar toch, even zweet moment! 22 km bereik over, en de Supercharger was 20km verwijderd van mijn positie... en mijn eind bestemming (kantoor met laadpalen 40 km...) Oeps! Met zwetende oksels toch maar gaan rijden, grotendeels op de snelweg. Bij 13-14 km verwijderd van bestemming was mijn bereik nog maar 14 km... toen besloten de radio en airco uit te zetten en 80-90 km/u te rijden. Ik ben aangekomen met 11km bereik! Bisar. Mijn verbruiksteller gaf aan, over de laatste 25 km een verbruik van 7.5kWh/100km! de 10km teller stond zelfs op bijna energie neutraal! Aan de supercharger gehangen voor 10 min, het was helaas een oude met 150 Kw laadsnelheid, maar dan tik je toch nog wel +/- 900 km/u aan... en daarna weer door. Ik ben benieuwd of dat met een andere EV ook gelukt was?!
Met Tesla kan je nog wel 10 of 15 km in de min rijden, daar zijn ook tests van te vinden. Sommige andere merken doen dat ook, maar dat hebben niet alle auto’s.

Dat begrijp ik Peter, het ging mij er meer om hoe laag het verbruik is als je echt gaat hyper mijlen. 7.5 kWh/100 km over 25 km is natuurlijk ontzettend laag.

Dat begrijp ik Peter, het ging mij er meer om hoe laag het verbruik is als je echt gaat hyper mijlen. 7.5 kWh/100 km over 25 km is natuurlijk ontzettend laag.
7.5 lijkt me wel heel laag, misschien wind mee of lichte afdaling? Zeker als je zegt dat de je laatste 10 km bijna geen verbruik had, lijkt het op een afdaling.

Hier hebben ze data van 233 auto’s gebruikt om verbruik vs snelheid te plotten. De model 3 haalt dus ongeveer de 10 kWh/100 km bij snelheden van rond de 40 km/h

Nee gewoon vlak, maar zoveel mogelijk proberen te coasten 80-90 km/u op de snelweg, rechts blijven plakken achter een bus., airco en radio uit. Ik was zelf ook verbaasd! Wel 26 graden temperatuur buiten.

Over de laatste 50 km ook maar 11.8 kWh/100 km, en dat was voornamelijk snelweg!

Ik heb er zelfs fotos van gemaakt. Ik kan de foto hier niet uploaden, dus bij deze de link:

Nee gewoon vlak, maar zoveel mogelijk proberen te coasten 80-90 km/u op de snelweg, rechts blijven plakken achter een bus., airco en radio uit. Ik was zelf ook verbaasd! Wel 26 graden temperatuur buiten.

Over de laatste 50 km ook maar 11.8 kWh/100 km, en dat was voornamelijk snelweg!

Ik heb er zelfs fotos van gemaakt. Ik kan de foto hier niet uploaden, dus bij deze de link:
Het kon niet vlak zijn geweest. Op de foto zie je dat je 4 km lang stroom aan het opwekken bent geweest tijdens het rijden, dat is waar de grafiek in de min gaat en dus groen wordt. Tenzij je het "plakken" achter een bus heel letterlijk neemt en er een sleepkabel tussen hing, ga je dit niet redden zonder afdaling.

Nee oke, maar waar je naar beneden gaat moet je ook weer naar boven toch? Het zal niet kaars recht zijn geweest maar ik ben ook niet door de bergen gereden.

Overigens als ik echt naar beneden rijdt en uit de bergen dan is de re-gen vele malen groter. Hij duikt hier maar een enkele keer echter onder de 0.

Nee oke, maar waar je naar beneden gaat moet je ook weer naar boven toch? Het zal niet kaars recht zijn geweest maar ik ben ook niet door de bergen gereden.

Overigens als ik echt naar beneden rijdt en uit de bergen dan is de re-gen vele malen groter. Hij duikt hier maar een enkele keer echter onder de 0.

Alleen als startpunt en eindpunt op dezelfde hoogte liggen kan je zeggen dat het elkaar een beetje opheft. De auto zal overigens dan iets meer verbruiken dan op een volledige vlakke weg vanwege inefficiënties in het regenereren en laden/ontladen.

Echter je hebt nu kilometers lang gereden met negatief verbruik, we kunnen het mysterie van de 7.5 kWh/100km nu wel opdoeken. Gezien het een extreem laag verbruik is, en het duidelijk is dat je in een gebied was met hoogteverschillen, is met de huidige informatie het meest aannemelijke dat start en eindpunt waarover de 7.5 is gemeten niet op dezelfde hoogte zaten.

Oke, maar toch blijf ik er bij dat het een net resultaat is ;-), ook over 50 km bij 11.8 kWh/100 km. Ik denk dat andere fabrikanten daar jaloers op zijn (strekking van mijn originele stelling).

Bedankt voor alle reacties.
Gezien het feit dat ik toch heel veel positieve verhalen lees over werkelijk verbruik en laadsnelheid van Tesla, zal ik de Model Y gaan bestellen.
Nu alleen nog de uiterlijke keuzes (wit of toch blauw en wieldoppen of zwarte velgen).

Mocht het zo ver komen, dan kun je mijn Referal link gebruiken:
https://ts.la/jeffrey270654

Dan krijgen we beide punten die je kunt omzetten naar bijv. gratis superchargen laden. Dan kun je wellicht in de vakantie een keer gratis naar de bestemming rijden !

Ga voor de Tesla ipv de Hyundai als lange afstanden het verschil gaan maken voor je.

Verbruik is behoorlijk hoger als dat van de Tesla. De hoger laadsnelheid gaat dit niet dekken in tijd.

onderstaand 1000 km challenge met een Model Y:

en 100KM challenge van een ionic 5.

als je voor een dakkoffer gaat, doe dan zo ding achter op de trekhaak, scheelt behoorlijk in verbruik.

Bedankt voor alle reacties.
Gezien het feit dat ik toch heel veel positieve verhalen lees over werkelijk verbruik en laadsnelheid van Tesla, zal ik de Model Y gaan bestellen.
Nu alleen nog de uiterlijke keuzes (wit of toch blauw en wieldoppen of zwarte velgen).
eh uh, misschien nog andere kleuren overwegen?

img_1381-jpeg.947884

img_1383-jpeg.947893

img_1380-jpeg.947885

Terug
Bovenaan