Vieze auto’s zijn stiekem wel mooi

De Dude

Asfaltkampioen
Het liefst heb ik mijn auto’s schoon, maar een erg smerige auto kan ik stiekem toch wel goed waarderen. Al is het dat gevoel nadat die weer helemaal brandschoon is.

Huidige status van mijn auto na paar daagjes ploeteren in de Italiaanse droogte. Thuis maar weer goed afspoelen. Gelukkig staat die in de keramische coating ;).

IMG-7996.jpg

*bevredigend

Nee ik vind het verschrikkelijk. Alleen al van de wasbox naar huis (2 straten) en er zit al gelijk troep op.

*bevredigend

Nee ik vind het verschrikkelijk. Alleen al van de wasbox naar huis (2 straten) en er zit al gelijk troep op.
Haha ja dat heb ik ook wel maar meer omdat je zo je best hebt gedaan. Maar vanaf de dag erna vind ik het eigenlijk wel prima.

Daarom ben ik zo blij met die coating. In NL eigenlijk altijd wel schone auto, naast m’n werk zit een wasbox dus 1x straal erop voor €1 en het is schoon. Nu op vakantie vind ik het best, heb niks bij me dus liever houd ik m zo met beetje afspoelen op de camping om krassen te voorkomen.

Mooie bak. Mijn auto heeft ook alleen op vakantie de kans om zo vies te worden. Geeft dan weer extra veel voldoening om hem thuis weer lekker te wassen. Enige wat ik verschrikkelijk vind is dat het van binnen ook een zwijnenstal wordt na drie weken zomervakantie. Vaak zuig ik hem tussentijds nog even uit bij een tankstation. Lederen bekleding vol met zand is niet ideaal.

@Kristian2 thnx :). Ik ben vrij uhm autistisch qua binnenkant … heb dus speciale doekjes in dashboard kastje liggen omdat ik daar dus ook echt niet tegen kan… :)

Ik ben ook van de categorie schone handdoek op de lederen bekleding na het zwemmen met veel rollende ogen van mijn wederhelft tot gevolg..

dat wordt hier ook niet gesnapt. Het is maar een gebruiksvoorwerp hoor ik dan.… Neem ook altijd wat Spray&Whipe en/of APC en een paar doeken mee. Nog net niet gek genoeg om de Dyson mee te nemen op vakantie.

Ik ben meer van de categorie "wil wel poetsen maar niet genoeg tijd voor en ga m'n leasebak niet zitten lopen te detailen doen". Wasbox + bij voorkeur emmertje met sop (maar dat kan niet overal) + met doek afdrogen. Alleen als je dat niet heel regelmatig doet koekt er op een gegeven moment allerlei vuil aan wat je niet meer zo makkelijk wegkrijgt, plus dat je na een tijd toch wel de onvermijdelijke steenslag e.d. in de lak gaat zien. Dat maakt de uitgebreide wasbeurt toch een stuk minder """""satisfying""""".

Dus met de shortleasert doe ik 't anders. Ik probeer elke 2 weken 'm even grondig af te spuiten. Dan blijft-ie er netjes uitzien zonder dat ik echt hoef te poetsen. En de sloot remstof/zwarte smurrie die er van de wielen komt bevestigt ook dat het geen kwaad kan ;)

Hetzelfde hier, binnen moet altijd schoon en leeg zijn. Alleen al een flesje of leeg stukje papier doet mij ergeren! Maar buiten geef ik inderdaad wat minder om, al moet ik zeggen als hij dan net schoon is, geeft het ook wel een voldaan gevoel.

Ik ben meer van de categorie "wil wel poetsen maar niet genoeg tijd voor en ga m'n leasebak niet zitten lopen te detailen doen". Wasbox + bij voorkeur emmertje met sop (maar dat kan niet overal) + met doek afdrogen
Dit ben ik ook, Juist daarom heb ik m’n auto in de coating laten zetten, dat is letterlijk 1x per 4 weken spuit erover en klaar, winter iets vaker.

4 weken erna met twee emmers en wat speciaal spul in het sopje dat de coating wordt aangevuld en klaar is Kees.

Ben wel eerlijk: ben altijd wel echt zuinig op de auto’s, maar nu met echt mijn eigen auto nog net stapje meer.

Ik ben allergisch voor vieze auto's, vooral het interieur moet brandschoon zijn; zelfs een los muntje in de bekerhouder geeft gelijk een error in m'n kop. Qua exterieur is het in de zomer wekelijks een wasbeurt op de oprit, in de winter wat lastiger want bij -20 een auto wassen is simpelweg niet mogelijk. Gelukkig kan ik 'm in de buurt voor een schappelijke prijs met de hand laten wassen dus daar gaat 'ie eens in de twee weken binnen maar bij slecht en vies weer zou ik 'm het liefst dagdagelijks laten wassen maar dat is onbegonnen werk natuurlijk. Mijn droomhuis heeft een verwarmde garage met waterafvoer in de vloer zodat ik ook in de winter altijd een schone auto kan hebben.

Ik ben allergisch voor vieze auto's, vooral het interieur moet brandschoon zijn; zelfs een los muntje in de bekerhouder geeft gelijk een error in m'n kop. Qua exterieur is het in de zomer wekelijks een wasbeurt op de oprit, in de winter wat lastiger want bij -20 een auto wassen is simpelweg niet mogelijk. Gelukkig kan ik 'm in de buurt voor een schappelijke prijs met de hand laten wassen dus daar gaat 'ie eens in de twee weken binnen maar bij slecht en vies weer zou ik 'm het liefst dagdagelijks laten wassen maar dat is onbegonnen werk natuurlijk. Mijn droomhuis heeft een verwarmde garage met waterafvoer in de vloer zodat ik ook in de winter altijd een schone auto kan hebben.
Je laat jouw auto bij min 20 wassen zeg je. Moet je nadien een bepaalde tijd wachten? Want ik neem aan dat rubbers etc die nog nat zijn bij min 20 een klap krijgen.

Verder herkenning, van binnen spik en span. Van buiten eigenlijk ook . Iedere week met de hand. Vind het heerlijk en geniet ervan als hij er weer schoon en nieuw bij staat.

Je laat jouw auto bij min 20 wassen zeg je. Moet je nadien een bepaalde tijd wachten? Want ik neem aan dat rubbers etc die nog nat zijn bij min 20 een klap krijgen.

Verder herkenning, van binnen spik en span. Van buiten eigenlijk ook . Iedere week met de hand. Vind het heerlijk en geniet ervan als hij er weer schoon en nieuw bij staat.

De truuk zit 'm in het afdrogen. Hier in Finland hebben alle grote supermarkten een ondergrondse parkeergarage, hier kunnen bedrijven een ruimte huren om auto's te wassen en bijvoorbeeld klein onderhoud uit te voeren. Dus wanneer je boodschappen gaat doen kan de auto eerst acclimatiseren, daarna wordt de auto met de hand gewassen en goed afgedroogd inclusief rubbers, dorpels en sponningen etc. en dan is er niets aan de hand.

Eens!
Ik kan genieten van een brandschone auto en mij dan ergeren aan het eerste vliegje op de voorruit.

In de winter kan ik gerust met een vieze auto rondrijden. Ik krijg alleen jeuk van het gebruik van de achterwisser, daar staat de doodstraf op in mijn auto. Evenals van die vingerafdrukken van het dichtdoen van de achterklep. Egaal smerig moet het zijn dus!

Al komt dat nu niet meer echt voor omdat ik een stuk minder km's maak.

In de tijd dat ik nog veel km's maakte, het in de winter bar en boos was en ik geen tijd had om te wassen was het wel eens té erg. Als in, nummerbord niet te lezen en de achterruit extra getint door het vuil. De koplampen haalde ik dan soms wel even een doek over omdat ik anders zichtbaar minder licht had in het donker :D

Van binnen is de auto altijd netjes overigens!

vind ik ook bvb als er gestrooit is bij vriesweer. Als je dan tegen een goede snelheid gereden hebt, zie je de spatten de aerodynamica van je wagen volgen. Knap
Of ver uitgesmeerde insecten die wijzen op een "high speed run" op de Autobahn... (y)

Evenals van die vingerafdrukken van het dichtdoen van de achterklep. Egaal smerig moet het zijn dus!
Haha ja deze vind ik ook erg vervelend.. ik ben ook heel scherp op m’n bloedjes met zonnebrand. Als je dat eenmaal op je lak hebt…

Mooie auto's worden mooi vies. :cool:
Kijk zo zie ik ze dus ook graag , heerlijk. Nu weer schoon?

Of ver uitgesmeerde insecten die wijzen op een "high speed run" op de Autobahn...
Hehe ja, ik had op dag twee terug uit Italië 800 km bijna in 1 stuk doorgeblazen over de autobahn , moest met tanken echt even de vooruit schoonmaken.

Laatst ook nog een zomer avond Groningen - Den Haag in uur en driekwartier gereden. Buurman vroeg de dag erna of ik nog wel wat kon zien door m’n vooruit terwijl ik m’n auto echt de dag ervoor had gewassen. Oeps

Laatst bewerkt:
Nieuw jaar nieuwe ronde… geen schijn van kans tegen al het stof hier in Italië.

Ik zie her en der wel mensen de auto afspoelen op de camping, maar na 1 rit naar/van een wijnboer met bijna altijd onverharde wegen zit het er weer op, plus ik heb vakantie ;). Brandspuit er maar weer op in NL.

IMG-6252.jpg
IMG-6213.jpg
IMG-6192.jpg

Mooi vies inderdaad.(y)

Maar ben ik dan de enige mafkees die ook op vakantie zijn auto wast?

Nee hoor, begin van de maand mooi met de Tesla naar NL geweest, het eerste wat ik deed bij aankomst was een wasbox opzoeken om de 1 miljard muggen en andere vliegbeesten van de neus te spoelen.

Ik had nog wel een leuke voor dit topic trouwens, in April bij familie op bezoek geweest in Seinäjoki, zo'n 400 km van Helsinki. Onderweg een flinke sneeuwstorm gehad en dus kwamen we zo aan bij het hotel:

Ik zou wel eerst even water over de ruiten druppelen, voor minder risico op krassen en dat je wisserbladen al vocht hebben. Ondanks de wis-was instelling.

Je hebt vieze auto's waarvan je kan zien dat die normaal niet zo vies zijn, zoals bij jou.. omdat het vuil meestal egaal is. Je hebt ook vieze auto's die al enkele maanden vies zijn en dan sommige stukken lak er dan wel doorkomen waardoor het gewoon laksheid is, wat mij betreft.

@Zadelsnuiver haha goede genade! Die is pas ranzig :p

@Durashift jep had eerst even water erover heen gegooid en met een trekker het grootste gedeelte van boven naar onder geveegd. Na 1x proberen zag ik gelijk hoe laat het was dus direct gestopt

Overigens hebben ze hier in Italië wel beter / agressiever spul voor de ruitenwisservloeistof. De vele vliegen, wespen en andere insecten gingen er niet vanaf met het spul wat ik uit NL nog erin had zitten. Met Italiaans spul was het er gelijk vanaf

Overigens hebben ze hier in Italië wel beter / agressiever spul voor de ruitenwisservloeistof. De vele vliegen, wespen en andere insecten gingen er niet vanaf met het spul wat ik uit NL nog erin had zitten. Met Italiaans spul was het er gelijk vanaf
Hoe heet dat? :p

Ik heb de auto voor de vakantie gewassen (altijd wasbox ipv wasstraat). Op de camping stond ie bijna alleen maar stil en was daarna net zo vies als ervoor... waar ik niet tegen kan is bruine aanslag op wielen. Dat heb ik nooit maar dat zie ik bij meer dan de helft van de auto's op straat wel.

@Carkiller
Ik heb serieus mijn Panda in 2013 in Embrun, Frankrijk, staan wassen bij een wasbox. Hij was zo stoffig geworden dat ik dat echt niet vond kunnen haha. Dat is misschien wel het andere uiterste.

Ik had dat je de auto eerst goed afspuit (eventueel eerst wat laten weken in schuim) alvorens je hem wast?
Ja zal thuis m goed in de foam laten weken. Al staat die in de keramische coating dus lak zelf is wel goed beschermd.

Gebruik Gyeon bathe (icm bathe+) daarvoor. Prettige PH waarde ook.

• Leuk
Waarderingen: WRC
Ik heb één keer met pijn in mijn hart stof van een auto gewassen... toen we met een Toyota MR2 naar Toscane waren gegaan, onder andere richting Carrara. Hij was voorzien van een duidelijk laagje marmer ;-)

• Leuk
Ik heb één keer met pijn in mijn hart stof van een auto gewassen... toen we met een Toyota MR2 naar Toscane waren gegaan, onder andere richting Carrara. Hij was voorzien van een duidelijk laagje marmer ;-)
Ik heb ooit een marmeren aanrechtblad in huis in verstek laten zagen. Nou, daar is een vieze auto niets bij. Je hele huis glinstert daarna, hoe voorzichtig je ook doet.

Kijk maar uit met ruitensproeiervloeistof in BMW... ik heb ooit een keer oranje vloeistof van RainX gebruikt en meteen lekkage. Kennen ze niet tegen.

Een truck hoort nu eenmaal wat dirt te hebben. Kan er niet zo goed tegen dat sommigen hun truck brandschoon houden. Ok, het ziet er wel tof als je hele liftkit glimt, maar het ziet er nou eenmaal nog toffer uit als alles onder dirt zit. Maarja, ik kan er ook niet tegen als men bang is voor een krasje in de truckbed. Sommige dingen horen gewoon te krassen.

Al haal ik mijn truck wel door de wasstraat als ik hem voor onderhoud wegbreng. Waarna de dealer hem meestal nog een keer door de wasstraat haalt :rolleyes: maar een brandschone truck, ik word er misselijk van :sick: net als de nieuwe autogeur, die misselijkmakende geur moet er zo snel mogelijk uit :sick:

De onderkant, wielkasten en wielen spuit ik overigens wel schoon voor de deur. Ik vind een trillend stuur niet erg op een dirtroad, maar op een normale asfaltweg moet een stuur gewoon niet trillen, dus moeten de wielen schoon zijn. En de onderkant spuit ik schoon omdat je dat gedeelte toch niet ziet.

• Leuk
Carrara ga ik volgende week heen :)! Even dagje strand pakken
Kun je een stylistisch verantwoord laagje marmerstof over je auto krijgen. Er was (in die tijd) ook een museum waar je praktisch alleen maar via een smalle donkere (met peertjes verlichte) tunnel weg kon komen.

Vroeger reden we ook wat harder. Dat scheelt ook enorm. Ik rijd regelmatig 's avonds (dus na 19 uur ;-)) over de A6 door de polder, dan ziet mijn auto er nog steeds zo uit als op bovenstaande foto's. Als ik 100 rijd, blijft ie schoon.

Vroeger reden we ook wat harder. Dat scheelt ook enorm. Ik rijd regelmatig 's avonds (dus na 19 uur ;-)) over de A6 door de polder, dan ziet mijn auto er nog steeds zo uit als op bovenstaande foto's. Als ik 100 rijd, blijft ie schoon.
De Twingo zat na twee retours Lelystad vanuit Utrecht ook behoorlijk onder. Gelukkig maar… hier in de regio is er niets meer.

Jeetje. Zijn de wegen in Italie zo smerig? Hopelijk heb je genoeg ruitensproeiervloeistof anders kan je zodirect niks meer zien door je vooruit.

Terug
Bovenaan