foutcodes ESP Octavia

Tmp 5100759

Startmotor
Een octavia die we mogelijk willen aanschaffen heb ik laten uitlezen.
Dat gaf de volgende informatie:
U041500 Invalid Data Received From,Anti-Lock Brake System Control Module
U112300 Databus error value received
U041600 Invalid Data Received From Vehicle Dynamics Control Module

Degene die hem uitlas gaf aan dat er mogelijk een probleem met de ESP is.
Maar als ik dit lees: is er meer aan de hand?
Mogelijk een groter electrisch probleem?
Of zijn dit soort combinaties van errors wel gebruikelijk en eenvoudig op te lossen?

Dit lijkt er meer op dat er een probleem is met de communicatie bus zelf. Kan een slechte draadverbinding zijn of een van de modules heeft de verkeerde SW voor deze auto.
Niet zo eenvoudig te zeggen wat het is.. tenzij je de auto heel erg goedkoop kan krijgen en iemand weet die hier een oplossing voor heeft (veel garage's kunnen dit niet) zou ik deze niet kopen.

Ik sluit me aan bij het bovenstaande advies.
Ik zelf en een hele goede kennis hebben beide ooit een VAGmobiel gehad (hij in Polen een Skoda en ik toen nog in Nederland een Seat), beide met dezelfde motor; en je raadt het al, beide met hetzelfde probleem.
Ook hier foutmeldingen welke (zo werd in mijn geval door een expert gezegd) waarschijnlijk veroorzaakt werden door de databus of door ergens een draadbreuk of slechte draadverbinding.
Mijn Poolse kennis heeft uiteindelijk besloten zijn Skoda van pure ellende maar weg te doen; ik vroeg aan de expert wat zijn advies zou zijn aan zijn zus als mijn auto de auto van zijn zus zou zijn. "verkopen" was zijn antwoord.
Zijn uitleg was: "ik kan het waarschijnlijk wel fixen, kost je minimaal €600,- maar dan nog kan ik je niet de garantie geven
dat het probleem niet gewoon weer terugkomt....Het probleem is dat het overal kan zijn, je zou alle draadverbindingen moeten nagaan, de databus misschien vervangen, maar dan nog kan het ook aan de computer zelf liggen; het aantal manuren zoeken en eventuele onderdelen kosten je meer dan de auto waard is....exporteer maar naar Oost-Europa daar hebben ze goedkopere manuren en dan is het misschien nog de moeite waard".
Kortom, het is misschien maar een klein en simpel probleem, maar de frustraties tijd en kosten maken het dat je er gewoon ver weg van moet blijven !
Laat je niet in de luren leggen: een garage kan de foutcodes wissen en net doen alsof er niets aan de hand is cq dat het gemaakt is. In mijn geval kon je b.v. de zekeringen van een paar zaken eruit halen en er weer in doen, dan bleef het probleem soms enkele uren en soms zelfs enkele dagen weg, maar uiteindelijk kwam het steeds terug....
Mijn advies is dus: doorlopen en verder zoeken naar een wel goede en betrouwbare auto.

Zijn dit opgeslagen meldingen, van storingen uit het verleden, of worden er tijdens de rit meldingen gegeven op het scherm? Als er momenteel geen actieve storingsmeldingen zijn, dan zou ik het geheugen eens wissen, en dan even alles in de gaten houden.

In het scherm werd niks weergegeven.
Dit is met uitlezen aan het licht gekomen.

Maar in de gaten houden is lastig, want de auto staat te koop (wij willen hem evt. kopen)

Ik ben altijd heel makkelijk, vertrouw je het niet gewoon laten staan. Het is een Skoda waar er waarschijnlijk meer van te koop staan, maar als de reactie hier boven lees zou ik zelfs daar nog over na gaan denken.

Ik zou de auto laten staan en naar een andere gaan kijken.
Als je echt perse deze auto wil hebben dan moet je het heel goed vast laten leggen in de koopovereenkomst.
Laat ze vastleggen dat ze twee of drie pogingen krijgen het probleem op te lossen met garantie op de reparatie en als dat niet lukt het volledige aankoopbedrag terug. Als ze daar totaal niet in mee willen gaan is het nog een reden om hard weg te rennen.

In het scherm werd niks weergegeven.
Dit is met uitlezen aan het licht gekomen.

Maar in de gaten houden is lastig, want de auto staat te koop (wij willen hem evt. kopen)
Onderzoek de mogelijkheid eens om een uitgebreide proefrit te maken (minimaal 20 km) Als de verkoper toestemt, vraag dan of hij vóór de proefrit alle foutcodes wil wissen. Als er dan tijdens de proefrit geen meldingen op het scherm verschijnen, dan zie ik geen reden om de auto te laten staan, als ie verder aan alle wensen voldoet.

Opgeslagen foutcodes kunnen heel oud zijn, en deze zijn ze misschien vergeten te wissen, na een reparatie.

Ik zou Skoda eens vragen wat die foutcodes precies betekenen en welke gevolgen ze evt. hebben. Ik rijd nu ruim 3,5 jaar in een Alfa Romeo 166. Na elke start gaat er een geel lichtje branden en wordt een foutcode opgebouwd. Na een minuut ongeveer gaat het lichtje uit. Ik heb de codes in die tijd twee keer laten uitlezen; niks aan de hand. Inmiddels ben ik 30k probleemloze kilometers verder. Ik snap dan ook niks van die adviezen van 'niet kopen' als niemand hier aangeeft waar het eigenlijk over gaat.

Ik zou Skoda eens vragen wat die foutcodes precies betekenen en welke gevolgen ze evt. hebben. Ik rijd nu ruim 3,5 jaar in een Alfa Romeo 166. Na elke start gaat er een geel lichtje branden en wordt een foutcode opgebouwd. Na een minuut ongeveer gaat het lichtje uit. Ik heb de codes in die tijd twee keer laten uitlezen; niks aan de hand. Inmiddels ben ik 30k probleemloze kilometers verder. Ik snap dan ook niks van die adviezen van 'niet kopen' als niemand hier aangeeft waar het eigenlijk over gaat.
Waarom zou je een auto kopen waar er nu al problemen mee zijn. Een goede garage had dat al opgelost. Daarbij is het geen zeldzame auto, je hebt keuze genoeg.

Auto met waarschijnlijk best serieuze problemen, die nog niet gekocht is. Gewoon niet kopen natuurlijk.
Het kan opgelost zijn met een sensor, of een andere goedkope oplossing. Maar waarschijnlijk niet. Bij zo iets kan je er gewoon ook van uit gaan dat de verkoper het probleem al onderzocht heeft, en het niet goedkoop opgelost is. Anders hadden ze de auto wel gewoon verkocht zonder foutmeldingen.

Maakt niets uit waar het over gaat. Je koopt zo'n auto toch gewoon niet?

Er kunnen wel 1000 dingen mis gaan in een auto.

In jou auto gaan er ook gewoon dingen mis. Lambda sonde, oid zou ik op gokken. Dat het lampje uit gaat als hij wat warmer is, wil niet zeggen dat het allemaal goed is. Denk je dat nieuwe of goede auto ook een foutmelding geeft in de eerste paar kilometer? Natuurlijk niet.

Laatst bewerkt:
Dat was eigenlijk mijn vraag: hoe serieus is dit probleem?
Er kunnen wel 1000 dingen mis zijn, maar niet alles is een serieus probleem tenslotte.
Ik ben alleen bang dat ik daar niet uit ga komen hier.
Proberen om er afspraken over te maken vind ik een goede tip, evenals een poging doen om bij Skoda na te vragen hoe serieus dit probleem is.

Terug
Bovenaan