Beste manier van wegrijden met elektronische handrem

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Hallo allen,

Nu ik een tijdje rijd met een elektronische handrem vraag ik mij af wat de beste manier is daarmee om te gaan, als die er überhaupt is.
Bij het parkeren gaat hij er automatisch op (zo ingesteld) en de auto heeft ook hill hold, wat ik prettig vind. Werkt vooral mooi in parkeergarages, hellingproef is nooit mijn sterkste kant geweest (lukt wel, maar toch).
Mijn vraag gaat vooral over de "procedure" bij het wegrijden wanneer de parkeerrem is ingeschakeld, bijvoorbeeld bij het wegrijden van de oprit. Eerst handmatig met de schakelaar of met koppeling en gaspedaal? Ik doe het nu met gas/koppeling, wat soepel gaat, de auto gaat niet bokken of iets dergelijks. Maar is dat ook de juiste manier? En verschilt dit nog (erg) per fabrikant?

Namens een nieuwsgierig forumlid, alvast bedankt!

Als ik de gordel om heb en zet de bak in D of R dan gaat de handrem er automatisch af.

We hebben op de zaak ook een auto met electronische handrem, de Berlingo. Ik vind het bijzonder vervelend. Wegrijden doe ik met koppeling en wat gas; ik vertik het om die ***rem er weer af te halen. Het systeem is uit te zetten, maar dan loopt het bij elke parkeeractie te zeuren dat ik de handrem er niet op hem. Dat weet ik, stom hok, dat doe ik zelf! :mad:

2 auto's terug had ik ook een handbak met elektronische handrem, bij gordel om nog nooit aan het knopje gezeten.
Helaas, mijn procedure voor het wegrijden is ook met gordel en dat maakt niet dat de rem er afgaat. Na het instappen start in de motor, gordel om, auto naar sportstand (want geen cilinderuitschakeling) en dan rijd ik weg.
We hebben op de zaak ook een auto met electronische handrem, de Berlingo. Ik vind het bijzonder vervelend. Wegrijden doe ik met koppeling en wat gas; ik vertik het om die ***rem er weer af te halen.
Dat rijdt dan ook prima weg toch, net als bij mij? Zolang je dan niet stil aan het systeem slijt, prima lijkt mij. Dat vraag ik mij dus af.
Het systeem is uit te zetten, maar dan loopt het bij elke parkeeractie te zeuren dat ik de handrem er niet op hem. Dat weet ik, stom hok, dat doe ik zelf! :mad:
Ja, herkenbaar. Maar "zeuren" doet hij sowieso.
Bij het wegrijden laat hij zien welke gordels vastzitten. Hoeft van mij niet, een melding dat iemand zijn/haar riem niet goed heeft vastgezet o.i.d. prima, dat volstaat wat mij betreft. Maar zulke "zeurtjes" overleef ik wel.

Overigens had ik mijn vorige auto, met mechanische handrem, standaard in de versnelling op de oprit, zonder aangetrokken rem. Is mij eens verteld dat dit beter is vanwege bevroren rem. Niet dat die kans groot is, maar toch. Daarom heb ik de auto nu ook nog in de versnelling bij het parkeren, automatisme. Bij parkeren op een helling wel altijd de rem erop, maar dat gaat nu dus ook automatisch. In combinatie met hill hold, rijdt toch wel fijn weg.

Overigens had ik mijn vorige auto, met mechanische handrem, standaard in de versnelling op de oprit, zonder aangetrokken rem. Is mij eens verteld dat dit beter is vanwege bevroren rem. Niet dat die kans groot is, maar toch. Daarom heb ik de auto nu ook nog in de versnelling bij het parkeren, automatisme. Bij parkeren op een helling wel altijd de rem erop, maar dat gaat nu dus ook automatisch. In combinatie met hill hold, rijdt toch wel fijn weg.
Idem dito hier. Altijd in de versnelling, nooit op de handrem; tenzij op een heuvel.

Alleen heb ik nu de Dacia Spring. Automaat en geen 'P' stand. Dus handrem moet wel.

Toevallig een tijdje terug voor het eerst met een (huur) T-roc gereden. Ook handbak i.c.m. elektronische handrem. In mijn beleving was dat niets anders dan met een reguliere handrem. Ook aantal keer hellingproef mee gedaan op de klassieke manier, ging prima. Had niet het idee dat die auto zelf iets aan- of uitzet daarmee. Parkeren doe ik standaard in de eerste versnelling en zonder handrem, dat heb ik bij die T-roc dus ook gedaan.

Ik doe het nu met gas/koppeling, wat soepel gaat, de auto gaat niet bokken of iets dergelijks.
Zo deed ik dat ook altijd in mijn Focus. Gezien het gemak waar het mee gaat kan ik me niet voorstellen dat 't niet de bedoeling is.

In de Astra die ik daarvoor had ging de parkeerrem er alleen af als je de knop ingeduwd hield, of als je bij ontkoppelen ook een beetje gas bijgaf. Dat laatste deed mij wel twijfelen of dat echt de bedoeling was.

Mijn Golf heeft een automatische handrem, ik rij gewoon weg en hij schakelt dan de handrem uit.

Mijn Golf heeft een automatische handrem, ik rij gewoon weg en hij schakelt dan de handrem uit.
Ik heb dus het idee dat dat ook gebeurt, zoals @DeeTwee zegt gaat dat ook gemakkelijk.
Wel hoor je duidelijk verschil met erop en eraf gaan, ten opzichte van hill hold. Bij dat laatste merk je echt niks, zoals @Leon in zn Fiesta ook zegt. Maar ik gebruik dan dus geen rempedaal of handrem, je drukt het gas in en rijdt weg van de helling ideaal!

Bij Renault werkte het prima, op het moment dat je de koppeling op liet komen en deze aangreep ging de handrem er af. Bij VAG auto's is mijn ervaring hetzelfde. Alleen bij PSA auto's soms iets een schokje gemerkt. Bij mijn huidige Toyota gaat de parkeerrem er af als je de bak uit P haalt. Bij alle door mij genoemde auto's staat de hill-hold overigens helemaal los van de parkeerrem. Bij hill-hold wordt gewoon de rem vastgehouden, bij mijn huidige auto ook gewoon op de vlakke weg.

Verder gewoon niet teveel over nadenken en gewoon rijden ;)

Bij een huurauto Opel Astra groot probleem. Bij vooruit gaat de handrem er automatisch af maar bij achteruit niet. En daar kom je achter bij parkeren op een 15% helling! Achteruit koppeling laten opkomen werkt niet want dan slaat de motor af. Bij aangrijpen handrem los ook niet want dan kruipt hij toch eerst naar voren voordat je de koppeling verder laat opkomen. Uiteindelijk gelukt met voet op de rem (dan gaat de handrem er ook af) en spelen met koppeling rem iets los en dan snel gas. Ongelooflijk dit ontwerp.

En je schopt een topic van een jaar oud omhoog omdat je nooit hebt geleerd om fatsoenlijk een hellingproef uit te voeren zowel vooruit als achteruit?
Misschien even advies vragen aan je voormalige rij instructeur hoe dat ook alweer moest...?

Niks fout aan het ontwerp, gewoon onkunde.

Haha, nou ik vond die elektronische parkeerrem in mijn Astra K ook minder handig, zoals ik hierboven in een post ook aangeef. Maar wat is er mis met gewoon de rem lossen dmv de knop?

En je schopt een topic van een jaar oud omhoog omdat je nooit hebt geleerd om fatsoenlijk een hellingproef uit te voeren zowel vooruit als achteruit?
Eerlijk gezegd denk ik dat ik me dat met een elektronische handrem ook opnieuw moet aanleren. Het "gevoel" dat je hebt bij het lossen van een gewone handrem mis je met zo'n elektronische hendel.

Misschien even advies vragen aan je voormalige rij instructeur hoe dat ook alweer moest...?

Niks fout aan het ontwerp, gewoon onkunde.
Ja die rijinstructeur was een korporaal 2e klasse op een Daf truck 40 jaar geleden. Daar zal het inderdaad aan liggen, niet aan een systeem zonder handmatig rem. Dat leer je namelijk bij de helling proef. Dit systeem zet automatisch de rem er af als je gas geeft zowel voor als achteruit maar niet op een steile helling. En daar kom je pas achter met een huurauto als je achteruit moet uitparkeren. Ik ben blij dat u zichzelf wel bekwaam genoeg vindt hoor.

Haha, nou ik vond die elektronische parkeerrem in mijn Astra K ook minder handig, zoals ik hierboven in een post ook aangeef. Maar wat is er mis met gewoon de rem lossen dmv de knop?
Bedankt. Dan rijdt de auto toch eerst iets naar voren de helling af, tegen een auto die geparkeerd stond. Gas geven achteruit tot hij gaat rijden en dan remmen los met de knop werke ook niet want er zit 0,2 seconden vertraging in, net genoeg om de motor te laten afslaan. Op een rustige plek nogmaals geoefend en het werkt niet. Enige oplossing was voorzichtig koppeling voetrem en gas gebruiken. (lastig met een handbak). Op vlakke weg werkt het wel allemaal.

Terug
Bovenaan