Opel Astra 2016 Sports tourer ketting of riem? Aankoopadvies/info

A

Anoniem

Guest
Dag allen!

Ik ben al even opzoek naar een nieuwe auto maar heb tot op heden nooit de stap willen zetten omdat het toch altijd wel wat geld kost, heb tevens ook vorig jaar een huis gekocht waardoor het niet zo simpel is. Nu heeft de autokeuring besloten mijn vorige auto af te keuren en hierdoor ben ik genoodzaakt toch een andere wagen aan te schaffen.
(https://www.autoweek.nl/auto/81069/opel-astra-sports-tourer-1-4-turbo-120pk-s-s-edition/)
Ik zoek eigenlijk niets "fancy" maar vind zelf de Opel Astra model J nog behoorlijk proper. Heb dan ook eentje zien staan op autoscout maar nu vroeg ik me af of de motor die in die wagen zit ook betrouwbaar is? Dit gaat om een 1.4 benzine 120 pk 1364 cc.

Is dit een wagen met een distributieketting of riem? Ik hoor van enkele collega's dat je geen auto's van PSA groep moet kopen waar een 1.4 benzine in ligt met distributieriem. Klopt dit?

Wat ik feitelijk zoek in een wagen momenteel is 1 die betrouwbaar is, liefst een break, met toch wat hedendaagse opties en die moeiteloos afentoe een aanhangwagen kan trekken van MTM tot 750kg.

Alvast bedankt.

Groeten! :)
 
Volgens mij is dat geen "probleemblok", je doelt dan op de PureTech motoren denk ik. Of je collega's dan.

Ik heb zelf proefritten gemaakt in de Astra K. Iets boven je budget van 10k, of je moet een kilometerstand van 2 ton niet erg vinden. Maar dan kan je wellicht beter voor een iets oudere (dus J) gaan. Ik heb wel begrepen dat de K een stuk beter is. Wanneer de 1.0 voldoende is, red je dat nog redelijk voor rond de 10k. Wel een kale uitvoering denk ik, maar wellicht voldoende voor jou. Dan heb ik het ook over een sports tourer, zoals de break heet bij Opel ;)
 
De Opel Astra K vanaf 2015 staat bekend als prima auto, en is betrouwbaarder, moderner en weegt minder dan zijn voorganger de Opel Astra J.
Zoek niet helemaal onder in de markt, maar betaal liever iets meer voor een hele goede Astra K.

De Opel Astra K is ontwikkeld in het GM tijdperk.
(De 1.4 komen dus ook van GM.)

Eigenlijk voldoen veel auto's aan de eisen.

Een kleiner, en betrouwbaar alternatief is bijvoorbeeld Renault Clio 90 TCe Estate die 1200 kg mag trekken.
 
Laatst bewerkt:
Maar waar is je vorige auto op afgekeurd? Is het niet de moeite waard die te maken en dan door te sparen voor de Astra K?
De 1.4 motor staat bekend als een lome motor, niks mis mee maar er zijn fijnere alternatieven te koop.
 
Deze 1.4 motor van General Motors staat er hooguit om bekend weleens een nieuwe distributieketting nodig te hebben, maar dat lijkt me wel te overzien. Verder niet de snelste of modernste motor, maar ik zou een Astra K een prima keuze vinden. Van de Europese merken één van de degelijkere keuzes.

Ik overweeg over enkele jaren ook de aanschaf van een Astra K.
 
Zoals velen al aangeven zou ik even doorsparen voor de K. Ik heb de J ST gehad en nu en K ST en de K is technisch zoveel beter. Lichter, pittiger, zuiniger, ruimer en veel soepeler. De 1.4 in de J was erg loom. De J is inderdaad wel nog steeds mooi om te zien.
 
Eens met wat de meesten hier aangeven, nog even doorsparen voor de Astra K. Die is er ook vanaf 2015-2016. De 1.0 daarin is niet overbemeten, maar daar kan je prima in meekomen met dagelijks verkeer. Auto is ook lichtvoetiger. De Astra J was nogal een zwaagewicht.
 
Terug
Bovenaan