2e hands auto kopen met of zonder nieuwe apk?

A

Anoniem

Guest
Hoihoi,

Ik was laatst wezen kijken bij Autobedrijf de Groot in Soesterberg en zag daar wel een leuk autootje staan voor nog geen 1.500 euro. Ze vertelde dat als ik hem met nieuwe apk wilde hebben dat ik dan 250 euro moest betalen, maar dan voerde ze ook alle reparaties uit die zouden moeten gebeuren om hem door de apk te laten komen. Het ging om een best wel oude auto, die tijdens de testrit het een en ander aan mankementen had, maar voor het prijsje ben ik toch maar de deal aangegaan mede door de nieuwe apk, doordat de apk nog maar een maandje goedgekeurd was.

Hoe kijken jullie er tegen aan om 250 euro extra te betalen voor een apk inclusief reparaties? Hadden jullie hetzelfde gedaan als ik (als je hem überhaupt al zou kopen) of zouden jullie hem zelf apk laten keuren?

Groetjes,

Hmm. € 250 voor een APK op een auto van € 1.500. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant klinkt het als een uitstekende deal, zeker als je bedenkt dat het garagebedrijf het risico van reparaties dus in die € 250 plaatst. Afhankelijk van wat er gedaan kunnen ze er aan verdienen... of juist het schip in gaan. Aan de andere kant bekruipt het gevoel dat ze die APK afraffelen en de auto afmelden zonder iets gedaan te hebben, gokkende erop dat er geen steekproef zal komen. Hierdoor hebben ze alleen de afmeldkosten en 'verdienen' ze ongeveer € 240 extra.

Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de auto, na ontvangst, nog ergens APK laten keuren. Bij een fastfitter doen ze dat meestal voor iets van twee tientjes. En als je het dan nog niet vertrouwd kun je altijd zelf contact opnemen met de RDW voor een steekproef.

Nou had ik daar sowieso al geen auto gekocht.
Maar ja je weet het nooit, wat Ivanov ook zegt ze kunnen er wat aan gedaan hebben of niks maar dat is moeilijk te controleren.
Aan de andere kant het blijft een auto van 1500 euro, dus ja er kan van alles misgaan.

Ik kijk ook altijd naar de reviews. Die zijn nogal wisselend bij deze garage, niet echt overtuigend. Dan ben ik al extra alert.
Die APK met reparaties kan heel goed een wassen neus zijn, zoals Ivanov zegt.
Je kan voor €250 ook prima een aankoopkeuring laten doen. Dan heb je de reparaties niet, maar als er dan al veel mee aan de hand is, kan je misschien beter verder kijken. Lang niet alles wordt bekeken bij de APK en eerlijk gezegd zou dat van mij wel bij de prijs in mogen zitten, stuks service, ook bij een auto van €1500.

Ik kijk ook altijd naar de reviews. Die zijn nogal wisselend bij deze garage, niet echt overtuigend. Dan ben ik al extra alert.
Die APK met reparaties kan heel goed een wassen neus zijn, zoals Ivanov zegt.
Je kan voor €250 ook prima een aankoopkeuring laten doen. Dan heb je de reparaties niet, maar als er dan al veel mee aan de hand is, kan je misschien beter verder kijken. Lang niet alles wordt bekeken bij de APK en eerlijk gezegd zou dat van mij wel bij de prijs in mogen zitten, stuks service, ook bij een auto van €1500.

De Groot is niet het type bedrijf dat het moet hebben van z'n service; ze hebben altijd een berg auto's op voorraad, voor alle budgetten en naar mijn idee redelijk scherp geprijsd. Dat type handelaar gaat geen extra moeite doen om een goede service te verlenen, daar zijn andere garages voor.

TS, je geeft zelf al aan dat de auto wat mankementen had bij de proefrit, als die allemaal verholpen worden voor die 250€ én je krijgt er een verse APK bij zou ik persoonlijk die deal wel maken.

Mja, lastig met 100% zekerheid te zeggen wat ik zou doen zonder de auto in kwestie te kennen, maar wat ik wel weet is dat De Groot vaak zelfs bij auto's die al jaren in de voorraad stilstaan voor een paar honderd euro extra een nieuwe apk erop aanbieden. Waarschijnlijk doen ze dan echt het minimale om hem er doorheen te trekken. Daar komt nog bij dat de apk geen onderhoudsbeurt is natuurlijk.

In bredere zin, zonder verdere info over deze specifieke auto, zou ik zelf elders de apk regelen en daarbij ook meteen niet-apk gerelateerde dingen die eraan zitten te komen (laten) doen. Geeft toch hopelijk wat meer zekerheid en objectiviteit dan zo'n handelaar die erbij gebaat is om eventuele gebreken op z'n allervoordeligst te fiksen.

Ik vind dat bedrijf eigenlijk een sloperij waar je auto's kan kopen. Best vermakelijk om te kijken overigens. Die APK is voor hen ook een groot risico bij zulke auto's, dus ik snap het wel. Maar het is niet echt het doorsnee bedrijf. Voor dat budget koop ik liever bij een particulier.

Misschien eens goed bedenken wat je verwacht/wil met dat budget. Onderhoud/ geschiedenis is altijd belangrijk en als het zo begint met de APK en een proefrit met mankementen... was ik weggelopen. Dan beter particulier of bij een bedrijf waar je niet nog APK erbij moet kopen.
Mijn eerste auto (Saxo) particulier gekocht voor zo'n bedrag. Eigenaar was verliefd op de auto, zag er echt heel netjes uit. Dan durf ik het wel aan. Bleek achteraf ook een goede koop, nooit gekke dingen gehad met onderhoud en weer goed verkocht jaren later.

Je bent de deal aan aangegaan. Dan zou ik ergens anders de APK laten uitvoeren.
Een aantal zaken kun je zelf controleren en wat aan doen vóór de keuring: verlichting, bandenprofiel.

De rest is niet zo spannend: die 250 euro lijkt me gewoon een extra winst voor het bedrijf. 25 euro voor de keuring, de rest cash-in-the-pocket.

Zie ook:

Het is 250 voor de reparaties, en de apk.
Dat doen wel meer van die bodem van de markt handelaren. Jet cars bijvoorbeeld ook.

Daar zullen ze dan vast ook wel wat op verdienen, naar mijn idee moeten die handelaren het daar ook een beetje van hebben. Op de auto's zal niet veel marge zitten.

En zo lijken de auto's natuurlijk ook goedkoper.

Laatst bewerkt:
APK hebben ze weinig kosten aan, reparatie blijft dan een gok. Denk dat ze er grof aan verdienen gemiddeld genomen. Misschien soms een auto waarbij ze bij moeten leggen, maar het gros verdienen ze op.
Mijn Focus met motorproblemen werd destijds aangenomen bij de dealer. Ik was benieuwd wat daarmee zou gebeuren.
Ging gewoon weer de markt op, hij zag er heel netjes uit en hij zou via via weer eindigen bij een onwetende... was wel te verhandelen.

Maar... als je zeker weet dat alles wordt opgelost voor €250, heb je voor nog geen €1750 wellicht een goede auto, zoals Zadelsnuiver zegt. Wanneer je zelf genoeg kennis hebt, kan je dit ook beter inschatten. Ik zou dat zelf niet aandurven, APK is niet allesomvattend en mijn eigen kennis niet toereikend.

Laatst bewerkt:
Ze weten natuurlijk precies waarom de auto niet door de apk komt. Daarom kunnen ze dan ook zeggen dat de auto bijvoorbeeld 250 extra kost voor een geldige apk. Dat is echt geen nattevingerwerk, daar geloof ik niets van.

Ik denk ook niet dat je moet verwachten dat al die onderdelen dan nieuw zijn. Bij een hoop reparaties zullen ze ook wel sloop/2e hands onderdelen gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ze weten natuurlijk precies waarom de auto niet door de apk komt. Daarom kunnen ze dan ook zeggen dat de auto bijvoorbeeld 250 extra kost voor een geldige apk. Dat is echt geen nattevingerwerk, daar geloof ik niets van.
...
Precies dat. Ze weten allang wat er aan de hand is (waarschijnlijk niet veel). Met APK klinkt betrouwbaar en zorgeloos dus aanlokkelijk en direkt extra winst voor hen.

Op dergelijke bedragen gaan ze echt niet het risico nemen dat er €600 verspijkert moet worden op hun kosten.

Dat is waar, ze zullen van tevoren weten wat er met de auto is. Ik bedoelde dat ze bij een oplettende particulier misschien niet met alles wegkomen, maar wellicht dat ze dan zeggen 'graag of niet'.
Als je alle advies samenvat komt het er wel op neer dat je met die €250 APK nog geen garantie op een probleemloze auto hebt. Maar voor €1500 moet je ook niet teveel verwachten? Het kan dus wel (zoals mijn Saxo, maar n=1) maar ik zou verder kijken.
Ik ben benieuwd hoe je er zelf tegenover staat nu.

Ergens een apk opplakken is iets heel anders dan mankementen repareren. Ben dus wel benieuwd wat je hebt gekocht voor die 1.750 euro. Hopelijk reageer je hier nog eens...

Dit zou inhouden dat men de auto's bij inruil/inname/inkoop eerst door de werkplaats halen en er een dik halfuur aan besteden om de APK punten te doorlopen. Dat geloof je toch niet? Die tijd kunnen ze beter besteden aan wat schoonmaak en foto werk, zodat er kans op een verkoop is.

Het is ook maar net welke naam men aan de extra kosten geeft: Afleveringskosten mag men het tegenwoordig niet meer noemen.. dus is het APK oid.

Dit zou inhouden dat men de auto's bij inruil/inname/inkoop eerst door de werkplaats halen en er een dik halfuur aan besteden om de APK punten te doorlopen. Dat geloof je toch niet? Die tijd kunnen ze beter besteden aan wat schoonmaak en foto werk, zodat er kans op een verkoop is.

Het is ook maar net welke naam men aan de extra kosten geeft: Afleveringskosten mag men het tegenwoordig niet meer noemen.. dus is het APK oid.
Ja, dat geloof ik zeker. Apk moet in 20 minuten kunnen. Jij denkt toch niet serieus dat ze zon dure gok nemen, voor zo'n kleine moeite. Dan zou het zomaar kunnen dat die apk ze ineens 1000 euro kost.

Ja, dat geloof ik zeker. Apk moet in 20 minuten kunnen. Jij denkt toch niet serieus dat ze zon dure gok nemen, voor zo'n kleine moeite. Dan zou het zomaar kunnen dat die apk ze ineens 1000 euro kost.
Dat mag jij geloven, maar dat gebeurt echt niet. Dat kost veel te veel geld, de keren dat de apk 1000 euro kost is gering, daarbij vervangen ze alleen de onderdelen die eventueel apk afkeur zijn.

Een APK in de basis stelt niet veel voor. Het zijn vooral veiligheidspunten waar ze overheen kijken. Veel gebreken vallen helemaal niet onder een APK. Dus verkijk je er niet op. Zij hebben ook al snel een rondje om de auto gelopen voordat ze het prijskaartje aan jou presenteren.

Een verse APK op de auto is altijd beter als geen APK of 1tje welke bijna verloopt. Als je een beetje weet hoe je bij een proefrit moet kijken naar technische details, kun je zelf wel een oordeel maken. Ik probeer altijd in onderhandeling te gaan over zaken die mij opvallen bij een proefrit (pakt niet altijd even makkelijk uit). Op basis daarvan, dat de verkoper ze in orde maakt voor de prijs (hoe maakt mij dan niet uit) of dat hij wat van de prijs af haalt zodat ik elders (wat dan vaak wel iets duurder uitvalt) het vooralsnog in orde kan laten maken.

Zelf een keer een goedkope auto gekocht welke eigenlijk voor handelaars was. Auto kocht ik zoals die er stond. Toen in overleg wel gevraagd of er een kleine onderhoudsbeurt met APK bij kon kopen (en zelf aangegeven wat mijn verwachtingen waren). Met mijn broertje wel eens een auto gekocht en daar zat bijvoorbeeld geen reserve sleutel bij en daarvan was ook de APK verlopen. We hebben verder niets kunnen opmerken dus was bij in de prijs. De verkoper baalde wel een beetje, omdat hij niet wist dat die auto al een transponder in de sleutel had, wat voor hem dus een duurdere aangelegenheid was (en dat wisten wij wel).

Succes met de verdere aankoop.

Terug
Bovenaan