zuinige ruime opvolger tot 1050 kg die goed op lpg kan

gast 1613362

Wegverkenner
Mijn huidige Colt wil ik na 263k wegdoen. Motorproblemen mogelijk door LPG en onderzoek zal waarschijnlijk uitwijzen dat er iets met de kleppen is. Dat is een te dure reparatie voor deze auto. Jammer want verder nooit iets mee gehad. Gewoon onderhoud en standaard dingen die slijten. Verder niet, goede auto.
Maar dan nu weer de zoektocht naar een opvolger. Liefst een waar ik weer lpg in kan laten bouwen. Meestal, als er al lpg inzit, heeft de auto ook al veel km gereden. En ook vanwege de kosten tot max 1050 kg incl gewicht lpg instalatie. (Raar dat gewicht haast nooit ter sprake komt als het gaat over autokosten.)
Verdere wensen: veel ruimte, goede stoelen, stil en uiteraard zuinig. Ik heb tot nu altijd japans gereden mazda, toyota, nissan, subaru ...
Picanto e.d. pas ik niet in.
O ja, budget: 6000 zonder lpg.

Een Dacia is inderdaad een heel goed idee. Zoals de Sandero of de Logan.

Of kijk naar een Renault Clio 3 met 1.4 16V of 1.6 16V motor dit zijn erg degelijke motoren die erg goed op lpg lopen.
( ik zag net dat deze al genoemd zijn.

Laatst bewerkt:
veel ruimte, goede stoelen, stil en uiteraard zuinig; en dan <1050 kg incl LPG met een zeer beperkt budget....??

* doe die motorrevisie (komt dan een harde LPG-kop in). Ja, kost wat (€1000-1500) maar je weet wat je hebt en het is de goedkoopste optie
* wat wil je nu werkelijk? je rijdt Colt maar zoekt een ruime auto?
* Dacia met af-fabriek LPG (let op er zijn ook Dacia's met latere inbouw), Opel Corsa bi-fuel, Chevrolet Spark met af-fabriek LPG
* Mitsubishi's gaan vaak goed op LPG, net als de oude VAG 1.6 8V 102 pk; PSA/Renault 1.6/1.8 16V

dank voor de reacties
Veel ruimte in relatie tot gewicht bedoel ik. Deze colt is voor het gewicht best een ruime auto.
Een koprevisie is duur en op korte termijn wel de goedkoopste optie. In vergelijking met benzine auto hebben we de afgelopen jaren duizenden euro's bespaart. Ook met een dure reparatie blijft het saldo positief. Dus als we dan nog 2 jaar of meer door kunnen is dat misschien wel een goede optie. Misschien is een niet gereviseerde kop ook al voldoende. Die zijn wel te koop voor 2 a 300 euro.

Van de genoemde opties heeft renault vlgs mij de meeste ervaring met lpg. Sandero ziet er best leuk uit.

En ook vanwege de kosten tot max 1050 kg incl gewicht lpg instalatie. (Raar dat gewicht haast nooit ter sprake komt als het gaat over autokosten.)

Jawel hoor, gewichtsklassen zie ik hier wel regelmatig voorbij komen in vraagstelling over een andere auto.

Ik denk echter dat je, inclusief LPG tank, een gewicht van 1050 kilogram erg beperkend zal zijn.

Welke Colt generatie rijdt je nu?

Auto's zijn gewoon de laatste twee /drie decennia steeds zwaarder geworden. Compacte B/C segmenters van 10 / 15 jaar oud wegen zo maar rond de 1100 / 1200 kilogram.

Zoek een mooie Xsara Picasso uit met de 1800 16 klepper. Doen het goed op LPG, de 1600 ook wel.
Bij Renault de Scénic, 1600 zoals al genoemd.

picasso, had die niet een mitsubishi motor? maar wel een stuk hoger gewicht.
Nu een colt uit 2009 laatste generatie is dat. prima wagen in NL gebouwd en een in licentie door mercedes gebouwde motor. samen met de Smart4four.

picasso, had die niet een mitsubishi motor? maar wel een stuk hoger gewicht.

Nee, Picasso niet, gewoon PSA motoren.
Denk dat jij doelt op de rebadge periode van de Mitsubishi Outlander en ASX, kan zijn dat daar Mitsubishi motoren (2 liter?) in liggen. Maar ja, die zijn groter en dus zwaarder dan de Colt.

Als de Colt qua ruimte voldoet dan zal een Sandero dat ook zijn.
Citroën C3's worden ook nog weleens op LPG aangeboden.

erg bedankt overigens voor het meedenken! wordt gewaardeerd!

Die swift is leuk.
vergeleken met 8 jaar geleden zijn auto's flink duurder. In 2015 kocht ik de Colt uit 2009 met 50k km voor €6000, lpg erin voor kleine €2000. Probeer nu maar eens een auto te vinden uit bijv 2016 of 2017 met ong 50k km voor €6000.
Ik kan wel hetzelfde doen als toen: een colt uit 2009 kopen en lpg erin. Vroeger was roest een belangrijke reden om jongere auto's te kopen maar moderne auto's hebben geen last meer van roest.
De sandero en de c3 staan ook mijn lijstje. De sandero heeft denk zelfs iets meer ruimte maar ik denk dat kwa gebreken de colt betrouwbaarder is.
En doorrijden met een wisselkop na reparatie is ook nog een optie.

Seat heeft de 1.4 8 klepper nog tot 2012 in de Ibiza gehangen. Zou goed op LPG moeten kunnen.

Grijze muis en het versleten stuurwiel vind ik wat vreemd bij de kilometerstand passen, alhoewel de rest van het interieur wel weer okay oogt. Er staan ook enkele importexemplaren met de 1.4 te koop. Maar goed, rond de 5,5 mille ben je wel kwijt voor zo'n 13 - 14 jaar oude auto, helaas, tegenwoordig.

Dank allemaal. Ik heb eenzelfde gekocht, weer een colt zelfde bouwjaar, 2009, alleen 200000km minder op de teller.
Dus een oude auto gekocht? ja. Mijn portemonnee is niet inflatiebestendig blijkt. Ik heb de vorige gekocht in 2015 toen 6 jaar oud maar als ik nu ga kijken voor een auto van 6 jaar oud dan kom je niet ver met mijn budget.
Maar dank voor het delen van suggesties.

Verstandige keuze, denk ik. Kan je delen van het LPG systeem (zoals de tank) nog overzetten of is dat prijstechnisch niet interessant?

@Durashift : ik heb de lpg inbouwer gevraagd maar hij krijgt geen g3 goedkeuring bij gebruik van 2de hands materiaal! Zeker zo'n tank, zou interessant zijn en wat kan daar kapot aan gaan?

Voor andere auto onderdelen is het inmiddels gemeengoed geworden om 2de hands spul te monteren.

Ik verwacht veel onderdelen binnnenkort op de websites van de gezamelijke demontagebedrijven.

Terug
Bovenaan