Auto te koop staan (export), te vertrouwen?

Age 9731635

Startmotor
Mijn auto heb ik ook te koop staan op mobile.de en krijg best veel reacties van “Duitsers” die geïnteresseerd zijn in mijn auto en een transport bedrijf willen sturen om de auto op te halen.

Ik vind het verdacht dat ze akkoord gaan met de prijs na 1 onderhandel poging en een onverzorgde mail hebben in het engels. Eentje stuurde zelfs meteen z’n ID kaart en als ik Google op die naam krijg ik een Facebook profiel maar foto’s van deze ID kunnen ook gestolen zijn en het FB profiel nep zijn. Een andere voegde zijn adres toe in de mail en als ik die opzoek krijg ik een winkel dat stof verkoopt.

Wat denken jullie? Te vertrouwen of niet? Mijn eerste gevoel zegt niet te vertrouwen maar ze komen ook niet over als die oplichters uit Afrika die de auto per container willen laten verzenden en meteen de vraagprijs willen betalen die ik krijg van de haven o.i.d. wanneer de auto verzonden is. Of gebruiken ze nu een nieuwe tactiek?

Nee, dat is niet te vertrouwen.
Als je je auto te koop zet op Autoscout24, dan krijg je ook direct van zulke reacties.
Stuur ook nooit digitaal je kentekenbewijs of ID gegevens op.

Wie het eerst komt en cash betaald is toch de nieuwe eigenaar?
Dat kun je dan ook rustig als antwoord terug mailen.

Per bank van te voren kan ook .
Nee, dat kan niet. Vraag me niet hoe ze het precies doen, maar met buitenlandse banken moet je er niet van uit gaan dat dat geld dan echt van jou is. Kan goed zijn dat het uiteindelijk gewoon teruggehaald word.

Van wat ik weet sturen ze dan het geld door terwijl het niet op de rekening staat, die betaling word doorgezet, en als er dan dingen geverifieerd worden, staat het dus niet op de rekening van de tegenpartij, word het gewoon weer vrolijk van jou rekening afgeschreven.

@TS, je gevoel is inderdaad goed, niet op reageren. Het is gewoon een Nederlandse auto denk ik? Waarom heb je hem op Mobile staan? Gewoon wat groter net? In mijn ervaring voegt het niet heel veel toe als hij op MP staat, en een site waardoor je op gaspedaal terecht komt. Dat is volgens mij ook hoe de meeste Nederlanders naar 2e hands auto's zoeken.

Laatst bewerkt:
Daarom, voor buitenlandse kopers gewoon ophalen en cash betalen.
Nooit persoonlijke gegevens en rekeninggegevens naar een volslagen vreemde sturen, en ook geen vage bankoverschrijvingen die nog niet gedekt zijn accepteren.
Als je de centen op zak hebt (of gelijk gestort hebt bij een geldmaat) ga je samen met de koper naar een RDW-station om de export te regelen, dan heb jij gelijk je vrijwaring zodat je de verzekering/mrb kunt beëindigen en heeft de koper gelijk de documenten op naam waarmee hij verder kan.

Daarom, voor buitenlandse kopers gewoon ophalen en cash betalen.
Nooit persoonlijke gegevens en rekeninggegevens naar een volslagen vreemde sturen, en ook geen vage bankoverschrijvingen die nog niet gedekt zijn accepteren.
Als je de centen op zak hebt (of gelijk gestort hebt bij een geldmaat) ga je samen met de koper naar een RDW-station om de export te regelen, dan heb jij gelijk je vrijwaring zodat je de verzekering/mrb kunt beëindigen en heeft de koper gelijk de documenten op naam waarmee hij verder kan.
Wat bedoel je moet die niet gedekt zijn?

Ze zijn een bedrijf en waren al komen kijken naar de auto. Hij zou betalen via een zakelijke rekening.

Dit is trouwens iemand anders dan wie ik in de openingspost bedoelde. Deze komen uit Frankrijk.

Waarschijnlijk dat iedereen een mooi papiertje kan bewerken, uitprinten, en dat dat helemaal niets bewijst. Ik kan ook iets uitprinten waar op staat dat ik 10 miljoen op mijn rekening heb staan. Sterker nog, ik kan het je ook op mijn internetbankieren, in een internetbrowser laten zien. (door gebruik van inspect element) Ik heb helaas geen 10 miljoen op mijn rekening.

Zijn we nu gewoon achteraf aan het praten? Die auto is al weg, of niet?
Want dat verhaal is natuurlijk ook gewoon heel bijzonder. Ze zijn komen kijken, weer vertrokken, en komen ze weer terug? Dat vind je dan ook niet een beetje bijzonder als ze uit het buitenland komen? Dat heeft ze waarschijnlijk een hele dag gekost. Dat hele verhaal kost al meer dan die auto ooit oplevert in de handel. En waarom nemen ze dan ook niet meteen de auto mee?
Bij een serieus bedrijf verwacht ik dat ze hierheen rijden met een autoambulance, als de auto bevalt de auto word opgeladen, je word (contant!) betaalt, over schrijven en klaar.

Het klinkt alsof zoals ik al zei, het al gebeurd is, of je toch wel heel graag opgelicht wil worden.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk dat iedereen een mooi papiertje kan bewerken, uitprinten, en dat dat helemaal niets bewijst. Ik kan ook iets uitprinten waar op staat dat ik 10 miljoen op mijn rekening heb staan. Sterker nog, ik kan het je ook op mijn internetbankieren, in een internetbrowser laten zien. (door gebruik van inspect element) Ik heb helaas geen 10 miljoen op mijn rekening.

Zijn we nu gewoon achteraf aan het praten? Die auto is al weg, of niet?
Want dat verhaal is natuurlijk ook gewoon heel bijzonder. Ze zijn komen kijken, weer vertrokken, en komen ze weer terug? Dat vind je dan ook niet een beetje bijzonder als ze uit het buitenland komen? Dat heeft ze waarschijnlijk een hele dag gekost. Dat hele verhaal kost al meer dan die auto ooit oplevert in de handel. En waarom nemen ze dan ook niet meteen de auto mee?
Bij een serieus bedrijf verwacht ik dat ze hierheen rijden met een autoambulance, als de auto bevalt de auto word opgeladen, je word (contant!) betaalt, over schrijven en klaar.

Het klinkt alsof zoals ik al zei, het al gebeurd is, of je toch wel heel graag opgelicht wil worden.
De auto is nog steeds hier.

Ze kwamen kijken en de auto meteen kopen. Ze dachten dat als ze het geld overmaken het gelijk binnen is op mijn rekening maar dat was niet mogelijk dus na lang praten over wat we zouden doen hebben ze uiteindelijk geaccepteerd om het geld over te maken en wanneer het binnen is komen ze terug om de auto op te halen en regelen we de export.

Eerst wouden ze dat niet op deze manier omdat ze niet wisten of ze mij konden vertrouwen of niet en wouden het via Paypal overmaken maar dat wou ik niet. Ze kwamen toen met de optie om het geld over te maken en de auto mee te nemen en dat ik hun paspoorten of ID kaarten behoud en daarna per post opstuur. Hiermee ging ik ook niet akkoord.

Hij heeft mij vanochtend een screenshot gestuurd van zijn bank app dat het is overgemaakt naar mijn rekening en nu wacht ik tot het binnen is.

Voor mijn gevoel kan er niks fout gaan zo? Het geld is overgemaakt en als ik het ontvang lijkt het me sterk dat het afgepakt kan worden door de bank van de verzender? Hij maakte het over van een zakelijke rekening. En kan je überhaupt geld overmaken wat niet op je rekening staat?

Beetje jammer dat je in twijfel trekt wat Nissan GTR zegt, dat is namelijk ook wat ik gelezen heb over hoe dit soort fraude werkt. Het geld wordt direct over gemaakt op je rekening maar jou bank zelf heeft het geld nog niet van de buitenlandse bank. Dat geld komt nooit, dus boekt jou bank het geld gewoon terug.

Inderdaad beetje jammer dat TS het advies van Nissan GTR in twijfel trekt.
In de pers en ook op het forum hier zijn regelmatig artikelen gepost dat als het geld op je rekening staat, dat het toch weer door de koper wordt teruggeboekt.
Ik weet niet hoe dat kan, maar het is toch regelmatig gebeurd.
En als er contant wordt betaald, eerst het geld bijv. via Geldmaat afstorten voordat de auto mee gegeven wordt, weet je zeker dat het geen vals geld is. En dan pas de papieren in orde maken.

Iemand die zelf voorstelt zijn paspoort achter te laten als onderpand zou ik al niet vertrouwen. Je zou zelf ook niet bij een volkomen onbekend persoon je paspoort achterlaten. Ik in ieder geval niet.
Bijvoorbeeld Paypal kan het gewoon terug boeken van je rekening zonder dat je er iets aan kan doen.

Beetje jammer dat je in twijfel trekt wat Nissan GTR zegt, dat is namelijk ook wat ik gelezen heb over hoe dit soort fraude werkt. Het geld wordt direct over gemaakt op je rekening maar jou bank zelf heeft het geld nog niet van de buitenlandse bank. Dat geld komt nooit, dus boekt jou bank het geld gewoon terug.
De transactie duurt 1-4 dagen. Een directe transactie die gelijk binnenkomt is niet mogelijk tussen zijn en mijn bank.

Pas gewoon op. Je hebt nu de auto nog en laat je niet wijsmaken dat je bijvoorbeeld even €100 moet betalen om 'het al verstuurde bedrag' vrij te geven of wat voor rare trukendoos ze opentrekken. Bijvoorbeeld jou onder druk zetten dat je het wel hebt of zult ontvangen etc..

Je kan ook je eigen bank bellen of een transactie wel of niet gegarandeerd is.

Pas gewoon op. Je hebt nu de auto nog en laat je niet wijsmaken dat je bijvoorbeeld even €100 moet betalen om 'het al verstuurde bedrag' vrij te geven of wat voor rare trukendoos ze opentrekken. Bijvoorbeeld jou onder druk zetten dat je het wel hebt of zult ontvangen etc..

Je kan ook je eigen bank bellen of een transactie wel of niet gegarandeerd is.
Dat ben ik sowieso niet van plan te doen. Hij heeft me een screenshot gestuurd van zijn bank app waar die het bedrag heeft overgemaakt van z’n zakelijke rekening en nu wacht ik tot ik het binnenkrijg.

Pas nu maar op. Dit klinkt als alle andere zaken van oplichting die langskomen in de kranten.

Ik vraag me af wat er zo bijzonder is aan die auto dat ze er helemaal voor uit het buitenland komen? Waarom is er geen nederlander die hetzelfde wil betalen voor die wagen? Ik zou altijd gelijk oversteken, weg = vaak pech

Het kan goed gaan, maar eerlijk is eerlijk, er gaan toch wel veels te veel alarmbellen af.
Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar volgens mij hebben exportbedrijven toch vaak een "zak met cash mee" .
En zeker als ze bij jou een auto komen halen,(misschien heb ik een ouderwets beeld, maar overmaken enzo, ik weet niet) lijkt me niet dat a ze 4 dagen of nog wel langer in ons land zijn.

EN b, heen en weer rijden lijkt me ook niet, tenzij je net aan de Belgische grens zit en je echt een juweel van een auto aanbiedt.

Heb je het geld inmiddels op je rekening staan trouwens?

Het kan goed gaan, maar eerlijk is eerlijk, er gaan toch wel veels te veel alarmbellen af.
Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar volgens mij hebben exportbedrijven toch vaak een "zak met cash mee" .
En zeker als ze bij jou een auto komen halen,(misschien heb ik een ouderwets beeld, maar overmaken enzo, ik weet niet) lijkt me niet dat a ze 4 dagen of nog wel langer in ons land zijn.

EN b, heen en weer rijden lijkt me ook niet, tenzij je net aan de Belgische grens zit en je echt een juweel van een auto aanbiedt.

Heb je het geld inmiddels op je rekening staan trouwens?
Mundus vult decipi, ergo decipiatur... Helaas

Kijk uit!! oplichters!!
Ik ben ook benaderd door een Duitser op autoscout24. Ze kunnen geen geld op zak hebben en of ze ook kunnen overmaken. Daarna zou ik benaderd worden door een transportbedrijf. Tijdens wachten op geld, stuurt een zogenaamd transport bedrijf email. Of ik 700 euro naar amerika wil overmaken. Bij mij ging ook bellen rinkelen. Je krijgt ook een email van een zogenaamd Bank N26 en dat er geld op mijn naam is gereserveerd (vraagprijs auto + 700 transportkosten). Alles blokkeren en geen geld overmaken. OPLICHTERS. Bel Fraudehelpdesk.nl

Kijk uit!! oplichters!!
Ik ben ook benaderd door een Duitser op autoscout24. Ze kunnen geen geld op zak hebben en of ze ook kunnen overmaken. Daarna zou ik benaderd worden door een transportbedrijf. Tijdens wachten op geld, stuurt een zogenaamd transport bedrijf email. Of ik 700 euro naar amerika wil overmaken. Bij mij ging ook bellen rinkelen. Je krijgt ook een email van een zogenaamd Bank N26 en dat er geld op mijn naam is gereserveerd (vraagprijs auto + 700 transportkosten). Alles blokkeren en geen geld overmaken. OPLICHTERS. Bel Fraudehelpdesk.nl
Maar denk je dat een jaar laten die bericht nog nut heeft voor TS?

Terug
Bovenaan