Dave's Renaultjes // gestopt met de R8

Schitterend zeg. Spuitwerk ziet er ook heel strak uit. Wat is er voor bescherming op de bodemplaat en in de wielkasten gegaan?
 
Sjon77 zei:
Nieuw vers jasje, dat moet een heerlijk moment zijn.
Tectyl loopt uit 't achterschort: goed bezig. Welke tectyl gebruik je, als ik vragen mag?

Inderdaad een heerlijk moment, maar ook wel spannend.

Voor de balken, dorpels en holle ruimtes gebruikt ik Valvoline Tectyl Cavity wax. En voor plekken die eventueel / deels in het zicht zitten, heb ik nog Tectyl Transparant.
 
Kristian zei:
Schitterend zeg. Spuitwerk ziet er ook heel strak uit. Wat is er voor bescherming op de bodemplaat en in de wielkasten gegaan?

Ja, ben erg blij met het resultaat. Op een paar plekjes na maar dat komt later nog goed. Op de bodem en in de wielkasten is een flexibele "body suit" gespoten die overspuitbaar is.
 
Nico GTR zei:
Vast al gezegd elders. Maar echt prachtig Dave. Klaar voor de openingsmeeting?? :D

Ja hoor. Klaar voor een openingsmeeting. o_O;) Nee, geen toezeggingen wanneer de auto klaar is. Het enige doel is dat ik nog maximaal een jaar de schorsing wil verlengen aanstaande december. In mijn achterhoofd speelt echter wel mee dat de R15/17 volgend jaar 50 jaar bestaan en dat het wel heel leuk zou zijn om de auto klaar te hebben bij de speciale meetings die er dan georganiseerd zullen gaan worden.


Een eerst horde is in ieder geval genomen, een van de klussen waar ik altijd tegenop zie, het plaatsen van de voorveren. De enorme spanning die je er op moet zetten met de veerspanners, best eng altijd. Maar rechts zit gemonteerd inmiddels.

540.jpg


Net als de (meesturende) achteras.

540.jpg
 
Er is nog geen thema voor 2021......ik zou zeggen....dat we misschien iets kunnen regelen in de showroom. :D

En als je hulp nodig hebt...je weet dat ik best redelijk vaardig ben met een ratel. :D
 
Heel gaaf dit (y)

Renault15 17 zei:
In mijn achterhoofd speelt echter wel mee dat de R15/17 volgend jaar 50 jaar bestaan en dat het wel heel leuk zou zijn om de auto klaar te hebben bij de speciale meetings die er dan georganiseerd zullen gaan worden.

En dat is natuurlijk wel een heel mooi doel! :)
 
Gaaf!! Maar je verkijkt je snel op opbouwen, weet ik uit ervaring. Alles doorhanden, alles moet mooi, netjes, opgeknapt, gerestaureerd. Wel heerlijk werk, opbouwen. Have fun!!
 
Wouter82 zei:
Heel gaaf dit (y)

Renault15 17 zei:
In mijn achterhoofd speelt echter wel mee dat de R15/17 volgend jaar 50 jaar bestaan en dat het wel heel leuk zou zijn om de auto klaar te hebben bij de speciale meetings die er dan georganiseerd zullen gaan worden.

En dat is natuurlijk wel een heel mooi doel! :)

Ziet er goed uit allemaal! Mocht dat jubileum nou volgend jaar nog niet kunnen doorgaan, geen ramp. Het modeljaar van introductie was immers 1972 en ook pas in dat kalenderjaar werden de eerste exemplaren geëxporteerd.
 
De opbouw van de R15 is in een lagere versnelling geraakt nu met het mooie weer. Al zit de achterkant er al best indrukwekkend uit. :D

17ce1930-139e-42c2-8c78-07bf9af3c7f8.jpg


Dit voorjaar hebben we met de vele mooie zonnige dagen al heel wat toerritjes gemaakt. Maar wel telkens alleen met ons gezin. Maar vandaag met wat Renault vrienden een stukje langs de Waal gereden naar Slot Loevenstein. 3 Renaults R17, een R4 en twee Clio's. Heerlijk weer, gezellig gezelschap en een mooie omgeving. Heerlijk gewoon, wat hebben we genoten.

489ed633-1103-4dff-9d1c-cb833365819d.jpg


1b1680c3-4a61-4466-b352-ead53d3646eb.jpg
 
De achterkant ziet er zeker al heel indrukwekkend uit. Geeft een goede indruk hoe het geheel gaat worden. De kleur is heel erg mooi!
Leuke toerrit zo! En in een redelijk bekende omgeving. Rivierenland kent heel veel mooie routes.
 
Haha, begrijpelijk dat de opbouw door het weer wat vertraging oploopt, was het niet voor de ritjes dan wel gewoon voor een gezellig avondje buiten. :T De achterkant geeft wel een heel goed gevoel van hoe het er in de toekomst uit komt te zien, mooi werk!
 
Brent zei:
Haha, begrijpelijk dat de opbouw door het weer wat vertraging oploopt, was het niet voor de ritjes dan wel gewoon voor een gezellig avondje buiten. :T.........

Gelukkig aanstaand weekend rotweer. :);)
 
Vandaag ook de voorste deurpanelen van de R20 opgehaald. Op onderstaande foto zie je rechts hoe ze er aan toe waren, scheuren, verkleuringen en loslatend vinyl. Dankzij DrVinyl.nl is het nu weer mooi strak. Moet ik alleen nog even kijken hoe we dat chrome randje er weer netjes op krijgen. Dat is extreem kwetsbaar.

c51a72d8-f459-4e4d-9d00-d3395c71963b.jpg
 
Zo, de aandacht is even verlegd van de auto's naar de Paradiso vouwcaravan. Tot 2 jaar geleden gingen we nog altijd camperen met de tent. Een caravan willen we niet, ik wil "in de buitenlucht slapen" :p, en het moest liefst iets zijn wat geschikt was om rond te trekken en als het kon ook nog iets wat achter onze oldtimers paste. En dus hadden we in het voorjaar van 2019 onze zinnen gezet op een Paradiso vouwcaravan. Ook wel het '3 seconden wonder' genoemd. Maar in het voorjaar van 2019 werden er heel weinig Paradiso's aangeboden. Toen in april er een mooie op Marktplaats verscheen in Limburg, hebben we meteen toegehapt.

360.jpg


Na enkele proefweekendjes, zijn we afgelopen zomer met de R20 en de Paradiso door Frankrijk getrokken. Zo'n 3.600 km gereden en 5 campings bezocht. Precies zoals we voor ogen hadden en de Paradiso is uitstekend bevallen. Super snel op te zetten (misschien niet in 3 seconden, maar 5 minuten heb je niet nodig) en het rijdt heel fijn achter de auto, je merkt nauwelijks dat er iets achter hangt en je hebt ook gewoon zicht naar achteren. En als we de voortent er bij opzetten, hebben we net zo veel ruimte als in onze oude tent.

Ideaal gewoon, zo'n Paradiso Ideale. ;):)

360.jpg

360.jpg


Dus, de Paradiso is een blijvertje. Maar, ze is ook al oud (Paradiso is in 2001 failliet gegaan), onze is van 1991) en er zijn best wel wat puntjes die ik beter en mooier wil hebben. Zo is de bovenkant van de "bak" afgewerkt met bruine plastic u-profielen. Deze profielen zijn op diverse plaatsen stuk en de vorige eigenaar heeft dit "opgelost" met veeeeel tape. :rolleyes:

360.jpg


Dat kan en moet beter en dus heb ik vandaag maar eens een proefstuk aluminium profiel besteld om te kijken of dat een oplossing is. Helaas is de exacte maat niet te krijgen, maar het bestelde profiel is wat (5 mm) hoger, valt dus iets verder over de bak heen. Dat moet denk ik geen probleem zijn, denk ik.
 
Die is leuk! Ik wil ook nog eens iets van een snel op te zetten vouwwagen (maar op het moment heb ik nog niet eens een auto met trekhaak, dus geen haast :) ) en ik kijk wel eens wat rond. Op facebook marketplace staat hier in de buurt nu ook een leuke oude Paradiso waar mijn oog al op viel. Goed te weten dat hij jou bevalt. :)
 
@MWH: bij veel vouwwagens wordt ook geclaimd dat ze snel op de zetten zijn, maar als je op een camping eens goed rondkijkt dan blijken dat toch vaak "bouwwagens" te zijn.:) Ja, het uitklappen gaat snel maar dan alles er rondom heen nog. 's Avonds laat hoor je ze dan nog de haringen in de grond timmeren.
 
Haha, ach ja, maar campinggevoel moet je ook hebben. Wat hebben we altijd plezier gehad van de Alpenkreuzer. Die lag met 160 km/h ook nog als een huis achter de BMW. En het bakje zet je ook op in 5 minuten. En daarna 4 scheerlijnen en 6 haringen voor twee slabben. Binnen tien minuten aan de sapjes.

Mooie combi zo!! Leuk!!
 
Inderdaad, dat is een erg mooie combi. Prachtig, zo'n bijpassende vouwwagen bij de auto.


Alpenkreuzers zijn beroemd om hun wegligging. Mijn ouders gingen met het hele gezin en een Alpenkreuzer ook de Alpen in. Met een 19 paardjes sterke Citroen Ami en een Alpenkreuzer die in dezelfde kleuren geschilderd (of gespoten, dat weet ik niet meer) was als de Ami. Over de oude Brennerpas (stukken van 10%) waarbij we wandeltraining kregen als de luchtgekoelde boxer er geen brood meer in zag.
Bij de Alpenkreuzer van mijn ouders was het probleem altijd dat het openslaande deksel tevens loopruimte was. Dat betekende dat het deksel vlak en op meerdere plaatsen ondersteund moest zijn en dat kan een uitdaging zijn op een camping. Een Andre Jamet of Travelsleeper kent dit probleem in veel mindere mate. Voor mijn sleurhut heb ik een goedkope schaarkrik waarmee ik de as net even wat hoger kan zetten zodat alles horizontaal staat.

Bij vouwwagens en tenten is het belangrijk dat je oefent hoe je hem op moet zetten. Ik zet de voortent van mijn caravan alleen op in een half uurtje, het opzoeken, plaatsen en aanzetten van de koffiezetter kost bijna meer tijd dan de voortent. Ik heb recent de caravan/voortent als tijdelijke woon- en verblijfplaats gebruikt en dan staat de voortent stormvast (met alle mogelijke haringen en scheerlijnen in gebruik) in ongeveer een uurtje.

Dat aluminium railtjes verhaal herken ik ook wel. Ik heb aan mijn sleurhut bijvoorbeeld keukenkastdeurgreepjes zitten omdat de originele handvaten erg slapjes zijn en nergens meer te koop. En zo gaat het met heel dingen, er zijn voor mijn caravan (een van de laatste RC-caravans) nog maar weinig onderdelen te koop. Voor het serieuze onderhoud (veer-rubbers en schokdempers) breng ik hem naar een gespecialiseerd bedrijf - op een goede 100 km afstand.
 
Renault15 17 zei:
@MWH: bij veel vouwwagens wordt ook geclaimd dat ze snel op de zetten zijn, maar als je op een camping eens goed rondkijkt dan blijken dat toch vaak "bouwwagens" te zijn.:) Ja, het uitklappen gaat snel maar dan alles er rondom heen nog. 's Avonds laat hoor je ze dan nog de haringen in de grond timmeren.
Ja, ik ga me daar tzt wel iets verder in verdiepen. Tent opzetten is niet mijn favoriete deel van de vakantie namelijk... Het ligt er ook aan hoeveel je zelf op de hals haalt, een voortent zal altijd meer tijd kosten. Maar voor een nachtje doortrekken wil ik snel klaar zijn. Dan lijkt zo'n Paradiso of een Combi Camp wel fijn. En die zijn ook in leuke oude bruin/oranjetinten te krijgen, ook een voordeel. Het moet wel een beetje bij de BX passen. ;)
 
Wij hebben 10 jaar gekampeerd met een Paradiso. Het is overigens een vouwcaravan en geen vouwwagen. De caravan staat inderdaad met 5 minuutjes maar moet zeggen dat ik die voortent altijd nog wel een klus vond. Erg veel plezier van gehad en het ligt als een blok achter de auto. Voor reserve onderdelen moet je in Alkmaar zijn. Bij Weel Caravans. Zij hebben destijds een hele hoop boedel gekocht en er staat me iets van bij dat zij sommige onderdelen zelf hebben laten maken.
Altijd genoeg bekijks op de camping. Het is en blijft een aparte verschijning.
 
Zo, alweer een paar weekjes thuis na een heerlijke vakantie. Duitsland, het zwarte woud was lekker rustig alleen viel het weer een beetje tegen. De twee weken daarna in Frankrijk maakte dat wel weer goed trouwens. Zowel de R20 als de Paradiso hebben het prima gedaan.

76038daa-056b-418e-be2d-82e41b1d1694.jpg


Vandaag ben ik maar weer eens gaan kijken of ik nog weer verder kan met de opbouw van de R15. Maar het is 29,5°C in mijn hal. Verder dan het uitpakken van wat bestelde onderdelen ben ik niet gekomen. :rolleyes: Hopelijk is het as zondag wat afgekoeld.
 
Heel snel gaat het niet met het opbouwen van de R15. Maar het feit dat ze weer op haar eigen wielen kan rollen, voor het eerst in meer dan 6 jaar, is wel een mijlpaal.

540.jpg


540.jpg
 
Heerlijke foto van je vakantie! De R15 ziet er prachtig uit :D.

Ik keek laatst nog even bij je loods naar binnen, ik was bij je buurman met zijn R15 :T.
 
Micha D zei:
Heerlijke foto van je vakantie! De R15 ziet er prachtig uit :D.

Ik keek laatst nog even bij je loods naar binnen, ik was bij je buurman met zijn R15 :T.

O, grappig. Kwam je zijn collectie bekijken? Of een auto afleveren? :D Hopelijk ben ik er een volgende keer ook.
 
Renault15 17 zei:
Micha D zei:
Heerlijke foto van je vakantie! De R15 ziet er prachtig uit :D.

Ik keek laatst nog even bij je loods naar binnen, ik was bij je buurman met zijn R15 :T.

O, grappig. Kwam je zijn collectie bekijken? Of een auto afleveren? :D Hopelijk ben ik er een volgende keer ook.

Beiden, de R15 afleveren en de collectie bekijken hoort daar natuurlijk bij :D.
 
Tja, en dan is de auto waar dit topic mee begonnen is, ineens verkocht. Nou ineens misschien niet, ik had de Alpine al langer te koop staan, maar als het dan zover is, dan is dat toch "plots". Waarom doe je die auto weg, hebben heel veel mensen me al gevraagd? Nou, zeker niet omdat ik haar beu was maar eerder omdat ik nog veel liever met mijn oude coupe-tjes bezig ben. De Alpine vind ik een heel mooie auto en is ook leuk om te rijden, maar een R15 of R17 is tegenwoordig veel exclusiever en meer bijzonder en ik wil er dan ook graag aan bijdragen dat er daar een paar mooie van bewaard blijven. Bovendien stond mij hal al weer te vol, om aan een auto op de brug te kunnen werken, moest er telkens eerst een auto naar buiten, niet ideaal. Dat is nu opgelost.

En als ik spijt zou krijgen....... Alpine's worden bewaard en gekoesterd, en er staan er altijd genoeg te koop.....

Au revoir....
540.jpg
 
Sjonge. Tja. Euh, jammer? Onk, zelfde leeftijd als mijn cabriootje, mooi exemplaar. Maar ja, je kan niet alles houden. Ik snap je keuze. En het is ook weer geld in je zak, zo is het ook. Op naar nieuwe projecten!
 
Jammer maar begrijpelijk. Maar als de nieuwe eigenaar een echte liefhebber is dan zal de pijn wel beperkt blijven denk ik.
 
Jammer aan de ene kant natuurlijk. Maar als je het geld kan gebruiken om andere oude Renaults te redden dan begrijp ik je keuze helemaal. Ben benieuwd of er in de toekomst nog iets bij komt. 5 Alpine of Turbo misschien een idee? Of zijn die al te duur inmiddels?
 
Ik zag hem voorbij komen op Facebook Dave.

Tsja in alle eerlijkheid heb ik het niet eens doorgehad maar de herinneringen blijven.
Hopelijk kunnen we in April wat georganiseerd krijgen.
 
uwbuurman zei:
(..) Op naar nieuwe projecten!

Dan eerst naar een andere hal, lijkt mij. Immers, een project erbij betekent dan weer een auto naar buiten rijden om aan dat nieuwe project te werken.. als ik de reden van verkoop zo lees. ;)
 
Een logisch besluit. De Alpine voelt dan toch " te gewoon ". Je passie ligt bij het oude spul en dan is dit een logische keuze
 
Toch niet aan de buurman verkocht hè :LOL:?

Wel 'jammer', maar begrijpelijk in jouw geval! Genoeg te rijden en te klussen.
 
@Micha, nee niet aan de buurman. Volgens mij is die redelijk rustig qua aankopen de laatste tijd. :)

Wel een dubbel gevoel bij de verkoop ja. Zoals vaker is dat een strijd tussen het rationele en het hart. De ratio heeft nu even gewonnen maar ik kan niet inschatten wanneer de liefhebber in mij weer een "onverstandige" aankoop doet. :D
 
Qua nummering hoort hij er wel bij natuurlijk. ;)

Maar ik gok dat er voorlopig even genoeg projecten zijn. Verstandig om toch eens afscheid te nemen, je kan niet alles tegelijk en dan moeten er soms harde keuzes gemaakt worden.
 
Jay DoubleYou zei:
O ja. Het project van de gele "Zandvoort-15" is er ook nog?

Inderdaad, ik ben echt nog wel even zoet. Geen projecten voorlopig.

En een R16 is ook zeker leuk, maar mijn vrouw is vooral heel erg gecharmeerd van de R12. Dus de kans is groter dat er eerder ooit nog een R12 komt dan een R16. Ter illustratie, onderstaande foto is uit 2001 of 2002. Met deze R12 TR automatic heeft mijn vrouw vier jaar lang dagelijks gereden.

R12TR91.jpg
 
Weer een mooie mijlpaal bij de R15. De motor is weer terug waar die hoort. :)

540.jpg




Gaat alles dan crescendo? Nee, helaas. Bij het plaatsen van de drukknop in de achterklep, bleek de passing zo krap dat de lak rondom het gat barste en er in enkele schilfers af kwam. o_O:cry: Volgens de spuiter wel weer prima te herstellen, maar het is enorm balen op zo'n moment.

540.jpg
 
Terug
Bovenaan