AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Goede verkiezingsuitslag voor automobilist?

Verkiezingen | foto: ANP
Nou spannend was het wel, gisteravond. Eindconclusie is dat er een forse ruk naar rechts heeft plaatsgevonden. Kort door de bocht zou dat goed nieuws moeten zijn voor de automobilist. Toch? De VVD is vanouds de auto-partij en de PVV lijkt ook niet bepaald voorstander van de 'melkkoe-tactiek'. Maar de praktijk is toch nog wat anders. Een korte analyse:
Ook voor autoliefhebbers is het extreem van belang wat voor coalitie er komt. Rechts heeft inderdaad een krappe meerderheid. Mocht er een PVV-CDA-VVD coalitie komen, dan zal de automobilist relatief weinig te klagen hebben. De kilometerheffing komt dan in ieder geval niet, de BPM zal vooralsnog blijven bestaan maar zeker niet stijgen en de aanleg van nieuwe wegen zal behoorlijk op gang komen. Maar goed, deze coalitie is allerminst zeker. Principiële bezwaren van sommigen gecombineerd met het feit dat deze samenwerking in de Eerste Kamer geen meerderheid heeft, spelen mee. De andere veel gehoorde combinatie is Paars-plus. VVD, PvdA, GroenLinks en D66. Nou, dan kan de automobilist zijn borst natmaken. De VVD laat zijn auto-standpunten zo vallen in ruil voor zijn economische plannen (zo leert de praktijk) en die andere partijen willen z.s.m. een kilometerheffing gecombineerd met een milieuheffing. Iets waar de VVD de laatste tijd wel tegen was, maar meer uit tactisch oogpunt. Verwacht daar geen hakken in het zand. Wellicht zal de BPM iets dalen (zoals in het plan van Eurlings), maar goedkoper wordt autorijden zéker niet. Ook zullen veel asfalt-uitbreidingen moeten wachten in ruil voor investeringen in het OV. Links vindt zelf dat ze goed zijn voor de automobilist. Want ze zijn vóór kilometerheffing, dús 'ze lossen de files op'. Collega Kit maakte hier al de parallel naar het theater: een politieke partij die de kaartjes 500 euro per stuk maakt is goed voor de cultuur, want je hebt als kunstliefhebber in ieder geval altijd plek.
De ruk naar rechts betekent in ieder geval allerminst dat de autoliefhebber opgelucht adem kan halen. Zoals altijd zijn we een speelbal in de onderhandelingen.

Lezersreacties (71)

Reageren