Volkswagen Tiguan
Vertaalslag
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Volkswagen vertaalt het Touareg-concept naar de klasse van de midi-SUV's met de Tiguan. Bij de nieuweling bieden de Wolfsburgers de keuze uit een tweetal turbomotoren en voor- en vierwielaandrijving. Hiermee, en met z'n sympathieke, gedrongen uiterlijk, dat een functioneel interieur herbergt, kan de Tiguan z'n klasse best nog eens behoorlijk gaan opschudden.
In de reclamecampagne rond de nieuwe Tiguan afficheert Volkswagen zich als Das Auto. Nogal hoogmoedig. Zijn ze in Wolfsburg even vergeten dat er n Zuid-Duitsland ook nog wel een paar jongens zijn die weten hoe ze een auto in elkaar moeten schroeven? Toch is de trots van moeder Volkswagen over haar boreling niet geheel misplaatst. De Tiguan brengt het idee van de Touareg – goede prestaties op het asfalt verenigd met terreinwaardige kwaliteiten – naar een paar klassen lager; het segment van de midi-SUV's. Daar waar de BMW X3 en de Toyota RAV4 een belangrijke rol spelen, evenals enkele Koreaanse modellen als de Hyundai Tucson en de Kia Sportage. De Volkswagen schurkt dichter tegen de BMW aan dan tegen andere tegenstrevers, zowel kwalitatief als qua rijeigenschappen. De Tiguan ziet er robuust en solide uit. De koets oogt compact en gedrongen, terwijl hij met 4,43 meter beslist niet klein is. De midi-SUV is onmiddellijk herkenbaar als Volkswagen met een Passat-achtige neus en een achterzijde die veel weg heeft van die van de Golf. Volkswagen heeft overigens twee neuzen beschikbaar voor de Tiguan: een 'normale' met een diep doorgetrokken voorbumper, en een 'Track & Field' gedoopte versie met een voorzijde die veel weg heeft van een romp van een boot. Bij deze uitvoering heeft de geprononceerde voorspoiler plaatsgemaakt voor een schuin aflopende bodembeschermplaat. Volkswagen heeft door deze ingreep de aanloophoek vergroot van achttien tot achtentwintig graden. En daarmee kan de Tiguan natuurlijk zijn voordeel doen op het onverhard.
Geblazen
Volkswagen presenteert met de Tiguan voor het eerst een SUV die alleen leverbaar is met geblazen motoren met een relatief bescheiden inhoud. Die bieden belangrijke voordelen als meer kracht en vermogen bij lage toeren, een gunstig brandstofverbruik en dito emissies. In november komen de 'dubbel geladen' 1,4-liter TSI (150 pk) en de 2,0-liter TDI (140 pk) beschikbaar. Komend voorjaar volgen 170 pk sterke versies van de 1.4 TSI en de 2.0 TDI en een 2,0-liter TSI van 200 pk. Dan verschijnt ook de daadwerkelijke instapper, de voorwielaangedreven 1.4 TSI ten tonele. Een kennismakingsrit met de 1.4 TSI 4Motion leert dat de minst gespierde krachtbron al goed weg weet met de Tiguan, maar dat de acceleratie gepaard gaat met de nodige geluidsproductie; in het interieur hoor je goed dat de motor z'n beste beentje voorzet. Bovendien lijkt-ie wat te aarzelen wanneer je ineens het gaspedaal vloert. Een kleine stotter leidt de voorwaartse versnelling in.
Met de 2.0 TDI heeft de Tiguan een primeur in handen. In deze auto monteert Volkswagen namelijk voor het eerst een commonrail-dieselmotor. De fabrikant heeft lang halsstarrig vastgehouden aan pompverstuivertechniek, terwijl de al concurrentie commonrails gebruikte. Maar ook in Wolfsburg zijn ze nu overstag. Commonrails zijn schoner, en een stuk stiller. Dat laatste ervaren we onmiddellijk wanneer we rijden in de Tiguan 2.0 TDI. Het geratel dat Volkswagen-diesels tot nu toe kenmerkte, blijft in de SUV achterwege. Soepel en geluidsarm brengt de motor de aandrijfkrachten aan de vier wielen.
Capabele offroader
Negentig procent van de aandrijving gaat in principe naar de voorwielen. Zodra er wielspin optreedt aan de vooras, stuurt de elektro-hydraulische Haldex-koppeling van het 4Motion-systeem meer koppel naar de achterwielen. In extreme situaties kan bijna honderd procent van de trekkracht naar de achteras worden geleid. 4Motion maakt de Tiguan een behoorlijk capabele offroader, mede dankzij de zogenaamde offroad-knop, die standaard in de middenconsole van de Track & Field zit. Een druk op die knop resulteert in het automatisch inschakelen van alle systemen die terreinrijden vereenvoudigen, zoals de hill descent control en de elektronische differentieelsperren. Bovendien verander je door het activeren van deze functie het karakter van het ABS en de respons op het gaspedaal. Op het asfalt blijkt de Volkswagen verregaand neutraal te reageren. Hij laat zich niet snel van de wijs brengen in snelle bochten en reageert bijna als een personenauto. Het onderstel is hard genoeg, maar zeker niet te stevig; een X3 toon zich stugger op oneffenheden in het asfalt.
Vier uitrustingsniveaus
Het interieur maakt een ruime en opgeruimde indruk. Je kijkt uit op een dashboard dat goed in elkaar steekt, en is opgebouwd uit hoogwaardige materialen. Vooral het middendeel van het dash verdient een pluim, omdat de bedieningsorganen daarin hoog zijn gemonteerd. Je vindt snel en bijna op gevoel de juiste knoppen. De radio en het als extra leverbare navigatiesysteem zitten bovenaan. Daaronder zitten de druk- en draaiknoppen voor de standaard semi-automatische klimaatregeling.
Met de praktische bruikbaarheid van de Tiguan zit het wel goed. De achterbankleuning kan in een 60:40-verdeling worden neergevouwen, en de bank laat zich over een afstand van zestien centimeter over de wagenbodem verschuiven. Bij de Track & Field kun je de leuning van de voorstoelen vooroverklappen voor het vervoer van langwerpige voorwerpen. Maximaal heeft de Tiguan 1.510 liter aan stouwruimte te bieden. Maar met alle zitplaatsen in positie kom je al een heel eind: de kofferbak meet 470 liter.
Er zijn vier uitrustingsniveaus. De instapper heet Trend & Fun, maar karig is deze versie niet met het halfautomatische ventilatie- en verwarmingssysteem, een boordcomputer en ESP met aanhangerstabilisering. De Comfort & Design, speciaal voor de Nederlandse markt bedoeld, voegt daar nog 16-inch lichtmetaal een middenarmsteun, cruisecontrol en dakreling aan toe. De Sport & Style is op sportievere leest geschoeid en heeft onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, donker getinte zijruiten achter en sportstoelen. De grille omvat chromen lamellen. Voor het zwaardere werk is er de eerder genoemde Track & Field, en die onderscheidt zich behalve door een andere neus, door een kompas in het interieur.
Noemenswaardige opties zijn Park Assist (E 690), waarbij de Tiguan zelf stuurt bij fileparkeren, en een uitklapbare trekhaak (E 1.019). Door simpelweg aan een koord te trekken dat is weggewerkt in de drempel van de kofferbak, kun je de trekhaak tevoorschijn laten floepen. Met de voet klik je die vervolgens nonchalant in positie.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen