Minerva J.M. Brabazon: Belgische plugin-supercar
Minerva is de geschiedenis ingegaan als 'het Belgische Rolls-Royce' vanwege de superdeluxe modellen die het Antwerpse merk begin twintigste eeuw bouwde voor de rijksten der aarde. Het doek viel definitief in 1956 maar nu is de merknaam weer opgegraven. Minerva is niet langer een luxe automobiel maar een spectaculaire supersportwagen die J.M. Brabazon is gedoopt, vernoemd naar John Theodore Cuthbert Moore-Brabazon, een Britse hertog die ooit met Minerva's racete.
De aandrijving van de nieuwe Minerva wordt volgens de berichten verzorgd door een midscheeps geplaatste V12 met dubbele turbo. Elektromotoren in de voorwielen (19 inch, achter zit 20 inch) zorgen voor extra power en de Brabazon zou een topsnelheid van meer dan 400 km/h moeten kunnen halen. De accu's worden opgeladen tijdens het remmen maar je kunt ze ook 'vullen' via het stopcontact, waarmee de Minerva een plug-inhybride wordt.
De auto is voorzien van een koolstofvezel/kevlar monocoque en zou een pk-gewichtsverhouding van 1:1 hebben. Schakelen gaat met een sequentiële zesbak en er zijn vijf rijmodi beschikbaar. In 'Economy' gebruikt-ie alleen de elektromotoren, in 'Normal' is ook de V12 paraat, in 'Sport' staat alles op scherp en heb je maximaal vermogen, in standje 'Race' wordt de stuurbekrachtiging gedeactiveerd en dan is er nog een 'Safe Mode', waarvan de functie ons niet helemaal duidelijk wordt.
Veel meer info is er op dit moment niet beschikbaar dus of we de Minerva J.M. Brabazon ooit met een kenteken op straat gaan tegenkomen, is nog ongewis. Overigens is Minerva niet het eerste Belgische automerk dat weer nieuw leven wordt ingeblazen; in 2009 werd Imperia uit de mottenballen gehaald, het bouwt de hybride Imperia GT.
Lees ook
