Alle specs van de Mini John Cooper Works GP
Hoe-ie eruit ziet, weten we al een paar maanden. Maar wat de Mini John Cooper Works GP precies in z'n mars heeft, bleef nog ongewis. Tot nu. Dit zijn alle specs van Mini's straatkanonnetje!
Toen Mini in mei het fotomateriaal van de nieuwe JCW GP vrijgaf, werd nogal schimmig gedaan over de exacte specificaties van de auto. "Minimaal 218 pk", werd er toen geroepen en we kregen een 'Ring-tijd' van 8:23 mee, 19 seconden sneller dan de vorige GP. Inmiddels weten we meer over de top-Mini. Helaas blijkt 'minimaal 218 pk' ook direct 'maximaal 218 pk' te zijn, waarmee de 1,6-liter turbomotor er slechts 7 pk meer uitperst dan in de 'gewone' Works. Het maximale koppel bedraagt 260 Nm bij 1.750 tpm, met een kortstondige overboost naar 280 Nm vanaf 2.000 tpm. Het maximumvermogen van 218 pk wordt bereikt bij 6.000 tpm.
Dit alles is goed voor een 0-100-sprint in 6,3 seconden en een topsnelheid van 242 km/h. De tussensprint van 80 naar 120 km/h in 'vijf' duurt 5,9 seconden. Het gemiddelde verbruik ligt op 7,1 l/100 km, da's een Co2-uitstoot van 165 gram per kilometer.
De wagenhoogte van de Mini John Cooper Works GP is dankzij een 'schroefset' met 20 mm te verlagen, zodoende kun je de auto ook voor circuitgebruik goed afstellen. Het camber van de voor- en achterwielen is groter dan bij de 'normale' JCW en de zogenaamde 'toe-in' is afgenomen. Dat betekent dat de voorwielen iets minder sterk 'naar binnen wijzen', wat de handling ten goede komt. Remmen gaat met 330 mm grote schijven aan de voorkant, waarin wordt gehapt door klauwen met zes zuigers. Aan de achterzijde hebben de schijven een diameter van 280 mm. De Mini JCW GP rolt op 17-inchwielen met daaromheen sportief rubber in de maat 215/40R17. Smallere 205/45R17-banden zijn optioneel.
Anders dan bij de overige modellen is de DSC stabiliteitscontrole niet gecombineerd met DTC tractiecontrole maar met een speciale 'GP racing mode'. Daardoor wordt in bochten geen aandrijfkracht teruggenomen wanneer de tractie minder wordt maar remt het elektronische sperdifferentieel het binnenste voorwiel af en wordt de aandrijfkracht, die normaal gesproken 'verloren' zou gaan naar het andere wiel geleid.
Aan de buitenkant zorgt de diffusor samen met de dakspoiler (en de panelen aan de onderkant) voor 90 procent minder 'lift' aan de achterzijde van de auto. De luchtweerstand nam met zes procent af dankzij de aerodynamische aanpassingen. Binnenin houden Recaro-sportstoelen de inzittenden op hun plaats, en net zoals bij de vorige JCW GP ontbreekt een achterbank.
De Mini John Cooper Works GP maakt z'n showdebuut eind deze maand in Parijs. Er zullen, net als van de vorige GP, slechts 2.000 exemplaren worden gebouwd. Daarvan zijn er tien voor Nederland bestemd. Die staan in december bij de dealer, wat-ie moet kosten, is op dit moment nog niet bekend.