Kia beleeft beste kwartaal ooit
Europese verkoopcijfers stijgen fors
Tot en met september verkocht Kia in Europa 337.595 auto's. Dat betekent een groei van 14,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Natuurlijk heeft speelt ook de aantrekkende economie daar een rol in, maar tegelijkertijd is duidelijk dat Kia harder groeit dan veel andere merken. Ter vergelijking: alle autofabrikanten bij elkaar verkochten gemiddeld 7,7 procent meer. Overigens is 2015 ook geen gemakkelijke tegenspeler voor 2016, want vorig jaar beleefde dit Koreaanse automerk z'n beste jaar tot nu toe. Die positie lijkt het jaar nu alweer kwijt te raken.
Het goede nieuws betekent ook dat Kia hard op weg is naar een marktaandeel van drie procent in onze contreien. In 2015 bleef dat percentage nog steken op 2,7 procent, dit jaar mag het merk –tot nu toe althans – 2,9 procent noteren. Leuk weetje: waar de vorige Optima, mede dankzij het ontbreken van een stationwagen-variant, maar weinig Europese kopers wist te verleiden, is de gloednieuwe Wagon-variant nu goed voor bijna 64 procent van de sterk gestegen Optima-verkopen. De strategie om speciaal voor Europa zo'n carrosserievariant te ontwerpen, lijkt dus te werken.