Gereden: Volkswagen Golf GTI Clubsport
10 seconden op, 10 seconden af
Volkswagen maakt er een gewoonte van om ons er elke vijf jaar aan te herinneren dat het in 1976 de allereerste GTI op de markt bracht. Het begon met de Golf III GTI (de 20e verjaardag) en inmiddels blaast het model met de drie iconische letters 40 kaarsjes uit. Dat gaat niet ongemerkt voorbij want voor ons staat de Clubsport, die zowel qua uiterlijk als innerlijk behoorlijk anders is dan de GTI Performance van 230 pk waarop hij is gebaseerd.
De Clubsport onderscheidt zich van z'n minder potente broeders door een ander front met grotere luchtopeningen en een splitter, een diffuser aan de achterkant en een grotere dakspoiler. Alles in dienst van de downforce, al ziet het er ook niet verkeerd uit. De wielen zijn lichter en worden omspannen door semi-slicks, die overigens gewoon straatlegaal zijn.
Onder de kap huist de 2,0-liter viercilinder turbomotor van de Golf R, die is teruggeschroefd van 300 naar 265 pk. Hij beschikt echter over een overboost-functie waardoor je gedurende een periode van 10 seconden 290 pk tot je beschikking hebt, van versnelling 3 tot en met 6. Het koppel krijgt een oppeppper van 350 naar 380 Nm. Na die 10 seconden neemt de motor 10 seconden 'rust' om er daarna weer volle bak tegenaan te gaan.
In de praktijk merk je nauwelijks verschil tussen de beide vermogensopties, het is niet zo dat je ineens een klap in je rug krijgt of je na 10 seconden afvraagt waar al je vermogen is gebleven. Op een circuit rijd je ook eigenlijk nooit 10 seconden plankgas, je moet altijd wel ergens liften of remmen. De Clubsport gaat sowieso hard. Erg hard. En vooral bocht uit, met dank aan het elektronisch geregelde sperdifferentieel en de semi-slicks, die door het sper worden gedwongen zich vast te vreten in het asfalt. Je kunt daardoor eerder op het gas dan je normaal zou doen, het sper trekt je er letterlijk en figuurlijk doorheen en onderstuur ligt ver weg.
De volledige rij-impressie met de Volkswagen Golf GTI Clubsport lees je in AutoWeek 49, die vanaf 3 december in de winkels ligt. Voor die tijd tref je op autoweek.nl al een video van de eerste rijtest aan.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Clubsport | Full optie | PANO | HUD
- 2021
- 83.780 km

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid Style 204 PK | Automaat | Plugin Hybrid | Climatronic | Apple Carplay | Adaptieve Cruise Control | Lane Assist| Stoel- en stuurverwarming | Bestuurdersstoel elektrische verstelbaar incl. massage- en geheugenfunctie | IQ Light |
- 2020
- 54.309 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI | Pano | Camera | Navi
- 2020
- 52.141 km