AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'PSA Peugeot-Citroën stopt met Hybrid Air'

Citroën C4 Cactus Airflow 2L Concept
PSA Peugeot-Citroën kreeg in 2013 de handen op elkaar met de brandstofbesparende Hybrid Air-techniek. Het lijkt er nu echter op dat we de techniek wellicht nooit in productieauto's te zien krijgen ...

Eerder deze maand maakte de Franse krant Les Echos bekend dat de toekomst van Hybrid Air onzeker is. Niet omdat PSA niet in de technologie gelooft, maar omdat het niet lukt om een partner te vinden om de techniek verder mee te ontwikkelen.

PSA krabbelt voorzichtig op uit een financieel dal en dus wil het niet de ontwikkelingskosten in z'n eentje dragen. De kosten om de technologie productierijp te maken, worden geschat op zo'n 500 miljoen euro.

In september verliet de chef van het Hybrid Air-project, Karim Mokaddem, PSA al voor een baan bij een investeringsfonds, gespecialiseerd in technologie.

Team ingekrompen

PSA laat Automotive News in een reactie weten: "We hebben geen plannen om te stoppen met Hybrid Air. Wel klopt het dat we het Hybrid Air-team van 180 ingenieurs hebben ingekrompen in afwachting van een partner om de techniek mee door te ontwikkelen."

Hybrid Air is een techniek die gecomprimeerde lucht als energiebron voor de aandrijving van auto's gebruikt. PSA claimt dat de technologie het brandstofverbruik in de stad met tot wel 45 procent kan beperken.

In oktober konden we op de autosalon van Parijs kennismaken met twee concept-cars met Hybrid Air-techniek, de Peugeot 208 Hybrid Air en de Citroën C4 Cactus Airflow 2L.

Lezersreacties (39)

Reageren