AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Espace alleen met 1,6-liter viercilinders

Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
In de aanloop naar de autosalon van Parijs hield Renault het wat betreft de Espace bij drie platen en een miniem persbericht. Nu kunnen we je alle details van de auto vertellen.

De koper krijgt in de eerste instantie keuze uit drie motoren, alle met een cilinderinhoud van 1,6 liter. Het gaat om twee diesels en één benzinemotor. Renault biedt zowel handbakken als automatische transmissies aan op de diverse versies van de nieuwe Espace.

De basismotor is een 1,6-liter dCi-motor met een vermogen van 130 pk. Wie meer dieselkracht wil, kan kiezen voor een versie met 160 pk. De benzine-Espace heeft een 1,6-liter turbobenzinemotor onder de kap met 200 pk en 260 Nm. Die laatste heeft een nieuw ontwikkelde close-ratio-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten.

De auto staat op een nieuw, modulair platform. Mede hierdoor is het gewicht van de Espace met zo'n 250 kg gedaald.

Flink lager

De nieuwe Espace is 4,85 meter lang, één centimeter korter dan de huidige Grand Espace. De wielbasis is echter 2,88 meter lang, 16 mm langer dan bij de grootste Espace van de huidige generatie. Die ruimte komt de inzittenden ten goede. De bewegingsvrijheid op de tweede zitrij is zelfs de grootste in het segment voor grote MPV's, claimt Renault trots.

Het is vooral de hoogte waarmee de komende generatie zich van de huidige onderscheidt. De nieuwe is met z'n hoogte van 1,68 meter 63 mm lager dan de Espace zoals we die nu nog kennen. De Cw-waarde van de nieuwe editie is 0,30.

Renault monteert op alle modellen ledkoplampen, die 20 procent meer lichtopbrengst hebben dan de conventionele halogeenlampen. De grote wielen van de eerste foto's hebben een diameter van 19 inch, maar het Franse merk biedt ook exemplaren met een diameter van 17 inch aan.

Negen kleuren

De nieuwe Renault Espace is leverbaar in negen kleuren. Er is één niet-metallic kleur: Blanc Glacier. De overige metallic kleuren zijn Gris Cassiopée, Gris Platine, Beige Dune, Blue Céleste, Marron Glacé, Noir Etoilé, Blanc Nacré en Noir Améthyste (de laatste is voorbehouden aan de Initiale Paris-versie).

Binnenin valt direct de pook van de automaat op. De interieurontwerpers hebben voor deze 'Shift-by-wire'-pook inspiratie opgedaan in de luchtvaart. Tegelijkertijd biedt de pook de bestuurder ondersteuning als hij het RLink2-multimediasysteem bedient.

Voor de bestuurder bevindt zich een hi-res TFT-scherm, dat een geheel digitaal instrumentarium weergeeft. Een head-up-kleurendisplay toont daarbij nog zaken als de snelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem.

Uiteraard biedt de nieuwe Espace als echte MPV (o sorry, Renault, cross-over) tal van opbergmogelijkheden in het interieur. De Magic Drawer (12 liter) uit de Captur maakt bijvoorbeeld ook z'n opwachting. De bagageruimte heeft bij een vijfzitsconfiguratie een inhoud van 660 liter. Als de achterste twee zitrijen zijn verwijderd, is er 2.040 liter ruimte beschikbaar.

Vier uitrustingsniveaus

In Frankrijk komt de nieuwe MPV beschikbaar in vier uitrustingsniveaus. De basisversie is de Life, waarbij de kleur bruin in het interieur domineert. In de Zen heeft het dashboard de kleur Lune Grey of bruin, het stuur is met nappaleer bekleed en de inzittenden kunnen genieten van een gepersonaliseerde 'zwevende' middenconsole. De Intense biedt hetzelfde, maar dan met bruinleren bekleding.

De topversie is de Initiale Paris. Die heeft een dashboard met sierstiksel in de kleur Lune Grey of bruin. De bekleding is leverbaar in Lune Grey verlopend naar Brown of in uni-bruin generfd nappaleer. De stuurwielrand, de deurpanelen en de armsteunen zijn ook bekleed met generfd nappaleer.

Het MultiSense-systeem verdient speciale vermelding. Dit stemt niet alleen het onderstel, de besturing, het motorkarakter en de schakelkarakteristiek van de transmissie op elkaar af, ook het instrumentenpaneel en de interieurverlichting veranderen mee.

Uiteraard zit de Espace vol met veiligheids- en assistentiesystemen. We noemen Adaptive Cruise Control, Active Emergency Braking, Lane Departure Warning, Safe Distance Alert, Blind Spot Alert, grootlichtassistent en een achteruitrijcamera.

De nieuwe Espace is Renaults belangrijkste primeur op de autosalon van Parijs. De Renault Eolab Concept is een andere prominente nieuwkomer.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58)

Reageren