Officieel: Nieuwe Volkswagen Passat
Het gaat om alweer de achtste generatie van de Passat. Bij de introductie van deze auto legt Volkswagen vooral de nadruk op de aanwezige assistentiesystemen.
Het gaat om zaken als een Active Info Display (een digitaal instrumentenpaneel), een head-up display (vanaf medio 2015), Front Assist met noodremfunctie en voetgangersherkenning, Trailer Assist, Areaview en een fileassistent.
Op de optielijst is ook MirrorLink te vinden, waarmee Android-applicaties kunnen worden bediend. Cat-Net biedt online mogelijkheden zonder smartphone, denk hierbij aan zaken als parkeerinformatie en Google Maps.
Speciale aandacht gaat uit naar Emergency Assist. Zodra dit systeem waarneemt dat er geen activiteit van de bestuurder meer is, wordt de auto tot stilstand gebracht. Achterliggers worden gewaarschuwd door de achterste knipperlichten. Ook maakt de Passat dan slingerende bewegingen.
Wat verlichting betreft heeft Volkswagen adaptieve led-koplampverlichting gereedstaan. Dynamic Light Assist - waarmee met grootlicht gereden kan worden zonder tegenliggers te verblinden - is eveneens optioneel van de partij. Overigens is led-verlichting in de achterlichten standaard aanwezig.
Lichter en ruimer door MQB
Er is echter meer aan de hand: de achtste Passat profiteert ook van de MQB-techniek, die we al kennen van de Golf. Die zorgt voor meer binnenruimte en een lager gewicht. In totaal schudt de nieuweling 85 kg af ten opzichte van een vergelijkbare Passat van de zevende generatie.
Het onderstel is bijvoorbeeld 9 kg lichter, bij de aandrijflijn wordt gemiddeld genomen zelfs 40 kg bespaard. Door zaken als een vernieuwde airconditioning in het interieur schaaft Volkswagen ook daar 33 kg van het gewicht af.
De Passat komt beschikbaar met benzine- en dieselmotoren met vermogens van 120 tot en met 280 pk. Die laatste is waarschijnlijk een 2.0 TSI.
De sedan met 4,77 meter in de lengte is daarmee 2 mm korter dan de vorige generatie. De nieuwe Passat is met een hoogte van 1,46 meter 1,4 cm lager dan voorheen. In de breedte groeit de Duitser weldegelijk, en wel met 1,2 centimeter tot 1,83 meter.
Nu rest natuurlijk de belangrijke vraag: hoeveel ruimer is de nieuwe Passat dankzij het MQB-platform? Z'n wielbasis neemt zomaar even met 7,9 centimeter toe tot 2,79 meter. Deze ruimte komt natuurlijk voor een groot deel ten goede aan de achterpassagiers. Het gehele passagierscompartiment groeit met 3,3 centimeter en de bagageruimte is eveneens fors gegroeid. De kofferbak van de sedan heeft nu een inhoud van 586 liter en kan daarmee liefst 21 liter meer meenemen dan z'n voorganger. In de Variant is met 650 liter nu 47 liter meer ruimte beschikbaar. Klap je de achterbank plat, dan kun je 1.780 liter aan spul meezeulen.
Bi-turbodiesel en Plug-in Hybride met 7 procent bijtelling!
Het belangrijkste nieuws is echter de nieuwe 2.0 TDI Bi-Turbo met 240 pk en 500 Nm. Dat is de sterkste viercilinderdiesel die Volkswagen ooit in een productieauto heeft gemonteerd. Deze versie heeft standaard DSG en 4Motion. Het nieuwe dieselblok is goed voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,1 seconden. Z'n topsnelheid bedraagt 240 km/h. Wie enigszins rustig met z'n rechtervoet omgaat, moet een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km kunnen halen.
Wat kunnen we verder op benzine- en dieselgebied verwachten? Ook een Alltrack versie met 4Motion en een 2.0 TSI met 220 of 280 pk zal verschijnen. Welke van die twee het wordt, valt nog te bezien. De 1.4 TSI komt er met 125 en 150 pk en ook een 1.8 TSI met 180 pk staat op de rol. Op dieselgebied verwachten we een 1.6 TDI met 120 pk die goed is voor 20 procent bijtelling. De 2.0 liter TDI zal met 150 en 185 pk verschijnen.
Het blijft echter niet bij conventionele aandrijflijnen. Volkswagen heeft aangekondigd dat de Passat ook als plug-in hybride beschikbaar komt. Deze aandrijflijn bestaat uit een 1.4 TSI met 156 pk en een 109 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 211 pk en in volledig elektrische modus komt -ie 50 km ver. Bijtellers opgelet: dankzij z'n verbruik van 1.5 l/100 km is deze plug-in is namelijk goed voor 7 procent bijtelling!
De nieuwe Volkswagen Passat beleeft z'n publieksdebuut op de Autosalon van Parijs, die dit jaar van 4 tot en met 19 oktober plaatsvindt. In het vierde kwartaal verschijnt de nieuweling bij de dealers. Prijzen worden medio juli bekendgemaakt.
***UPDATE***
Het Nederlandse persbericht heeft ons inmiddels bereikt. De nieuwe informatie is in het artikel verwerkt.