Hyundai zet waterstof-ix35 in de wachtkamer

Hyundai iX35 FCEV
Vanwege de nieuwe fiscale regels en de onduidelijkheid daaromheen maakt de Nederlandse Hyundai-importeur een pas op de plaats met de ix35 op waterstof.

Eerder dit jaar presenteerde Hyundai de ix35 FCEV, een auto met een brandstofcel die dus op waterstof rijdt. Het merk had daarmee een primeur: het was voor het eerst dat een productie-auto op waterstof in Nederland te bestellen was. Oké, je kon hem alleen rijden middels een leasecontructie, maar toch. Maar nu de subsidie-regelingen voor auto's met 0 gram uitstoot (volledig elektrisch en waterstof zijn fiscaal gezien gelijk) verdwijnen, kan de importeur de eerder genoemde leaseprijs van 2.000 euro per maand niet meer garanderen.

"Het beleid verandert zo snel dat er voor ons niet op te anticiperen is", verklaart Mike Belinfante, woordvoerder van de Nederlandse Hyundai-importeur. "Nederland wil voorop lopen als het gaat om innovatie en duurzaamheid, maar ik kan dit in Korea niet uitleggen. Men dacht dat Nederland voorop liep bij het ondersteunen van dit soort nieuwe technieken, en zo heeft men het de afgelopen jaren ook gebracht. Maar met de nieuwe regels wordt het onmogelijk om waterstofauto's op de weg te krijgen. Voorlopig durven wij geen prijsopgave te doen."

Het voorstel om 0-gramsauto's op 4 procent bijtelling te zetten, is volgens hem funest. "De prijs van zo'n auto is snel een ton. Als mensen dan 7 procent bijtelling over een plug-in hybride betalen, die ook nog eens veel goedkoper is, is duidelijk dat een auto met brandstofcel kansloos is. Dat gat tussen 4 en 7 procent is veel te klein. De nieuwe regels zijn dodelijk voor alle kansen op dat gebied. Maar erger is nog de onbetrouwbaarheid van de Nederlandse overheid. Alle subsidieregelingen zoals MIA en Vamil (de milieuvriendelijke investeringsaftrek) worden ineens afgeschaft en de beloofde investering in H2-infrastructuur blijft achter. De regels veranderen zo snel, dat er voor autofabrikanten gewoon niet op in te spelen is. Overigens geldt deze afwachtende houding alleen voor de Nederlandse markt, in andere landen gaan we onverdroten door. Pas als de overheid voor een langere periode duidelijkheid biedt zetten wij er in Nederland weer vaart achter."

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.