Oude bekende wordt officieel: Seat Leon ST
Met de ST voegt Seat het laatste lid aan de Leonfamilie toe. Niet eerder hadden de Spanjaarden van de Leon een stationwagon op de prijslijst staan.
We zien een Leon die tot de C-stijl feitelijk identiek is aan de vijfdeurs versie. Toch is-ie wel degelijk anders. Zo groeit de ST met zo'n 27 centimeter in de lengte ten opzichte van de vijfdeurs Leon. De ST meet 4,54 in de lengte en heeft een bagageruimte van 587 liter, minder dan z'n concernbroertjes Golf en Octavia. Met de achterbank neergeklapt kan er overigens 1.470 liter aan vracht meegenomen worden. Een dubbele vloer moet het in- en uitladen vergemakkelijken. Ook de rugleuning van de voorpassagiersstoel kan worden neergeklapt om extra lang spul te vervoeren.
De ruimste Leon legt 1.133 kilo in de schaal, daarmee is hij 45 kilo zwaarder dan de vijfdeurs. Seat zelf zegt dat het daarmee de lichtste stationwagon in z'n klasse is.
Onder de kap vinden we uiteraard de welbekende TDI- en TSI-motoren, die wat inhoud betreft variëren tussen de 1,2 en 2,0-liter. De FR-uitvoering krijgt Adaptive Chassis Control DCC met zich mee, waarmee het gedrag van de auto in drie standen is in te stellen. Nieuw in het Leon-programma is Adaptive Cruise Control. Dit systeem werkt op basis van een radar en houdt rekening met de afstand op de voorganger. De snelheid is instelbaar tussen 30 en 160 km/h.
Begin december staat de ruimste Leon in de Nederlandse showrooms. Op de IAA in Frankfurt zal-ie officieel worden geïntroduceerd. Daar worden dan ook de prijzen uit de doeken gedaan. Seat werkt momenteel hard om een versie gereed te krijgen die ook volgend jaar in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling.
***UPDATE***
Wij meldden dat de Leon ST met z'n 1.233 kilo níet de lichtste stationwagon in zijn klasse is. Nader contact met Seat heeft het een en ander opgehelderd. In het persbericht was het wagengewicht genoteerd zoals dat internationaal geregistreerd staat. In Nederland wordt daar door elk echter merk 100 kg. afgehaald, waardoor het leek alsof z'n tegenspelers (Focus, Auris, e.d.) lichter waren. De Leon wordt in Nederland op kenteken gezet met een wagengewicht van 1.133 kilo, en is daarmee inderdaad de lichtste stationwagon in z'n segment.