Gereden: BMW 5-serie facelift

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran Turismo
Ondanks het feit dat de BMW 5-serie nog onverminderd hoge ogen gooit in het E-segment, achtte BMW het toch tijd voor een zogenoemde 'Half Lifecycle Update'. Een facelift moet de zakenauto klaar maken voor de toekomst, en wij hebben inmiddels met de vernieuwde Funfer kunnen rijden.

Als je het ons vraagt, was de huidige BMW 5-serie nog helemaal niet toe aan een update, want de auto kan nog steeds uitstekend meekomen in zijn segment. Neem het uiterlijk, dat nauwelijks sporen van ouderdom vertoont. Toch zijn de koplampen en achterlichten iets anders van indeling, zijn de vouwen op de motorkap wat scherper en koos BMW voor een aangepast bumperontwerp. Wij zijn er nog niet helemaal uit of de auto er mooier door wordt, maar gelukkig zijn de aanpassingen overal subtiel.

Onderhuids

De grootste aanpassingen moet je dan ook onderhuids zoeken, want BMW heeft de 5 (zowel de sedan als de Touring en de GT) voornamelijk op technisch gebied weer helemaal bij de tijd gemaakt. De navigatie is mooier en werkt sneller, het iDrive is optioneel uit te breiden met handschriftherkenning en de tellers zijn voortaan digitaal en multifunctioneel. Details, maar ze maken de Vijf net weer dat beetje moderner.

Evenwichtig

BMW roept heel trots dat de 5-serie door de facelift stukken beter is gaan rijden. Wel, dat was al geen minpunt van de auto, en al na de eerste zevenhonderd meter voelt de auto aan alsof je hem al jaren kent. De besturing is anders gekalibreerd en stuurt net wat directer dan voorheen, al moet je een fijnproever zijn om het verschil te ervaren. Belangrijker is dat de Vijf nog steeds heerlijk evenwichtig van richting verandert, waarbij de carrosserie zich aangenaam voorspelbaar gedraagt en de auto toch weer weet te verbazen door zijn verrassende wendbaarheid. Lichtvoetig ondanks een fiks gewicht, zeker met Dynamic Drive Control in Sport of Sport+. Dat is een compliment waard, temeer omdat de auto er geen moment oncomfortabel door wordt...

518d

Het grootste nieuws op motorisch gebied is de nieuwe instapdiesel, de 518d die voorzien is van een viercilinder met 143 pk. We waren ontzettend benieuwd hoe deze motor zich staande zou houden in de 5-serie, maar helaas was deze versie nog niet beschikbaar tijdens de introductie en bleef het bij de bekende 530d en 535i... Geen zorgen, want zodra de 518d in Nederland is, pakken wij hem voor AutoWeek meteen bij de kladden.

Tot zover onze eerste indruk van de vernieuwde BMW 5-serie. Wil je écht alle ins en outs weten over deze auto? Zet dan woensdag 17 juli in je agenda! Want dat is de dag waarop AutoWeek nummer 29 in de winkels ligt, met daarin de uitgebreide Eerste Rijtest. Bovendien zit er weer een mooie video in de pijplijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.