En dan nu officieel: de Audi A3 Limousine

Audi S3 Limousine
Audi S3 LimousineAudi S3 LimousineAudi S3 LimousineAudi S3 LimousineAudi A3 LimousineAudi A3 LimousineAudi A3 LimousineAudi A3 LimousineAudi A3 LimousineAudi A3 LimousineAudi A3 Limousine
Audi heeft in de VS het doek van de A3 Limousine afgehaald. Volgens de fabrikant is geen enkel plaatwerkdeel van deze sedanversie gelijk aan dat van de Sportback. Zakelijke rijders kunnen zich vast verkneukelen aan de 20 procentsversies, pk-liefhebbers moeten nog even geduld hebben met de S3.

In tegenstelling tot (Noord) Europa is men in de VS en China niet vies van een sedannetje in het C-segment. Dat verklaart waarom Audi de autobeurs van New York heeft uitgekozen om de sedanversie van de A3 te onthullen, die bij ons door het leven zal gaan als A3 Limousine. Of toch niet? Nee, de A3 Limousine maakt volgende maand z'n debuut op de beurs van Shanghai en Audi 'gebruikt' de show in New York, die morgen begint, slechts als kapstokje. De eerste foto's zijn van de topversie, de S3.

De A3 Limousine deelt z'n platform en wielbasis (2,64 m) met de A3 Sportback, dus achterin heb je wat meer ruimte dan in een driedeurs-A3, die een kortere wielbasis heeft. Door de aflopende daklijn heb je wel iets minder hoofdruimte, de sedan is namelijk 9 mm lager dan de Sportback. Daar staat tegenover dat-ie met een breedte van 1,80 m weer 1,1 cm breder is dan de hatchback. De Limousine is niet 'gewoon' een Sportback met kont; Audi zegt dat de A3 Limousine geen carrosseriedelen heeft die uitwisselbaar zijn met de A3 en de A3 Sportback. Zo heeft de sedan bredere wielkasten en zijn de lijnen op de zijkant sterker aangezet. De Ambition- en S Line-modellen hebben een 25 mm verlaagd onderstel. De inhoud van de kofferbak bedraagt 425 liter.

Het motorengamma van de Limousine komt overeen met dat van de Sportback. In eerste instantie zijn er drie blokken leverbaar. De eerste is een 1.4 TFSI benzinemotor met 140 pk en 250 Nm en cilinderuitschakeling. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,7 l/100 km, bij een CO2-uitstoot van 107 g/km. Nul tot honderd doet-ie in 8,4 seconden, de topsnelheid ligt op 213 km/h. Dan volgt de 1.8 TFSI van 180 pk en 250 Nm. Die haalt 232 km/h en zit in 7,3 seconden op 100 km/h. De CO2-uitstoot bedraagt 135 g/km, wat gelijk staat aan een verbruik van 5,7 l/100 km. De enige diesel is voorlopig de 2.0 TDI van 150 pk en 320 Nm. Die vraagt elke 100 kilometer 4,2 liter diesel (CO2-uitstoot 104 g/km), zit in 8,4 tellen op de honderd en loopt door tot 213 km/h. Op bakkengebied is er keuze uit een handgeschakelde zesbak of een S-Tronic met dubbele koppeling. Volgens de woordvoerder van Audi kunnen zowel de 1.4 TFSI als de 2.0 TDI rekenen op 20 procent bijtelling voor de zakelijke rijder, ook in 2014.

Enkele maanden na de marktintroductie (najaar 2013) volgt de S3 Limousine met 300 pk en 380 Nm sterke 2.0 TFSI. Die haalt een (begrensde) top van 250 km/h en sprint in 5,3 seconden naar 100 km/h. Met een S-Tronic-bak moet dat in 4,9 s lukken. Het gemiddelde verbruik ligt bij die versie op 6,9 l/100 km (159 g/km). De S3 heeft een sportonderstel, 18-inchwielen, variabele stuurbekrachtiging en adaptieve dempers.

Volgens de woordvoerder van Audi is Nederland van oudsher geen land van compacte sedans maar denkt het merk dat er hier desondanks een markt is voor de A3 Limousine. "Het is een dynamisch gelijnde auto, zeker geen standaard sedan. We verwachten dat de 20 procent bijtellingsversies hier zakelijk succesvol zullen zijn. De Sportback is de meest verkochte A3 en zal dat ook blijven maar we zien zeker potentieel voor de sedan", aldus de woordvoerder, die geen uitspraken wilde doen over de aantallen die Audi denkt af te zetten.

De Audi A3 Limousine wordt gebouwd in Hongarije en in China. Hij is te bestellen vanaf juni, de eerste exemplaren worden in het najaar afgeleverd. De enige concurrent, hoewel dat meer een coupé is, is voorlopig de Mercedes CLA.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (120)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.