Seat Leon verliest twee portieren
Vanochtend zagen we de nieuwste Leon-telg al even voorbij flitsen, maar nu hebben we hem dan helemaal officieel. Seat zet de SC in de markt als een sportievere variant van de Leon. Het feit dat de wielbasis met 35 mm is ingekort moet het stuurgedrag ten goede gaan komen. De Spaanse marketingheren zetten hoog in. "Dankzij de licht ingekorte wielbasis is de Leon SC het sportiefste lid van de Leon-familie. Hij voelt als een sportcoupé, maar biedt tegelijkertijd een ongekende functionaliteit," aldus Matthias Rabe, vice-president van de Research and Development-afdeling van Seat. Laat die Cupra dus maar komen!
Zijn jas wijk niet erg af van zijn grotere vijfdeurs broer. De 4,23 meter lange Spanjaard met Duitse genen ziet er meer gedrongen uit, mede door de achterruit. Die is 19 graden vlakker geplaatst ten opzichte van die van de vijfdeurs. Het interieur wijkt niet af van dat van de uitvoering met twee extra portieren. Dat betekent dat ook deze driedeurs is te voorzien van Seat Easy Connect, gekoppeld aan een 5,8-inch groot aanraakscherm.
Onder de kap vinden we dezelfde krachtbronnen als in het vijdeurs model. Dat betekent 1.2 TSI benzine motoren van 85 tot 105 pk, 1.4 TSI's van 122 of 140 pk en een 1.8 TSI met 180 paarden onder de kap. Op dieselgebied is de instapper een 1.6 TDI met 105 pk, welke 99 gram CO2 per kilometer de lucht in blaast. Hoger op de dieselladder staan de 2.0 TDI's met 150 pk en 184 pk. Voor de overbrenging zorgt een handgeschakelde vijf of zesbak. Wie liever lui dan moe is kan voor een zeventraps DSG-bak kiezen.
Prijzen van de ingekorte Leon zijn nog niet bekend.