Autonieuws  |  VriMiBolide: Opel Kadett GSi 16V

18 januari 2013  |  14:55  |  Tekst:

Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Dit keer een snelle Opel Kadett die het tot bolide schopt!

Een Opel Kadett als vrijdagmiddagborrelbolide, het is misschien niet de eerste associatie die je hebt bij horen van de naam van het middenklassertje van weleer. Maar betreft het de GSi 16V, dan wordt het een ander verhaal. Voor die brulboei koesteren heel wat mensen warme gevoelens. Ook wij van AutoWeek! 

De zestienklepsversie van de toch al niet bepaald ondergemotoriseerde Kadett GSi was het antwoord op de VW Golf GTI 16V. Die leverde zonder katalysator 139 pk, en daar moest de Opel natuurlijk overheen. Daarom hingen ze er in Rüsselsheim het nieuwe 2.0 16V-blok in, herkenbaar aan het grijs-rode kleppendeksel.

De motor van de snelle Kadett belandde later ook in de Calibra en de Vectra 2000. Een machtig blok dat in eerste instantie, zonder kat, zelfs 156 pk leverde. Maar toen de GSI 16V in februari 1988 op de Nederlandse markt kwam (25 jaar geleden!) waren de meeste exemplaren voorzien van een motor met 'schone' pk’s.

Ook met 150 pk was het een voor die tijd uiterst snelle hot hatch. Van 0 naar 100 ging in 8 seconden rond en de top lag op 217 km/h. Daardoor konden snelle Kadett-rijders met een gerust hart het 'Tschüß GTI'-stickertje achterop plakken! Zelfs de VW Golf GTI G60 met 160 pk die in 1990 kwam was op de 0-100-sprint niet zo snel, al moest de Kadett GSi 16V wel zijn meerdere erkennen in de Peugeot 309 GTI zestienklepper. Dat was toch echt Koning GTI eind jaren tachtig, begin jaren negentig...

Bij Opel waren ze zo in hun nopjes met hun 16V dat ze 'm het circuit opstuurden en niet in de minste raceklasse - zie foto 3. Volker Strycek, jawel de huidige baas van het Opel Performance Center, nam het als een kleine David op tegen meerdere Goliaths: DTM-monsters als de BMW M3 E30 en de Ford Sierra Cosworth. Logisch dat hij tegen zulke bakken nog geen deuk in een pakje boter reed maar dat nemen we hem niet kwalijk.

Een Kadett zestienklepper herken je aan de 16V-logo’s op de voor- en achterbumper. Ook in het interieur zie je dat logo terug. Verder is het gewoon een GSi en dat betekent sowieso een aangepast uiterlijk. Probeer er nog maar eens een in originele staat te spotten!

De weinig subtiele Kadett GSI 16V is de wildste Kadett ooit. Tot in 1991 was hij leverbaar, waarna zijn opvolger, de Astra GSi 16V, het stokje overnam. Dat deed hij met hetzelfde blok, tot de eerste facelift van de Astra. De Ecotec 2.0 16V die er toen in kwam was niet zo’n wildebras als het C 2.0 XE-blok. Maar nog even terug naar de Kadett GSi 16V. In de tijd dat snorren en matjes populair waren was je met 150 pk in een compacte middenklasser helemaal het mannetje, tegenwoordig moet je met het dubbele aankomen om indruk te maken in het GTI-segment!

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

AutoWeek BigBoys! Elke zaterdag 16:30 op SBS6 (Advertorial)

De autokenners van AutoWeek komen met hun eigen televisieprogramma.   Lees verder
  advertorial Big Boys
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Opel Kadett GSi 16V Opel Kadett GSi 16V-motorblok Opel Kadett DTM (1989)
Opel Kadett GSi 16V Opel Kadett GSi Opel Kadett GSi 16V

Peilstok

De Jaguar X-type faalde hopeloos, gaat het de XE wel lukken om de Duitse concurrentie slapeloze nachten te bezorgen?

AutoWeek op Blendle

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep