Autonieuws  |  Officieel: Audi RS6 minder potent dan de vorige

5 december 2012  |  00:01  |  Tekst:

De Audi-fans zijn overduidelijk zoet geweest dit jaar, want Sinterklaas heeft een mooi cadeau voor hen meegebracht. De Pieten hebben namelijk zojuist de nieuwe RS6 van het bootdek af gerold!

Laten we maar met het slechte nieuws beginnen: de Russen hadden gelijk. De nieuwe RS6 is niet zo sterk als de vorige, die sinds 2010 niet meer leverbaar is bij ons. De V10 biturbo uit die auto maakt namelijk plaats voor een 4,0-liter V8, ook met twee turbo's. De oude RS6 had 580 pk en 650 Nm tot z'n beschikking, de nieuwe heeft 560 pk en 700 Nm. Minder pk's maar wel een hoger koppel, dus.

Nu niet meteen stoppen met lezen, want de derde generatie RS6 heeft een aantal zaken die voor 'm pleiten. Ten eerste is er het gewicht, dat zo'n 100 kilogram lager is dan voorheen. Mede daardoor kost de sprint naar 100 km/h 3,9 seconden, dat is zeven tienden sneller dan wat de vorige generatie presteerde. Bovendien heeft de nieuwe RS6 met het optionele Dynamic Plus-pack een topsnelheid van 305 km/h, bij de standaardversie grijpt de begrenzer in bij 250 km/h, met het Dynamic-pack wordt dat 280 km/h. De vorige RS6 was standaard begrensd op 250 km/h en was naar wens op te rekken tot 280 km/h.  

 

Veel zuiniger

Voor de liefhebbers wellicht minder interessant, maar in deze tijden wel een belangrijke factor, is het verbruik. De vorige RS6 gooide op dat gebied nou niet bepaald hoge ogen, met z'n gemiddelde verbruik van 14,0 liter per 100 km. De nieuwe doet het - mede door cilinderuitschakeling - een stuk rustiger aan: 9,8 l/100 km.

Schakelen gaat in de RS6 via een achttrapsautomaat. Deze kent twee schakelprogramma's: D en S(port). Desgewenst kan de bestuurder zelf schakelen met flippers achter het stuur. Voor meer rijdynamiek is een sportdifferentieel beschikbaar. Het ESC is volledig uitschakelbaar.

 

Shift Light

De RS6 onderscheidt zich van z'n mindere broeders door carrosserieapplicaties van mat-aluminium, een grille in hooglans zwart, een grote dakspoiler, een diffuser en twee grote ovale uitlaatpijpen. Klanten kunnen desgewenst kiezen voor het Aluminium- of het Carbon-package. In het laatste geval zijn de splitter vóór en de diffuser achter nog meer uitgesproken van vorm.

Ook het interieur is typisch RS. Sterk geprononceerde RS sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuur en een groot aantal aluminium onderdelen (pedalen, bedieningsknoppen) zijn de blikvangers. Een nieuwe functie in het RS-menu van het bestuurdersinformatiesysteem is het zogenaamde ‘shift light’. Naarmate het toerental stijgt, neem het aantal groene segmentjes in een lichtbalkje toe. Zodra het maximum toerental in zicht komt, wordt de lichtbalk rood en begint te knipperen om aan te geven dat overschakelen noodzakelijk is.

 

Tweede kwartaal 2013

De standaarduitrusting van de RS 6 Avant omvat onder meer LED-koplampen en -achterlichten, verlichte dorpels, parkeerhulp plus, automatische airconditioning (vier zones), MMI-navigatie plus met MMI touch en het Bose Surround Sound system met veertien luidsprekers. Audi verwacht 'm in het tweede kwartaal van 2013 bij de dealers, de prijzen zijn nog niet bekend.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

In 6 stappen een gebruikte auto zonder gebreken (Advertorial)

Hoe vind je een betrouwbare occasion? En wat doe je als je na aankoop toch een gebrek ontdekt?   Lees verder
  DAS Rechtsbijstand
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6
Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6
foto icoon
Foto special
Audi RS6
Audi RS6

Peilstok

Audi wil met de A9 Concept een spannender design introduceren. Is dat nodig?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

De Sport Editions van Audi. Sportief voordeel. Audi A4 Limousine Nu vanaf € 352,01 netto ...

AutoWeek Test

9 Noodsystemen

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep