Fiat Panda City / Pandina

i4S zei:
Clignoteur zei:
Ik zou niet eens metallic lak willen op een Panda, gewoon pure unilak.

Wat is daar het nut van?

Wat is het nut van metallic lak? Geen. Bij een praktische en vlotte auto als een Panda moet je gewoon een vlotte kleur kiezen, zoals het rood op de foto's, of fel blauw, geel, etc.

Clignoteur zei:
i4S zei:
Clignoteur zei:
Ik zou niet eens metallic lak willen op een Panda, gewoon pure unilak.

Wat is daar het nut van?

Wat is het nut van metallic lak? Geen. Bij een praktische en vlotte auto als een Panda moet je gewoon een vlotte kleur kiezen, zoals het rood op de foto's, of fel blauw, geel, etc.

Wel, het ziet er in het algemeen mooier uit. Vooral in de zon;)
Felle kleuren zijn ook vaak metallic hoor;)

Leuk die vergelijking tussen de oer-Panda en de allernieuwste. Ben erg benieuwd naar de rijverslagen van de nieuwe Fiat Panda. Over dik een week gaat Fiatblog.nl er een stuk in rijden. Dus Autoweek zal eerdaags ook wel met een verslag komen.

Testmap

Fiat_Panda_Twinair_14.jpg

Fiat_Panda_Twinair_12.jpg

Fiat_Panda_Twinair_15.jpg

Fiat_Panda_Twinair_24.jpg

AutoWeek
FiatBlog.nl
Telegraaf/AutoVisie (Video)

AutoCar
AutoExpress

l'Automobile Magazine
L'argus

AlVolante
Auto.it
OmniAuto.it

11.000 euro is gelijk aan ruim 24.000 ouderwetse Guldens.
Voor dat geld kocht je 20 jaar geleden een ruime D-segmenter als een Mazda 626 of een Nissan Bluebird.
Maar die sloepen bestonden slechts uit kaal blik, een beetje mechanica en wat rubber om het op de weg te houden.
Een moderne Panda bestaat uit veel meer materiaal en technologie dan de ouderwetse grote gezinsbakken.
Je krijgt nu dus veel meer auto voor je geld dan vroeger. Het vertaalt zich niet in formaat, maar wel in luxe en efficiëntere binnenruimte.

Goed dat je niet in België woont: € 11.000 is bijn BFr 450.000 !!!! Das pas schrikken :D

---GT--- zei:
11.000 euro is gelijk aan ruim 24.000 ouderwetse Guldens.
Voor dat geld kocht je 20 jaar geleden een ruime D-segmenter als een Mazda 626 of een Nissan Bluebird.

Mwah, tikkeltje overdreven: Een Corolla 1587 cc driedeurs hatchback in 1.6 XL-uitvoering kostte in 1987 € 11.187. (bron) In 1991 had je voor dat geld misschien nog net een kale Colt en een 626 zat ruim boven de 30.000 gulden (plm. 15.000 euro)

Basjc zei:
https://cardesigncommunity.com/articles/exclusive/design-story/1783.html

Wel een leuk stukje

Interessant, die theorieën achter een ogenschijnlijk recht toe recht aan onderdeel

De goedkoopste Panda kost in Italië (waar hij nota bene wordt geproduceerd!) 10.200 euro. Dan heb je als Nederlandse Panda-koper met 9.290 euro toch echt een goede deal (ervan uitgaande dat ze in Italië eerder minder dan meer standaarduitrusting in hun Fiats stoppen, zoals voorheen).

Volledige Italiaanse prijslijst:
1.2 69 CV POP 10.200 euro
1.3 MJT 75 CV S&S POP 12.400 euro

1.2 69 CV EASY 10.950 euro
0.9 TwinAir Turbo 85cv S&S EASY 12.450 euro
1.3 MJT 75 CV S&S EASY 13.150 euro

1.2 69 CV LOUNGE 12.200 euro
0.9 TwinAir Turbo 85 CV S&S LOUNGE 13.700 euro
1.3 MJT 75 CV S&S LOUNGE 14.400 euro

Alleen al voor het mooiere stuur zou ik voor de Panda gaan (en niet de Up).
Staan er trouwens meer vergelijkende foto's met de vorige Panda op die website? Ik heb wel even gekeken maar nog niets gevonden.

Ziet er goed uit.
Vraag me alleen wel af hoe lang die nieuwe turbomotor het vol houdt als je er enkel mee in de stad zou rijden.

Wel of geen turbomotor maakt toch niet uit voor stadsverkeer? Alle turbodiesels van taxi's, besteldiensten, bussen, etc. doen dat ook al jaar en dag. En ook alle gedownsizede middenklassers kunnen dat aan, dus waarom deze niet?

Begin nu eindelijk een beetje te wennen aan het uiterlijk van de nieuwe Panda, maar als ik 'm nu zo zie staan naast de huidige vind ik dat model toch veel geslaagder. Veel stoerder vooral. Ook vind ik 'm veel te groot geworden, terwijl ze de wielbasis ongemoeid hebben gelaten. Als je de auto groter maakt, doe 't dan gelijk goed.
Het interieur moest ik ook aan wennen, en vond het in Frankfurt toch een beetje geforceerd aandoen. Ook ontdekte ik wat scherpe randjes bij de 'afvalbak', maar goed, dat waren waarschijnlijk pre-productie auto's. De kleurstelling bij de Panda op de foto's is verreweg de leukste die je kan kiezen voor het interieur. Dat blauw en rood vind ik maar niks...

fiat-panda-nuova-2012-03.jpg

fiat-panda-nuova-2012-01.jpg

fiat-panda-nuova-2012-09.jpg

fiat-panda-nuova-2012-07.jpg

fiat-panda-nuova-2012-17.jpg

Meer foto's + rij-impressie: https://www.fiatblog.nl/?p=12813

Nieuwe Fiat Panda nu al goedkoper
[size=x-small]16 februari 2012[/size]

De nieuwe Fiat Panda arriveert deze maand in de showroom en wordt nu al goedkoper. Hoe zit dat?

Fiat biedt de nieuwe Panda aan met de inmiddels bekende tweecilindermotor. Deze is er met 65 en 85 pk, maar de productiestart van die eerste, de instapper, is vertraagd. Daardoor zou de vanafprijs van de Panda op 11.290 euro komen te liggen.

Om de instapprijs laag te houden biedt Fiat tot de komst van de TwinAir met 65 pk de versie met 85 pk – die is voorzien van een turbocompressor – aan vanaf 8.995 euro. Dat is dus 1.300 euro minder dan de Panda met deze motor eigenlijk kost. De instapmotor komt in juni op de markt, dus de tijdelijke prijsverlaging geldt tot die maand.

Na de TwinAir 65 volgt nog een TwinAir, die op aardgas loopt. Deze uitvoering van de tweecilinder heeft 80 pk. De prijs hiervan is nog niet bekend. Ook brengt Fiat nog dit jaar de Panda 4×4 op de markt.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2012/Februari/Nieuwe_Fiat_Panda_nu_al_goedkoper.html

Ik begin 'm steeds leuker te vinden!

autokopen.nl zei:
Fiat biedt de nieuwe Panda aan met de inmiddels bekende tweecilindermotor. Deze is er met 65 en 85 pk, maar de productiestart van die eerste, de instapper, is vertraagd. Daardoor zou de vanafprijs van de Panda op 11.290 euro komen te liggen.

Om de instapprijs laag te houden biedt Fiat tot de komst van de TwinAir met 65 pk de versie met 85 pk – die is voorzien van een turbocompressor – aan vanaf 8.995 euro. Dat is dus 1.300 euro minder dan de Panda met deze motor eigenlijk kost

Mijn rekentuig geeft 2.300 euro aan als ik invoer (11.290 -/- 8.995) :confused:

Overigens een erg geslaagde auto, die Panda! (y)

Vind de Panda zeker geslaagd. Ook de nieuwe, echt de mooiste in deze klassse. Ben alleen wel bang dat het door de matige kwaliteit (eigen ervaring) wel een dure auto wordt.

meeuw zei:
Vind de Panda zeker geslaagd. Ook de nieuwe, echt de mooiste in deze klassse. Ben alleen wel bang dat het door de matige kwaliteit (eigen ervaring) wel een dure auto wordt.

Er is vermoedelijk maar één auto in deze klasse waarbij de kwaliteit boven iedere twijfel verheven is en dat is de Daihatsu Cuore, de enige in Japan gebouwde A-segmenter (naast de dure Toyota iQ). Ondergewaardeerd model helaas sinds besloten is dat Daihatsu Europa zal verlaten en ziet er ook niet zo hip en volwassen (want erg smal) uit als de concurrentie. Ondanks de compacte buitenmaten op de achterbank zonder twijfel de ruimste in zijn klasse.

Ietsje te veel van het goede dat rode interieur.
C stijl erg geknutseld
Misser dat de achterportier bekleding niet hetzelfde is als voor (maar dat hebben meer auto's in dit segment, Bv bij de up ziet het er helemaal niet uit)

Leuke auto. Alles voelt solide aan en kent een leuk design. (y)
Maar ik moest wel lachen toen ik zag dat met de stoelpositie zoals ie goed staat voor mij, de stoel nagenoeg tegen de achterbank aan staat.
't Blijft allemaal net te klein voor sommige Europeanen.. :T

Maar verder is het een erg leuk karretje. Sowieso is het A-segment een segment met leuke autootjes (up!, Picanto, Twingo, Panda).

Fiat-Panda-Kia-Picanto-560x373-8d9aaf7e6f5ff626.jpg

1. Kia Picanto - 310/500 punten
2. Fiat Panda - 295/500 punten

Complete vergelijkingstest: https://www.autobild.de/artikel/fiat-panda-kia-picanto-vergleich-2895255.html

Hopelijk komt de Panda vanaf juli (wanneer veel andere stadsauto's toch hun wegenbelastingvrije status verliezen) ook beschikbaar als 1.2. Die oude 1.2 FIRE motor lijkt toch een veel prettiger krachtbron te zijn dan de TwinAir. AutoCar heeft al enkele keren aangegeven dat het basismodel de beste keuze is, AutoBild geeft nu dus ook aan dat de 1.2 meer kans had gemaakt tegenover de Picanto

Fiat heeft ook diverse accessoires voor de Panda gereed (inclusief iconische stickersets :)):

LineaaccessoriFiatPanda_01.jpg

LineaaccessoriFiatPanda_04.jpg

LineaaccessoriFiatPanda_10.jpg

LineaaccessoriFiatPanda_22.jpg

LineaaccessoriFiatPanda_23.jpg

Meer accessoires: https://www.autoblog.it/post/40375/fiat-panda-debutta-la-nuova-gamma-accessori

i4S zei:
Dakrails op een Panda, 't blijft lachwekkend

Voor de gemiddelde skiër toch niet..

LineaaccessoriFiatPanda_20.jpg

Dat ding met die potloden begrijp ik minder, wie heeft er nou een potlood bij zich in de auto tegenwoordig? Iedereen heeft toch een elektronisch apparaat om aantekeningen in op te slaan? En er is niet eens plek voor een gummetje..

Clignoteur zei:
(...) Dat ding met die potloden begrijp ik minder, wie heeft er nou een potlood bij zich in de auto tegenwoordig? Iedereen heeft toch een elektronisch apparaat om aantekeningen in op te slaan? En er is niet eens plek voor een gummetje..

Ik heb - naast een paar elektronische apparaten - altijd een pen op zak. En het liefst heb ik er een aantal onder handbereik. Ik vind zo'n potloden-/pennenhouder dus wel een grappig accessoire.

Yellow Cab zei:
Clignoteur zei:
(...) Dat ding met die potloden begrijp ik minder, wie heeft er nou een potlood bij zich in de auto tegenwoordig? Iedereen heeft toch een elektronisch apparaat om aantekeningen in op te slaan? En er is niet eens plek voor een gummetje..

Ik heb - naast een paar elektronische apparaten - altijd een pen op zak. En het liefst heb ik er een aantal onder handbereik. Ik vind zo'n potloden-/pennenhouder dus wel een grappig accessoire.

Sowieso, altijd handig om wat op te schrijven in een Moleskine bijvoorbeeld;)

i4S zei:
Skiën en een Panda meenemen is inderdaad wel heel logisch;)

Inderdaad i4S: Géén skivakantie voor mensen die slechts een Panda kunnen betalen! Unterscheid muss sein! (heb ik dat al niet eens eerder gehoord?)

iDS zei:
Inderdaad i4S: Géén skivakantie voor mensen die slechts een Panda kunnen betalen! Unterscheid muss sein! (heb ik dat al niet eens eerder gehoord?)

Sterker nog, ook geen windsurfen, fietsen, kamperen of überhaupt op vakantie gaan voor Panda-rijders! Er mag dus ook geen trekhaak voor Panda's worden geleverd.

Clignoteur zei:
iDS zei:

Sterker nog, ook geen windsurfen, fietsen, kamperen of überhaupt op vakantie gaan voor Panda-rijders! Er mag dus ook geen trekhaak voor Panda's worden geleverd.

Precies;), fijn dat je het met me eens bent.

De 4x4 zit eraan te komen. Volgens het Italiaanse magazine Quattroruote komt hij dit najaar al, met de TwinAir motor (85 pk) en de MultiJet Diesel (75 pk). Hij krijgt een elektronisch geregelde aandrijfverdeling die gebruikmaakt van de ESP- en ABS-sensoren. De eerste versnelling wordt wel wat korter dan bij het 2WD-model. Een Traction Plus systeem zal bij snelheden tot 30 km/h door af te remmen op de individuele voorwielen zorgen voor verdeling van de trekkracht tussen links- en rechtsvoor als ware het een zelfblokkerend differentieel.

p4x4.png

[size=x-small]Dat woord Quattro op de achterbumper hoort niet bij de auto. Het is het eerste deel van de naam van het bovengenoemde magazine dat deze shop/foto op zijn site heeft gezet.[/size]

a10_4ff2f35184e21.jpg

a22_4ff2f352066b6.jpg

a40_4ff2f352252da.jpg

a50_4ff2f3526b7ea.jpg

Meer foto's: https://www.auto.cz/srovnavaci-test-fiat-panda-1-2-vs-skoda-citigo-1-0-5dv-v-mikrosvete-prituhuje-68034

Optisch gewoon meer auto, die Panda. De VAG drieling, evenals de TPCA drieling en de Alto/Pixo ogen wat mij betreft veel meer als een koekblik dan zo'n Panda, of een Picanto, Spark, Agila/Splash. De i10 hangt er een beetje tussenin. De nieuwe Panda heeft wel teveel lijntjes.

Daewoo-Chevrolet zei:
De VAG drieling, evenals de TPCA drieling en de Alto/Pixo ogen wat mij betreft veel meer als een koekblik dan zo'n Panda, of een Picanto, Spark, Agila/Splash

Tot je plaats neemt in het interieur, daar toont de nieuwe Panda zijn ware koekblikkenkarakter.

up! zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
De VAG drieling, evenals de TPCA drieling en de Alto/Pixo ogen wat mij betreft veel meer als een koekblik dan zo'n Panda, of een Picanto, Spark, Agila/Splash

Tot je plaats neemt in het interieur, daar toont de nieuwe Panda zijn ware koekblikkenkarakter.

Veel minder dan de Up wat mij betreft. In de Classic Panda en de nieuwe Panda is geen plaatwerk te ontdekken in het interieur, alles keurig afgewerkt, terwijl in de VAG drieling je net als bij de TPCA drieling nog plaatwerk tegen komt in het interieur en kofferbak. Alsof je in de jaren 80 plaatsneemt. o_O

Overigens vind ik het interieur van de nieuwe Panda wel aan de drukke kant. Dan gaat mijn voorkeur toch nog altijd uit naar de Classic Panda. :)

Nieuwe Panda Van (uiteraard weer niet voor Nederland):

nuova-panda-van_5125.jpg

nuova-panda-van_5126.jpg

nuova-panda-van_5127.jpg

nuova-panda-van_5128.jpg

nuova-panda-van_5129.jpg

Meer foto's: https://www.omnifurgone.it/magazine/805/fiat-professional-svela-la-nuova-panda-van

Ziet er zeker niet lelijk uit met die zwarte bumpers, ik vind het eigenlijk wel stoer. Je rijdt er zeker niet mee voor schut. Wat mij betreft mogen de basisversies er best zo uitzien.

Het grote Panda-nieuws op de Parijse autosalon is natuurlijk de nieuwe 4x4 (Climbing), maar Fiat zal ook de nieuwe Panda Natural Power introduceren. Waar het oude model een 77 pk sterke 1.4 liter motor had, is de nieuwe versie met 0.9 TwinAir en 59 kW/80 pk duidelijk moderner. Het maximum koppel bedraagt 140 Nm. De tankinhoud bedraagt 37 liter. De Panda Natural Power heeft net als zijn voorganger een verhoogde onderstel zoals de 4x4 in verband met de brandstoftank.
Belangrijke concurrent wordt de Volkswagen eco up! met 68 pk sterke 1.0 liter motor en een CO[sub]2[/sub]-uitstoot van 79 g/km. De huidige Panda 1.4 Natural Power zit op 107 g/km, maar Fiat moet met de nieuwe motor de up! op zijn minst dicht kunnen benaderen.

[size=x-small]wo 29 aug 2012, 17:10[/size]
[size=medium]Driemaal Fiat Panda 4x4[/size]

AMSTERDAM - De Fiat Panda 4x4 is alweer dertig jaar op de markt. Nu is de derde generatie Fiat Panda 4x4 eindelijk een feit. Echt een geheim is het model niet meer, want door patenttekeningen en spyshots werd het design al eerder bekend.

ZWARTE OPZETSTUKKEN

Het design van de Panda 4x4 kenmerkt zich door de toevoeging van zwarte opzetstukken voor zowel het voor- als achtersteven maar ook voor de sideskirts. Wielen in de maat 15-inch maken het geheel af. De vijfdeurs Panda 4x4 is 368 cm lang, 167 cm breed en 160 cm hoog. De wielbasis bedraagt 230 cm. Op het gebied van kleuren kent het palet twee toevoegingen, te weten Sicilia orange en Toscana green.

TWEE MOTOREN

De Panda 4x4 maakt gebruik van een vierwielaandrijving met zogeheten 'torque on demand' en een elektrische differentieel. Eerstgenoemde systeem bestaat uit permanent vierwielaandrijvingssysteem. Via een elektronisch systeem wordt gekeken naar welke as de aandrijvingkrachten het beste gestuurd kunnen worden. De Panda 4x4 maakt verder gebruik van ESC (Electronic Stability Control) en ELD (Electronic Locking Differential). ELD grijpt in wanneer er geremd word onder slechte gripomstandigheden. Het systeem kan via een knop op het dashboard worden geactiveerd bij snelheden onder de 50 km/h. Er zijn twee motoren leverbaar: een 85 pk sterke 0.9 TwinAir benzinemotor of een 75 pk sterke 1.3 MultiJet dieselmotor. Beide motoren worden gekoppeld aan een manuele zesbak en een stop-/startsysteem.

De Fiat Panda 4x4 debuteert op de Autosalon van Parijs eind september. De auto arriveert nog dit jaar op de Nederlandse markt.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/fiat/12855223/__Driemaal_Fiat_Panda_4x4__.html

nuova-fiat-panda-4x4_3.jpg

nuova-fiat-panda-4x4_1.jpg

nuova-fiat-panda-4x4_2.jpg

nuova-fiat-panda-4x4_4.jpg

Bron: https://www.omniauto.it/magazine/20932/nuova-fiat-panda-4x4

[size=x-small]wo 05 sep 2012, 14:29[/size]
[size=medium]Fiat Panda nu ook op biogas[/size]
[size=x-small]door Guus Hoevenaars[/size]

AMSTERDAM - Fiat heeft de Panda Natural Power gepresenteerd. Deze auto is voorzien van een 0,9 TwinAir Turbo die biogas verbruikt.

Deze Panda levert 80 pk en heeft op biogas een CO2-uitstoot van slechts 86 gram per kilometer. Aanzienlijk minder dan de 99 gram die de 85 pk sterke TwinAir Turbo benzinemotor uitstoot.

De Panda kan op zowel biogas als benzine rijden en de bestuurder kan elk moment wisselen tussen de twee met een knop op het dashboard.

November

De Panda op biogas komt in november op de markt. Dan verschijnt ook een minder krachtige benzineversie van de TwinAir benzinemotor. Deze motor is niet voorzien van een turbo en levert 65 pk.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/fiat/12896047/__Fiat_Panda_nu_ook_op_biogas__.html

nuova_fiat_panda_natural_power_21015.jpg

Terug
Bovenaan