Honda FR-V 1.7i Comfort (2005)
Gezocht: medepassagiers
Je kunt met z'n drieën naast elkaar zitten. Maar als je alleen met de brede FR-V rijdt, voel je je klein. En ben je met z'n tweeën, dan zit de voorste passagier ver weg, tenzij die op de middelste stoel plaatsneemt. FR-V staat voor Flexible Recreational Vehicle; geen van de stoelen is echter uitneembaar.Het interieur van de FR-V oogt een tikkeltje Amerikaans.
Hoofdverantwoordelijk is de knaloranje dashboardverlichting en het grijze bedieningspaneel van de airco. Met het glasoppervlak van de Honda heb je airco hard nodig. Gelukkig beschikt de Honda over automatische klimaatregeling, want als je met zes man in de auto zit, zijn de ramen zo beslagen. Vervolgens gaan je ogen naar de versnellingspook op het dashboard, die net te ver weg staat.
Ook andere bedieningszaken zitten ver weg. Zo huizen de knoppen van de elektrische ruitbediening links op het dashboard. Op het portier is de boel eenvoudig gehouden, wat ruimtewinst is voor de inzittenden. De handrem, die je moet uittrekken, zit ónder het dashboard. De middelste voorstoel laat zich omtoverentot armsteun of bergvak. De voorste helft van de zitting kantelt naar voren, zodat er een opbergvak verschijnt.
Gelukkig kun je de stoel naar achteren schuiven, want anders heb je nauwelijks beenruimte. Maar dan zit je gauw klem tussen de leuningen van de beide andere voorstoelen. Ook de middelste achterstoel moet dan naar achter, want anders kan daar weer niemand zitten. Het klinkt wat omslachtig, maar je kunt wel met zes volwassenen op pad, met bagage. Wanneer je lange spullen vervoert, kun je van de middelste stoelen de leuning platleggen. De buitenste zetels houden de materialen op hun plaats.
De FR-V heeft opberglades onder de voorstoelen en er zijn bekerhouders onder het dashboard. Achter een afsluitbaar klepje in de middenconsole vinden kleine spullen een plek en de rugleuningen van de stoelen hebben kaartenvakken.
Honda-aard
De Honda FR-V is ook leverbaar met een 2,0-literkrachtbron en een 2.2 i-CTDi. Onze instapper beschikt over een 1,7-litermotor met 125 pk, een enkele nokkenas, variabele kleptiming en elektronische controle van de lifthoogte. De zestienklepper komt pas boven de 4.000 tpm tot leven. Maar dan komt wel zijn Hondaaard boven, met een sportief geluid klimt de FR-V gretig in toeren. De Honda-motor treedt altijd op de voorgrond. Irritant is de brom bij 100 km/h, het blok draait met de bak in vijf op dat moment 3.200 tpm. De Honda stuurt licht, maar gelukkig filtert het besturingssysteem niet al het gevoel eruit. De FR-V heeft het in bochten erg naar zijn zin en voelt bijzonder vertrouwenwekkend aan.
Het onderstel is behoorlijk comfortabel. In bochten helt de FR-V fors, dat komt mede door de slappe vering. Daarom zou je wat extra ondersteuning van de stoelen wensen. Onderstuur treedt snel op, maar vergeet niet dat hij een hoog zwaartepunt heeft. We zijn toch te spreken over de rijeigenschappen van deze Honda MPV. Uiteraard heeft de Honda ABS met elektronische remkrachtverdeling. Er zijn twee airbags voorin, een airbag voor de middelste passagier en zijairbags voor de bestuurder en rechterpassagier. Verder zijn er voor en achter gordijnairbags, zodat het met de airbags wel goed zit.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | FR-V 1.7i Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.210 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.668 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.285 mm / 1.810 mm / 1.610 mm |
Wielbasis | 2.685 mm |
Massa leeg | 1.366 kg |
Laadvermogen | 524 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,8 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,5 s / 16,8 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.