Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2013)

Guitig karretje

Chevrolet Spark 1.0 BiFuel

De Spark is alweer enkele jaren Chevrolets troef in het A-segment. Onlangs kreeg de kleine Chevy een nieuwe variant in de vorm van de Bifuel-versie. Door de montage van een lpg-installatie wordt de uitstoot lager en is de Spark extra voordelig te rijden.

Als het om het uiterlijk gaat, heeft Chevrolet zich er bij de Spark niet bepaald gemakkelijk van afgemaakt. Het instapmodel van het Amerikaanse merk moest niet alleen gunstig geprijsd zijn, maar er ook nog eens leuk uitzien. Dat laatste lijkt ons in elk geval prima gelukt: het uiterlijk van de Chevrolet Spark is zonder meer geslaagd. Details als de ronde achterlichten en de hoog in de neus geplaatste, scherp gesneden koplampen springen meteen in het oog. We zien een oplopende taille en achterwielen die op de hoeken staan. Het interieur is helaas een ander verhaal, want dat oogt goedkoop en is matig afgewerkt. Beter kun je daarom de iets royaler aangeklede LT kiezen, hoewel die duurder is. Het bijzondere aan deze Bifuel-versie is de lpg-installatie, die afkomstig is van BRC. De bijbehorende tank is 31 liter groot en is geplaatst in de kuip van het reservewiel, zodat er geen bagageruimte verloren gaat. De vulaansluiting is weggewerkt achter de tankdop, zodat die niet in het zicht zit.

Viercilinder

Chevrolet trakteert de Spark-rijder op een heuse viercilindermotor, waar veel concurrenten tegenwoordig zijn voorzien van een driepitter. Toch levert dat hem geen voordelen op. De viercilinder is niet duidelijk stiller of soepeler, en al helemaal niet krachtiger. Het gaspedaal moet echt de mat in als je een beetje vooruit wilt komen. Versnellen van 100 naar 120 km/h lijkt een eeuwigheid te duren. Maar ook in de dagelijkse omgang voelt deze motor enorm traag aan. Dat heeft mede te maken met het feit dat hij op gas loopt, waardoor de krachtbron enkele paardenkrachten inlevert. Op benzine is hij merkbaar bijteriger, maar ja, daar heb je geen gasauto voor gekocht. De lpg-tank is trouwens erg klein; meer dan 25 liter kregen we er niet in na leegrijden. Het verbruik ligt zoals altijd hoger dan dat van een benzineversie. Dat is niet erg; je betaalt doorgaans een euro per liter minder en dan is 1 op 12,8 ineens erg zuinig. Wel blijft de actieradius dan beperkt tot zo'n 300 kilometer. De versnellingsbak laat zich met vrij grote, gevoelloze slagen bedienen. Ook de besturing kenmerkt zich niet door verfijning en doet soms zelfs wat vaag aan. De Spark helt in bochten iets te veel over. Daar staat tegenover dat hij wel soepel is geveerd.

De Spark is niet de ruimste in zijn klasse, hoewel de beschik- bare centimeters optimaal worden benut. Het is natuurlijk geen limo, dus vanuit die optiek is het best knap dat hij plek biedt aan vier personen en een beetje bagage. ESP is op de Spark niet leverbaar, maar hij heeft wel front- en zijairbags en gordijnairbags. Wel moet je het zonder afstandsbediening op de centrale vergrendeling stellen. Het is lang geleden dat we een auto met de sleutel op slot moesten draaien.

Oordeel

Een guitig karretje, tot je de deur opentrekt. 
Wat een zwarte, goedkope bedoening! Zijn 
viercilinder weet evenmin indruk te maken.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Spark 1.0 LS BiFuel
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.395

Specificaties

Brandstof lpg
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 995 cc
Maximaal vermogen 48 kW / 65 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 31 l
Lengte / breedte / hoogte 3.640 mm / 1.597 mm / 1.522 mm
Wielbasis 2.375 mm
Massa leeg 929 kg
Laadvermogen 426 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden155/80R13Prijzen
Topsnelheid 148 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,9 s (fabrieksopgave: 15,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,3 s / 10,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,9 s / 22,6 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km (fabrieksopgave: 6,8 l/100km)
CO2-uitstoot 110 g/km

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.