Audi A4 Allroad Quattro 3.0 TDI 272 pk (2016)
SUV en stationcar tegelijk
Wat maakt van een Audi A4 Avant een A4 Allroad? De bodemspeling, bijvoorbeeld. Dankzij de banden met een hogere wang en de langere veren staat de auto 34 millimeter hoger dan een gewone A4. Vanbuiten zijn het vooral de traditionele zwarte bumperdelen en de prominente grille met verticale lamellen die opvallen. Uiteraard is elke Allroad standaard voorzien van quattro-vierwielaandrijving.
Het A4-dashboard is bij de testauto voorzien van het optionele instrumentarium, dat de bestuurder laat bepalen wat deze allemaal voor zich wil zien. Speciaal voor de Allroad is de knop voor Hill Descent Control, het systeem waarmee de auto zelf gas en rem regelt bij steile afdalingen.
Het onderstel is wat softer dan bij de gewone A4 Avant, de vering en demping geven de carrosserie veel meer bewegingsvrijheid. Daardoor voelt de Allroad zweverig aan. Je kunt de testauto met de stand Dynamic van het optionele Audi-dempersysteem straffer maken. Maar zelfs dan zal de hoogpotige auto nooit dynamisch aanvoelen. Overigens moet deze Allroad het zonder luchtvering stellen; de A6 Allroad heeft dat systeem wel.
Snel is de Audi zeker, hij sprint ruim binnen 6 seconden van 0 naar 100 km/h. De achttraps automatische transmissie is zeer verfijnd en weet heel goed wanneer hij wel en niet moet schakelen. Hij doet dat best zuinig, de Audi scoort een heel nette 1 op 14,1.
De Audi A4 Allroad Quattro 3.0 TDI met 272 pk begint bij een forse € 67.180. De test-Audi is uitgerust met het Pro Line Plus-pakket, dat onder meer het grote navigatiescherm bevat. Sla je door in het aanvinken van opties, dan schiet de prijs van de zwaarst gemotoriseerde A4 Allroad gemakkelijk door naar een ton of meer.
Oordeel
Beenruimte en hoofdruimte op de achterbank prima voor elkaar. De afwerking van het interieur is mooi. Onderstel bijzonder comfortabel afgesteld. V6 klinkt mooi en doet zijn werk lekker stil. Bestaansrecht van dit model is wat twijfelachtig. Niet bijzonder veel rijdynamiek. Hoge aanschafprijs.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Allroad 3.0 TDI 272pk quattro |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 72.460 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 3.250 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.750 mm / 1.842 mm / 1.493 mm |
Wielbasis | 2.818 mm |
Massa leeg | 1.705 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,8 s (fabrieksopgave: 5,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,7s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Lees ook
Audi A4 Allroad Quattro 3.0 TDI 272 pk - BMW 330d Gran Turismo
Rij-impressie - Audi A4 Allroad
Classic Review: Monsterlijke half miljoen dure Audi Sport Quattro trekt als een dolle
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.