Alfa Romeo Giulia 2.0T (2017)

Een volbloed-Alfa

Alfa Romeo Giulia 2.0T
Afgelopen zomer werd de Alfa Romeo Giulia gepresenteerd, met genoeg eigenschappen om zeer enthousiast over te zijn. De 159 was veel te mainstream, maar met de Giulia zit Alfa weer ouderwets in de dynamische hoek waarin de 156 furore maakte.

We rijden een fijne 200 pk-benzineversie van de Alfa Romeo Giulia. Dat is de instapper op benzine, dus Alfa toont zich niet bepaald kinderachtig met zijn nieuweling. De 2.0T Super, zoals deze uitvoering heet, heeft een achttrapsautomaat en een monster van een motor. Het maakt de Giulia fel en hij klimt gretig in de toeren: een snelle auto met een erg fijne gasrespons. In de Dynamic-stand is het zelfs een hitsig apparaat, dat nauwelijks tijd nodig heeft om de turbo op gang te krijgen. Je zou hem bijna als sportauto gaan zien, terwijl het 'gewoon' een sedan is. De besturing is hyperdirect en licht en doet denken aan een Ferrari. Anders dan bij sommige concurrenten wordt de eerste beweging opgevolgd door een wagonlading grip, waarbij je merkt hoe licht de Giulia is. Gezien de fijne balans heb je, zeker op nat wegdek, een auto waarmee je flink wat dwars plezier kunt hebben. Vreemd genoeg kan het ESP niet uit, terwijl de auto toch gemaakt is voor dit soort spielerei.

Achterin scoort de Giulia voldoende en de cockpit oogt fris en modern, maar is kwalitatief wel onder de maat. Te veel goedkoop plastic met harde randjes, knoppen waarvan je je afvraagt of ze het wel 200.000 kilometer uithouden en een erg verouderd multimediasysteem. Voor een normale D-segmenter is het prima, maar Alfa heeft nog een lange weg te gaan voordat het het predicaat premium kan claimen. Niettemin zit de auto goed in de spullen; voor zo'n € 55.000 heb je alles erop en eraan. Alfa heeft alles overboord gezet om de meest dynamische middenklasser te creëren. Wat het streven naar premiumkwaliteit betreft laat de Giulia te wensen over, maar de focus lag op wat een Alfa moet zijn: een Italiaanse, hitsige stuurmachine. In dat opzicht is de missie uitstekend geslaagd.

Oordeel

4 sterren

De Alfa Romeo Giulia is de scherpste auto in zijn segment, dus het tot voor kort wegkwijnende merk heeft het eindelijk weer geflikt: Alfa’s eerste betaalbare achterwielaandrijver in jaren is een pure rijdersauto.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Giulia 2.0T 200pk
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.370

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.643 mm / 1.873 mm / 1.436 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.404 kg
Laadvermogen 601 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 600 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s (fabrieksopgave: 6,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,0s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (119) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum