Autotests  |  Toyota Camry 2.2i GL (1999)

11 september 2002

Signalement

Toyota
Camry 2.2i GL
4-deurs, sedan
5 versnellingen handgeschakeld
1999
€ 26.535

Op ons continent speelt Toyota"s grote middenklasser een bescheiden rol. Je ziet hem niet zo vaak en áls je hem al tegenkomt, zie je hem door z"n onopvallende voorkomen - ondanks z"n flinke afmetingen - makkelijk over het hoofd.

De huidige Toyota Camry, die eind 1996 werd geïntroduceerd, loopt wat vormgeving betreft duidelijk achter bij de modellen die later volgden, met name de Picnic, Corolla en Avensis. Die hebben een herkenbaar smoel, terwijl de Camry een anonieme verschijning is.
De krachtbron in het vooronder van de Camry meet 2.2 liter. Daarmee levert de Japanse viercilinder een relatief laag vermogen van 96 kW/131 pk. Wel ontwikkelt hij lekker veel trekkracht, want de Toyota-motor weet een koppel van 192 Nm te mobiliseren. Het vermogen gaat naar de voorwielen.
Toyota geeft voor de Camry een top van 200 op. Voor het optrekken van 0 naar 100 heeft hij volgens de officiële cijfers 10,4 s nodig. Onze eigen metingen bleven daarbij achter: 11,6 tellen. Op het onderdeel tussenacceleratie heeft de Japanner goede papieren. In vier en vijf snelde hij achtereenvolgens in 10,5 en 13,6 s van 80-120. Bij het brandstofverbruik maakte de Toyota de fabrieksbeloften net zo min geheel waar als bij de 0-100 sprint.
Als het om rust in het interieur gaat, valt de Camry moeilijk te kloppen. Toyota heeft uitgebreide maatregelen genomen om van het passagierscompartiment van z"n grote middenklasser een "stiltegebied" te maken. En die maatregelen hebben hun uitwerking niet gemist. Reden we 100 km/h dan gaf de geluidsmeter slechts 64,5 dB aan. Werd het tempo opgevoerd naar 120, dan lazen wij nog altijd niet meer dan 67,5 dB af.
De Toyota Camry laat zich licht en makkelijk bedienen. Dat geldt om te beginnen voor de besturing. Die vergt weinig spierkracht, maar dat wil nog niet zeggen dat hij vaag of gevoelloos werkt. De bevelen van de chauffeur worden als vanzelf aan de voorwielen doorgegeven. Ook voor de bediening van het koppelingspedaal is geen goed getraind been nodig en de Camry heeft zo"n typisch Japanse, soepele versnellingsbak. Dit alles maakt dat de toch 1360 kg wegende automobiel lichtvoetig aandoet. Hij is makkelijk in de omgang en geeft daarbij tegelijk een gevoel van zekerheid. Die zekerheid heb je ook bij het nemen van snelle bochten. De voorwielaandrijver rondt ze vlotjes en stabiel. Bij het afstemmen van vering en demping heeft Toyota een mooi compromis weten te vinden. Niet stug, niet week, maar wel comfortabel. Ook als de toestand van het wegdek te wensen over laat.
Het interieur van de Camry is al even onopvallend als z"n uiterlijk. Dashboard en instrumentenpaneel zijn heel simpel uitgevoerd. En hoewel panelen met houtstructuur zorgen voor luxe accenten, blijft het leefgedeelte eenvoud uitstralen. Dit moet echter niet verward worden met soberheid, want zo"n prijzig accessoire als een automatische airconditioning maakt deel uit van de standaarduitrusting. De voorstoelen zijn erop berekend om bestuurder en bijrijder comfortabel te vervoeren.

 

Echte reiswagen

Natuurlijk biedt de Toyota mogelijkheden om klein grut op te bergen. We noemen korte maar diepe portiervakken en een vak in de middenarmsteun. Achterin de Camry treffen we uiteraard een middenarmsteun aan. Drie rolgordels vinden we er ook, net als een trio in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Aan hoofd- en beenruimte ontbreekt het passagiers die op de achterbank van de Toyota meereizen niet.
Een echte reiswagen hoort een flink formaat bagageruimte te hebben. In dit opzicht stelt de Toyota zeker niet teleur. De kofferbak van de Camry meet liefst 518 liter. Moeten er nėg meer spullen mee dan de bak aankan: geen probleem. Voor uitbreidingsmogelijkheden is gezorgd. De rugleuning is in twee gelijke delen omklapbaar. Ondanks dat is deze auto niet bijster geschikt voor het vervoeren van "grote stukken", want de doorvoerruimte tussen de kofferbak en het interieur is bepaald krap. En het is jammer dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen.
De Camry heeft beslist indruk op ons gemaakt. Niet alleen is hij enorm stil en zeer comfortabel, maar ook biedt hij een ruime uitrusting met zelfs zij-airbags. En als we dan nog denken aan de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Toyota kunnen we maar een ding constateren: goede keus, die Camry.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud2164 cc
Maximaal vermogen96 kW/131 pk bij 5200 tpm
Maximaal koppel196 Nm bij 4200 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Toyota Camry 2.2i GL Toyota Camry 2.2i GL Toyota Camry 2.2i GL

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep