Autotests  |  Toyota Corolla 1.3 G6 (1997)

24 juli 2002

Signalement

Toyota
Corolla 1.3 G6
3-deurs, hatchback
6 versnellingen handgeschakeld
1997
€ 15.425

Saai en anoniem, maar allerhoogste kwaliteit; het stond voor bijna alle generaties van de Toyota Corolla. Tot nu toe. De degelijke Corolla heeft een opvallend, gedurfd uiterlijk gekregen. En wat je dan krijgt? Een Corolla G6 bijvoorbeeld.

G6? Jazeker, de zes van zes versnellingen. De 1.3 G6 is een soort GTi-achtige Corolla, met sportieve looks van binnen en van buiten, standaard ABS, maar zonder brute kracht.
De 1,3-liter motor met zestien kleppen levert 86 pk en een aardig koppel. Met 30 km/h in de derde versnelling geef je gas bij ongeveer 1500 toeren. En wat denkt u? De Corolla pakt op. Bijna zonder morren. Zoals bij de meeste Japanse auto"s is deze basismotor uitstekend geschikt voor de Corolla. Want hij maakt de auto vlot genoeg (hoewel geen strepentrekker), de Corolla heeft voldoende souplesse en vraagt niet teveel brandstof voor die inspanningen. En daarbij komt nog iets waarin Toyota uitblinkt en zichzelf hier weer verbetert: "t loopt als een naaimachine, maar dan geraffineerder. Nog even over die trekkracht: in de zesde versnelling is de auto zo dood als een pier. Goed, "t is een blitse bak die er goed uitziet en klik-klik schakelt: direct, kort en zeer precies (maar niet zo heel licht). Alleen... het nut ervan ontgaat ons. Het verhaal gaat dat het past bij het sportieve karakter van de G6. Trouwens: als je de achteruit inschakelt, gaat het van tuut-tuut-tuut-tuut. Zoals bij een vrachtwagen.
Het verbruik van de 1.3-Corolla is best fraai. Al moet gezegd worden dat het mooi, warm weer was. Een vinnige rit, met acceleratiemetingen en sportief ingestelde gastrijders leverde 1 op 12 op. Een snelwegrit, een kilometertje of vierhonderd in Nederland over de autobaan in (natuurlijk!) de zesde versnelling leverde... 1 op 14,9 op! Netjes. Tot slot: stil is de 1,3-liter zestienkleppen-motor ook nog eens een keer.
De Corolla-hatchback voelt stijf en stevig aan onder het rijden. Echt, de degelijkheid voel je en zie je. De bediening van de auto is een ander sterk punt. Een niet te lichte besturing met blijvend gevoel, stevige, vertrouwenwekkende hendels, knoppen en schakelaars. De auto komt tijdens het rijden en in de bediening niet blikkerig over en veel "zwaar der" van kaliber dan bijvoorbeeld aartsrivaal Almera van Nis san. Maar het zijn allemaal bekende dingen van een driedeurs Corolla. Had het vorige model ook. Waarmee deze Corolla zich duidelijk onderscheidt is zijn onderstel. Heel verrassend heeft Toyota een aardig compromis gevonden tussen wegligging en veercomfort. De Corolla ligt vertrouwd op de weg, leent zich voor hard bochtenwerk en gedraagt zich daarbij safe en voorspelbaar. Bovendien is de auto voorzien van een prettige vering die nu eens niet keihard korte oneffenheden doorgeeft.

 

Kei- en keihard

Wat is die achterbank kei- en keihard, zeg! Poehé. Ook de voorstoelen zijn stevig, maar de sportexemplaren in de G6 bieden toch wel veel steun. Het is weer balen geblazen als we veel van de achterbank gebruik moeten maken; die passagiers stoel met walk-in-systeem komt weer eens niet terug in de oude stand. Aaargh! Verder is het uitzicht rondom voor de piloot matig. Want de C-stijl is fors en de achterruit klein uitgevallen. De ramen achter zijn niet uitstelbaar, de achterbank is in twee delen neerklapbaar. De zitting is alleen in zijn geheel naar voren te klappen. Zwak punt van de nieuwe Corolla hatchback is de beenruimte op de achterbank. Je voeten komen snel in de knel. De testrijder was geen reus, maar zit in de Corolla toch bijna met de stoel in de achterste stand. En dat is geen pretje voor wie er achter zit. De hoofdruimte kan er wel mee door en de bagageruimte is gangbaar voor dit formaat Japanner. De afwerking: top.
De G6 heeft als enige Corolla standaard ABS. Dat is klasse en het moet meegenomen worden in zijn prijs van ruim 35 mille. En het werkt, al hebben we wel eens geraffineerdere ABS"sen onder handen en voeten genomen. De Corolla vertraagt enorm, hapt in het asfalt, doet een stapje naar rechts, zet die beweging niet door en... we staan stil. Na een keer of tien: de Corolla blijft verkrampt naar rechts neigen, maar blijft bestuurbaar.
Wat we met die G6 moeten is ons een raadsel. Want voor minder geld heb je ook een driedeurs Corolla met 1.6-motor van 110 pk en airconditioning. Zonder ABS en sportieve aankleding en uiteraard moet je die zesde versnelling dan ook "missen" maar toch: die G6 is een vreemde, maar wel lekker uitgebalanceerde eend in de bijt.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1332 cc
Maximaal vermogen63 kW/86 pk bij 5400 tpm
Maximaal koppel120 Nm bij 4200 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Toyota Corolla 1.3 G6 Toyota Corolla 1.3 G6

Volg AutoWeek

AutoWeek Dubbeltest

Chevrolet Cruze - Toyota Corolla
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep