AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Camry 3.0i V6 GX (2000) - Test

Kwestie van smaak

Toyota Camry 3.0i V6 GX

De Toyota-stilisten hebben het uiterlijk van de Camry V6 verfraaid. De Japanners hebben trouwens de mogelijkheid aangegrepen om ook de motor licht aan te passen. Een vernieuwde motor en een kleine facelift. Genoeg redenen om de auto mee op reis te nemen.

De charme en de kracht van de hoofdrolspeler van deze test zit "m in zijn 3-litermotor. De Camry-krachtbron is licht gewijzigd, levert nu 184 pk bij 5200 tpm en heeft een maximum koppel van 272 Nm bij 4400 tpm. Ons totale testverbruik kwam uit op 1:9,5, ruim onder fabrieksopgave van 1:8,6.
Op zichzelf is een dergelijk verbruik niet slecht voor een snelle V6 mét automaat. Want dat je van de sprintkwaliteiten van zo"n krachtbron gretig gebruik maakt, staat onomstotelijk vast. Even snel invoegen, het gevaar of "t geneuzel voorbij en dan weer op kruissnelheid verdergaan, is ronduit een zaligheid. De Toyota reageert alert op een zachte druk op het gaspedaal. De 4-traps automaat schakelt nauwelijks merkbaar. Hij sprint van 0-100 km/h in 8,1 s. De inhaalsprint 50-80 kost 3,8 tellen, 80-120 doet-ie in 5,3 s. Daarbij moeten we eerlijkheidshalve ook nog vermelden dat de Camry uitgerust is met een tractiecontrolesysteem waardoor de acceleratietest ook altijd een paar tienden van een seconde langzamer uitvalt. In ieder geval is de motor geraffineerd, snel en opvallend stil bovendien.
Dan het rijgedrag. De besturing is een fractie ongevoelig en niet zo exact. Maar dat betekent niet dat het met de Camry lastig manoeuvreren is. Integendeel. Heb je hem eenmaal de bocht ingestuurd, dan blijft hij onverstoorbaar op de ingezette koers.
De onderstelafstemming vinden we wat (te) zacht: hij duikt bijvoorbeeld bij het nemen van verkeersdrempels en in bochten helt hij vooral aan de voorkant wat over. De door ABS geassisteerde remmen zijn goed in staat het gewicht van 1450 kg veilig tot stilstand te brengen.

Luxueus

De Camry wordt misschien wat (te) vaak gezien als een wat onopvallende zakenauto. Maar daar ligt meteen ook zijn kracht. Wie niet wil blitsen maar wel een ruime, vlotte reisgenoot wenst, voelt zich waarschijnlijk juist thuis in de snelste versie van de Camry.
Het is beslist geen doorsnee auto, want afgezien van de motorisering heeft de Toyota Camry 3.0i V6 GX automaat nog luxe accessoires, zoals automatische airco, cruise control, lichtmetalen velgen en mistlampen vóór. En daarmee zijn we er nog niet, want de al eerder genoemde elektronisch geregelde "intelligente" automatische 4-trapstransmissie is standaard, evenals leren bekleding, stoelverwarming en een tractiecontrolesysteem.
In de middenconsole heeft de Camry een vak waarvan het deksel nog nét zou kunnen functioneren als middenarmsteun. Bekerhouders lijken niet spontaan geïnstalleerd: iets te ver naar achteren in de middenconsole en te ondiep. Je kunt er in ieder geval je mobieltje in kwijt. Maar of dat nuttig is... Wie zo"n V6-versie rijdt, moet wel een kilometervreter zijn en zal dus ook wel ook een goed geïnstalleerde handsfree telefoon aan boord hebben.
Uiteraard zijn ook uitgebreide veiligheidsvoorzieningen aan boord, zoals driepuntsgordels en verstelbare hoofdsteunen voor drie achterpassagiers. De bestuurder en de voorpassagier genieten ieder bescherming van een airbag en een zij-airbag.
Qua binnenhuisarchitectuur kun je de Camry zonder overdrijven het stempel "saai en zakelijk grijs" geven. De stoelzittingen zijn te plat en je mist vooral de zijdelingse steun, al zijn we na de lange ritten toch steeds fit uitgestapt. Je vindt overigens gemakkelijk de juiste hoogte en afstand tot het stuur en ook de passagier voorin kan zijn stoel helemaal naar wens afstellen. Achter hebben de passagiers voldoende ruimte. En ook de bagageruimte is royaal. De achterbankleuning kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt.
De "looks" van de Camry zijn eind "99 onder het mes gegaan. Zijn neus heeft nu nieuwe multi-reflector koplampen en een modernere grille. Aan de zijkant valt hij op door een verchroomde lijst in de stootstrips en aan de achterzijde is het 2000-model te herkennen aan de nieuwe lampunits. "t Is niet veel, maar met deze kleine wijzigingen ziet de Camry er toch eigentijdser en een stuk eleganter uit. Jammer dat Toyota niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om het interieur op te waarderen. Een gemiste kans!
De Camry V6 automaat met standaard leren bekleding kost zo"n f 80.000. Het is een grote, stille auto met een voor dit soort auto keurig verbruik. De kwaliteit en de afwerking zijn van bewezen hoog niveau. Maar het interieur is suf en de stoelen zijn te plat. Dus: goede keus, als dit uw smaak is.

  • +Luxueus voorkomen
  • +Gedegen kwaliteit
  • +Zeer stil
  • -Onderstel vóór te zacht
  • -Platte stoelen
  • -Fantasieloos interieur

Signalement

Merk Toyota
Model Camry 3.0i V6 GX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.650

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 272 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.785 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km (fabrieksopgave: 11,1 l/100km)

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum