Autotests  |  Mercedes-Benz C 220 CDI Sports Coupé (2001)

8 mei 2002

Signalement

Mercedes-Benz
C 220 CDI Sports Coupé
3-deurs, coupé
6 versnellingen handgeschakeld
2001
€ 38.850

Is dit een type voor een diesel? Nee, bij zo’n sportief gesneden model verwacht je immers forse prestaties! Of kan deze auto zijn imago toch waarmaken met een zelfontbrander in het vooronder? We zochten naar het antwoord op die vraag.

Mercedes is een echt "dieselmerk". Dus was het een logische stap een diesel te monteren in de nieuwe C-klasse sportcoupé. Die 220 CDI kan - wat prestaties betreft - de concurrentie met de benzineversies aardig aan: topsnelheid 220 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 10,3 s.
De C-klasse Sports Coupé kijkt bijterig van zich af en z"n sterk oplopende taillelijn die voor een duidelijke wigvorm zorgt, draagt er ook aan bij dat hij een potente, haast agressieve indruk maakt. Onderhuids maakt de sportcoupé gebruik van de bodemgroep van de C-klasse sedan. Zo bespaar je kosten en is de coupé toch ook bruikbaar als vierpersoons automobiel. In het interieur zien we standaard een driespaaks sportstuur. Ook van het instrumentenpaneel is extra werk gemaakt. Het instrumentarium zit niet onder een simpel koepeltje, maar onder een overkapping met een aparte welving in het midden. We hebben hier te maken met een zuiver cosmetische opwaardering, want aan de instrumenten zelf veranderde niets. Uiteraard is het stuur in hoogte en diepte verstelbaar en de sportief ogende voorstoelen voelen zo stevig aan als we van het sterrenmerk gewend zijn. Door de hoge tunnel zitten bestuurder en voorpassagier heel nadrukkelijk van elkaar gescheiden. Losse spulletjes kunnen ze kwijt in vrij lange, maar smalle portiervakken. Ook is er ruimte onder de radio, een vakje achter de versnellingspook en een vak "met dubbele bodem" in de middenarmsteun. Deze coupé is berekend op achterpassagiers. Er is genoeg beenruimte, maar de hoofdruimte is beperkt. Wel zijn er slechts twee driepunts rolgordels en twee verstel- en neerklapbare hoofdsteunen. Er zijn in feite ook maar twee, duidelijk van elkaar gescheiden, zetels. Het zicht naar achteren is een teer punt. De hoog oplopende achtersteven is niet bevorderlijk voor het uitzicht, ook al zit er onder de achterspoiler nog een doorzichtige strip. En schuin naar achteren heb je ook al geen bijster goed zicht. Er kan een redelijke hoeveelheid bagage mee. Daar heeft Mercedes wel een kunstgreep voor moeten uithalen; de sportcoupé krijgt geen reservewiel mee, zelfs geen thuiskomertje. In plaats daarvan wordt een setje meegeleverd waarmee je een lekke band luchtdicht kunt oppompen. Heb je aan de gewone bagageruimte niet genoeg, dan is altijd nog uitbreiding mogelijk: rugleuning en zitting van de achterbank zijn omklapbaar.

 

Goede manieren

Dieselmotoren zijn de laatste jaren veel goede manieren bijgebracht. Tot het interieur dringen weinig dieselgeluiden door, maar zet een raampje open en je hoort echt wel dat er een zelfontbrander in het vooronder aan het werk is. Dat heeft toch even een vervreemdend effect, want wat je hoort past niet bij wat je onbewust van de wagen verwacht. Maar ga rijden en je vergeet binnen de kortste keren dat je met een diesel op pad bent. Mercedes noemt de coupéversie van de C onomwonden Sports Coupé. Hebben we hier te maken met een vorm van overdrijving? In zekere zin wel, want de 220 CDI zet wel vlotte prestaties neer, maar dramatisch zijn ze niet. Maar sportiviteit zit "m ook in rijgevoel. En hier maakt de Sports Coupé z"n naam wel waar. Met z"n besturing die terughoudend bekrachtigd is; de bestuurder daardoor ook nog een beetje laat werken en zorgt voor een goed contact met de weg. Met een stevig onderstel dat slecht wegdek wel goed "verwerkt" maar de inzittenden toch ook duidelijk laat voelen hoe de bestrating er bij ligt. Met een standaard zesbak met korte schakelwegen, waarmee je de versnellingen heel trefzeker in kunt leggen; maar ook met wat weerstand, waardoor je je er steeds van bewust bent wat je doet. Kort en simpel; de Sports Coupé is een wagen met ingebouwd rijplezier. En natuurlijk heeft hij ook niet het minste bezwaar tegen het betere bochtenwerk. Hoeft ook niet, want EPS - dat er via allerlei electronische ingrepen voor zorgt dat er geen grenzen overschreden worden en de auto in de gewenste richting blijft gaan - is standaard. Verder heeft de C ook alle andere bekende elektronica aan boord die de veiligheid bevorderen. De Mercedes-Benz C 220 CDI Sports Coupé is redelijk bruikbaar als vierpersoons automobiel. Het brandstofverbruik is netjes, evenals de prestaties. Elektronische systemen gericht op veiligheid zijn er te over. Al met al kunnen we maar één conclusie trekken: dat de dieselmotor voor dit soort auto"s niets zou zijn, dat is verleden tijd.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofdiesel
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemcommon rail
Cilinderinhoud2148 cc
Maximaal vermogen105 kW/143 pk bij 4200 tpm
Maximaal koppel315 Nm bij 1800 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Mercedes-Benz C 220 CDI Sports Coupé Mercedes-Benz C 220 CDI Sports Coupé Mercedes-Benz C 220 CDI Sports Coupé

Volg AutoWeek

AutoWeek Triotest

Mercedes C-klasse Estate - Audi A4 Avant - BMW 3-serie Touring
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep