FSO Celina 1.6 GLi (1996)
Werk aan de winkel
Het laatste jaar is er heel wat veranderd bij FSO. De Poolse autofabrikant is gekocht door het Koreaanse Daewoo en hoopt nu op een sprong voorwaarts zoals Skoda die aan de hand van Volkswagen heeft gemaakt. Dat leidt momenteel tot wat verwarring in ons land. FSO maakt graag gebruik van de offici‰le fabrieksnaam Daewoo-FSO in zijn reclame-uitingen. Dat wekt de indruk dat een FSO net zo goed zou zijn als een Daewoo, maar dat is nog toekomstmuziek. De Koreanen hebben zich echter wel op bescheiden schaal met de Celina bemoeid.
Voorlopig hebben we nog te maken met FSO-produkten die afgeleid zijn van de in 1978 gelanceerde Polonez.
De Celina is de sedanuitvoering van de vertrouwde FSO Prima, die op zijn beurt weer een verbeterde Polonez is. Naar onze smaak is die Celina een niet onaardig ogende auto met betere proporties dan de hatchback. Beide modellen zijn met 4,31 meter lengte precies even lang. De kofferklep gaat open tot bumperniveau en door de smalle achterlichten is de opening breed. Het volume had nog groter kunnen zijn als de laadvloer minder hoog zou liggen.
Dat laatste heeft alles te maken met de bedaagde techniek. In deze klasse heeft elke auto voorwielaandrijving, maar de FSO brengt zijn paardekrachten nog via de achterwielen naar het asfalt. Een starre achteras met bladveren neemt onderhuids de nodige ruimte in beslag die wordt afgepikt van de kofferbak.
Voor de aandrijving zorgt een 78 pk leverende 1,6-liter vierpitter die niet genoeg souplesse heeft om echt goed raad te weten met de lange eindoverbrenging. Boven de 4500 toeren loopt de motor bovendien nogal rauw; tijdig opschakelen zorgt voor rust, maar dat is geen onverdeeld genoegen met de bijzonder zwaar te bedienen pook die schuin uit de middenconsole steekt. Wie flink zijn best doet, kan de Celina in 15 tellen naar de 100 sleuren. Even wat meer dan de onrealistische 10,5 seconden die de importeur in zijn wervende drukwerkje vermeldt, maar wel volgens verwachting. De tussensprintjes nemen in de hoge versnellingen veel tijd in beslag en echt stil kun je de FSO ook niet noemen. Ten slotte past een verbruik van 1:10,4 beter bij een tweeliter middenklasser dan de bescheiden gemotoriseerde Celina. Let overigens wel op de snelheidsmeter, want die wijkt gigantisch af en ook nog op ongebruikelijke wijze. Wie braaf 100 op de teller heeft staan, rijdt in werkelijkheid bijna 109 km/h!
Om eens een lekker eindje te gaan sturen kun je beter geen FSO nemen. De auto vergt door zijn matige rechtuitstabiliteit permanent kleine stuurcorrecties die je geeft met een rad van vrachtwagenformaat. De bekrachtigde besturing is ook nog eens vaag en de auto waggelt door de bocht. Het weke onderstel is daar mede de oorzaak van. Een weggedrag dat we gelukkig niet vaak meer tegenkomen. Met nu trommels op de achterwielen vertraagt de FSO adequaat, maar de remmen geven geen goed gevoel. Echt een auto om rustig mee van A naar B te tuffen.
Niet zo ruim
Hoewel de Celina er fors uit ziet, valt in de interieurruimte wat tegen. Op de redelijk comfortabele voorstoelen is voldoende bewegingsvrijheid. Een prettige rijpositie is echter niet mogelijk: als je met je benen goed zit, kunnen je handen niet meer bij het stuur en andersom. Precies zoals het in de Italiaanse voorvaders van de FSO was. Het dashboard van de Celina is redelijk te overzien, met uitzondering van de chaotische en onbegrijpelijke kachelbediening op de middenconsole. Ook de afwerking van de Celina valt tegen. We zullen het ook maar niet hebben over de chemische plastic-dampen die het interieur vullen op hete dagen. Gelukkig zijn er ook modernistische trekjes aan de Celina, zoals het controlelampje voor het functioneren van de remlichten en de hoogteverstelling voor de gordels.
Achterin de FSO kun je volwassenen redelijk onderbrengen. Een 1,80 meter metend persoon zit met zijn hoofd tegen het dak en heeft zes centimeter speelruimte tussen zijn de knieën en de rugleuning van de voorstoel. Niet bijzonder voor dit formaat auto, maar acceptabel. Over de kofferbak hadden we het al: heel diep, maar niet zo hoog.
De ouderwetse Celina is geen aanrader. Pas als Daewoo even zijn gang heeft kunnen gaan, kan zo'n FSO interessant worden.
Signalement
Merk | Fso |
---|---|
Model | Celina 1.6 GLi |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.527 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 57 kW / 78 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 122 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.318 mm / 1.650 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.509 mm |
Massa leeg | 1.080 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/70HR13Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,0 s (fabrieksopgave: 15,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 17,6 s / 28,6 s |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.